E-materiały do kształcenia zawodowego

Zagrożenia występujące w górnictwie podziemnym

Eksploatacja podziemna złóż - Technik górnictwa podziemnego 311703, Górnik eksploatacji podziemnej 811101

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Technik górnictwa podziemnego oraz Górnik eksploatacji podziemnej. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
Eksploatacja podziemna złóż wyodrębnionej w zawodach Technik górnictwa podziemnego 311703, Górnik eksploatacji podziemnej 811101

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji: Eksploatacja podziemna złóż:

  • wykonywania robót związanych z rozpoznawaniem, zwalczaniem i profilaktyką zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych.

Efekty kształcenia

Rozpoznawanie, zwalczanie i profilaktyka zagrożeń oraz specjalistyczne zabezpieczenie przeciwpożarowe w podziemnych zakładach górniczych
Uczeń:
1) rozpoznaje zagrożenia występujące w podziemnych zakładach górniczych,
2) charakteryzuje zagrożenia w podziemnych zakładach górniczych,
8) określa zasady postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD131hGjvVWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Film instruktażowy - tutorial Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczegoDyMkedl5JFilm instruktażowy - tutorial Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego to film instruktażowy - tutorial, pokazujący zagrożenia występujące w górnictwie podziemnym. Zasób Infografika Zachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczymD1BzwU5OWInfografika Zachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym to infografika pokazująca sposób postępowania na wypadek zaistnienia zagrożenia metanowego. Zasób Gra edukacyjna Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczegoDC4x5mj7LGra edukacyjna Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego jest to gra edukacyjna pozwalająca usystematyzować wiadomości z zakresu rodzajów zagrożeń w ruchu zakładu górniczego.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD1ZKDoC0sInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDyjIEdsALSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przwodnik dla nauczycielaD197kInYtPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDypvMwOPjPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaD14kf4rDgNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDxtCYpcFInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów górnik eksploatacji podziemnej i technik górnictwa podziemnego

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z zagrożeniem występującym w górnictwie podziemnym.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów.

Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film instruktażowy - tutorial „Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy przedstawiający rodzaje zagrożeń, na które narażeni są ludzie w zakładach górniczych oraz w jaki sposób należy na nie reagować.

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest sporządzanie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji.

  • Po obejrzeniu e‑materiału prowadzący dzieli klasę na trzy grupy, którym przydziela do omówienia inny rodzaj zagrożeń: naturalne, techniczne oraz osobowe.

  • Każda z grup ma za zadanie szczegółowo opisać przydzielone zagrożenia oraz sposób postępowania w przypadku ich wystąpienia.

  • Grupy otrzymują kartki papieru formatu A4 oraz flamastry i na tych kartkach opisują dany rodzaj zagrożenia. Na tym etapie nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.

  • Po zapisaniu wszystkich informacji grupy wymieniają się kartkami z innymi grupami, a te mają za zadanie opisać w jaki sposób należy postępować w razie wystąpienia zagrożeń.

  • Grupy przestawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.

  • Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania i nagradza ocenami grupę, która najlepiej wywiązała się z zadania.

Infografika „Zachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom infografikę i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji i notowali fakty dotyczące sposobu zachowania się podczas wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym.

  • Nauczyciel omawia poszczególne etapy postępowania w przypadku wystąpienia danych zagrożeń oraz podaje osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania.

  • Prezentuje infografikę dotyczącą zachowania pracowników w trakcie wystąpienia zagrożeń oraz omawia jej poszczególne elementy.

  • Uczniowie uważnie przypatrują się materiałom i notują, według nich, najważniejsze informacje.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat zachowania się pracowników w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnych zakładach górniczych.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na dwuosobowe zespoły.

  • Każdy zespół ma za zadanie wymienić i opisać poszczególne etapy postepowania w razie wystąpienia zagrożenia.

  • Mogą w tym czasie używać własnych notatek.

  • Po ustalonym czasie nauczyciel prosi wybrane grupy o zaprezentowanie wyników swoich działań.

  • Pozostali uczniowie uzupełniają swoje notatki o brakujące treści.

  • Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje uczniów o dokładność notatek.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Gra edukacyjna „Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego”
  • Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.

  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.

  • Każda z grup otrzymuje dostęp do gry pt. „Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego”.

  • Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie zagranie w grę poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania. Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każdą poprawną odpowiedź naliczane będą punkty dodatnie, a za złą odpowiedź - punkty ujemne. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą ilość punktów. Czas zagrania w grę to maksymalnie 15 minut.

  • Po upływie 15 minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

Słownik pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e- materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy - tutorial „Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy, który przedstawia rodzaje zagrożeń, na które narażeni są ludzie w zakładach górniczych oraz w jaki sposób należy na nie reagować.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami na temat rodzajów zagrożeń występujących w zakładach górniczych.

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: „Jakie zagrożenia występują w zakładach górniczych?”; „W jaki sposób należy powiadomić dyspozytora o zagrożeniu?”; „W jaki sposób używa się aparatu ucieczkowego?”.

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne rodzaje zagrożeń występujących w zakładach górniczych.

  • Przykładowy zestaw napisów umieszczonych na karteczkach mógłby wyglądać następująco: Zagrożenia naturalne; Zagrożenia techniczne; Zagrożenia osobowe; Zagrożenia katastrofogenne; Zagrożenia niekatastrofogenne; Praca z użyciem maszyn górniczych; Przemieszczanie się pracowników po drogach transportowych; Niewłaściwe zachowanie pracowników; Wybuch pyłu węglowego; Pyły szkodliwe dla zdrowia.

  • Zadaniem uczniów jest ich odpowiedni podział w ciągu 10 minut.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwego według nich podziału.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów i przedstawia właściwy podział zagrożeń.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Infografika „Zachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym”
  • Nauczyciel korzysta z infografiki jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z zachowaniem pracowników w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji infografiki przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: zagrożenie naturalne, osobowe osoba odpowiedzialna itp.

  • W dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Gra edukacyjna „Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego”
  • Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.

  • Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z rodzajami zagrożeń w ruchu zakładu górniczego.

  • Po omówieniu zagadnień nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie gry edukacyjnej poświęconej rodzajom zagrożeń.

  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i uzyskują dostęp do gry pt. „Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego”.

  • Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każdą poprawną odpowiedź ucznia naliczane będą punkty dodatnie, a za złą odpowiedź- punkty ujemne. Im więcej punktów uzyska uczeń, tym lepiej. Czas zagrania w grę to maksymalnie 15 minut.

  • Po upływie 15 minut uczniowie chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Słownik pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel wyświetla uczniom słownik pojęć dla e- materiału, zwracając uwagę na strukturę opracowanych w nim haseł.

  • Uczniowie mają za zadanie stworzenie 4 dowolnych haseł encyklopedycznych dotyczących zagrożeń w zakładach górniczych, klas zagrożeń czy osób pracujących w zakładach górniczych Wybrane przez nich hasła nie mogą pokrywać się z już zawartymi w słowniku pojęć.

  • Tworzenie haseł odbywa się w OneNote, przy użyciu smartfonów lub komputerów, co umożliwia uczniom dołączanie do tekstu materiałów multimedialnych, np. zdjęć lub filmów.

  • Każdy uczeń ma 20 minut na stworzenie swoich haseł słownikowych.

  • W trakcie wykonywania zadania nauczyciel kontroluje pracę uczniów i udziela im wskazówek w razie ewentualnych problemów.

  • Końcowym etapem lekcji jest wyświetlenie klasie efektów pracy poszczególnych osób i ich omówienie pod kątem poprawności merytorycznej.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z infografiki, filmu, gry edukacyjnej i słownika pojęć. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną w zakresie zagrożeń w zakładach górniczych oraz w jaki sposób powinni zachować się pracownicy w przypadku ich wystąpienia.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mail'em i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: W kopalni doszło do wybuchu pyłu węglowego. Co mogło być przyczyną tego zdarzenia. Zaplanuj akcję ratownicza.

  • Uczeń planuje akcję ratowniczą, opisując kolejne etapy jej przebiegu.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?; Co wykonałeś bez problemu?; Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do planowania akcji ratowniczej?; Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: rodzaje zagrożeń w zakładach górniczych, sposób użycia aparatu ucieczkowego, zaplanowanie akcji ratowniczej.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.

Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?; Co grupy wykonały bez problemu?; Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?; Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat rodzajów zagrożeń, na które narażeni są pracownicy w zakładach górniczych oraz w jaki sposób należy na nie reagować. Film instruktażowy przedstawia najważniejsze rodzaje zagrożeń i sposób w jaki należy na nie reagować w zakładach górniczych, infografika przedstawia, w jaki sposób należy się zachować w razie wystąpienia zagrożenia w zakładzie górniczym, a gra edukacyjna uzupełnia wiedzę na temat zagrożeń.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film instruktażowy, infografikę czy grę edukacyjną, czynnie uczestniczyć w zadaniach zbliżonych do zawodowych podczas wcielania się w rolę pracownika kopalni. Uczeń zawsze może też zajrzeć do poszczególnych materiałów po dawkę brakującej wiedzy.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

E‑materiał może być wykorzystywany przez osoby z dysfunkcją wzroku lub słuchu, ponieważ jest dostosowany na poziomie , poprzez zastosowanie opisów alternatywnych, ćwiczeń interaktywnych obsługiwanych przez czytniki ekranów oraz audiodeskrypcję.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RoLF9tl9RWi2r
(Uzupełnij).