Wewnętrzne i zewnętrzne akty prawne w administracji
EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji – technik administracji 334306
Akty prawne w administracji
GRAFIKA INTERAKTYWNA
Na pierwszym kafelku są akty prawne w administracji. Po kliknięciu pojawia się okno z opisem: "Akt prawny – to wszelkie działania organów państwa bądź innego podmiotu posiadającego upoważnienie, zgodne z obowiązującymi normami prawa w celu wywołania określonych skutków prawnych. Akty administracyjne to jedna z prawnych form działania administracji publicznej. Akt administracyjny to jednostronne oświadczenie woli organu administracji publicznej, które rozstrzyga w konkretnej sprawie i w sposób prawnie wiążący o sytuacji indywidualnie określonego podmiotu prawa. Akt taki wydawany jest przez dany organ w toku postępowania administracyjnego, na podstawie przepisów proceduralnego prawa administracyjnego. Akt administracyjny zmienia normy zachowań powtarzających się, skierowanych do określonej grupy podmiotów (norma abstrakcyjna i generalna) na normy dotyczące konkretnej sytuacji w jakiej znalazł się wskazany podmiot (norma konkretna i indywidualna). Aktami administracyjnymi są także nakazy, licencje, koncesje i pozwolenia. Norma generalna – norma kierowana do określonej grupy podmiotów (na przykład każdy nieletni, artykuł sto siedemdziesiąty siódmy paragraf pierwszy Kodeksu Prawa Karnego stanowi: „Każda osoba wezwana w charakterze świadka ma obowiązek stawić się i złożyć zeznania”). Norma abstrakcyjna – normy określające sytuacje oraz zachowania powtarzające się (na przykład „Każdy, kto osiąga dochód, obowiązany jest do zapłacenia podatku za dany rok kalendarzowy). Norma konkretna – norma dotyczącą konkretnie wskazanej sytuacji, jednorazowej (na przykład pozwolenie na budowę, wezwanie do sądu w charakterze świadka). Norma indywidualna – norma dotyczy wskazanego podmiotu (na przykład Jan Kowalski zamieszkały w Toruniu przy ulicy Pięknej trzy jest zobowiązany stawić się w Sądzie Rejonowym w Toruniu w Wydziale Karnym o godzinie ósmej w dniu pierwszego stycznia dwa tysiące dwudziestego pierwszego roku w sali numer jeden, w sprawie oznaczonej sygnaturą akt)."
Na górze schematu znajduje się nagłówek „Kryteria podziału aktów prawnych w administracji”. Pod nim znajduje się sześć pól tekstowych, które prezentują poszczególne kryteria podziału. Dodatkowo obok każdego z nich znajdują się kolejne dwa pola tekstowe z wyszczególnieniem rodzajów aktów prawnych wchodzących w skład danych kryteriów.
Kategoria pierwsza – Podmiotowe. W ich skład wchodzą akty wewnętrzne i zewnętrzne. Po kliknięciu na pole „wewnętrzne” pojawia się objaśnienie o następującej treści: „Są to akty, których adresatem jest organ administracyjny niższego stopnia. Wydanie aktów wewnętrznych nie wymaga prawnej podstawy, najczęściej wydawane są przy oparciu o niepublikowane wewnętrzne przepisy. Akty wewnętrzne to przede wszystkim akty kierownictwa wewnętrznego. Przykłady: polecenie przełożonego do pracownika (w tym przypadku stosunek prawny musi mieć charakter administracyjno-prawny), zarządzenie premiera skierowane do wojewody. Źródło opracowania: R. Seidel, A. Mroczkowska-Budziak, Elementy prawa, eMPI2, Poznań 2018”. Drugim rodzajem aktów są akty zewnętrzne – po kliknięciu na pole pojawia się objaśnienie o następującej treści: „Akty zewnętrzne kierowane są do adresatów spoza aparatu administracyjnego m.in. instytucji, osób prawnych, obywateli. Typowym aktem administracyjnym tego rodzaju jest decyzja administracyjna, której podstawą prawną jest powszechnie obowiązujący przepis prawa np. rozporządzenie czy ustawa. Zewnętrzne akty, czyli w głównej mierze decyzje administracyjne przybierają formę: licencji, pozwoleń, koncesji, nakazów, zezwoleń. Źródło opracowania: E. Ura, Prawo administracyjne , Warszawa 2015, strona 120.”
Druga kategoria to „treści aktu”. Dzieli się na akty konstytutywne i deklaratoryjne. Po kliknięciu na pole „konstytutywne” pojawia się objaśnienie o następującej treści: „Akty, które tworzą nowe albo zmieniają lub uchylają istniejące stosunki prawne. Zmiana tej sytuacji prawnej następuje z mocy tego aktu administracyjnego a nie z mocy samej ustawy. Skutki prawne obowiązują już od chwili wydania aktów. Akty te tworzą zupełnie nową sytuację prawną poprzez utworzenie praw i obowiązków dla adresata. Przykłady: wydanie paszportu, decyzja o zmianie nazwiska, pozwolenie na budowę, decyzja o cofnięciu prawa jazdy. Źródło opracowania: R. Seidel, A. Mroczkowska-Budziak, Elementy prawa, eMPI2, Poznań 2018. Encyklopedia prawa, redakcja U. Kalina-Prasznic, C.H.Beck, Warszawa 1999, strona 22”. Drugim rodzajem wyszczególnionych aktów są akty deklaratoryjne - po kliknięciu na pole pojawia się objaśnienie o następującej treści: „Akty, które nie tworzą nowych stosunków prawnych, lecz stwierdzają istnienie określonego stosunku prawnego lub zdarzenia. Organ wydający akt ustala, czy został spełniony wymagany stan rzeczy by powstało wówczas określone uprawnienie lub obowiązek. Akty te wywołują skutki prawne wstecz. Przykłady: akt urodzenia, przyznanie świadczenia emerytalnego, uprawnienie do korzystania z ulg (na przykład bilet ulgowy), stwierdzenie nabycia obywatelstwa. Źródło opracowania: R. Seidel, A. Mroczkowska-Budziak, Elementy prawa, eMPI2, Poznań 2018”.
Trzecia kategoria to „zależności”. Dzieli się na akty wydane na wniosek i akty wydane z urzędu. Po kliknięciu na akty wydane na wniosek, pojawia się objaśnienie o następującej treści: „Wydanie aktu zależy w pewnym stopniu od woli adresata, a adresat bierze udział w jego przygotowaniu. Niezbędną kwestią jest złożenie wniosku przez podmiot o wydanie aktu. Akty te należą do aktów dwustronnych. Przykłady: decyzja o zmianie nazwiska, przyznanie dodatku mieszkaniowego, zezwolenie na podjęcie działalności gospodarczej. Źródło opracowania: E. Szewczyk, M. Szewczyk, Generalny akt administracyjny, Warszawa 2014”. Po kliknięciu na „akty wydane z urzędu”, pojawia się objaśnienie o następującej treści: „Adresat nie ma żadnego wpływu na wydanie aktu. Akt wydany z urzędu jest aktem wyłącznie wydanym z inicjatywy organu administracyjnego. Są to akty jednostronne. Przykłady: nakaz rozbiórki obiektu budowlanego, powołanie do wojska, wpisanie obiektu do rejestru zabytków, cofnięcie koncesji. Źródło opracowania: E. Szewczyk, M. Szewczyk, Generalny akt administracyjny, Warszawa 2014”.
Czwarta kategoria to kryterium regulacji. Dzieli się na akty dotyczące rzeczy i akty skierowane do osób. Po kliknięciu na pole „akty dotyczące rzeczy”, pojawia się pole z objaśnieniem: „Akty te wyznaczają status prawny rzeczy, nie mając charakteru podmiotowego czy osobistego. Akt oddziałuje na każdego posiadacza rzeczy. Akty administracyjne rzeczowe dotyczą pojedynczych regulacji, które odnoszą się do publiczno-prawnej sytuacji przedmiotu. Przykłady: wpisanie obiektu do rejestru zabytków, ustawa o ochronie środowiska, nakaz rozbiórki obiektu budowlanego. Źródło opracowania: Ł. Kamiński, O adekwatności podziału na akty administracyjne osobiste i rzeczowe [w:] O prawie administracyjnym i administracji. Refleksje, Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Małgorzacie Stahl, Łódź 2017”. Po kliknięciu na pole „akty skierowane do osób” pojawia się objaśnienie: „Taki akt określa uprawnienia o charakterze osobistym. Charakter osobisty w tym przypadku związany jest z posiadaniem cech szczególnych przez podmiot w szczególności kwalifikacji i umiejętności. Są ściśle związane z bytem adresata. Akty te kształtują sytuację prawną osób. Osobowe akty administracyjne bezpośrednio regulują pozycję prawną lub zachowanie osoby. Przykłady: zezwolenie na posiadanie broni myśliwskiej, obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (na przykład komorników), zezwolenie na prowadzenie aptek ogólnodostępnych. Źródło opracowania: Ł. Kamiński, O adekwatności podziału na akty administracyjne osobiste i rzeczowe [w:] O prawie administracyjnym i administracji. Refleksje, Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Małgorzacie Stahl, Łódź 2017”.
Kategoria piąta – oddziaływania. Dzieli się na akty wywołujące skutki cywilnoprawne i akty wywołujące tylko skutki w sferze prawa administracyjnego. Po kliknięciu na „akty wywołujące skutki cywilnoprawne”, pojawia się objaśnienie: „Każdy akt wywołuje skutki związane z prawem administracyjnym, ale niektóre akty mogą również wywoływać skutki związane z prawem cywilnym. Wywołuje skutki prawne, ponieważ akt ten przekształca, tworzy lub zmienia prawa i obowiązki. Przykłady przeniesienie na państwo (gminę) własności nieruchomości, wyrok sądu administracyjnego w sprawie wyrażenia zgody na bezprzetargową sprzedaż nieruchomości. Źródło opracowania: Z. Niewiadomski, I. Lipowicz, Z. Cieślak, Prawo administracyjne, Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa 2002”. Po kliknięciu na „akty wywołujące tylko skutki w sferze prawa administracyjnego” pojawi się pole z objaśnieniem: „Te akty warunkują zawarcie umowy, która wywołuje skutki cywilnoprawne. Są to akty, gdzie nie stosuje się kodeksów spółek handlowych ani przepisów kodeksu cywilnego o czynnościach prawnych. Przykłady: dokonanie sprzedaży nieruchomości obywatelowi przez Skarb Państwa, uprzednio zawierając umowę sprzedaży, decyzja o przydziale mieszkania rodzi obowiązek zawarcia umowy najmu, ustawa o utrzymaniu czystości w gminach, oddanie w użytkowanie wieczyste gruntów, uchwała zgromadzenia spółki kapitałowej. Źródło opracowania: Z. Niewiadomski, I. Lipowicz, Z. Cieślak, Prawo administracyjne, Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa 2002”.
Kategoria szósta – swobody organu administracji przy wydawaniu aktu. Dzieli się na „związany” i „uznaniowy”. Po kliknięciu na „związany” pojawia się pole tekstowe z objaśnieniem: „Akty związane. Wydanie aktu jest ściśle uregulowane przez prawo, warunki określone są w przepisach prawnych. Decyzje związane są wydawane, kiedy obowiązująca norma prawna jest związana z zaistnieniem określonego stanu faktycznego oraz są ściśle określone skutki prawne. Wydanie przez organ decyzji wiąże go nią od momentu ogłoszenia lub doręczenia. Oznacza to, że organ nie może jej uchylić bądź zmienić przez datą umożliwiającą wniesienie odwołania. Przykłady: zezwolenie w zakresie działalności gospodarczej, decyzja o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości wydana na podstawie artykułu 136 ustęp 3 cytowanej ustawy o gospodarce nieruchomościami, cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Źródło opracowania: E. Szewczyk, M. Szewczyk, Generalny akt administracyjny, Warszawa 2014”. Po kliknięciu na „uznaniowy” pojawia się pole z tekstem: „Akty uznaniowe. To kryterium wynika z prawnych regulacji warunków wydania określonych aktów. Organ wydający akt uznaniowy ma pewną swobodę w zakresie rozstrzygnięcia i treści aktu, ponieważ warunki zostały niewyczerpująco określone. Podstawą uznania administracyjnego jest takie sformułowanie przepisów przez ustawodawcę, że w podobnym stanie faktycznym organ może wydać rozstrzygnięcia o różnej treści, przy czym oba te rozstrzygnięcia są legalne. Przykłady: w zakresie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych na podstawie ustawy z 29.08.1997 roku – Ordynacja podatkowa, w kodeksie prawa administracyjnego artykuł 61 paragraf 2 – uznaniowe wszczęcie postępowania z urzędu w sprawie wszczynanej na wniosek strony, artykuł 108 paragraf 1 i 2 – uznaniowe nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, uznanie obywatelstwa, artykuł 41 pkt 1 decyzje o przyznaniu zasiłku celowego przez gminy w ramach realizacji ich zadań własnych. Źródło opracowania: E. Szewczyk, M. Szewczyk, Generalny akt administracyjny, Warszawa 2014”.
BIBLIOTEKA DOKUMENTÓW
Spis dokumentów
Zarządzenie nr 12 Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 listopada 2021 roku w sprawie wprowadzenia stopnia alarmowego CRPZarządzenie nr 12 Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 listopada 2021 roku w sprawie wprowadzenia stopnia alarmowego CRP
Decyzja nr 121/2016Decyzja nr 121/2016
Wzór decyzji wydziałowej komisji rekrutacyjnejWzór decyzji wydziałowej komisji rekrutacyjnej
Wzór aktu nadania obywatelstwa polskiegoWzór aktu nadania obywatelstwa polskiego
Decyzja dotycząca zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie zakładów wzajemnychDecyzja dotycząca zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie zakładów wzajemnych
Wzór karty powołania do wojskaWzór karty powołania do wojska
Wzór nakazu rozbiórki obiektu budowlanegoWzór nakazu rozbiórki obiektu budowlanego
Zezwolenie na prowadzenie aptekiZezwolenie na prowadzenie apteki
Wzór wniosku o przeniesienie własności rzeczy w zamian za zaległość podatkową na rzecz Skarbu PaństwaWzór wniosku o przeniesienie własności rzeczy w zamian za zaległość podatkową na rzecz Skarbu Państwa
Wzór uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowegoWzór uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego
Zezwolenie nr 1098/02Zezwolenie nr 1098/02
Wzór decyzji odmownej, która dotyczy ulgi w spłacie zobowiązań podatkowychWzór decyzji odmownej, która dotyczy ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych
![Grafika przedstawia przykładowe zarządzenie Prezesa Rady Ministrów. W górnej części, pośrodku znajduje się godło Polski - Biały Orzeł. Pod godłem oznaczenie pisma: “P‑dwa‑osiemnaście‑dwadzieścia dwa”. Poniżej nagłówek zapisany wielkimi literami: “Zarządzenie numer dwanaście Prezesa Rady Ministrów”. W kolejnym wierszu data: “z dnia piętnastego listopada dwa tysiące dwudziestego pierwszego roku”. W wierszu poniżej: “W sprawie wprowadzenia stopnia alarmowego CRP”. Pod nagłówkiem podstawa prawna: “Na podstawie artykułu szesnastego ustęp pierwszy ustawy z dnia dziesiątego czerwca dwa tysiące szesnastego roku o działaniach antyterrorystycznych (Dziennik Ustaw z dwa tysiące dziewiętnastego roku pozycja siedemset dziewięćdziesiąt sześć) zarządza się, co następuję: Paragraf pierwszy. Wprowadza się trzeci stopień alarmowy CRP (stopień CHARLIE‑CRP) na terenie województwa śląskiego, małopolskiego oraz opolskiego, obowiązujący od dnia szesnastego listopada dwa tysiące dwudziestego pierwszego roku od godziny zero zero jeden, do dnia dziewiętnastego listopada dwa tysiące dwudziestego roku., do godziny dwudziestej trzeciej pięćdziesiąt dziewięć. Paragraf drugi. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania”. Poniżej po prawej stronie miejsce na podpis Prezesa Rady Ministrów i informacja: “podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1MSMQS3MljIa/1670969472/22SlWmO9vo65Ow9Mv1RKDG2rdCMduY26.png)
Zarządzenie nr 12 Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 listopada 2021 roku w sprawie wprowadzenia stopnia alarmowego CRP
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
![Grafika przedstawia przykładową decyzję Wojewody Śląskiego. W lewym, górnym rogu znajduje się godło Polski - Biały Orzeł z podpisem: “Wojewoda Śląski”. W prawym, górnym rogu znajduje się informacja o miejscu i dacie sporządzenia dokumentu: “Katowice, dnia jedenastego października dwa tysiące szesnastego roku. W kolejnym wierszu, pod godłem znajduje się oznaczenie dokumentu: “AP‑dwa. pięćdziesiąt sześć. jeden. trzydzieści dwa. dwa‑dziesięć. dwa tysiące szesnaście.RS”. Poniżej nagłówek: “Decyzja numer sto dwadzieścia jeden na dwa tysiące szesnaście”. Pod nagłówkiem treść dokumentu. W pierwszych dwóch akapitach podstawa prawna: “Na podstawie: artykułu dwudziestego ósmego, artykułu trzydziestego drugiego, artykułu trzydziestego trzeciego ustęp pierwszy, artykułu trzydziestego czwartego ustęp czwarty, artykułu trzydziestego szóstego i artykułu osiemdziesiątego drugiego ustęp trzeci punkt pierwszy, ustawy z dnia siódmego lipca tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego czwartego roku Prawo budowlane (Dziennik Ustaw z dwa tysiące dziesiątego roku, numer dwieście czterdzieści trzy, pozycja tysiąc sześćset dwadzieścia trzy, tekst jednolity z późniejszymi zmianami), artykułu sto czwartego ustawy z dnia czternastego czerwca tysiąc dziewięćset sześćdziesiątego roku Kodeks Postępowania administracyjnego ((Dziennik Ustaw z dwa tysiące trzynastego roku, pozycja dwieście sześćdziesiąt siedem, tekst jednolity)”. W kolejnym akapicie treść decyzji: “Po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę z dnia czwartego czerwca dwa tysiące szesnastego roku zatwierdzam projekt budowlany i udzielam pozwolenia na budowę [przekreślone dwa inne warianty: rozbiórkę / wykonanie robót budowlanych”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RYtJ6jW2nP5Vw/1670969473/1zSWeJAmGyzDElgLoiTZA0zMh9xes3nr.png)
Decyzja nr 121/2016
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
![Grafika przedstawia wzór decyzji Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej. W lewym górnym rogu znajduje się godło Polski - Biały Orzeł. Pod godłem dane instytucji wydającej decyzję: “Wydziałowa Komisja rekrutacyjna Wydziału [wykropkowany wiersz do uzupełnienia nazwy wydziału] Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, kod pocztowy zero dziewięć sześćset czterdzieści siedem Łódź, Plac Hallera jeden”. W prawym, górnym rogu: “Łódź” i wykropkowany wiersz do wpisania daty. W kolejnych dwóch wierszach wykropkowane miejsce na wpisanie danych (imię, nazwisko, adres) kandydata na studia. Poniżej nagłówek zapisany wielkimi literami: “Decyzja Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej numer” [wykropkowany wiersz do wpisania numeru]. Pod nagłówkiem podstawa prawna: “Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna Wydziału [wykropkowany wiersz do uzupełnienia nazwy wydziału] Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w składzie: Przewodniczący Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej: [wykropkowany wiersz na wpisanie imienia i nazwiska], członkowie: [wykropkowany wiersz na wpisanie imion i nazwisk] na podstawie artykułu sto sześćdziesiątego dziewiątego, w związku z artykułem dwieście siódmym ustęp pierwszy ustawy z dnia dwudziestego siódmego lipca dwa tysiące piątego roku - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity Dziennik Ustaw z dwa tysiące dwunastego roku, z późniejszymi zmianami), artykułu sto czwartego i artykułu sto siódmego ustawy z dnia czternastego czerwca tysiąc dziewięćset sześćdziesiątego roku - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z dwutysięcznego roku, numer dziewięćdziesiąt osiem, pozycja tysiąc siedemdziesiąt jeden, z późniejszymi zmianami) oraz paragrafu sto trzeciego i paragrafu sto czwartego, ustęp pierwszy, drugi i piąty Statutu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi z dnia dwudziestego dziewiątego września dwa tysiące jedenastego roku, z późniejszymi zmianami, uchwały numer trzysta pięćdziesiąt jeden na dwa tysiące jeden lub trzysta pięćdziesiąt dwa na dwa tysiące jedenaście [gwiazdka odsyła do przypisu: podać numer właściwej uchwały/właściwą formę studiów] z dnia dwudziestego pierwszego kwietnia dwa tysiące jedenastego roku Senatu Uniwersytetu medycznego w Łodzi w sprawie warunków i trybu rekrutacji na pierwszy rok studiów stacjonarnych/niestacjonarnych [gwiazdka odsyła do przypisu: podać numer właściwej uchwały/właściwą formę studiów] w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi w roku akademickim dwa tysiące dwanaście na dwa tysiące trzynaście oraz formy studiów na poszczególnych kierunkach, z późniejszymi zmianami, a także Regulaminu pracy Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej, Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej oraz Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi z dnia trzydziestego pierwszego maja dwa tysiące dwunastego roku (uchwała numer czterysta siedemdziesiąt pięć na dwa tysiące dwanaście Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi)”. Poniżej treść postanowienia: nagłówek - “postanawia”. Pod nagłówkiem: “przyjąć Pana/Panią [wykropkowane miejsce na wpisanie imienia i nazwiska] na pierwszy rok magisterskich studiów stacjonarnych/ niestacjonarnych [gwiazdka odsyła do przypisu: podać numer właściwej uchwały/właściwą formę studiów], na Wydział [wykropkowany wiersz do uzupełnienia nazwy wydziału] Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, kierunek [wykropkowany wiersz do uzupełnienia nazwy kierunku], w roku akademickim [wykropkowany wiersz do uzupełnienia roku]”. Poniżej treść uzasadnienia: nagłówek - “Uzasadnienie”. Pod nagłówkiem: W dniu [wykropkowane miejsce do wpisania daty] Pan/Pani [wykropkowane miejsce na wpisanie imienia i nazwiska] złożył/a podanie o przyjęcie na magisterskie studia stacjonarne/niestacjonarne* na Wydział [wykropkowane miejsce na wpisanie nazwy wydziału] Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, kierunek [wykropkowane miejsce na wpisanie nazwy kierunku], w roku akademickim [wykropkowane miejsce na wpisanie roku]. W postępowaniu rekrutacyjnym Pan/Pani [wykropkowane miejsce na wpisanie imienia i nazwiska] uzyskał/a [wykropkowane miejsce na wpisanie liczby] punktów. Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna ustaliła próg [wykropkowane miejsce na wpisanie liczby] punktów wymaganych do przyjęcia na wyżej wymienione studia w roku akademickim [wykropkowane miejsce na wpisanie roku]. Wobec spełnienia warunków formalnych przewidzianych w uchwale numer trzysta pięćdziesiąt jeden na dwa tysiące jeden lub trzysta pięćdziesiąt dwa na dwa tysiące jedenaście [gwiazdka odsyła do przypisu: podać numer właściwej uchwały/właściwą formę studiów] z dnia dwudziestego pierwszego kwietnia dwa tysiące jedenastego roku Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz wskutek uzyskania w postępowaniu rekrutacyjnym liczby punktów wymaganych do zakwalifikowania na studia, Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna podjęła decyzję o przyjęciu Pana/Pani [wykropkowane miejsce na wpisanie imienia i nazwiska] na pierwszy rok studiów stacjonarnych/niestacjonarnych [gwiazdka odsyła do przypisu: podać numer właściwej uchwały/właściwą formę studiów], na Wydział [wykropkowane miejsce na wpisanie nazwy wydziału] Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, kierunek [wykropkowane miejsce na wpisanie nazwy kierunku], w roku akademickim [wykropkowane miejsce na wpisanie roku]. Powyższa decyzja jest faktycznie i prawnie zasadna”. Poniżej wykropkowany wiersz z miejscem na podpis Przewodniczącego i Członków Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej. W kolejnym akapicie nagłówek: “Pouczenie”, pod którym znajduje się treść: “Zgodnie z treścią artykułu sto sześćdziesiątego dziewiątego ustęp dwunasty oraz ustęp piętnasty ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, od decyzji Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej służy odwołanie, w terminie czternastu dni od daty doręczenia decyzji, do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej. Podstawą odwołania może być jedynie wskazanie naruszenia warunków oraz trybu rekrutacji na studia, określonych w artykule sto sześćdziesiątym dziewiątym ustęp drugi wyżej wymienionej ustawy. Decyzja Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej jest ostateczna. Odwołanie należy kierować pod adresem: Dział Rekrutacji, kod pocztowy dziewięćdziesiąt sześćset czterdzieści siedem Łódź, Plac Hallera jeden”. W dolnej części dokumentu, po lewej stronie informacja: “Otrzymują: jeden - [wykropkowany wiersz do uzupełnienia], dwa - ad acta (z łaciny - do akt sprawy).](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RQo9NoXsuwLTI/1670969473/2BZoUK0YnHE7huva0z9GPydsPN0YHVif.png)
Wzór decyzji wydziałowej komisji rekrutacyjnej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
![Grafika przedstawia wzór aktu nadania obywatelstwa polskiego. W górnej części dokumentu znajduje się godło Polski - Biały Orzeł. Pod godłem nagłówek: “Akt nadania obywatelstwa polskiego”. Poniżej treść: “Na podstawie artykułu dwudziestego siódmego ustęp pierwszy ustawy z dnia drugiego kwietnia dwa tysiące dziewiątego roku o obywatelstwie polskim (Dziennik Ustaw z dwa tysiące dwunastego roku, pozycja sto sześćdziesiąt jeden) stwierdza się, że Pan (Pani) [wykropkowany wiersz na wpisanie imienia i nazwiska, daty i miejsca urodzenia oraz imion rodziców] nabywa obywatelstwo polskie zgodnie z postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej [wykropkowany wiersz na wpisanie numeru postanowienia oraz daty jego wydania]. Poniżej, po prawej stronie miejsce na podpis Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz na pieczęć. Następnie, po lewej stronie wykropkowany wiersz na wpisanie daty. W dolnej części dokumentu biało‑czerwony prostokąt o szerokości całej strony](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RLvQl6VuNAET0/1670969473/MFNdEiutzwcLvVjUPrHgOdYHyp2rYNuu.png)
Wzór aktu nadania obywatelstwa polskiego
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
![Grafika przedstawia przykładową decyzję Ministra Finansów. W lewym, górnym roku znajduje się godło Polski - Biały Orzeł. Pod godłem podpis: “Rzeczpospolita Polska Minister Finansów” oraz oznaczenie pisma: dwanaście/siedem dwa pięć jeden/siedemnaście‑siedem/ARPBMB/dwa tysiące jedenaście/BM dziewiętnaście‑dziesięć pięć dziewięć dziewięć”. W prawym górnym roku informacja o miejscu i dacie wydania decyzji: “Warszawa, szesnastego lutego dwa tysiące dwunastego roku”. Poniżej, po prawej stronie zanonimizowane czarnym kolorem dane adresata oraz adres do korespondencji. W kolejnym wierszu pośrodku nagłówek zapisany wielkimi literami: “Decyzja”. Pod nagłówkiem podstawa prawna: “Na podstawie artykułu dwieście siódmego ustawy z dnia dwudziestego dziewiątego sierpnia tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego siódmego roku Ordynacja podatkowa (Dziennik Ustaw z dwa tysiące piątego roku, numer osiem, pozycja sześćdziesiąt z późniejszymi zmianami) oraz artykułu trzydziestego drugiego ustęp drugi w związku z artykułem czterdziestym trzecim i artykułem czterdziestym dziewiątym ustęp drugi ustawy z dnia dziewiętnastego listopada dwa tysiące dziewiątego roku o grach hazardowych (Dziennik Ustaw numer dwieście jeden, pozycja tysiąc pięćset czterdzieści z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia czternastego lipca dwa tysiące jedenastego, złożonego przez [zanonimizowane czarnym kolorem dane wnioskodawcy], z siedzibą w [zanonimizowany czarnym kolorem adres wnioskodawcy]”. W kolejnym wierszu nagłówek zapisany wielkimi literami: “Postanawia się”. Pod nagłówkiem treść postanowienia: “Punkt pierwszy. Udzielić [zanonimizowane czarnym kolorem dane wnioskodawcy], z siedzibą [zanonimizowany czarnym kolorem adres wnioskodawcy] zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie zakładów wzajemnych - totalizatorów oraz zakładów bukmacherskich, przez sieć Internet na okres sześciu lat”. W kolejnym wierszu wielokropek w nawiasie. Po prawej stronie okrągła pieczęć Ministra Finansów z godłem Polski oraz podpis z upoważnienia Ministra Finansów Zastępcy Dyrektora Departamentu Izby Celnej. W dolnej części dokumentu, po lewej stronie informacja: “Otrzymuje: Punkt pierwszy. Adresat (za potwierdzeniem odbioru) Punkt drugi. ad acta (z łaciny - do akt sprawy). Do wiadomości: Izba Celna w Poznaniu, ulica Krańcowa dwadzieścia osiem, kod pocztowy sześćdziesiąt jeden zero trzydzieści siedem Poznań”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1CjxdsIT8wNd/1670969473/1TzxpMGqdHmnwsSqTwhTtM8BBGnp6ndk.png)
Decyzja dotycząca zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie zakładów wzajemnych
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
![Grafika przedstawia wzór dwóch stron karty powołania. Na lewej stronie, w lewym, górnym rogu wykropkowane miejsce do wpisania serii i numeru karty. W prawym, górnym rogu oznaczenie: “MON‑Mu pięćdziesiąt osiem a”. W kolejnym wierszu, po lewej stronie wykropkowane miejsce na pieczęć wojskowej komendy uzupełnień. Po prawej stronie wykropkowane miejsce na wpisanie daty. Poniżej nagłówek zapisany wielkimi literami: “Karta Powołania”. Pod nagłówkiem podstawa prawna: “Na podstawie artykułu sześćdziesiątego ustęp pierwszy i drugi w związku z artykułem osiemdziesiątym trzecim ustęp pierwszy lub drugi, artykułem dziewięćdziesiątym drugim ustęp pierwszy lub drugi lub trzeci oraz artykułem setnym ustęp pierwszy lub trzeci (gwiazdka odsyła do przypisu o treści: niepotrzebne skreślić) ustawy z dnia dwudziestego pierwszego listopada tysiąc dziewięćset sześćdziesiątego siódmego roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dziennik Ustaw z dwa tysiące drugiego roku Nr dwadzieścia jeden, pozycja dwieście pięć, numer siedemdziesiąt cztery, pozycja sześćset siedemdziesiąt sześć, numer osiemdziesiąt jeden, pozycja siedemset trzydzieści dwa i numer sto trzynaście, pozycje dziewięćset osiemdziesiąt cztery i dziewięćset osiemdziesiąt pięć), zwanej dalej,,ustawą", powołuje: Pana (Panią) [wykropkowane miejsce do wpisania imienia i nazwiska oraz imienia ojca] zamieszkałego(ą) [wykropkowane miejsce do wpisania miejscowości, ulicy, numeru domu i mieszkania, kodu pocztowego i Poczty], numer PESEL [prostokątne pola do wpisania numeru pesel], do odbycia [wykropkowane miejsce do wpisania informacji] przez okres do (dwie gwiazdki odsyłają do przypisu o treści: Wypełnia się w przypadku, gdy czas trwania danego rodzaju odbywanej czynnej służby wojskowej jest krótszy niż maksymalny czas trwania tej służby, określony w ustawie.) [wykropkowane miejsce do wpisania okresu]. Wyżej wymieniony(a) obowiązywany(a) jest stawić się w dniu [wykropkowane miejsce do daty], do godziny [wykropkowane miejsce do wpisania godziny] w jednostce wojskowej numer [wykropkowane miejsce do wpisania numeru] w [wykropkowane miejsce do wpisania adresu jednostki wojskowej]”. W kolejnym wierszu nagłówek zpisany wielkimi literami: “Uzadnienie”. Pod nagłówkiem treść: “Powołany do czynnej służby wojskowej jest zdolny do jej odbycia i posiada kategorię zdolności do czynnej służby wojskowej - kategorię [wykropkowane miejsce do wpisania literowego oznaczenia kategorii], zgodnie z ostatecznym orzeczeniem [wykropkowane miejsce do wpisania nazwy właściwej komisji lekarskiej, numeru orzeczenia i daty wydania], o którym mowa w artykule dwudziestym ósmym, ustęp piąty ustawy. Powołanie do czynnej służby wojskowej następuje ze względu na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w celu spełnienia obowiązku służby wojskowej, w ramach powszechnego obowiązku obrony, o którym mowa w artykule czwartym, ustęp drugi oraz w artykule pięćdziesiątym piątym, ustęp pierwszy, punkt pierwszy lub drugi lub trzeci ustawy”. W kolejnym wierszu nagłówek zapisany wielkimi literami: “Pouczenie”. Poniżej treść: “Punkt pierwszy. Od niniejszej decyzji przysługuje Panu (Pani) odwołanie do Szefa Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego [wykropkowane miejsce do wpisania uszczegółowienia nazwy organu] za pośrednictwem wojskowego komendanta uzupełnień w terminie czternastu dni od dnia jej doręczenia. Niniejszej decyzji nadaje się na podstawie artykułu sto ósmego paragraf pierwszy Kodeksu postępowania administracyjnego rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na ważny interes społeczny uzasadniony koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa państwa i realizacji zadań w tym zakresie przez siły zbrojne. Wniesienie odwołania od decyzji nie zwalnia powołanego(ej) od obowiązku stawienia się do czynnej służby wojskowej w określonym w karcie powołania terminie i miejscu”. Na prawej stronie karty, od góry dalsza treść pouczenia: Punkt drugi. O utracie karty powołania należy niezwłocznie powiadomić właściwego wojskowego komendanta uzupełnień. Utrata karty powołania nie zwalnia powołanego(ej) od obowiązku stawienia się do czynnej służby wojskowej w terminie i miejscu określonym w tej karcie. Punkt trzeci. Niestawienie się powołanego(ej) do czynnej służby wojskowej w terminie i miejscu określonym w karcie powołania jest usprawiedliwione jedynie z powodu obłożnej choroby stwierdzonej w zaświadczeniu lekarskim zakładu opieki zdrowotnej. O tym fakcie powołany(a) jest obowiązany(a) niezwłocznie powiadomić właściwego wojskowego komendanta uzupełnień, a po ustaniu choroby zgłosić się niezwłocznie do tego organu wraz z kartą powołania i zaświadczeniem lekarskim. Punkt czwarty. Kto bez usprawiedliwionej przyczyny, będąc żołnierzem rezerwy, nie zgłasza się w określonym terminie i miejscu na ćwiczenia wojskowe trwające do dwudziestu czterech godzin, podlega karze aresztu do trzydziestu dni albo karze grzywny (artykuł dwieście pięćdziesiąty piąty ustęp pierwszy punkt pierwszy ustawy). Punkt piąty. Kto będąc powołanym do pełnienia czynnej służby wojskowej, nie zgłasza się do odbywania tej służby w określonym terminie i miejscu, podlega karze pozbawienia wolności do lat trzech (artykuł sto czterdziesty czwarty paragraf pierwszy Kodeksu karnego)”. Poniżej miejsce na odcisk pieczęci oraz wykropkowany wiersz do wpisania stopnia wojskowego, imienia i nazwiska, stanowiska służbowego i podpisu. W kolejnym wierszu informacja kto otrzymuje kartę: Punkt pierwszy - wykropkowany wiersz do wpisania danych powołanego. Punkt drugi. Ad acta (z łaciny do akt sprawy). Poniżej tekst: “Potwierdzam odbiór własnoręcznym podpisem”. Trzy gwiazdki odsyłają do przypisu o treści: “Wypełnia się w przypadku doręczenia karty powołania przez pracownika wojskowej komendy uzupełnień”. Obok wykropkowany wiersz do wpisania daty, nazwiska, imienia i podpisu przyjmującego kartę. W kolejnym wierszu nagłówek zapisany wielkimi literami: “Informacja dla osoby powołanej do czynnej służby wojskowej”. Pod nagłówkiem treść informacji: Punkt pierwszy. Karta powołania nie jest dokumentem uprawniającym do bezpłatnego przejazdu. Koszty przejazdu osób powołanych do czynnej służby wojskowej z miejsca pobytu stałego (zamieszkania) lub pobytu czasowego trwającego ponad dwa miesiące do miejscowości stawienia się do tej służby, ponoszą organy wojskowe (artykuł siedemdziesiąty drugi ustęp pierwszy ustawy). Punkt drugi. Osoba powołana do odbycia czynnej służby wojskowej od dnia doręczenia karty powołania jest obowiązana uzyskać zezwolenie wojskowego komendanta uzupełnień na wyjazd i pobyt za granicą. Punkt trzeci. Osoba powołana do odbycia czynnej służby wojskowej, stawiając się do niej w terminie i miejscu określonym w karcie powołania, przedstawia dowódcy jednostki wojskowej tę kartę, książeczkę wojskową, dowód osobisty, a także inne dokumenty, według uznania, które mogą mieć wpływ na przebieg jej służby. Punkt czwarty. Osobie powołanej do czynnej służby wojskowej oraz jej rodzinie przysługują z tego tytułu szczególne uprawnienia, określone w przepisach działu trzeciego rozdziału siódmego ustawy.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Ray0z2xil9lR5/1670969474/2XqoYU5ryywKfYwVBBSaze1IabD1tKFx.png)
Wzór karty powołania do wojska
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
![Grafika przedstawia wzór nakazu rozbiórki obiektu budowlanego. W lewym, górnym rogu wykropkowane wiersze do wpisania danych (imię i nazwisko, pełna nazwa, adres, telefon) instytucji wystawiającej nakaz. W prawym, górnym rogu wykropkowane miejsce na wpisanie miejsca i daty wystawienia dokumentu. Poniżej nagłówek: “Nakaz rozbiórki obiektu budowlanego. Decyzja”. Pod nagłówkiem podstawa prawna: “Na podstawie artykułu sześćdziesiątego siódmego ustęp pierwszy, artykułu osiemdziesiątego trzeciego ustęp pierwszy ustawy z siódmego lipca tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego czwartego roku - Prawo budowlane (tekst jednolity, Dziennik Ustaw z dwa tysiące trzeciego roku, numer dwieście siedem, pozycja dwa tysiące szesnaście ze zmianami) i artykułu sto czwartego ustawy z czternastego czerwca tysiąc dziewięćset sześćdziesiątego roku - Kodeks postępowania administracyjnego (Dziennik Ustaw z dwutysięcznego roku, numer dziewięćdziesiąt osiem, pozycja tysiąc siedemdziesiąt jeden ze zmianami), z urzędu nakazuje [wykropkowany wiersz do wpisania właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego] wykonanie w terminie do [wykropkowany wiersz do wpisania daty] rozbiórki [wykropkowane wiersze do wpisania rodzaju obiektu budowlanego] i uporządkowanie terenu po wykonanej rozbiórce”. W kolejnym wierszu nagłówek zapisany wielkimi literami: “Uzasadnienie”. Poniżej wykropkowane wiersze do wpisania treści uzasadnienia. W dolnej części, po prawej stronie wykropkowane miejsce na podpis osoby pełniącej funkcję organu lub działającej z jej upoważnienia”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RVZb3ctETqFpq/1670969474/1SFGeFzkG0cQ2VANOaXy0aV9U0S7dtjT.png)
Wzór nakazu rozbiórki obiektu budowlanego
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
![Przykład aktu kierowanego do osób, będącego jednocześnie aktem związanym.<br/>Zezwolenie na prowadzenie apteki Grafika przedstawia dwie strony przykładowego zezwolenia na prowadzenie apteki. W lewym, górnym rogu znajduje się godło Polski - Biały Orzeł z podpisem: “Lubelski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Lublinie, kod pocztowy dwadzieścia sto dwadzieścia sześć Lublin, ulica Unicka cztery”. Poniżej oznaczenie numeru pisma: FA.LU/dziewięć dwa jeden jeden/dwa osiem zero/dziewięć osiem/dwa jeden. W prawym, górnym rogu informacja o miejscu i dacie wystawienia dokumentu: Lublin, dnia pierwszego września dwa tysiące dwudziestego pierwszego roku. Pod datą informacja: “Załącznik do decyzji z dnia pierwszego września dwa tysiące dwudziestego pierwszego roku o zmianie zezwolenia na prowadzenie apteki WIF. osiem dwa cztery jeden - sześć pięć/dwadzieścia jeden”. Poniżej nagłówek: “Zezwolenie na prowadzenie apteki (tekst jednolity)”. Pod nagłówkiem podstawa prawna: “Na podstawie artykułu dziewięćdziesiątego dziewiątego ustęp pierwszy, artykułu sto piątego ustęp drugi ustawy z dnia szóstego września dwa tysiące pierwszego roku - Prawo farmaceutyczne (tekst jednolity Dziennik Ustaw z dwa tysiące ósmego roku, numer czterdzieści pięć, pozycja dwieście siedemdziesiąt jeden) oraz artykułu sto czwartego paragraf czwarty Kodeksu postępowania administracyjnego z dnia czternastego czerwca tysiąc dziewięćset sześćdziesiątego roku (tekst jednolity Dziennik Ustaw numer dziewięćdziesiąt osiem z dwa tysiące czwartego roku, pozycja tysiąc siedemdziesiąt jeden z późniejszymi zmianami)”. W kolejnym wierszu tekst: “po rozpatrzeniu wniosku spółki jawnej [zanonimizowane czarnym kolorem dane spółki], z siedzibą [zanonimizowany czarnym kolorem adres]”. Poniżej wyróżniona pogrubioną czcionką treść decyzji: “Lubelski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Lublinie udziela: [zanonimizowane czarnym kolorem dane spółki] z siedzibą: [zanonimizowany czarnym kolorem adres], numer KRS [zanonimizowany czarnym kolorem numer KRS] zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej w [zanonimizowany czarnym kolorem adres]”. W kolejnym akapicie tekst: Zezwolenie obejmuje prowadzenie obrotu detalicznego produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi i innymi artykułami zgodnie z ustawą z dnia szóstego września dwa tysiące pierwszego roku - Prawo farmaceutyczne (tekst jednolity Dziennik Ustaw z dwa tysiące ósmego roku, numer czterdzieści pięć, pozycja dwieście siedemdziesiąt jeden) oraz innymi przepisami regulującymi obrót powyższymi produktami, wyrobami i artykułami”. Na kolejnej stronie numerowane akapity: “Jeden. Podjęcie działalności określonej w zezwoleniu i jej prowadzenie musi być zgodne z przepisami dotyczącymi produktów leczniczych, wyrobów medycznych i innego asortymentu, który może być przedmiotem obrotu prowadzonego w aptece, przepisami dotyczącymi aptek oraz Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej. Dwa. Apteka zobowiązana jest do realizacji recept zgodnie z uprawnieniami pacjentów. Apteka zgodnie z odrębnymi przepisami, przedstawia właściwemu Oddziałowi Wojewódzkiemu Narodowego Funduszu Zdrowia zbiorcze zestawienie recept podlegających refundacji. Zestawienie to stanowi podstawę refundacji. Trzy. Apteka jest zobowiązana do posiadania produktów leczniczych i wyrobów medycznych w ilości i w asortymencie niezbędnym do zaspokajania potrzeb zdrowotnych miejscowej ludności ze szczególnym uwzględnieniem leków refundowanych, na które ustalono limit cenowy zgodnie z odrębnymi przepisami. Cztery. Przedsiębiorca zobowiązany jest powiadomić właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego o podjęciu działalności w terminie siedmiu dni przed uruchomieniem apteki. Pięć. Każdą zmianę na stanowisku kierownika apteki należy zgłosić najpóźniej czternaście dni przed planowaną zmianą do właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, do zgłoszenia należy dołączyć opinię (zaświadczenie) właściwej miejscowo rady aptekarskiej, że kandydat na kierownika daje rękojmie należytego prowadzenia apteki. Sześć. Przedsiębiorca obowiązany jest zgłaszać organowi zazwalającemu wszelkie zmiany danych określone w zezwoleniu oraz w złożonych dokumentach nie później niż w terminie czternastu dni od dnia ich zaistnienia. Siedem. Zezwolenie jest ważne na czas nieoznaczony, jeżeli uruchomienie apteki nastąpi nie później niż w okresie czterech miesięcy, licząc od dnia doręczenia niniejszego zezwolenia. W wypadku niedotrzymania powyższego terminu, zezwolenie może zostać cofnięte - zgodnie z artykułem sto trzecim ustęp drugi punkt czwarty ustawy - Prawo farmaceutyczne”. W kolejnym akapicie: “Pouczenie: Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Głównego Inspektora Farmaceutycznego, za pośrednictwem Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w Lublinie w terminie czternastu dni od daty doręczenia decyzji”. Poniżej zanonimizowane informacje o odbiorcach otrzymujących pismo oraz informacja: “Do wiadomości: Lubelska Okręgowa Izba Aptekarska w Lublinie”. Po prawej stronie okrągły, czerwony stempel Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w Lublinie z godłem Polskim oraz pieczątka i podpis Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w Lublinie Wiesławy Wańskiej. W dolnej części, po lewej stronie informacja: “Uiszczono opłatę na podstawie artykułu sto piątego ustęp pierwszy i ustęp drugi ustawy z dnia szóstego września dwa tysiące pierwszego roku. - Prawo farmaceutyczne na rachunek Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego w Lublinie w wysokości dwóch tysięcy ośmiuset piętnastu złotych”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Kd2jGmgMLaX/1670969474/2CCn3c5sfgnXJzAVREr6yCrKxuHZudL0.png)
Zezwolenie na prowadzenie apteki
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
![Grafika przedstawia wzór wniosku o przeniesienie własności rzeczy w zamian za zaległość podatkową na rzecz Skarbu Państwa. W prawym, górnym roku wykropkowane miejsce do wpisania miejscowości i daty. Po lewej stronie cztery wykropkowane wiersze do wpisania danych wnioskodawcy, a po prawej stronie trzy wykropkowane wiersze do wpisania danych Starosty. Poniżej nagłówek zapisany pogrubioną czcionką: “Wniosek o przeniesienie własności rzeczy w zamian za zaległość podatkowa na rzecz Skarbu Państwa”. Pod nagłówkiem treść wniosku: “Na podstawie artykułu sześćdziesiątego szóstego paragraf drugi punkt pierwszy ustawy z dnia dwudziestego dziewiątego sierpnia tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego siódmego roku Ordynacja podatkowa (Dziennik Ustaw dwa tysiące dwanaście, numer siedemset czterdzieści ze zmianami) wnoszę o przeniesienie na rzecz Skarbu Państwa - za zgoda naczelnika urzędu skarbowego [wykropkowane miejsce do wpisania danych naczelnika] - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa następujących przysługujących mi rzeczy [wykropkowany wiersz do wpisania rzeczy]. Informuje, że wniosek dotyczy zaległości podatkowych w podatku [wykropkowane miejsce do wpisania podatku] w łącznej kwocie [wykropkowane miejsce do wpisania kwoty]. W kolejnym wierszu, po prawej stronie wykropkowane miejsce na podpis wnioskodawcy. Po lewej stronie miejsce do wpisania załączników.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rwr4eXYRoSneL/1670969475/2e4oPNOm4Elqjm7miZHXO8HiRWOqSdg4.png)
Wzór wniosku o przeniesienie własności rzeczy w zamian za zaległość podatkową na rzecz Skarbu Państwa
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
![Grafika przedstawia wzór uchwały. W prawym, górnym roku wykropkowane miejsce do wpisania miejscowości i daty. Po lewej stronie cztery wykropkowane wiersze do wpisania danych spółki. Poniżej nagłówek zapisany pogrubioną czcionką: Uchwała numer [wykropkowane miejsce do wpisania numeru] Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników [wykropkowane miejsce do wpisania nazwy spółki] w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego za rok obrotowy [wykropkowane miejsce na wpisanie roku]. Pod nagłówkiem treść: “Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników spółki [wykropkowane miejsce do wpisania nazwy spółki] z siedzibą w [wykropkowane miejsce do wpisania adresu] postanawia podjąć następującą uchwałę: Paragraf pierwszy. Działając na podstawie artykułu czterdziestego piątego i artykułu pięćdziesiątego trzeciego Ustawy o rachunkowości oraz artykułu dwieście trzydziestego pierwszego Kodeksu Spółek Handlowych, zwyczajne Zgromadzenie Wspólników po rozpatrzeniu sprawozdania finansowego, zatwierdza sprawozdanie finansowe Spółki za rok obrotowy trwający od [wykropkowane miejsce do wpisania daty] roku do [wykropkowane miejsce do wpisania daty] roku, na które składają się: Wprowadzenie do sprawozdania finansowego; Bilans z łącznymi kwotami aktywów (aktywa razem) [wykropkowane miejsce do wpisania kwoty] złotych i pasywów (pasywa razem) [wykropkowane miejsce do wpisania kwoty] złotych; Rachunek zysków i strat w wariancie [wykropkowane miejsce do wpisania wariantu] z kwotą [wykropkowane miejsce do wpisania kwoty] (netto) [wykropkowane miejsce do wpisania kwoty] złotych; Dodatkowe informacje i objaśnienia; Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym z pozycjami na początek okresu (BO) [wykropkowane miejsce do wpisania kwoty] złotych, na koniec okresu (BZ) [wykropkowane miejsce do wpisania kwoty] złotych oraz z wartością kapitału (funduszu) własnego, po uwzględnieniu proponowanego podziału zysku (pokrycia straty) w wartości [wykropkowane miejsce do wpisania kwoty] złotych; • Rachunek przepływów pieniężnych prowadzony metodą [wykropkowane miejsce do wpisania metody] z kwotą środków pieniężnych na początek okresu [wykropkowane miejsce do wpisania kwoty] złotych oraz kwotą środków pieniężnych na koniec okresu [wykropkowane miejsce do wpisania kwoty] złotych. Uchwała wchodzi w życie z dniem jej powzięcia. W głosowaniu nad uchwałą osiągnięto następujący wynik: za: [wykropkowane miejsce do wpisania danych głosujących], przeciw: [wykropkowane miejsce do wpisania danych głosujących], wstrzymało się: [wykropkowane miejsce do wpisania danych głosujących]. [Wykropkowane miejsce], że w głosowaniu jawnym powyższa uchwała została [wykropkowane miejsce] głosami [wykropkowane miejsce].](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R12oGUGZYjqxF/1670969475/2U5UYsIJzp5DNO1HxYeOaKLGJKVkpBPx.png)
Wzór uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
![Grafika przedstawia przykładowe zezwolenie Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń. W lewym, górnym rogu godło Polski - Orzeł Biały z podpisem Państwowy Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i oznaczeniem pisma: PU/pięć jeden zero zero/dziewięć sześć/dwa/zero dwa/EN. W prawym, górnym rogu informacja o miejscu i dacie wydania zezwolenia: “Warszawa, dnia dziewiętnastego marca dwa tysiące drugiego roku. Poniżej nagłówek zapisany wielkimi literami: “Zezwolenie numer tysiąc dziewięćdziesiąt osiem/zero dwa”. Pod nagłówkiem treść: “Na podstawie artykułu sto czwartego paragraf pierwszy ustawy z dnia czternastego czerwca tysiąc dziewięćset sześćdziesiątego roku - Kodeks postępowania administracyjnego (Dziennik Ustaw z tysiąc dziewięćset osiemdziesiątego roku, numer dziewięć, pozycja dwadzieścia sześć z późniejszymi zmianami) i artykułu trzysta siedemdziesiątego pierwszego ustęp pierwszy ustawy z dnia dwudziestego ósmego lipca tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego roku o działalności ubezpieczeniowej (Dziennik Ustaw z tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego szóstego roku, numer jedenaście, pozycja sześćdziesiąt dwa z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Pana [zanonimizowane czarnym kolorem dane wnioskodawcy] z dnia osiemnastego marca dwa tysiące drugiego roku. Zezwalam Panu [zanonimizowane czarnym kolorem dane wnioskodawcy], zamieszkałemu [zanonimizowane czarnym kolorem dane wnioskodawcy] na prowadzenie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń, w tym: punkt pierwszy, zawieranie i wykonywanie umów ubezpieczenia w imieniu ubezpieczającego; punkt drugi, pośrednie przy zawieraniu umów ubezpieczenia na rzecz ubezpieczonego. Podmiot, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności brokerskiej, obowiązany jest ją rozpocząć najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy od daty uzyskania zezwolenia. Po bezskutecznym upływie tego terminu zezwolenie wygasa. Zgodnie z artykułem sto siódmym paragraf czwarty Kodeksu postępowania administracyjnego odstępuje się od uzasadnienia decyzji, wobec uwzględnienia żądania strony w całości”. W kolejnym wierszu nagłówek zapisany wielkimi literami: “Pouczenie”. Pod nagłówkiem treść: Strona niezadowolona z decyzji może zgodnie z artykułem sto dwudziestym siódmym paragraf trzeci Kodeksu administracyjnego, zwrócić się do Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Zgodnie z artykułem sto dwudziestym dziewiątym paragraf trzeci Kodeksu Postępowania Administracyjnego wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy wnosi się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie”. Poniżej okrągły stempel z godłem Polski Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń oraz podpis Wiceprezesa Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń, Ryszarda Nowaka. W dolnej części zanonimizowana informacja o odbiorcach pisma.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R5UI0hwWmywo3/1670969475/1p75HlRWP5I8cMFNlj834aufsMdG25vV.jpg)
Zezwolenie nr 1098/02
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
![Grafika przedstawia wzór decyzji. W prawym, górnym rogu wykropkowane miejsce na wpisanie miejsca i daty wydania decyzji. W lewym, górnym rogu wykropkowane wiersze na wpisanie instytucji wystawiającej decyzję i na sygnaturę akt. W kolejnym wierszu nagłówek “Decyzja”. Pod nagłówkiem podstawa prawna: “Na podstawie artykułu sześćdziesiątego siódmego a paragraf pierwszy punkt drugi w związku z artykułem dwieście siódmym ustawy z dnia dwudziestego dziewiątego sierpnia tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego siódmego roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dziennik Ustaw dwa tysiące dwunastego roku pozycja siedemset czterdzieści dziewięć z późniejszymi zmianami), [wykropkowane miejsce] po rozpatrzeniu wniosku [wykropkowane miejsce] z dnia [wykropkowane miejsce na wpisanie daty] roku”. W kolejnym wierszu, na środku słowo “postanawia”, a następnie treść: “odmówić wnioskującemu prawa do ulgi w postaci rozłożenia na raty zaległości w zapłacie należności podatkowej w podatku od nieruchomości za okres [wykropkowane miejsce do wpisania okresu]. Poniżej nagłówek: “Uzasadnienie”. Pod nagłówkiem tekst: “W dniu [wykropkowane miejsce do wpisania daty] roku złożony został wniosek w sprawie rozłożenia na raty zaległości podatkowej w podatku od nieruchomości za okres [wykropkowane miejsce do wpisania okresu]. Wnioskujący wskazał, że [wykropkowane miejsce do uzupełnienia]. Rozłożenie na raty zaległości podatkowej stanowi formę ulgi podatkowej i stosowane powinno być w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Zatem, by możliwe było rozłożenie na raty zaległości podatkowej organ podatkowy musi ustalić występowanie ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego. Bez tych przesłanek nie ma możliwości zadecydowania o uldze podatkowej. W doktrynie prawa podatkowego przesłanki te utożsamia się z przypadkami znacznego obniżenia zdolności płatniczych, nagłej choroby lub choroby przewlekłej, nie pozwalających traktować podatnika w sposób równoważny z pozostałymi podatnikami podatku. Wnioskodawca w podaniu wskazał, że [wykropkowane miejsce do uzupełnienia]. Organ podatkowy ustalił, że [wykropkowane miejsce do uzupełnienia]. Zdaniem organu w przedmiotowym stanie faktycznym nie występują podstawy do tego, by mówić ani o ważnym interesie podatnika, ani o interesie publicznym, które przemawiałyby za ulga podatkową. W związku z tym orzeczono jak w sentencji decyzji”. Poniżej nagłówek “Pouczenie”. Pod nagłówkiem treść: "Od niniejszej decyzji służy stronie prawo odwołania do [wykropkowane miejsce do wpisania instytucji] w terminie czternastu dni od daty jej doręczenia za pośrednictwem [wykropkowane miejsce do wpisania doręczyciela]. Poniżej, po prawej stronie wykropkowane miejsce na datę, podpis i pieczęć. W lewym, dolnym rogu w dwóch wykropkowanych wierszach miejsce na wpisanie odbiorców dokumentu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RUHpOB9hIhReC/1670969476/1Xr00gNv5um5VyUeleIhGBOqYO1xmTRb.png)
Wzór decyzji odmownej, która dotyczy ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści