1
11
Laboratorium 1

W jaki sposób otrzymasz tlenek miedzi(II)? Wśród sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników chemicznych znajdują się te niezbędne do przeprowadzenia eksperymentu. Zapoznaj się z problemem badawczym, zaplanuj eksperyment, a po jego wykonaniu zapisz obserwacje, wyniki oraz sformułuj wnioski. Następnie rozwiąż poniższe zadania.

R3vUZafipm5NV
Wirtualne laboratorium pt. „Otrzymywanie tlenku w wyniku rozkładu wodorotlenku miedziII
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
R1cA3uV8MskNL
Analiza eksperymentu: Tytuł eksperymentu Problem badawczy: Treść problemu badawczego. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

W jaki sposób można otrzymać tlenek miedzi(II)? Zapoznaj się z problemem badawczym oraz opisem eksperymentu, obserwacjami, wynikami oraz sformułowanymi wnioskami. Następnie rozwiąż poniższe zadania.

Analiza eksperymentu:

Rozkład termiczny wodorotlenku miedzi(II).

Problem badawczy:

Czy podczas rozkładu termicznego wodorotlenku miedzi(II) powstaje tlenek miedzi(II)?

Hipoteza:

Rozkład termiczny wodorotlenku miedzi(II) prowadzi do powstania tlenku miedzi(II).

Sprzęt laboratoryjny:

  • probówki w statywie – podłużne U‑kształtne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych znajdujące się w statywie, to jest prostokątnym sprzęcie laboratoryjnym z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;

  • pręcik szklany – szklany pręt laboratoryjny służący do mieszania;

  • pipety Pasteura – wąska rurka pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • palnik – urządzenie techniczne umożliwiające podtrzymywanie płomienia spalanego gazu w kontrolowany sposób.

Odczynniki chemiczne:

NaOH

Przebieg eksperymentu:

1. Zamocowanie probówki w statywie.

2. Dodanie do probówki dwóch centymetrów sześciennych siarczany(VI) miedzi(II) oraz dwóch centymetrów sześciennych wodnego roztworu wodorotlenku sodu (na przykład o stężeniu dwa mole na decymetr sześcienny).

3. Wymieszanie zawartości probówki oraz podgrzanie za pomocą palnika.

4. Zaobserwowanie zmiany zabarwienia.

Obserwacje:

Niebieski galaretowany osad zmienia zabarwienie na czarne. Na ściankach probówki widoczne są kropelki bezbarwnej cieczy.

Wyniki:

Niebieski galaretowaty osad to wodorotlenek miedzi(II), natomiast czarne zabarwienie pochodzi od powstałego tlenku miedzi(II).

Wnioski:

Powstały wodorotlenek miedzi(II) uległ rozkładowi na tlenek miedzi(II) i wodę pod wpływem ogrzewania. Hipoteza została potwierdzona.

1
Ćwiczenie 1

Czy reakcje zachodzące podczas doświadczenia należą do reakcji utleniania i redukcji? Odpowiedź uzasadnij.

RSMnRvdN9AONE
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R6HyDLQL0tE0t1
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 3

Napisz równanie reakcji otrzymywania tlenku chromu(III) w wyniku rozkładu termicznego odpowiedniego wodorotlenku.

R1emSmu0RmDMh
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
R1J7YS04Luot7
Rozkład termiczny wodorotlenków prowadzi do powstania odpowiedniego tlenku oraz wody. Zaznacz prawidłowe zdanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Podczas rozkładu termicznego wodorotlenków stopień utlenienia metalu w cząsteczce wodorotlenku oraz w cząsteczce tlenku są takie same., 2. Podczas rozkładu termicznego stopień utlenienia metalu w tlenku jest wyższy niż w wyjściowym wodorotlenku., 3. Podczas rozkładu termicznego stopień utlenienia metalu w tlenku jest niższy niż w wyjściowym wodorotlenku.
Ćwiczenie 5
RzewzxCDFinNE
Dlaczego w doświadczeniu wykorzystano świeżo strącony wodorotlenek miedzi(II)? Możliwe odpowiedzi: 1. Wodorotlenek miedzi(II) szybko ulega rozkładowi., 2. Wodorotlenek miedzi(II) jest bardzo reaktywny., 3. Wodorotlenek miedzi(II)