Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Okiem eksperta

Przekonaj się, co na ten temat sprawiedliwości Platona powiedział ekspert.

Polecenie 1
Zapoznaj się z wykładem i zastanów się, czy Platońska rzeczpospolita jest rzeczywiście idealna? Czy chciałbyś żyć w takim państwie? Przedstaw swą argumentację.
Zapoznaj się z wykładem i zastanów się, czy Platońska rzeczpospolita jest rzeczywiście idealna? Czy chciałbyś żyć w takim państwie? Przedstaw swą argumentację.
R9IliK7co5Z75
(Uzupełnij).
RAUF2Y40vz71v
Film nawiązujący do treści materiału Istota sprawiedliwości według Platona.
1
Marcin Jendrzejczak Idee sprawiedliwości oraz własności w interpretacji Platona i Arystotelesa

Sprawiedliwość zdaniem Platona jest czymś, co „mieszka” zarówno w pojedynczych ludziach, jak i w całych państwach. To, co większe, jest bowiem podobne do tego, co mniejsze, czyli państwo do człowieka. W państwie cnotą specyficzną dla klasy rządzących jest mądrość; dla strażników męstwo, a dla wszystkich klas opanowanie wewnętrzne – zdolność panowania nad żądzami. Zdolność ta wyraża się w zgodzie dotyczącej tego, która klasa ma rządzić. Czwarta cnota, sprawiedliwość, oznacza, że każdy zajmuje się tą jedną rzeczą, do której ma największe wrodzone zdolności. Według Sokratesa „[…] każdy obywatel powinien się zajmować czymś jednym, tym, do czego by miał największe dyspozycje wrodzone. […] to gotowa być sprawiedliwość – robić swoje”. Platońska idea sprawiedliwości ma więc charakter zasadniczo nieegalitarny, zakłada bowiem wrodzoną nierówność ludzi. Nierówność ta nie jest powodem ubolewania Platona, lecz przeciwnie – staje się podstawą jego poglądów na sprawiedliwość i społeczny podział pracy. Ten realizowany jest w ramach trzech grup: rządzących, strażników i pracowników. W przypadku gdy dzieci członków danej „klasy” są ponadprzeciętnie zdolne albo zbyt mało zdolne, istnieje możliwość przeniesienia ich do wyższej lub niższej „klasy”.

jen Źródło: Marcin Jendrzejczak, Idee sprawiedliwości oraz własności w interpretacji Platona i Arystotelesa, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe” 2015, t. 236 .
Polecenie 2

Odpowiedz na pytania: Dlaczego, zdaniem Platona, lepiej być sprawiedliwym niż szczęśliwym? Czy taka perspektywa znajduje swoje uzasadnienie w dzisiejszych czasach?

RjnfP19ZtzCuH
(Uzupełnij).

Ćwiczenia i polecenia

RnYZIBYcFEcmz
Ćwiczenie 1
Zaznacz, które z poniższych zdań najlepiej oddaje ideę sprawiedliwego państwa Platona. Możliwe odpowiedzi: 1. Państwo jest sprawiedliwe, jeżeli każdy człowiek w miarę możliwości realizuje swój potencjał, nie szkodząc przy tym innym., 2. Istotą sprawiedliwego państwa jest stworzenie dopasowanego dla każdego obywatela modelu edukacji., 3. Państwo może być sprawiedliwe wtedy i tylko wtedy, gdy jego obywatele będą postrzegani przez ich polityczną użyteczność.
R1S8nJolwA6pn
Ćwiczenie 2
Połącz w pary przedstawione przez Platona przeciwstawne modele władzy. monarchia Możliwe odpowiedzi: 1. tyrania, 2. tyrania tłumu, 3. oligarchia arystokracja Możliwe odpowiedzi: 1. tyrania, 2. tyrania tłumu, 3. oligarchia demokracja Możliwe odpowiedzi: 1. tyrania, 2. tyrania tłumu, 3. oligarchia
Polecenie 3

Przypomnij sobie swoje odpowiedzi z ćwiczenia 2. Odpowiedz na pytanie, jakie są cechy charakterystyczne dla każdego z wymienionych tam ustrojów politycznych?

RQcppu3EaRj2D
(Uzupełnij).
RHcFEBOKn85kV
Ćwiczenie 3
Czy jest merytokracja? Zaznacz kolorem zielonym zdania, które ją charakteryzują a kolorem czerwonym zdania nieodnoszące się do niej. Ustrój społeczny, w którym pozycje obywateli są uzależnione są od kompetencji, definiowanych jako połączenie inteligencji i edukacji.
Ćwiczenie 3
RZ1fd9Bq5lDgF
1. Model ustroju, w którym elita rządząca ma wiedzę, rozumie swoich obywateli i działa dla dobra ogółu. 2. Rządy większości, w których większość elektoratu realizuje własne cele. 3. Forma rządów polegająca na sprawowaniu władzy przez niewielką grupę ludzi. 4. Ustrój społeczny, w którym pozycje obywateli są uzależnione są od kompetencji, definiowanych jako połączenie inteligencji i edukacji. 5. Ustrój polityczny oparty na podziale władzy, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli. (Uzupełnij).
Polecenie 4

Przeprowadźcie sąd nad Platonem. Podzielcie się na trzy grupy: jedna będzie oskarżać Platona o propagowanie totalitaryzmu (oskarżyciele), druga będzie go przed tym zarzutem broniła (obrońcy), trzecia wyda wyrok (sędziowie). Przygotujcie starannie argumenty.

R3xiGghqIMYfs
Oskarżyciele (Uzupełnij) Obrońcy (Uzupełnij) Sędziowie (Uzupełnij).
Praca domowa

Wyjaśnij stwierdzenie: „Wszystkie drogi prowadzą do Platona”. Czy ma ono odniesienie we współczesnej filozofii i kulturze?

R5mQf2RwPRtbV
(Uzupełnij).