Prezentacja TED
Okiem eksperta
Przekonaj się, co na ten temat sprawiedliwości Platona powiedział ekspert.
Wykłada dr Tomasz Mazur.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DzTGmpxWd
Wykłada dr Tomasz Mazur.
Film nawiązujący do treści materiału Istota sprawiedliwości według Platona.
Idee sprawiedliwości oraz własności w interpretacji Platona i ArystotelesaSprawiedliwość zdaniem Platona jest czymś, co „mieszka” zarówno w pojedynczych ludziach, jak i w całych państwach. To, co większe, jest bowiem podobne do tego, co mniejsze, czyli państwo do człowieka. W państwie cnotą specyficzną dla klasy rządzących jest mądrość; dla strażników męstwo, a dla wszystkich klas opanowanie wewnętrzne – zdolność panowania nad żądzami. Zdolność ta wyraża się w zgodzie dotyczącej tego, która klasa ma rządzić. Czwarta cnota, sprawiedliwość, oznacza, że każdy zajmuje się tą jedną rzeczą, do której ma największe wrodzone zdolności. Według Sokratesa „[…] każdy obywatel powinien się zajmować czymś jednym, tym, do czego by miał największe dyspozycje wrodzone. […] to gotowa być sprawiedliwość – robić swoje”. Platońska idea sprawiedliwości ma więc charakter zasadniczo nieegalitarny, zakłada bowiem wrodzoną nierówność ludzi. Nierówność ta nie jest powodem ubolewania Platona, lecz przeciwnie – staje się podstawą jego poglądów na sprawiedliwość i społeczny podział pracy. Ten realizowany jest w ramach trzech grup: rządzących, strażników i pracowników. W przypadku gdy dzieci członków danej „klasy” są ponadprzeciętnie zdolne albo zbyt mało zdolne, istnieje możliwość przeniesienia ich do wyższej lub niższej „klasy”.
Źródło: Marcin Jendrzejczak, Idee sprawiedliwości oraz własności w interpretacji Platona i Arystotelesa, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe” 2015, t. 236 .
Odpowiedz na pytania: Dlaczego, zdaniem Platona, lepiej być sprawiedliwym niż szczęśliwym? Czy taka perspektywa znajduje swoje uzasadnienie w dzisiejszych czasach?
Ćwiczenia i polecenia
Które z poniższych zdań najlepiej oddaje ideę sprawiedliwego państwa Platona.
- Państwo jest sprawiedliwe, jeżeli każdy człowiek w miarę możliwości realizuje swój potencjał, nie szkodząc przy tym innym.
- Istotą sprawiedliwego państwa jest stworzenie dopasowanego dla każdego obywatela modelu edukacji.
- Państwo może być sprawiedliwe wtedy i tylko wtedy, gdy jego obywatele będą postrzegani przez ich polityczną użyteczność.
Połącz w pary przedstawione przez Platona przeciwstawne modele władzy.
tyrania tłumu, oligarchia, tyrania
| monarchia | |
| arystokracja | |
| demokracja |
Przypomnij sobie swoje odpowiedzi z ćwiczenia 2. Odpowiedz na pytanie, jakie są cechy charakterystyczne dla każdego z wymienionych tam ustrojów politycznych?
Czy jest merytokracja? Zaznacz kolorem zielonym zdania, które ją charakteryzują, a kolorem czerwonym zdania nieodnoszące się do niej.
{zielony}Model ustroju, w którym elita rządząca ma wiedzę, rozumie swoich obywateli i działa dla dobra ogółu.{/zielony}
{czerwony}Rządy większości, w których większość elektoratu realizuje własne cele. {/czerwony}
{czerwony}Forma rządów polegająca na sprawowaniu władzy przez niewielką grupę ludzi.{/czerwony}
{zielony}Ustrój społeczny, w którym pozycje obywateli są uzależnione są od kompetencji, definiowanych jako połączenie inteligencji i edukacji.{/zielony}
{czerwony}Ustrój polityczny oparty na podziale władzy, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli.{/czerwony}
Przeprowadźcie sąd nad Platonem. Podzielcie się na trzy grupy: jedna będzie oskarżać Platona o propagowanie totalitaryzmu (oskarżyciele), druga będzie go przed tym zarzutem broniła (obrońcy), trzecia wyda wyrok (sędziowie). Przygotujcie starannie argumenty.
Wyjaśnij stwierdzenie: „Wszystkie drogi prowadzą do Platona”. Czy ma ono odniesienie we współczesnej filozofii i kulturze?