Rysunek przedstawia ukośną prostą oraz półprostą, której początek znajduje się na prostej. Półprosta nachylona jest do prostej pod ostrym kątem alfa, który dopełnia do stu osiemdziesięciu stopnie kąt rozwarty beta.
Dwie przecinające się proste wyznaczają cztery pary kątów przyległych.
Cztery kąty , , i przedstawione na wcześniejszych rysunkach tworzą cztery pary kątów przyległych: , , , .
suma miar kątów przyległych
Własność: suma miar kątów przyległych
Kąty przyległe tworzą kąt półpełnykąt półpełnykąt półpełny, czyli suma miar kątów przyległych jest równa stopni.
kąty wierzchołkowe
Definicja: kąty wierzchołkowe
Kąty wypukłekąt wypukłyKąty wypukłe o wspólnym wierzchołkuwierzchołek kątawierzchołku, w których ramiona jednego kątaramiona kątaramiona jednego kąta stanowią przedłużenia ramion drugiego, nazywamy kątami wierzchołkowymi.
Na rysunku kąty i tworzą parę kątów wierzchołkowych.
R1RNxk9AqnK1P
Rysunek przedstawia dwie ukośne przecinające się proste. Zaznaczono dwa kąty ostre przecięcia: alfa i beta, które mają wspólny wierzchołek i leżą naprzeciw siebie.
Dwie przecinające się proste wyznaczają dwie pary kątów wierzchołkowych.
R16fZcVY69kCX
Rysunek przedstawia dwie ukośne przecinające się proste. Zaznaczono dwa kąty ostre przecięcia: alfa i beta, które leżą naprzeciw siebie oraz dwa kąty rozwarte gamma i sigma, które również leżą naprzeciw siebie.
Na rysunku oprócz pary kątów wierzchołkowych widać również drugą parę kątów wierzchołkowych .
równość miar kątów wierzchołkowych
Własność: równość miar kątów wierzchołkowych
Kąty wierzchołkowe mają równe miary.
Z powyższej własności wynika, że oraz .
Rh9HOoT6LHw0w
Rysunek przedstawia dwie ukośne przecinające się proste. Zaznaczono dwa kąty ostre przecięcia: leżące naprzeciw siebie alfa i beta równe 59 stopni każdy i leżące naprzeciw siebie dwa kąty rozwarte gamma i sigma o mierze 121 stopni każdy.
Korzystając z własności kątów przyległych, mamy . Odejmując stronami dostajemy równość kątów wierzchołkowych oraz Teraz korzystamy z powyższej równości oraz własności kątów przyległych . Rozwiązując ostatnią równość dostajemy .
Sprawdź to sam:
Uwaga! Eksperymentalne sprawdzenie własności nie jest jej dowodem, ale pozwala utrwalić tę własność.
To ćwiczenie możesz zrobić sam lub w parze. Na kartce papieru narysuj dwa przecinające się odcinki. Wpisz nazwy kątów , , , w taki sam sposób jak na wcześniejszych rysunkach. Wytnij kąty nożyczkami.
Jeśli wykonałeś to ćwiczenie starannie, to:
Nakładając na siebie powstałe wycinki sprawdź, które kąty są równe.
Przykładając pary wyciętych kątów do odcinka, na przykład do linijki lub brzegu ławki, sprawdź, które kąty są przyległe.
Przykład 1
Na rysunku przedstawione są dwie przecinające się proste oraz miara jednego z utworzonych kątów. Wyznaczymy miary pozostałych kątów.
R1XHav8wqSWfT
Rysunek przedstawia dwie ukośne przecinające się proste. Zaznaczono trzy kąty przecięcia: kąt alfa i kąt przeciwległy o mierze 80 stopni oraz kąt sigma, który razem z kątem alfa dają kąt półpełny.
Kąt ma miarę , bo jest kątem wierzchołkowym kąta .
Kąt ma miarę , bo jest kątem przyległym do kąta .
Przykład 2
Sprawdzimy, czy punkty , , na przedstawionym rysunku leżą na jednej prostej.
RUgcR4WoHABkq
Rysunek przedstawia ukośną prostą, na której oznaczono od lewej punkty: B, C, A. Z punktu C poprowadzono ukośną półprostą, która wraz z prostą wyznaczyła dwa kąty: 59 stopni i 123 stopnie.
Sprawdzamy, czy kąty i są przyległe:
Ponieważ suma miar kątów i jest różna od , to kąty te nie są przyległe, i stąd wnioskujemy, że punkty , , nie leżą na jednej prostej.
Przykład 3
Na rysunku przedstawione są dwie przecinające się proste oraz wyrażenia algebraiczne ze zmienną opisujące miarę kątów w stopniach. Wyznaczymy miary kątów wypukłych , , , .
R1QKeYQ8SPqi1
Rysunek przedstawia dwie ukośne proste: prostą A B i prostą D E, które przecinają się w punkcie C. Zaznaczono przeciwległe kąty ostre przecięcia, czyli kąty B C E opisany jako 2 x dodać 4 stopnie oraz kąt A C D opisany jako 3 x odjąć 6 stopni.
Wyznaczymy najpierw wartość zmiennej .
Kąty i są kątami wierzchołkowymi, więc .
Stąd .
Ostatecznie:
Przykład 4
Zaprogramuj trójkąt równoboczny.
Zadaniem robota jest namalowanie na podłodze trójkąta równobocznego. Robot potrafi wykonać dwie operacje: „idź do przodu określoną liczbę kroków i maluj linię” oraz „obróć się o określony kąt”. Jak zaprogramować robota, by namalował trójkąt równoboczny o boku równym kroków?
Aby wykonać to zadanie, zauważamy, że wszystkie trzy kąty w trójkącie równobocznym mają miarę . Zauważmy, że robot zatrzymując się po wykonaniu kroków, odpowiadających długości boku trójkąta, musi obrócić się tak, by po wykonaniu kolejnych kroków namalować drugi bok trójkąta.
RBvuXejZQCMIp
Ilustracja przedstawia odcinek B C, który przedłużony jest dalej za punktem C za pomocą linii przerywanej zakończonej grotem strzałki. Z punkty C poprowadzono także strzałkę ukośnie w dół tak, że strzałka razem z odcinkiem B C tworzą kąt 60 stopni. Zaznaczono również kąt, który strzałka tworzy z przedłużeniem odcinka i opisano go znakiem zapytania.
Popatrz na rysunek powyżej. Robot rusza z punktu i zatrzymuje się po krokach w punkcie . Gdyby robot kontynuował ruch, to poruszałby się wzdłuż prostej . Zatem robot musi obrócić się w prawo o kąt przyległy do kąta , czyli o kątkątkąt . Uruchom aplet i sprawdź jak porusza się robot.
R4BZCARCmLhx6
W animacji przedstawiono poziomą linię, na której zaznaczono jedenaście punktów jeden po drugim. Przez jedenasty punkt poprowadzono ukośną prostą biegnącą w górę w lewo i zaznaczono kąt 120 stopni między częścią poziomej prostej znajdującej się za jedenastym punktem a między ukośną prostą. Na ukośnej prostej również zaznaczono jedenaście punktów jeden po drugim (licząc punkt przecięcia prostych) i powtórzono schemat, czyli przez jedenasty punkt poprowadzono kolejną ukośną prostą, ponownie zaznaczono kąt 120 stopni między prostymi. Na trzeciej prostej również zaznaczono jedenaście kolejnych punktów (wraz z punktami przecięcia). Trzecia prosta przecina pierwszą, poziomą prostą i wyznacza z nią również kąt 120 stopni. Trzy proste wyznaczyły trójkąt równoboczny, którego tło wyróżniono kolorem.
W animacji przedstawiono poziomą linię, na której zaznaczono jedenaście punktów jeden po drugim. Przez jedenasty punkt poprowadzono ukośną prostą biegnącą w górę w lewo i zaznaczono kąt 120 stopni między częścią poziomej prostej znajdującej się za jedenastym punktem a między ukośną prostą. Na ukośnej prostej również zaznaczono jedenaście punktów jeden po drugim (licząc punkt przecięcia prostych) i powtórzono schemat, czyli przez jedenasty punkt poprowadzono kolejną ukośną prostą, ponownie zaznaczono kąt 120 stopni między prostymi. Na trzeciej prostej również zaznaczono jedenaście kolejnych punktów (wraz z punktami przecięcia). Trzecia prosta przecina pierwszą, poziomą prostą i wyznacza z nią również kąt 120 stopni. Trzy proste wyznaczyły trójkąt równoboczny, którego tło wyróżniono kolorem.