Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów górnik eksploatacji podziemnej i technik górnictwa podziemnegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów górnik eksploatacji podziemnej i technik górnictwa podziemnego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Technik górnictwa podziemnego oraz Górnik eksploatacji podziemnej. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
Eksploatacja podziemna złóż wyodrębnionej w zawodach Technik górnictwa podziemnego 311703, Górnik eksploatacji podziemnej 811101
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji: Eksploatacja podziemna złóż:
wykonywania robót związanych z rozpoznawaniem, zwalczaniem i profilaktyką zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych.
Efekty kształcenia
Rozpoznawanie, zwalczanie i profilaktyka zagrożeń oraz specjalistyczne zabezpieczenie przeciwpożarowe w podziemnych zakładach górniczych
Uczeń:
1) rozpoznaje zagrożenia występujące w podziemnych zakładach górniczych,
2) charakteryzuje zagrożenia w podziemnych zakładach górniczych,
8) określa zasady postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Film instruktażowy - tutorial
Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego
Film instruktażowy - tutorialZasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego
to film instruktażowy - tutorial, pokazujący zagrożenia występujące w górnictwie podziemnym. Zasób InfografikaZachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym
InfografikaZachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym
to infografika pokazująca sposób postępowania na wypadek zaistnienia zagrożenia metanowego. Zasób Gra edukacyjnaRodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego
Gra edukacyjnaRodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego
jest to gra edukacyjna pozwalająca usystematyzować wiadomości z zakresu rodzajów zagrożeń w ruchu zakładu górniczego.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego
Film instruktażowy - tutorial
- Zachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym
Infografika
- Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego
Gra edukacyjna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów górnik eksploatacji podziemnej i technik górnictwa podziemnego
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z zagrożeniem występującym w górnictwie podziemnym.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów.
Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film instruktażowy - tutorial „Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy przedstawiający rodzaje zagrożeń, na które narażeni są ludzie w zakładach górniczych oraz w jaki sposób należy na nie reagować.
Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest sporządzanie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji.
Po obejrzeniu e‑materiału prowadzący dzieli klasę na trzy grupy, którym przydziela do omówienia inny rodzaj zagrożeń: naturalne, techniczne oraz osobowe.
Każda z grup ma za zadanie szczegółowo opisać przydzielone zagrożenia oraz sposób postępowania w przypadku ich wystąpienia.
Grupy otrzymują kartki papieru formatu A4 oraz flamastry i na tych kartkach opisują dany rodzaj zagrożenia. Na tym etapie nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.
Po zapisaniu wszystkich informacji grupy wymieniają się kartkami z innymi grupami, a te mają za zadanie opisać w jaki sposób należy postępować w razie wystąpienia zagrożeń.
Grupy przestawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.
Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania i nagradza ocenami grupę, która najlepiej wywiązała się z zadania.
Infografika „Zachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym”
Nauczyciel prezentuje uczniom infografikę i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji i notowali fakty dotyczące sposobu zachowania się podczas wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym.
Nauczyciel omawia poszczególne etapy postępowania w przypadku wystąpienia danych zagrożeń oraz podaje osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania.
Prezentuje infografikę dotyczącą zachowania pracowników w trakcie wystąpienia zagrożeń oraz omawia jej poszczególne elementy.
Uczniowie uważnie przypatrują się materiałom i notują, według nich, najważniejsze informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat zachowania się pracowników w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnych zakładach górniczych.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwuosobowe zespoły.
Każdy zespół ma za zadanie wymienić i opisać poszczególne etapy postepowania w razie wystąpienia zagrożenia.
Mogą w tym czasie używać własnych notatek.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi wybrane grupy o zaprezentowanie wyników swoich działań.
Pozostali uczniowie uzupełniają swoje notatki o brakujące treści.
Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje uczniów o dokładność notatek.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
Gra edukacyjna „Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego”
Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.
Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.
Każda z grup otrzymuje dostęp do gry pt. „Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego”.
Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie zagranie w grę poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania. Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każdą poprawną odpowiedź naliczane będą punkty dodatnie, a za złą odpowiedź - punkty ujemne. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą ilość punktów. Czas zagrania w grę to maksymalnie 15 minut.
Po upływie 15 minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e- materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.
Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.
Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.
Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy - tutorial „Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego”
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy, który przedstawia rodzaje zagrożeń, na które narażeni są ludzie w zakładach górniczych oraz w jaki sposób należy na nie reagować.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami na temat rodzajów zagrożeń występujących w zakładach górniczych.
Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: „Jakie zagrożenia występują w zakładach górniczych?”; „W jaki sposób należy powiadomić dyspozytora o zagrożeniu?”; „W jaki sposób używa się aparatu ucieczkowego?”.
Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne rodzaje zagrożeń występujących w zakładach górniczych.
Przykładowy zestaw napisów umieszczonych na karteczkach mógłby wyglądać następująco: Zagrożenia naturalne; Zagrożenia techniczne; Zagrożenia osobowe; Zagrożenia katastrofogenne; Zagrożenia niekatastrofogenne; Praca z użyciem maszyn górniczych; Przemieszczanie się pracowników po drogach transportowych; Niewłaściwe zachowanie pracowników; Wybuch pyłu węglowego; Pyły szkodliwe dla zdrowia.
Zadaniem uczniów jest ich odpowiedni podział w ciągu 10 minut.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwego według nich podziału.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów i przedstawia właściwy podział zagrożeń.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Infografika „Zachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym”
Nauczyciel korzysta z infografiki jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.
Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z zachowaniem pracowników w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji infografiki przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: zagrożenie naturalne, osobowe osoba odpowiedzialna itp.
W dowolny sposób notuje zdobyte informacje.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.
Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.
Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.
Gra edukacyjna „Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego”
Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.
Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z rodzajami zagrożeń w ruchu zakładu górniczego.
Po omówieniu zagadnień nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie gry edukacyjnej poświęconej rodzajom zagrożeń.
Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i uzyskują dostęp do gry pt. „Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego”.
Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każdą poprawną odpowiedź ucznia naliczane będą punkty dodatnie, a za złą odpowiedź- punkty ujemne. Im więcej punktów uzyska uczeń, tym lepiej. Czas zagrania w grę to maksymalnie 15 minut.
Po upływie 15 minut uczniowie chwalą się rezultatami swojej pracy.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Nauczyciel wyświetla uczniom słownik pojęć dla e- materiału, zwracając uwagę na strukturę opracowanych w nim haseł.
Uczniowie mają za zadanie stworzenie 4 dowolnych haseł encyklopedycznych dotyczących zagrożeń w zakładach górniczych, klas zagrożeń czy osób pracujących w zakładach górniczych Wybrane przez nich hasła nie mogą pokrywać się z już zawartymi w słowniku pojęć.
Tworzenie haseł odbywa się w OneNote, przy użyciu smartfonów lub komputerów, co umożliwia uczniom dołączanie do tekstu materiałów multimedialnych, np. zdjęć lub filmów.
Każdy uczeń ma 20 minut na stworzenie swoich haseł słownikowych.
W trakcie wykonywania zadania nauczyciel kontroluje pracę uczniów i udziela im wskazówek w razie ewentualnych problemów.
Końcowym etapem lekcji jest wyświetlenie klasie efektów pracy poszczególnych osób i ich omówienie pod kątem poprawności merytorycznej.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z infografiki, filmu, gry edukacyjnej i słownika pojęć. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną w zakresie zagrożeń w zakładach górniczych oraz w jaki sposób powinni zachować się pracownicy w przypadku ich wystąpienia.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mail'em i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: W kopalni doszło do wybuchu pyłu węglowego. Co mogło być przyczyną tego zdarzenia. Zaplanuj akcję ratownicza.
Uczeń planuje akcję ratowniczą, opisując kolejne etapy jej przebiegu.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?; Co wykonałeś bez problemu?; Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do planowania akcji ratowniczej?; Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: rodzaje zagrożeń w zakładach górniczych, sposób użycia aparatu ucieczkowego, zaplanowanie akcji ratowniczej.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?; Co grupy wykonały bez problemu?; Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?; Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat rodzajów zagrożeń, na które narażeni są pracownicy w zakładach górniczych oraz w jaki sposób należy na nie reagować. Film instruktażowy przedstawia najważniejsze rodzaje zagrożeń i sposób w jaki należy na nie reagować w zakładach górniczych, infografika przedstawia, w jaki sposób należy się zachować w razie wystąpienia zagrożenia w zakładzie górniczym, a gra edukacyjna uzupełnia wiedzę na temat zagrożeń.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film instruktażowy, infografikę czy grę edukacyjną, czynnie uczestniczyć w zadaniach zbliżonych do zawodowych podczas wcielania się w rolę pracownika kopalni. Uczeń zawsze może też zajrzeć do poszczególnych materiałów po dawkę brakującej wiedzy.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
E‑materiał może być wykorzystywany przez osoby z dysfunkcją wzroku lub słuchu, ponieważ jest dostosowany na poziomie , poprzez zastosowanie opisów alternatywnych, ćwiczeń interaktywnych obsługiwanych przez czytniki ekranów oraz audiodeskrypcję.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści