Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej
SCHEMAT INTERAKTYWNY
Spis treści
Kompetencje i czynności zawodowe terapeuty zajęciowegoKompetencje i czynności zawodowe terapeuty zajęciowego
Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznejEtapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej
Etap 1. Przygotowanie pracowni i stanowiska pracy do prowadzenia terapiiEtap 1. Przygotowanie pracowni i stanowiska pracy do prowadzenia terapii
Etap 2. Przywitanie uczestników terapii i wyjaśnienia celu prowadzonych zajęćEtap 2. Przywitanie uczestników terapii i wyjaśnienia celu prowadzonych zajęć
Etap 3. Prowadzenie terapiiEtap 3. Prowadzenie terapii
Etap 4. Podsumowanie i zakończenie terapii oraz uporządkowanie stanowiska pracy i pracowniEtap 4. Podsumowanie i zakończenie terapii oraz uporządkowanie stanowiska pracy i pracowni
Etap 5. Dokumentacja terapeutycznaEtap 5. Dokumentacja terapeutyczna
W każdej przedstawionej poniżej ilustracji interaktywnej znajduje się jeden lub więcej punktów interaktywnych. Po kliknięciu takiego punktu pojawia się ramka z tekstem oraz z nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym.
Kompetencje i czynności zawodowe terapeuty zajęciowego
Zdjęcie przedstawia pracownię garncarską. Nauczycielka uczy podopieczną lepienia w glinie. Obie mają na sobie fartuchy robocze. Z tyłu widoczne są regały z ceramiką.
Treść punktu interaktywnego:
Kompetencje terapeuty zajęciowego niezbędne do prowadzenia terapii:
budowanie relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym;
rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb biopsychospołecznych oraz stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym;
planowane indywidualnego i grupowego programu lub działań terapeutycznych na podstawie diagnozy terapeutycznej uwzględniającej możliwości, potrzeby, zainteresowania i sposób funkcjonowania podopiecznego, jego środowisko i specyfikę placówki;
organizowanie działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej;
ewaluacja procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej.
Czynności zawodowe terapeuty niezbędne do prowadzenia terapii:
przygotowanie scenariusza zajęć w pracowni ceramicznej,
przygotowanie pracowni do prowadzenia zajęć,
przeprowadzenie zajęć terapeutycznych, dokumentacja przeprowadzonych zajęć.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej
Terapeuta zajęciowy przed przystąpieniem do zajęć opracowuje scenariusz zajęć w pracowni ceramicznej dla wybranej grupy uczestników – w tym przypadku dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Jest to jeden z dokumentów, które musi przygotować terapeuta. Zawiera on temat, cele zajęć, metody, techniki i narzędzia niezbędne do przeprowadzenia zajęć.
Wzór scenariusza zajęć z terapii zajęciowej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Etap 1. Przygotowanie pracowni i stanowiska pracy do prowadzenia terapii
Zdjęcie przedstawia pracownię garncarską. Pośrodku znajdują się stoły z krzesłami. Z tyłu jest blat z przyrządami i narzędziami. Pod ścianami znajdują się regały z ceramiką. Na wieszaku wiszą fartuchy robocze.
Treść punktu interaktywnego:
Terapeuta ubiera się zgodnie z zasadami BHP, następnie przygotowuje pracownię do zajęć, zabezpiecza odpowiednią ilość materiałów (masy plastyczne, podkładki) i narzędzi (cykliny, szpatułki) oraz sprawdza poprawność działania urządzeń.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Etap 2. Przywitanie uczestników terapii i wyjaśnienia celu prowadzonych zajęć
Zdjęcie przedstawia terapeutkę i podopieczną w pracowni garncarskiej. Obie noszą fartuchy robocze. Podopieczna ulepiła niewielką miskę, która leży na stole. Terapeutka coś jej tłumaczy. W tle stoją regały z ceramiką.
Treść punktu interaktywnego:
Terapeuta wyjaśnia zasady panujące w pracowni oraz cel zajęć. Zachęca i motywuje uczestników do aktywnego udziału w zajęciach. Uczestnicy słuchają i zadają pytania dotyczące tematu oraz czynności, które będą wykonywać podczas zajęć.
Jak prawidłowo rozpocząć zajęcia?
Terapeuta wpuszcza do pracowni uczestników zajęć, uczestnicy stają przed terapeutą. Terapeuta pomaga im w zajęciu odpowiednich miejsc, przedstawia się i wita uczestników. Uczestnicy odpowiadają na przywitanie i wymieniają swoje imiona, także się witając.<br>Celem zajęć jest ulepienie doniczki z wałeczków gliny. Podczas zajęć wykorzystana zostanie metoda lepienia wałeczkowo‑wstążkowego. Nadaje się ona dla osób, które poradzą sobie motorycznie z wałkowaniem gliny, sklejaniem wałków razem i zacieraniem ich. Ta technika daje duże możliwości pracy, w tym opcję tworzenia form pustych w środku. Glina w tej metodzie dobrze pracuje, można stosować technikę doklejania kolejnych jej kawałków i kształtowania elementów rzeźby.<br>Terapeuta wyjaśnia zasady panujące w pracowni, konieczność zachowania porządku na stanowisku pracy, korzystanie ze swoich materiałów i narzędzi. Zaprasza uczestników do aktywnego udziału w zajęciach. Ci słuchają i zadają pytania dotyczące tematu.
Zdjęcie przedstawia terapeutki i podopiecznych w pracowni garncarskiej. Wszyscy stoją przy blacie i wyrabiają miski. Mają na sobie fartuchy robocze.
Treść punktu interaktywnego:
W części zasadniczej zajęć terapeuta najpierw przedstawia uczestnikom kolejne etapy pracy, prezentuje piktogramy obrazujące poszczególne etapy wykonywania zadania, następnie motywuje i wspiera uczestników podczas zajęć. Uczestnicy powtarzają czynności poprzez naśladowanie terapeuty.
Jak wyglądają przykładowe zajęcia?
Uczestnicy siedzą przy stole z kompletem materiałów. Terapeuta stoi w taki sposób, że jest dla wszystkich dobrze widoczny. Prezentuje wypaloną w piecu ceramicznym doniczkę wykonaną metodą wałeczkowo‑wstążkową. Wyjaśnia, że wykonanie takiej doniczki jest celem zajęć. Stawia doniczkę na stole. Układa przed sobą glinę na podstawce i wyjaśnia konieczność pracy na podkładce. Obok kładzie cyklinę i szpatułkę. Tłumaczy, czym są te narzędzia. Zachęca uczestników do podobnego ułożenia narzędzi. Obserwuje, w razie potrzeby pomaga. Czeka, aż wszyscy uczestnicy będą mieli gotowe swoje stanowiska pracy. Uczestnicy obserwują prezentację gotowego wyrobu i słuchają instrukcji zastosowania materiałów i narzędzi, układają swoje narzędzia. W razie wątpliwości uczestnicy mogą swobodnie zadać pytania oraz prosić o indywidualny instruktaż.
Terapeuta zaczyna omawiać etapy pracy metodą wałeczkowo‑wstążkową, zapisuje poszczególne czynności na flipcharcie dostępnym w pracowni. Każdą czynność prezentuje i czeka, aż wszyscy uczestnicy powtórzą. W razie potrzeby tłumaczy i wspiera indywidualnie uczestnika. Uczestnicy oswajają się z materiałem i sposobem wyrabiania gliny.<br>Po zakończeniu prezentacji terapeuta zachęca i motywuje uczestników do zaangażowania i nadzoruje pracę. Uczestnicy starają się postępować zgodnie z instrukcjami prowadzącego zajęcia, wyrabiają, wałkują i sklejają wałeczki, łączą je ze sobą. Pracują indywidualnie na podkładkach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Etap 4. Podsumowanie i zakończenie terapii oraz uporządkowanie stanowiska pracy i pracowni
Zdjęcie przedstawia terapeutkę i podopieczne w pracowni garncarskiej. Każda podopieczna siedzi przy stole i wyrabia naczynie. Terapeutka stoi pochylona nad stołem i rysuje coś na kartce.
Treść punktu interaktywnego:
Ostatnia część zajęć obejmuje zakończenie oraz podsumowanie pracy oraz uporządkowanie stanowiska. Terapeuta omawia zajęcia z uczestnikami, chwali wykonaną pracę, a także dziękuje im za udział i zachęca do wzięcia udziału w kolejnych spotkaniach.
Jak prawidłowo zakończyć i podsumować zajęcia?
Terapeuta powiadamia o końcu zajęć. Informuje o zakończeniu pracy, objaśnia i pokazuje, w jaki sposób przenieść bezpiecznie gotowy wyrób na regał przy pomocy tacki. Po przeniesieniu wszystkich wyrobów uczestnicy sprzątają swoje stanowiska pracy, myją narzędzia i odkładają je na miejsce.
Wycierają stoły i porządkują podłogę w pomieszczeniu. Terapeuta nadzoruje pracę i wspomaga uczestników.
Kiedy wszystko jest posprzątane, uczestnicy zdejmują i odwieszają do garderoby fartuchy, a następnie zaproszeni przez terapeutę siadają przy stole. Terapeuta podsumowuje zajęcia, tłumacząc co wykonano, jaka technika została wykorzystana na zajęciach oraz z jakich materiałów, narzędzi i sprzętów skorzystano.
Chwali wykonaną pracę oraz motywuje i zachęca do uczestniczenia w kolejnych spotkaniach.
Zdjęcie przedstawia osobę pracującą na laptopie. Wypełnia tabelę.
Treść punktu interaktywnego:
Dokumentacja terapeutyczna obejmuje kartę przebiegu zajęć oraz scenariusz zajęć.
Scenariusz zajęć terapeuta przygotowuje przed rozpoczęciem zajęć a Kartę Przebiegu Zajęć Uczestnika niezwłocznie po ich zakończeniu.
Karta Przebiegu Zajęć zawiera imię i nazwisko uczestnika, nazwę pracowni, cel terapii, rodzaj wytworu lub rodzaj nauczanej umiejętności, datę prowadzonych zajęć, opis wykonywanych w czasie tych zajęć czynności oraz podpis terapeuty.
Wzór karty Przebiegu Zajęć
Przykładowa Karta Przebiegu Zajęć
Przykładowy scenariusz zajęć z terapii zajęciowej dla grupy pięciu osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umierkowanym
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści