Lesson plan (Polish)
Temat: Rośliny nasienne
Autor: Zyta Sendecka
Adresat
Uczeń klasy IV szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
Klasa IV
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
6) wymienia i opisuje czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania organizmów do życia;
7) rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły.
Cel lekcji
Uczniowie opisują wygląd i środowisko życia roślin nasiennych .
Kryteria sukcesu
opiszesz budowę nasienia;
rozpoznasz rośliny nagonasienne i okrytonasienne.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Pogadanka, praca z tekstem, obserwacja bezpośrednia, obserwacja pośrednia.
Praca indywidualna oraz praca w parach.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery;
namoczone nasiona fasoli;
lupy;
igły preparacyjne;
biała kartka;
gałązki drzew iglastych (z szyszkami) i liściastych oznaczone numerami;
kartki z numerami.
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przynieśli na zajęcia swoją kolekcję nasion (założoną zgodnie ze wskazówkami zawartymi w „Poleceniu 1.1” zamieszczonym w abstrakcie pt. „Przystosowania roślin do życia na lądzie”).
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.
Realizacyjna
Uczniowie dobierają się w pary. Każda otrzymuje od nauczyciela białą kartkę, igły preparacyjne, lupy i napęczniałe nasienie fasoli. Uczniowie rozdzielają je na pół i kładą na kartce. Dorysowują strzałki do poszczególnych elementów nasienia i opisują je, korzystając z ilustracji „Budowa nasiona fasoli”.
Uczniowie, pracując w parach, oceniają wzajemnie swoje zadania domowe według wcześniej ustalonych kryteriów. Swoje opinie uzasadniają.
Nauczyciel poleca uczniom, żeby na podstawie abstraktu sporządzili tabelę przedstawiającą różnice między dwiema grupami roślin: nagonasiennymi i okrytonasiennymi. Wybrany uczeń prezentuje wyniki swojej pracy.
Nauczyciel pyta podopiecznych, do której z grup roślin (nagonasiennych czy okrytonasiennych) należą rośliny, których nasiona zgromadzili.
Prowadzący rozdaje uczniom ponumerowane gałązki drzew oraz odpowiadające im kartki z numerami. Następnie wyświetla ilustrację interaktywną przedstawiającą wybrane drzewa nasienne. Po wyświetleniu zdjęcia przedstawiającego dany gatunek uczniowie podnoszą kartki z właściwymi numerami gałązek.
Podsumowująca
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
łupina nasienna – zewnętrzny element budowy nasiona roślin nasiennych zabezpieczający zarodek i liścienie
rośliny nagonasienne – rośliny z grupy nasiennych rozmnażające się za pomocą nasion pozbawionych dodatkowych warstw ochronnych
rośliny okrytonasienne – rośliny z grupy nasiennych rozmnażające się za pomocą nasion pokrytych owocnią
Teksty i nagrania
Seed plants
Seed plants are those that produce flowers and seeds. The seeds contain an embryo – a miniature of the new plant. In seeds, there is usually a supply of embryonic food. Both parts are covered with a seed coat.
Seed plants are divided into two large groups: gymnosperms and angiosperms. Gymnosperms seeds lie exposed on the scales of cones. On the other hand, angiosperms produce fruit in which seeds are hidden. The fruit protects the seeds and makes them easier to spread. If the fruit is fleshy, it encourages animals to eat it. Along with expelled food residues, animals spread seeds that are not digestible. Some species of plants produce dry and light fruit which spread in the wind (e.g. maple fruit). Other species produce spikes, hair with hooks or burrs (eg burdock, or thistle) to also be spread by animals.
Examples of gymnosperms are conifers and shrubs. Currently, several hundred species of these plants are known on Earth. Among the trees growing in Poland, there are mainly pine, spruce, fir and larch. Yews and junipers are the best‑known shrubs.
A much larger group of seed plants living on Earth, including Poland, are angiosperms. At the moment, about 250,000 species have been distinguished. They include the majority of trees and shrubs and herbaceous plants.
Seed plants produce seeds.
In plants, gymnosperms produce seeds, but they do not produce fruit.
Angiosperms produce fruits in which seeds are found.
Among the gymnosperms, mostly coniferous trees and shrubs are found.
The angiosperms are mostly deciduous trees, shrubs and herbaceous plants.