The students give some examples of the various meaning of the digits depending on the position in decimal natural system. They discuss why our numeral system is called the decimal numeral system.
- 10 hundred makes a thousand, - Thousand of thousand makes a million.
The students work individually using their computers. They are going to watch the method of writing the language description of multi‑digit number.
Task 3
Open the slideshow. Watch the method of writing the number of six million seven hundred sixty nine thousand two hundred eighty five.
[Slideshow]
On the basis of the information presented in the slideshow the students complete the task 4.
Task 4
Write the following numbers using the formula shown below:
a) 52998451 =
b) 3015006 =
c) 708020 =
Task 5
Pair work. The first student writes any number consisting of 4 to 9 digits. The other student is going to read this number aloud. They repeat this activity for three times and they swap the roles.
The teacher points out that preparing the following digits of units, tens, hundreds, etc. makes us easier to read and write the multi‑digit natural numbers.
where: H - hundreds, T - tens, U - units.
The students become familiar with the example and use digits to write the number depending on their language description.
Example
Use digits to write the following number: oneoneone hundred six million twenty thousand five hundred three.
where: H - hundreds, T - tens, U - units.
Task 6
Use digits to write the following numbers:
a) sixteen thousand fifty five b) forty million one hundredhundredhundred one c) one million seven hundred thousand twelve
The teacher explains that while presenting the numeral data with lots of zeros on the diagram or in the table the following abbreviations are often used:
- „thou” means one thousand.thousandthousand. - „mill” means one milionmillionmilion.
The students are going to write the number without using the abbreviation of „thou” and „mill”.
Task 7
Write the numbers presented in the following sentences by using the digits.
a) The population in Poland has reached almost 38 mill in 2018. b) The length of the equator equals slightly over 40 thou km. c) The area of Spain is about 505 thou kmIndeks górny 22. d) The Portuguese footballer Cristiano Ronaldo earned about 24 mill Euro in 2017.
A extra task:
Find on the Internet the information about trillion and quadrillion. Write them by using digits.
Then they sum up the class drawing the conclusions to memorise:
- The position of every natural number is determined. In the nine-digitdigitdigit number there are subsequently from the right the following digits: the units, the tens, the hundreds, the units of thousand, the tens of thousand, the hundreds of thousand, the units of million, the tens of million, the hundreds of million.
- „Thousand” can be written down by using the abbreviation of „thou”.
- „Million” can be written down by using the abbreviation of „mill”.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Dopasuj liczbę do jej opisu słownego. Wpisz w wykropkowane miejsce odpowiednią cyfrę.
med6d539ec37f4712_1527752256679_0
R1chJvJJEWZok1
- jakiej liczbie jest równe dziesięć setek,
- ile zer końcowych ma liczba dziesięć tysięcy, a ile liczba sto tysięcy,
- ile zer końcowych ma liczba równa tysiąc tysięcy,
- jak nazywamy liczbę, która ma na końcu sześć zer.
med6d539ec37f4712_1528449000663_0
Zapisywanie liczb w systemie dziesiątkowym
med6d539ec37f4712_1528449084556_0
Drugi
med6d539ec37f4712_1528449076687_0
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
1) zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe;
med6d539ec37f4712_1528449068082_0
45 minut
med6d539ec37f4712_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
med6d539ec37f4712_1528449552113_0
1. Zapisywanie liczb naturalnych wielocyfrowych.
2. Odczytywanie liczb naturalnych wielocyfrowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
med6d539ec37f4712_1528450430307_0
Uczeń:
- odczytuje i zapisuje liczby naturalne wielocyfrowe,
- zapisuje cyframi liczby zawierające skróty „tys.” i „mln”.
med6d539ec37f4712_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
med6d539ec37f4712_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
med6d539ec37f4712_1528450127855_0
Uczniowie podają przykłady różnego znaczenie cyfr, w zależności od zajmowanych pozycji w zapisie dziesiętnym liczby naturalnej. Rozmawiają o tym, dlaczego nasz system liczenia nazywamy dziesiątkowym.
med6d539ec37f4712_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że w czasie zajęć będą zapisywać i odczytywać liczby naturalne wielocyfrowe.
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie korzystając z komputerów. Ich celem jest poznanie nazw niektórych wielocyfrowych liczb naturalnych.
Dopasuj liczbę do jej opisu słownego. Wpisz w wykropkowane miejsce odpowiednią cyfrę.
A. 6 000 1. dziewięć milionów
B. 90 000 2. dziewięćset tysięcy
C. 900 000 3. sześć tysięcy
D. 9 000 000 4. sześćdziesiąt milionów
E. 60 000 000 5. sześćset milionów
F. 600 000 000 6. dziewięćdziesiąt tysięcy
A. …. B. …. C. …. D. …. E. …. F. …
Uczniowie ustalają wspólnie:
- jakiej liczbie jest równe dziesięć setek, - ile zer końcowych ma liczba dziesięć tysięcy, a ile liczba sto tysięcy, - ile zer końcowych ma liczba równa tysiąc tysięcy, - jak nazywamy liczbę, która ma na końcu sześć zer.
Zapisują wnioski:
- 10 setek to jeden tysiąc, - tysiąc tysięcy to milion.
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Obserwują, w jaki sposób liczbę wielocyfrową zapisano słowami.
Polecenie 3
Otwórz pokaz slajdów. Zaobserwuj, w jaki sposób zapisano liczbę sześć milionów siedemset sześćdziesiąt dziewięć tysięcy dwieście osiemdziesiąt pięć.
[Slideshow]
Na podstawie informacji zawartej w pokazie slajdów uczniowie wykonują polecenie 4.
Polecenie 4
Zapisz podane liczby według wzoru:
a) 52 998 451 =
b) 3 015 006 =
c) 708 020 =
Polecenie 5
Praca w parach. Pierwszy uczeń zapisuje cyframi dowolną liczbę mającą od 4 do 9 cyfr. Zadaniem drugiego ucznia jest odczytanie tej liczby. Po trzech próbach, uczniowie zamieniają się rolami.
Nauczyciel zwraca uczniom uwagę, że odczytywanie i zapisywanie liczb naturalnych wielocyfrowych ułatwia podkreślenie jedności, dziesiątek, setek.
____ ____ ________ ____ ________ ____ ____
S D J S D J S D J
miliony tysiące
S – setki, D – dziesiątki, J – jedności
Uczniowie zapoznają się z przykładem i na jego podstawie zapisują cyframi liczby zapisane słownie.
Przykład
Zapisz cyframi liczbę sto sześć milionów dwadzieścia tysięcy pięćset trzy.
1 0 6 0 2 0 5 0 3
____ ____ ________ ____ ________ ____ ____
S D J S D J S D J
Polecenie 6
Zapisz cyframi podane liczby:
a) szesnaście tysięcy pięćdziesiąt pięć b) czterdzieści milionów sto jeden c) milion siedemset tysięcy dwanaście
Nauczyciel mówi uczniom, że przedstawiając dane liczbowe zawierające dużą liczbę zer na wykresach czy w tabelach, często używa się następujących skrótów:
Zadaniem uczniów jest zapisanie liczby bez użycia skrótu „tys.” i „mln”.
Polecenie 7
Zapisz liczby podane w zdaniach za pomocą cyfr.
a) Liczba ludności Polski w 2018 roku wynosi prawie 38 mln. b) Długość równika jest równa nieco ponad 40 tys. km. c) Powierzchnia Hiszpanii zajmuje około 505 tys. kmIndeks górny 22. d) Portugalski piłkarz Cristiano Ronaldo w 2017 roku zarobił około 24 mln euro.
Polecenie dla chętnych:
Znajdź w Internecie informacje na temat liczb: bilion, biliard. Zapisz te liczby za pomocą cyfr.
med6d539ec37f4712_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Pozycja cyfr każdej liczby naturalnej jest ustalona. Od prawej strony w liczbie dziewięciocyfrowej występuje kolejno: cyfra jedności, cyfra dziesiątek, cyfra setek, cyfra jedności tysięcy, cyfra dziesiątek tysięcy, cyfra setek tysięcy, cyfra jedności milionów, cyfra dziesiątek milionów, cyfra setek milionów.
- „Tysiąc” możemy zapisać, używając skrótu „tys.”.