Task Students work individually, using computers. They open the Slideshow 1 and observe how we perform long subtraction of natural numberslong subtraction of natural numberslong subtraction of natural numbers. After having completed the exercise, they present results of their observations.
Task Students work individually, using computers. They open the Slideshow 2 and observe how we perform long subtraction of natural numberslong subtraction of natural numberslong subtraction of natural numbers if in the minuendminuendminuend occurs zero.
[Slideshow 2]
Students work in pairs. After having completed the exercise, they exchange notebooks and verify their solutions using calculators.
Task Do the long subtraction:
1. 862 – 541,
2. 1569 – 458,
3. 1483 – 1394,
4. 2500 – 158,
5. 3050 – 2605.
Task Do the exercises by performing long subtractionsubtractionsubtraction. Give the answers:
a) Tomek got a new book. During first two days he read 150 pages of this book. How many pages does he have left if the whole book has 314 pages?
b) A TV costs 3799 zł and a phone 1560 zł. By how many złoty is the TV more expensive than the phone?
c) In 1683 king Jan III Sobieski won the Battle of Vienna. How many years has passed since that battle?
Task Talking cards.
The teacher asks student show to verify solutions of subtractionsubtractionsubtraction without using the calculator. The teacher asks the students to write down the ideas on pieces of paper. The teacher collects them and reads students’ propositions.
- Odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym rozpoczynamy od zapisania tych liczb jedna pod drugą tak, aby jedności były pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd. Liczby podkreślamy.
- Odejmujemy jedności, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie jedności. Następnie odejmujemy dziesiątki, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie dziesiątek itd.
- Jeśli w którymś rzędzie cyfra, która jest odjemną jest mniejsza od cyfry – odjemnika, to „pożyczamy” 1 z wyższego rzędu, tak aby można było wykonać odejmowanie.
mdf193cf95c4e5232_1527752256679_0
ROXq3sz6SLvxe1
Wśród pomysłów powinna dominować odpowiedź:
- Poprawność odejmowania możemy sprawdzić za pomocą dodawania. Dodając różnicę do odjemnika powinniśmy otrzymać odjemną.
mdf193cf95c4e5232_1528449000663_0
Odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym
mdf193cf95c4e5232_1528449084556_0
Drugi
mdf193cf95c4e5232_1528449076687_0
Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
2) dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe sposobem pisemnymi za pomocą kalkulatora.
mdf193cf95c4e5232_1528449068082_0
45 minut
mdf193cf95c4e5232_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
2. Zastosowanie pisemnego odejmowania liczb naturalnych do rozwiązywania zadań z treścią.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mdf193cf95c4e5232_1528450430307_0
Uczeń:
- odejmuje liczby naturalne sposobem pisemnym,
- wykorzystuj pisemne odejmowanie liczb naturalnych do rozwiązywania zadań z treścią.
mdf193cf95c4e5232_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Mówiące karteczki.
mdf193cf95c4e5232_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
mdf193cf95c4e5232_1528450135461_0
Etapy lekcji
mdf193cf95c4e5232_1528450127855_0
Uczniowie przypominają różne metody odejmowania pamięciowego liczb naturalnych.
Z pomocą kalkulatorów, wykonują odejmowanie:
1. 1938 – 1894,
2. 1903 – 1867,
3. 5003 – 2177,
4. 9000 – 678.
Dyskusja:
- Czy zawsze ma się przy sobie kalkulator?
- Czy takie działania można łatwo wykonać w pamięci?
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają metodę odejmowania dużych liczb bez pomocy kalkulatora.
mdf193cf95c4e5232_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow 1 i obserwują, w jaki sposób odejmujemy pisemnie liczby naturalne.
[Slideshow 1]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
Wnioski:
- Odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym rozpoczynamy od zapisania tych liczb jedna pod drugą tak, aby jedności były pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd. Liczby podkreślamy.
- Odejmujemy jedności, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie jedności. Następnie odejmujemy dziesiątki, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie dziesiątek itd.
- Jeśli w którymś rzędzie cyfra,która jest odjemną jest mniejsza od cyfry – odjemnika, to „pożyczamy” 1 z wyższego rzędu, tak aby można było wykonać odejmowanie.
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow 2 i obserwują, w jaki sposób odejmujemy pisemnie liczby naturalne w przypadku, gdy w odjemnej występują zera.
[Slideshow 2]
Uczniowie pracują w parach. Po wykonaniu zadania, uczniowie zamieniają się zeszytami i za pomocą kalkulatorów sprawdzają poprawność wykonanych działań.
a) Tomek dostał nową książkę. Przez pierwsze dwa dni przeczytał 150 stron tej książki. Ile stron zostało mu do przeczytania, jeśli cała książka ma 314 stron?
b) Telewizor kosztuje 3799 zł, a telefon 1560 zł. O ile droższy jest telewizor od telefonu?
c) W 1683 r. król Jan III Sobieski zwyciężył w bitwie pod Wiedniem. Ile lat minęło od tej bitwy?
Polecenie Mówiące karteczki:
Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób bez kalkulatora można sprawdzić, czy odejmowanie zostało wykonane poprawnie. Prosi, aby uczniowie zapisali swoje pomysły na karteczkach. Zbiera je i odczytuje propozycje uczniów.
Wśród pomysłów powinna dominować odpowiedź:
- Poprawność odejmowania możemy sprawdzić za pomocą dodawania.Dodając różnicę do odjemnika powinniśmy otrzymać odjemną.
Przykład:
[Ilustracja 1]
Uczniowie pracują w parach. Po wykonaniu zadania, uczniowie zamieniają się zeszytami i sprawdzają pisemnie poprawność wykonanych działań.
Polecenie Wykonaj działania sposobem pisemnym:
1. 874 – 323,
2. 1876 – 765,
3. 1582 – 1495,
4. 6300 – 4321,
5. 4050 – 3504.
Polecenie Wykonaj działania sposobem pisemnym:
1. 7000 – 2623 – 972,
2. 5043 – 2654 – 1236.
Polecenie dla chętnych Jaką cyfrę należy wstawić w miejsce *, aby działanie było wykonane poprawnie?
[Ilustracja 2]
mdf193cf95c4e5232_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym rozpoczynamy od zapisania tych liczb jedna pod drugą tak, aby jedności były pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd. Liczby podkreślamy.
- Odejmujemy jedności, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie jedności. Następnie odejmujemy dziesiątki, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie dziesiątek itd.
- Jeśli w którymś rzędzie cyfra, która jest odjemną jest mniejsza od cyfry – odjemnika, to „pożyczamy” 1 z wyższego rzędu, tak aby można było wykonać odejmowanie.
long subtraction of natural numbers1
long subtraction of natural numbers
odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym - rozpoczynamy od zapisania tych liczb jedna pod drugą tak, aby jedności były pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd.