Działania na ułamkach zwykłych
Umiemy już dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić ułamki zwykłe. Gdy wykonujemy obliczenia, w których jest więcej niż jedno działanie, stosujemy zasady kolejności wykonywania działań. Wykonując działania na ułamkach, zachowujemy taką samą kolejność działań, jak przy liczbach naturalnych.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Działania na ułamkach
Oblicz.
:
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , ,
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
e) ............
f) ............
g) ............
h) ............
Połącz w pary wyrażenie arytmetyczne z jego opisem słownym.
<span aria-label="dwa początek ułamka, jeden, mianownik, sześć, koniec ułamka, podzielić na, nawias jeden początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, minus, początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, zamknięcie nawiasu" role="math"><math><mn>2</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>6</mn></mrow></mfrac><mo> : </mo><mo>(</mo><mn>1</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac><mo>-</mo><mfrac><mrow><mn>2</mn></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mfrac><mo>)</mo></math></span>, <span aria-label="dwa początek ułamka, jeden, mianownik, sześć, koniec ułamka, podzielić na, nawias jeden początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, plus, początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, zamknięcie nawiasu" role="math"><math><mn>2</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>6</mn></mrow></mfrac><mo> : </mo><mo>(</mo><mn>1</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac><mo>+</mo><mfrac><mrow><mn>2</mn></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mfrac><mo>)</mo></math></span>, <span aria-label="nawias jeden początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, minus, początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, zamknięcie nawiasu, razy, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, sześć, koniec ułamka" role="math"><math><mo>(</mo><mn>1</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac><mo>-</mo><mfrac><mrow><mn>2</mn></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mfrac><mo>)</mo><mo>·</mo><mn>2</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>6</mn></mrow></mfrac></math></span>, <span aria-label="nawias jeden początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, plus, początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, zamknięcie nawiasu, podzielić na, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, sześć, koniec ułamka" role="math"><math><mo>(</mo><mn>1</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac><mo>+</mo><mfrac><mrow><mn>2</mn></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mfrac><mo>)</mo><mo> : </mo><mn>2</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>6</mn></mrow></mfrac></math></span>, <span aria-label="nawias jeden początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, minus, początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, zamknięcie nawiasu, podzielić na, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, sześć, koniec ułamka" role="math"><math><mo>(</mo><mn>1</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac><mo>-</mo><mfrac><mrow><mn>2</mn></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mfrac><mo>)</mo><mo> : </mo><mn>2</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>6</mn></mrow></mfrac></math></span>, <span aria-label="nawias jeden początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, plus, początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, zamknięcie nawiasu, razy, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, sześć, koniec ułamka" role="math"><math><mo>(</mo><mn>1</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac><mo>+</mo><mfrac><mrow><mn>2</mn></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mfrac><mo>)</mo><mo>·</mo><mn>2</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>6</mn></mrow></mfrac></math></span>
różnica liczb i pomnożona przez | |
liczba podzielona przez różnicę liczb i | |
iloraz liczby przez sumę liczb i | |
liczba razy mniejsza od różnicy liczb i | |
iloraz sumy liczb i przez liczbę | |
liczba razy większa od sumy liczb i |
Treść zadania zapisz za pomocą jednego wyrażenia, a następnie oblicz jego wartość.
Z taśmy długości odcięto najpierw , a następnie dwa kawałki po każdy. Ile metrów taśmy zostało?
Do szkoły przywieziono skrzynki jabłek po w każdej oraz dwa razy więcej skrzynek śliwek po w każdej. Ile kilogramów owoców przywieziono do szkoły?
Z kg bananów, jogurtu i brzoskwiń Kasia zrobiła jednakowych porcji deseru. Oblicz, ile ważyła jedna porcja.
Przyjrzyj się dodawanym ułamkom i otrzymanym wynikom.
Czy potrafisz, nie wykonując obliczeń, wpisać wyniki?