Temat: Trudna sztuka rządzenia

Autorka: Anna Rabiega

Adresat:

Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

IX. Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie.

Uczeń:

5) uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad etycznych w życiu publicznym; rozpoznaje przejawy ich łamania i podaje skutki takich działań.

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń wykorzystuje swą wiedzę do interpretacji wydarzeń życia społecznego, w tym publicznego.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcia: polityka, etyka, władza; wyjaśnia, dlaczego trudno jest ustalić jednoznaczne definicje tych pojęć.

  • wymienia i wyjaśnia funkcje polityki.

  • przedstawia związki polityki z etyką.

  • wymienia i wyjaśnia różne środki egzekwowania posłuszeństwa podwładnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku obcym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody nauczania:

  • burza mózgów,

  • mapa myśli,

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem planszy interaktywnej, infografik, ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • indywidualna,

  • grupowa,

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca:

1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, czym jest polityka i władza, a także, jakimi środkami operują.

2. Nauczyciel zadaje pytanie: Co to jest polityka? i informuje uczniów, że będą pracowali metodą burzy mózgów, a swoje pomysły umieszczą na planszy interaktywnej (abstrakt: Politics) w formie mapy myśli. Po zakończeniu zadania nauczyciel mówi, że uczniowie będą mogli zweryfikować swoje propozycje w dalszej części lekcji.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o głośne odczytanie kolejnych definicji polityki zamieszczonych w abstrakcie. Po każdej definicji prosi uczniów o wyjaśnienie, na jaki aspekt tego zjawiska zwraca uwagę autor definicji. Po omówieniu wszystkich definicji uczniowie weryfikują swoją mapę myśli.

2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej infografikę „Functions of politics” z abstraktu. Wspólnie z uczniami omawia poszczególne funkcje. Następnie prosi uczniów o podanie konkretnych przykładów realizacji każdej z funkcji polityki.

3. Nauczyciel pyta uczniów, jak rozumieją pojęcie etyki, powołując się choćby na etykę zawodową lekarza czy sędziego. Czy polityka również powinien dotyczyć podobny kodeks? Nauczyciel moderuje dyskusję w klasie na ten temat. Uczniowie zapisują swoje argumenty na tablicy. Jako podsumowanie dyskusji przedstawia uczniom infografikę z dwoma stanowiskami na temat roli etyki w życiu politycznym. Wraz z uczniami ją omawia i wspólnie weryfikują uczniowskie argumenty.

4. Nauczyciel pyta uczniów, jak rozumieją pojęcie władzy. Uczniowie zapisują swoje propozycje na tablicy, a następnie porównują je z definicjami tego pojęcia zawartymi w abstrakcie. Nauczyciel prosi, by w czasie weryfikacji uczniowie zwrócili uwagę na elementy, których zabrakło w podawanych przez nich definicjach.

5. Nauczyciel zwraca uwagę, że koniecznym elementem władzy jest realna możliwość wyegzekwowania wydawanych poleceń. Przypomina, że władze państwowe mogą w tym celu wykorzystywać różne środki. Jest to konieczne do sprawnego funkcjonowania państwa, może jednak mieć negatywne konsekwencje dla jednostek. Nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na pięć grup. Zadanie każdej grupy jest zapoznanie się z przydzielonymi metodami sprawowania władzy i przeanalizowaniu pozytywnych i negatywnych konsekwencji danej metody.

6. Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup prezentują efekty pracy. Chętni uczniowie dokonują podsumowania, jakie są metody sprawowania władzy i jakie konsekwencje ze sobą niosą.

Faza podsumowująca:

1. Na zakończenie uczniowie w celu podsumowania zdobytych wiadomości i umiejętności wspólnie lub w parach rozwiązują krzyżówkę, której głównym hasłem jest słowo „ETHICS”.

2. Propozycja zadania domowego:

a. Czy dobro państwa usprawiedliwia niemoralne zachowania? Posługując się przykładami, podaj dwa argumenty przemawiające za i dwa przemawiające przeciwko tej tezie.

b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

to reconcile
to reconcile
RypV7gAQ4tnw1
Nagranie słówka: to reconcile

pogodzić

unambiguous
unambiguous
R18o44JsM8ZEA
Nagranie słówka: unambiguous

jednoznaczny

to execute (power)
to execute (power)
R13GNMaIjMazG
Nagranie słówka: to execute (power)

wyegzekwować (władzę)

to come across
to come across
RkEi4OSkNgwWE
Nagranie słówka: to come across

napotkać

cohesion
cohesion
R1XI7RduXbIrz
Nagranie słówka: cohesion

spójność

sustainability
sustainability
RtXMFxkyXLEds
Nagranie słówka: sustainability

trwałość

intangible
intangible
R1D7ItPk2F9Bw
Nagranie słówka: intangible

nieuchwytny, niematerialny

to indicate
to indicate
R5U8ioggMj230
Nagranie słówka: to indicate

wskazywać

subsequent
subsequent
RfPVDBPMUAQzj
Nagranie słówka: subsequent

kolejny, następujący po sobie

to undergo
to undergo
R1RSDosoGH2mI
Nagranie słówka: to undergo

przejść, ulec

slavery
slavery
R19GEVpxcbQjL
Nagranie słówka: slavery

niewolnictwo

antiquity
antiquity
R1HFCOIPBKLyt
Nagranie słówka: antiquity

starożytność

to perceive
to perceive
R2C8wyRfxuHxg
Nagranie słówka: to perceive

postrzegać

superiority
superiority
R1AiHtSI9qgmD
Nagranie słówka: superiority

wyższość

whether or not
whether or not
R1YISTISvGJg4
Nagranie słówka: whether or not

niezależnie od tego czy

to be in accordance with
to be in accordance with
RTtViBiuDHp4j
Nagranie słówka: to be in accordance with

być zgodnym z

to impede
to impede
R1QF8YJzCDoit
Nagranie słówka: to impede

utrudniać, spowalniać

to discard
to discard
R1Qj53iBy0F1M
Nagranie słówka: to discard

odrzucić

to face the dilemma
to face the dilemma
RCLAa70etoLDP
Nagranie słówka: to face the dilemma

zmierzyć się z problemem, dylematem

secular
secular
R1IvJZrmWqpL1
Nagranie słówka: secular

świecki

thus
thus
R1GutuwUslrws
Nagranie słówka: thus

a zatem

to induce
to induce
RWx2oo29YHIga
Nagranie słówka: to induce

skłonić

to obey
to obey
RtZMhEsChrGOg
Nagranie słówka: to obey

być posłusznym

to resort to
to resort to
RHG9NspSqi7CF
Nagranie słówka: to resort to

uciekać się do

to convince
to convince
R1GYPrurWnCaK
Nagranie słówka: to convince

przekonywać

implicit
implicit
RwczuGlwUEOKr
Nagranie słówka: implicit

domniemany

deceptive
deceptive
ROhrWdblLVqiT
Nagranie słówka: deceptive

zwodniczy

to conceal
to conceal
R4TzJm2cGpcvB
Nagranie słówka: to conceal

zatuszować, ukryć

omission
omission
RUaanI69kALMf
Nagranie słówka: omission

pominięcie, przemilczenie

to comply with
to comply with
RpOm637qoOn7j
Nagranie słówka: to comply with

zgodne z

applicable
applicable
R1XcZcuYiPu7o
Nagranie słówka: applicable

obowiązujące

complexity
complexity
RlRK95lM68k7K
Nagranie słówka: complexity

złośoność

to take into account
to take into account
RIgXyt5CYmQ0k
Nagranie słówka: to take into account

wziąć pod uwagę

Teksty i nagrania

R1HryWlXxkYwT
nagranie abstraktu

Politics. It is not so easy to rule

There is no one generally accepted definition of politics. Here are just a few most common examples of definitions you may come across:

  • conscious, organized actions aimed at gaining and exercising political power;

  • the art of governing society and the state;

  • decision‑making process that allows the needs and values of society, social groups and individuals to be met;

  • conflict resolution process, in which three basic methods are used: cooperation, coercion and compromise;

  • sphere of public activity of the state institutions, political parties, social organizations and individuals – citizens.

Ethics indicates patterns of appropriate human behaviour and formulates the principles of their implementation. The content of norms and moral judgements is connected with the historical development of societies. In subsequent epochs it underwent smaller or larger transformations, e.g. the changes in attitude towards slavery, racial discrimination, the use of violence in interpersonal relations or the scope of power and responsibility of the authorities.

The role of ethics in political life has been disputed ever since antiquity. There are two positions in the dispute.

Anyone, who undertakes a political action, has to face the dilemma, and answer a couple of important questions:

  • Will these actions be good for the state and society? And what does “good” mean?

  • Does the welfare of the state justify immoral actions?

  • Should moral norms be broken to achieve the desired goals?

  • Is it at all possible to talk about the welfare of the state if one discards moral norms?

Regardless of the ongoing disputes, ethics are an important determinant of politics. People have always evaluated political activities not only by their effectiveness, but also by their moral value. States, political parties, social movements, political leaders, ordinary people refer to different – secular and religious – ethical concepts. This leads to various visions of society and the state, and thus, sometimes, also to serious political conflicts.

The phenomenon of power appears in every community, group, organization or social institution – at school, in a political party, a family, a country, a peer group and an international organization, a company and an army. It is a necessary element regulating social life, and thus an important element of politics, and the functioning of the state.

The power is:

  • a system of social relations;

  • the right to govern, e.g. to govern a state

  • the governing bodies and institutions that make the key decisions

Those in power, the authorities, induce people to obey, using various means: