Interpreting and manipulating information presented in the text, both mathematical and popular science, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
The students work in two groups. The first group creates a mind map containing information about logarithms. The second group creates a mind map containing information about operations on powers.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to learn and use in calculations the formulas for the logarithmlogarithmlogarithm of the product and the logarithm of power.
Students, working in groups, analyze the Slideshow showing the way of obtaining the formula for the logarithm of the product and the logarithm of power. They write the appropriate theorems.
[Slideshow]
Theorem - the logarithm of the productlogarithm of the productlogarithm of the product: With a positive and different from 1 base a, for any numbers x > 0 and y > 0 a formula occurs:
Theorem - the logarithm of powerlogarithm of the powerlogarithm of power: With a positive and different from 1 basis a, for any numbers x > 0 and any rational number r there is a formula:
Wykaż, że dla dowolnych liczb dodatnich rzeczywistych x i y podana równość jest prawdziwa.
m71c5f897fa3066bd_1528449000663_0
Działania na logarytmach – logarytm iloczynu oraz logarytm potęgi
m71c5f897fa3066bd_1528449084556_0
Trzeci
m71c5f897fa3066bd_1528449076687_0
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
m71c5f897fa3066bd_1528449068082_0
45 minut
m71c5f897fa3066bd_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m71c5f897fa3066bd_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie wzorów na logarytm iloczynu oraz logarytm potęgi.
3. Stosowanie wzorów na logarytm iloczynu oraz logarytm potęgi.
m71c5f897fa3066bd_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje wzory na logarytm iloczynu oraz logarytm potęgi,
- stosuje wzory na logarytm iloczynu oraz logarytm potęgi.
m71c5f897fa3066bd_1528449534267_0
1. Mapa myśli.
2. Analiza sytuacyjna.
m71c5f897fa3066bd_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m71c5f897fa3066bd_1528450135461_0
m71c5f897fa3066bd_1528450127855_0
Uczniowie pracują w dwóch grupach. Grupa pierwsza tworzy mapę myśli zawierającą informacje na temat logarytmów. Grupa druga tworzy mapę myśli zawierającą informacje na temat działań na potęgach.
Po zakończonej pracy uczniowie prezentują swoje plansze.
m71c5f897fa3066bd_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie i stosowanie w obliczeniach wzorów na logarytm iloczynu oraz logarytm potęgi.
Uczniowie, pracując w grupach, analizują Slideshow przedstawiający sposób otrzymywania wzoru na logarytm iloczynu oraz logarytm potęgi. Zapisują odpowiednie twierdzenia.
[Slideshow]
Twierdzenie – logarytm iloczynu: Przy dodatniej i różnej od 1 podstawie a, dla dowolnych liczb x > 0 i y > 0 zachodzi wzór:
Twierdzenie – logarytm potęgi: Przy dodatniej i różnej od 1 podstawie a, dla dowolnej liczby x > 0 oraz dowolnej liczby wymiernej zachodzi wzór:
Uczniowie, korzystając z zapisanych wzorów, rozwiązują zadania.
Polecenie 1
Oblicz wartość wyrażenia:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Polecenie 2
Oblicz wartość wyrażenia:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Polecenie 3
Oblicz przybliżoną wartość wyrażenia, jeśli , :
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Polecenie 4
Oblicz x:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Polecenie 5
Zapisz w postaci logarytmu:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Polecenie 6
Wykaż, że dla dowolnych liczb dodatnich rzeczywistych x i y podana równość jest prawdziwa:
a) ,
b) .
Polecenie dla chętnych
a) ,
b) .
m71c5f897fa3066bd_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie formułują twierdzenia do zapamiętania.
- Przy dodatniej i różnej od 1 podstawie a, dla dowolnych liczb x > 0 i y > 0 zachodzi zależność. .
- Przy dodatniej i różnej od 1 podstawie a, dla dowolnej liczby x > 0 zachodzi zależność .
logarithm of the product1
logarithm of the product
logarytm iloczynu
Rn3zNHtAVBIji1
wymowa w języku angielskim: logarithm of the product
wymowa w języku angielskim: logarithm of the product