Przykłady wewnętrznych aktów prawnych w administracji
Plik ZIP o rozmiarze 486.59 KB w języku polskim
Alternatywa WCAG dla dokumentów do uzupełnienia
Alternatywa WCAG dla dokumentów do uzupełnienia
Ćwiczenie 1.
Zapoznaj się z przykładem zarządzenia w sprawie nadania statutu jednostce podległej, a następnie uzupełnij dokument.
Przykład
ZARZĄDZENIE NR 223
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 listopada 2020 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Rozwoju, Pracy i Technologii
Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ministerstwu Rozwoju, Pracy i Technologii nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
Dokument do wypełnienia
RVNVHHevSXR6U
ZARZĄDZENIE NR 223
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 listopada 2020 r.
1. uchwala, 2. zostaje wprowadzone, 3. W oparciu o treść, 4. zarządza się, 5. załącznik do zarządzenia, 6. w sprawie, 7. wchodzi w życie, 8. postanawia, 9. dodatek do zarządzenia, 10. dotyczące, 11. Na podstawie, 12. W nawiązaniu do, 13. aneks do zarządzenia, 14. zaczyna obowiązywać, 15. na temat nadania statutu Ministerstwu Rozwoju, Pracy i Technologii
1. uchwala, 2. zostaje wprowadzone, 3. W oparciu o treść, 4. zarządza się, 5. załącznik do zarządzenia, 6. w sprawie, 7. wchodzi w życie, 8. postanawia, 9. dodatek do zarządzenia, 10. dotyczące, 11. Na podstawie, 12. W nawiązaniu do, 13. aneks do zarządzenia, 14. zaczyna obowiązywać, 15. na temat art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) 1. uchwala, 2. zostaje wprowadzone, 3. W oparciu o treść, 4. zarządza się, 5. załącznik do zarządzenia, 6. w sprawie, 7. wchodzi w życie, 8. postanawia, 9. dodatek do zarządzenia, 10. dotyczące, 11. Na podstawie, 12. W nawiązaniu do, 13. aneks do zarządzenia, 14. zaczyna obowiązywać, 15. na temat, co następuje:
§ 1
Ministerstwu Rozwoju, Pracy i Technologii nadaje się statut, stanowiący 1. uchwala, 2. zostaje wprowadzone, 3. W oparciu o treść, 4. zarządza się, 5. załącznik do zarządzenia, 6. w sprawie, 7. wchodzi w życie, 8. postanawia, 9. dodatek do zarządzenia, 10. dotyczące, 11. Na podstawie, 12. W nawiązaniu do, 13. aneks do zarządzenia, 14. zaczyna obowiązywać, 15. na temat.
§ 2
Zarządzenie 1. uchwala, 2. zostaje wprowadzone, 3. W oparciu o treść, 4. zarządza się, 5. załącznik do zarządzenia, 6. w sprawie, 7. wchodzi w życie, 8. postanawia, 9. dodatek do zarządzenia, 10. dotyczące, 11. Na podstawie, 12. W nawiązaniu do, 13. aneks do zarządzenia, 14. zaczyna obowiązywać, 15. na temat z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
ZARZĄDZENIE NR 223
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 listopada 2020 r.
1. uchwala, 2. zostaje wprowadzone, 3. W oparciu o treść, 4. zarządza się, 5. załącznik do zarządzenia, 6. w sprawie, 7. wchodzi w życie, 8. postanawia, 9. dodatek do zarządzenia, 10. dotyczące, 11. Na podstawie, 12. W nawiązaniu do, 13. aneks do zarządzenia, 14. zaczyna obowiązywać, 15. na temat nadania statutu Ministerstwu Rozwoju, Pracy i Technologii
1. uchwala, 2. zostaje wprowadzone, 3. W oparciu o treść, 4. zarządza się, 5. załącznik do zarządzenia, 6. w sprawie, 7. wchodzi w życie, 8. postanawia, 9. dodatek do zarządzenia, 10. dotyczące, 11. Na podstawie, 12. W nawiązaniu do, 13. aneks do zarządzenia, 14. zaczyna obowiązywać, 15. na temat art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) 1. uchwala, 2. zostaje wprowadzone, 3. W oparciu o treść, 4. zarządza się, 5. załącznik do zarządzenia, 6. w sprawie, 7. wchodzi w życie, 8. postanawia, 9. dodatek do zarządzenia, 10. dotyczące, 11. Na podstawie, 12. W nawiązaniu do, 13. aneks do zarządzenia, 14. zaczyna obowiązywać, 15. na temat, co następuje:
§ 1
Ministerstwu Rozwoju, Pracy i Technologii nadaje się statut, stanowiący 1. uchwala, 2. zostaje wprowadzone, 3. W oparciu o treść, 4. zarządza się, 5. załącznik do zarządzenia, 6. w sprawie, 7. wchodzi w życie, 8. postanawia, 9. dodatek do zarządzenia, 10. dotyczące, 11. Na podstawie, 12. W nawiązaniu do, 13. aneks do zarządzenia, 14. zaczyna obowiązywać, 15. na temat.
§ 2
Zarządzenie 1. uchwala, 2. zostaje wprowadzone, 3. W oparciu o treść, 4. zarządza się, 5. załącznik do zarządzenia, 6. w sprawie, 7. wchodzi w życie, 8. postanawia, 9. dodatek do zarządzenia, 10. dotyczące, 11. Na podstawie, 12. W nawiązaniu do, 13. aneks do zarządzenia, 14. zaczyna obowiązywać, 15. na temat z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
Ćwiczenie 2.
Zapoznaj się z przykładem zarządzenia w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego, a następnie uzupełnij dokument.
Przykład
Zarządzenie nr 20/2013
Wójta Gminy Mysłakowice
z dnia 12 kwietnia 2013 roku
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice
Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz. 1591 z późn zm.), Wójt Gminy Mysłakowice zarządza, co następuje:
§ 1.
Nadaję Regulamin Organizacyjny Urzędowi Gminy w Mysłakowicach,
stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
Tracą moc: zarządzenie nr 233/2004 z dnia 9.11.2004 r. w sprawie ustalenia jednolitego tekstu Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy, zarządzenie nr 210/2004 z dnia 23.08.2004 r. i zarządzenie nr 254/2005 z dnia 15.02.2005 r., zarządzenie nr 19/2007 z dnia 14 marca 2007 r., zarządzenie nr 61/2007 z dnia 14.09.2007 r., zarządzenie nr 77/2011 z dnia 30.11.2011 r., zarządzenie nr 9/2008 z dnia 14.02.2008 r.
§ 3.
1. Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy.
2. Zobowiązuję kierowników komórek organizacyjnych Urzędu do zapoznania
podległych im pracowników z treścią Regulaminu Organizacyjnego Urzędu.
§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2013 roku
Wójt Gminy
Zdzisław Pietrowski
Dokument do wypełnienia
RAt2rLa2u96HJ
Zarządzenie nr 20/2020
Wójta Gminy Mysłakowice
z dnia 20 lutego 2020 roku
w sprawie 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek Regulaminu Organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice
na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2020.0.713)
zarządzam, co następuje
§ 1
Nadaję Regulamin Organizacyjny Urzędowi Gminy w Mysłakowicach, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Tracą moc :
Zarządzenie nr 2o/2o!3 Wójta Gminy Mysłakowice z dnia 1-2 kwietnia 2013 roku w sprawie nadania Regulamin u organizacyjnego U rzędowi Gminy Mysłakowice,
Zarządzenie nr 65/2013 Wójta Gminy Mysłakowice z dnia 18 września 2013 roku w sprawie zmiany Zarządzenia nr 2o/2o13 w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice,
Zarządzenie nr 23/Ż01'4 Wójta Gminy Mysłakowice z dnia 10 marca 2014 roku zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice,
Zarządzenie nr 108/20L4 Wójta Gminy Mysłakowice z dnia 08 roku zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice,
7arządzenie nr 121/2014 Wójta Gminy Mysłakowice z dnia 3J. grudnia 2014 roku zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice,
Zarządzenie nr 7/2015 Wójta Gminy Mysłakowice z dnia 1-5 stycznia 2015 roku zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice.
§ 3
Wykonanie zarządzenia powierzam 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek.
Zobowiązuję 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek Urzędu do zapoznania podległych im pracowników z treścią Regulaminu Organizacyjnego Urzędu.
§4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek.
WÓJT GMINY MYSŁAKOWICE
Michał Orman
Zarządzenie nr 20/2020
Wójta Gminy Mysłakowice
z dnia 20 lutego 2020 roku
w sprawie 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek Regulaminu Organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice
na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2020.0.713)
zarządzam, co następuje
§ 1
Nadaję Regulamin Organizacyjny Urzędowi Gminy w Mysłakowicach, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Tracą moc :
Zarządzenie nr 2o/2o!3 Wójta Gminy Mysłakowice z dnia 1-2 kwietnia 2013 roku w sprawie nadania Regulamin u organizacyjnego U rzędowi Gminy Mysłakowice,
Zarządzenie nr 65/2013 Wójta Gminy Mysłakowice z dnia 18 września 2013 roku w sprawie zmiany Zarządzenia nr 2o/2o13 w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice,
Zarządzenie nr 23/Ż01'4 Wójta Gminy Mysłakowice z dnia 10 marca 2014 roku zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice,
Zarządzenie nr 108/20L4 Wójta Gminy Mysłakowice z dnia 08 roku zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice,
7arządzenie nr 121/2014 Wójta Gminy Mysłakowice z dnia 3J. grudnia 2014 roku zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice,
Zarządzenie nr 7/2015 Wójta Gminy Mysłakowice z dnia 1-5 stycznia 2015 roku zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy Mysłakowice.
§ 3
Wykonanie zarządzenia powierzam 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek.
Zobowiązuję 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek Urzędu do zapoznania podległych im pracowników z treścią Regulaminu Organizacyjnego Urzędu.
§4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek 1. następnym po dniu wydania, 2. wycofania, 3. #kierowników komórek organizacyjnych, 4. zmiany, 5. podpisania, 6. Władze Gminy, 7. #wydania, 8. #Sekretarzowi Gminy, 9. władzom Gminy, 10. #nadania, 11. Sekretarza Gminy, 12. kierownikom poszczególnych jednostek.
WÓJT GMINY MYSŁAKOWICE
Michał Orman
Ćwiczenie 3.
Zapoznaj się z przykładem zarządzenia w sprawie ustalenia regulaminu i organizacji funkcjonowania kontroli zarządczej w danej instytucji, a następnie uzupełnij dokument.
Przykład
Zarządzenie Nr 26/2021
Prezydenta Miasta Warszawa
z dnia 20 stycznia 2021 r.
w sprawie organizacji systemu kontroli zarządczej w Mieście Stołecznym Warszawa
Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2020.0.713 t.j.), oraz art.69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.2021.0.305 t.j.)
zarządza się, co następuje:
§ 1
Nadaje się Regulamin organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w Mieście Warszawa, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Procedura zarządzania ryzykiem w Mieście Warszawa stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 3
Tracą moc zarządzenia:
Zarządzenie Nr 195/2015 Prezydenta Miasta Warszawa z dnia 2 czerwca 2015 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w Mieście Warszawa,
Zarządzenie Nr 398/2015 Prezydenta Miasta Warszawa z dnia 10 sierpnia 2015 r. zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w Mieście Warszawa,
Zarządzenie Nr 465/2017 Prezydenta Miasta Warszawa z dnia 1 grudnia 2018 r. o zmianie zarządzenia w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w Mieście Warszawa.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Dokument do wypełnienia
RjY6EOE4MEMQj
Zarządzenie Nr 26/2021
Prezydenta Miasta Warszawa
z dnia 20 stycznia 2021 r.
1. zarządza się, 2. w sprawie, 3. załącznik, 4. określa, 5. Obowiązują również, 6. wchodzi w życie, 7. W mocy pozostają, 8. Poruszające temat, 9. dodatek, 10. uzupełnienie, 11. przestaje obowiązywać, 12. traci moc, 13. ustala, 14. Rozstrzygające kwestię, 15. Tracą moc organizacji systemu kontroli zarządczej w Mieście Stołecznym Warszawa
Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2020.0.713 t.j.), oraz art.69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.2021.0.305 t.j.)
1. zarządza się, 2. w sprawie, 3. załącznik, 4. określa, 5. Obowiązują również, 6. wchodzi w życie, 7. W mocy pozostają, 8. Poruszające temat, 9. dodatek, 10. uzupełnienie, 11. przestaje obowiązywać, 12. traci moc, 13. ustala, 14. Rozstrzygające kwestię, 15. Tracą moc, co następuje:
§ 1
Nadaje się Regulamin organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w Mieście Warszawa, stanowiący 1. zarządza się, 2. w sprawie, 3. załącznik, 4. określa, 5. Obowiązują również, 6. wchodzi w życie, 7. W mocy pozostają, 8. Poruszające temat, 9. dodatek, 10. uzupełnienie, 11. przestaje obowiązywać, 12. traci moc, 13. ustala, 14. Rozstrzygające kwestię, 15. Tracą moc nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Procedura zarządzania ryzykiem w Mieście Warszawa stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 3
1. zarządza się, 2. w sprawie, 3. załącznik, 4. określa, 5. Obowiązują również, 6. wchodzi w życie, 7. W mocy pozostają, 8. Poruszające temat, 9. dodatek, 10. uzupełnienie, 11. przestaje obowiązywać, 12. traci moc, 13. ustala, 14. Rozstrzygające kwestię, 15. Tracą moc zarządzenia:
Zarządzenie Nr 195/2015 Prezydenta Miasta Warszawa z dnia 2 czerwca 2015 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w Mieście Warszawa,
Zarządzenie Nr 398/2015 Prezydenta Miasta Warszawa z dnia 10 sierpnia 2015 r. zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej
w Mieście Warszawa,
Zarządzenie Nr 465/2017 Prezydenta Miasta Warszawa z dnia 1 grudnia 2018 r. o zmianie zarządzenia w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w Mieście Warszawa.
§ 4
Zarządzenie 1. zarządza się, 2. w sprawie, 3. załącznik, 4. określa, 5. Obowiązują również, 6. wchodzi w życie, 7. W mocy pozostają, 8. Poruszające temat, 9. dodatek, 10. uzupełnienie, 11. przestaje obowiązywać, 12. traci moc, 13. ustala, 14. Rozstrzygające kwestię, 15. Tracą moc z dniem podpisania.
Zarządzenie Nr 26/2021
Prezydenta Miasta Warszawa
z dnia 20 stycznia 2021 r.
1. zarządza się, 2. w sprawie, 3. załącznik, 4. określa, 5. Obowiązują również, 6. wchodzi w życie, 7. W mocy pozostają, 8. Poruszające temat, 9. dodatek, 10. uzupełnienie, 11. przestaje obowiązywać, 12. traci moc, 13. ustala, 14. Rozstrzygające kwestię, 15. Tracą moc organizacji systemu kontroli zarządczej w Mieście Stołecznym Warszawa
Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2020.0.713 t.j.), oraz art.69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.2021.0.305 t.j.)
1. zarządza się, 2. w sprawie, 3. załącznik, 4. określa, 5. Obowiązują również, 6. wchodzi w życie, 7. W mocy pozostają, 8. Poruszające temat, 9. dodatek, 10. uzupełnienie, 11. przestaje obowiązywać, 12. traci moc, 13. ustala, 14. Rozstrzygające kwestię, 15. Tracą moc, co następuje:
§ 1
Nadaje się Regulamin organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w Mieście Warszawa, stanowiący 1. zarządza się, 2. w sprawie, 3. załącznik, 4. określa, 5. Obowiązują również, 6. wchodzi w życie, 7. W mocy pozostają, 8. Poruszające temat, 9. dodatek, 10. uzupełnienie, 11. przestaje obowiązywać, 12. traci moc, 13. ustala, 14. Rozstrzygające kwestię, 15. Tracą moc nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Procedura zarządzania ryzykiem w Mieście Warszawa stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 3
1. zarządza się, 2. w sprawie, 3. załącznik, 4. określa, 5. Obowiązują również, 6. wchodzi w życie, 7. W mocy pozostają, 8. Poruszające temat, 9. dodatek, 10. uzupełnienie, 11. przestaje obowiązywać, 12. traci moc, 13. ustala, 14. Rozstrzygające kwestię, 15. Tracą moc zarządzenia:
Zarządzenie Nr 195/2015 Prezydenta Miasta Warszawa z dnia 2 czerwca 2015 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w Mieście Warszawa,
Zarządzenie Nr 398/2015 Prezydenta Miasta Warszawa z dnia 10 sierpnia 2015 r. zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej
w Mieście Warszawa,
Zarządzenie Nr 465/2017 Prezydenta Miasta Warszawa z dnia 1 grudnia 2018 r. o zmianie zarządzenia w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w Mieście Warszawa.
§ 4
Zarządzenie 1. zarządza się, 2. w sprawie, 3. załącznik, 4. określa, 5. Obowiązują również, 6. wchodzi w życie, 7. W mocy pozostają, 8. Poruszające temat, 9. dodatek, 10. uzupełnienie, 11. przestaje obowiązywać, 12. traci moc, 13. ustala, 14. Rozstrzygające kwestię, 15. Tracą moc z dniem podpisania.
Ćwiczenie 4.
Zapoznaj się z przykładem uchwały organu kolegialnego w sprawie regulaminu pracy tego organu, a następnie uzupełnij dokument.
Przykład
UCHWAŁA NR 10/2020
RADY MIASTA W SOSNOWCU
z dnia 3 stycznia 2020 r.
w sprawie przyjęcia regulaminu pracy pracowników Urzędu Miasta w Sosnowcu
Na podstawie art. 33 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2020.0.713 t.j.) , art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U.2019.0.1282 t.j.) , art. 104 i art. 104 2 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2020.0.1320 t.j.) -
zarządza się co następuje :
§ 1.
Przyjmuje się regulamin określający organizację i porządek wewnętrzny w procesie pracy oraz z wiązane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników Urzędu Miasta Sosnowiec. Regulamin Pracy stanowi załącznik Nr 1 do Uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Sosnowiec.
§ 3.
Traci moc Uchwała nr 8/2017 Rady Miasta w Sosnowcu z dnia 28 stycznia 2017 r. w sprawie przyjęcia regulaminu pracy Urzędu Miasta Sosnowiec.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego, z mocą obowiązującą od 1 lutego 2020 roku.
Przewodniczący Rady Miasta w Sosnowcu
Dokument do uzupełnienia
RqY6GFPjArQ2n
UCHWAŁA NR 10/2020
1. Moc obowiązującą zachowuje także, 2. RADY NADZORCZEJ, 3. terminem kończącym się, 4. Wyłączając przepisy, 5. zarządzenia, 6. upływem 5 dni, 7. Na podstawie, 8. Traci moc, 9. mocą obowiązującą, 10. uchwały, 11. rozporządzenia, 12. SEJMU RP, 13. Pomijając przepisy, 14. RADY MIASTA, 15. Zaczyna obowiązywać W SOSNOWCU
z dnia 3 stycznia 2020 r.
w sprawie przyjęcia regulaminu pracy pracowników Urzędu Miasta w Sosnowcu
1. Moc obowiązującą zachowuje także, 2. RADY NADZORCZEJ, 3. terminem kończącym się, 4. Wyłączając przepisy, 5. zarządzenia, 6. upływem 5 dni, 7. Na podstawie, 8. Traci moc, 9. mocą obowiązującą, 10. uchwały, 11. rozporządzenia, 12. SEJMU RP, 13. Pomijając przepisy, 14. RADY MIASTA, 15. Zaczyna obowiązywać art. 33 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2020.0.713 t.j.) , art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U.2019.0.1282 t.j.) , art. 104 i art. 104 2 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2020.0.1320 t.j.) -
zarządza się co następuje :
§ 1
Przyjmuje się regulamin określający organizację i porządek wewnętrzny w procesie pracy oraz z wiązane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników Urzędu Miasta Sosnowiec. Regulamin Pracy stanowi załącznik Nr 1 do Uchwały.
§ 2
Wykonanie 1. Moc obowiązującą zachowuje także, 2. RADY NADZORCZEJ, 3. terminem kończącym się, 4. Wyłączając przepisy, 5. zarządzenia, 6. upływem 5 dni, 7. Na podstawie, 8. Traci moc, 9. mocą obowiązującą, 10. uchwały, 11. rozporządzenia, 12. SEJMU RP, 13. Pomijając przepisy, 14. RADY MIASTA, 15. Zaczyna obowiązywać powierza się Prezydentowi Miasta Sosnowiec.
§ 3
1. Moc obowiązującą zachowuje także, 2. RADY NADZORCZEJ, 3. terminem kończącym się, 4. Wyłączając przepisy, 5. zarządzenia, 6. upływem 5 dni, 7. Na podstawie, 8. Traci moc, 9. mocą obowiązującą, 10. uchwały, 11. rozporządzenia, 12. SEJMU RP, 13. Pomijając przepisy, 14. RADY MIASTA, 15. Zaczyna obowiązywać Uchwała nr 8/2017 Rady Miasta w Sosnowcu z dnia 28 stycznia 2017 r. w sprawie przyjęcia regulaminu pracy Urzędu Miasta Sosnowiec.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego, z 1. Moc obowiązującą zachowuje także, 2. RADY NADZORCZEJ, 3. terminem kończącym się, 4. Wyłączając przepisy, 5. zarządzenia, 6. upływem 5 dni, 7. Na podstawie, 8. Traci moc, 9. mocą obowiązującą, 10. uchwały, 11. rozporządzenia, 12. SEJMU RP, 13. Pomijając przepisy, 14. RADY MIASTA, 15. Zaczyna obowiązywać od 1 lutego 2020 roku.
Przewodniczący Rady Miasta w Sosnowcu
UCHWAŁA NR 10/2020
1. Moc obowiązującą zachowuje także, 2. RADY NADZORCZEJ, 3. terminem kończącym się, 4. Wyłączając przepisy, 5. zarządzenia, 6. upływem 5 dni, 7. Na podstawie, 8. Traci moc, 9. mocą obowiązującą, 10. uchwały, 11. rozporządzenia, 12. SEJMU RP, 13. Pomijając przepisy, 14. RADY MIASTA, 15. Zaczyna obowiązywać W SOSNOWCU
z dnia 3 stycznia 2020 r.
w sprawie przyjęcia regulaminu pracy pracowników Urzędu Miasta w Sosnowcu
1. Moc obowiązującą zachowuje także, 2. RADY NADZORCZEJ, 3. terminem kończącym się, 4. Wyłączając przepisy, 5. zarządzenia, 6. upływem 5 dni, 7. Na podstawie, 8. Traci moc, 9. mocą obowiązującą, 10. uchwały, 11. rozporządzenia, 12. SEJMU RP, 13. Pomijając przepisy, 14. RADY MIASTA, 15. Zaczyna obowiązywać art. 33 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2020.0.713 t.j.) , art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U.2019.0.1282 t.j.) , art. 104 i art. 104 2 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2020.0.1320 t.j.) -
zarządza się co następuje :
§ 1
Przyjmuje się regulamin określający organizację i porządek wewnętrzny w procesie pracy oraz z wiązane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników Urzędu Miasta Sosnowiec. Regulamin Pracy stanowi załącznik Nr 1 do Uchwały.
§ 2
Wykonanie 1. Moc obowiązującą zachowuje także, 2. RADY NADZORCZEJ, 3. terminem kończącym się, 4. Wyłączając przepisy, 5. zarządzenia, 6. upływem 5 dni, 7. Na podstawie, 8. Traci moc, 9. mocą obowiązującą, 10. uchwały, 11. rozporządzenia, 12. SEJMU RP, 13. Pomijając przepisy, 14. RADY MIASTA, 15. Zaczyna obowiązywać powierza się Prezydentowi Miasta Sosnowiec.
§ 3
1. Moc obowiązującą zachowuje także, 2. RADY NADZORCZEJ, 3. terminem kończącym się, 4. Wyłączając przepisy, 5. zarządzenia, 6. upływem 5 dni, 7. Na podstawie, 8. Traci moc, 9. mocą obowiązującą, 10. uchwały, 11. rozporządzenia, 12. SEJMU RP, 13. Pomijając przepisy, 14. RADY MIASTA, 15. Zaczyna obowiązywać Uchwała nr 8/2017 Rady Miasta w Sosnowcu z dnia 28 stycznia 2017 r. w sprawie przyjęcia regulaminu pracy Urzędu Miasta Sosnowiec.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego, z 1. Moc obowiązującą zachowuje także, 2. RADY NADZORCZEJ, 3. terminem kończącym się, 4. Wyłączając przepisy, 5. zarządzenia, 6. upływem 5 dni, 7. Na podstawie, 8. Traci moc, 9. mocą obowiązującą, 10. uchwały, 11. rozporządzenia, 12. SEJMU RP, 13. Pomijając przepisy, 14. RADY MIASTA, 15. Zaczyna obowiązywać od 1 lutego 2020 roku.
Przewodniczący Rady Miasta w Sosnowcu
Ćwiczenie 5.
Zapoznaj się z przykładem zarządzenia w sprawie nadania regulamin organizacyjny jednostce, a następnie uzupełnij dokument.
Przykład
Zarządzenie nr 29/2007
w sprawie: Regulaminu organizacyjnego przedsiębiorstwa ELPOTERM Sp. z.o.o
W związku z uchwaleniem przez Zarząd Spółki znowelizowanego Regulaminu
organizacyjnego przedsiębiorstwa ELPOTERM Sp. z.o.o zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadzam do użytku wewnętrznego znowelizowany Regulamin organizacyjny przedsiębiorstwa ELPOTERM Sp. z.o.o stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
§ 3
Traci moc Zarządzenie nr 1 z dnia 28 kwietnia 2003 r Prezesa ELPOTERMU Sp. z.o.o w Połańcu w sprawie wprowadzenia w życie Regulaminu Organizacyjnego przedsiębiorstwa spółki.
Prezes Zarządu
Wiesław Debrzak
Dokument do uzupełnienia
RASOW7EiXnnr2
Zarządzenie nr 45/2020
w sprawie Regulaminu organizacyjnego przedsiębiorstwa AXEL Sp. z.o.o
W związku z 1. Prezes Zarządu, 2. rozpoczyna bieg, 3. wchodzi w życie, 4. wewnętrznego, 5. przestaje obowiązywać, 6. nadaniem, 7. uchwaleniem, 8. ogólnokrajowego, 9. zewnętrznego, 10. zarządzeniem przez Zarząd Spółki znowelizowanego Regulaminu
organizacyjnego przedsiębiorstwa AXEL Sp. z.o.o zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadzam do użytku 1. Prezes Zarządu, 2. rozpoczyna bieg, 3. wchodzi w życie, 4. wewnętrznego, 5. przestaje obowiązywać, 6. nadaniem, 7. uchwaleniem, 8. ogólnokrajowego, 9. zewnętrznego, 10. zarządzeniem znowelizowany Regulamin organizacyjny
przedsiębiorstwa AXEL Sp. z.o.o stanowiący załącznik do niniejszego
zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie 1. Prezes Zarządu, 2. rozpoczyna bieg, 3. wchodzi w życie, 4. wewnętrznego, 5. przestaje obowiązywać, 6. nadaniem, 7. uchwaleniem, 8. ogólnokrajowego, 9. zewnętrznego, 10. zarządzeniem z z dniem podpisania.
§ 3
Traci moc Zarządzenie nr 1 z dnia 28 kwietnia 2003 r. Prezesa ELPOTERMU Sp. z.o.o w Połańcu w sprawie wprowadzenia w życie Regulaminu Organizacyjnego przedsiębiorstwa spółki.
1. Prezes Zarządu, 2. rozpoczyna bieg, 3. wchodzi w życie, 4. wewnętrznego, 5. przestaje obowiązywać, 6. nadaniem, 7. uchwaleniem, 8. ogólnokrajowego, 9. zewnętrznego, 10. zarządzeniem
Jan Kowalski
Zarządzenie nr 45/2020
w sprawie Regulaminu organizacyjnego przedsiębiorstwa AXEL Sp. z.o.o
W związku z 1. Prezes Zarządu, 2. rozpoczyna bieg, 3. wchodzi w życie, 4. wewnętrznego, 5. przestaje obowiązywać, 6. nadaniem, 7. uchwaleniem, 8. ogólnokrajowego, 9. zewnętrznego, 10. zarządzeniem przez Zarząd Spółki znowelizowanego Regulaminu
organizacyjnego przedsiębiorstwa AXEL Sp. z.o.o zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadzam do użytku 1. Prezes Zarządu, 2. rozpoczyna bieg, 3. wchodzi w życie, 4. wewnętrznego, 5. przestaje obowiązywać, 6. nadaniem, 7. uchwaleniem, 8. ogólnokrajowego, 9. zewnętrznego, 10. zarządzeniem znowelizowany Regulamin organizacyjny
przedsiębiorstwa AXEL Sp. z.o.o stanowiący załącznik do niniejszego
zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie 1. Prezes Zarządu, 2. rozpoczyna bieg, 3. wchodzi w życie, 4. wewnętrznego, 5. przestaje obowiązywać, 6. nadaniem, 7. uchwaleniem, 8. ogólnokrajowego, 9. zewnętrznego, 10. zarządzeniem z z dniem podpisania.
§ 3
Traci moc Zarządzenie nr 1 z dnia 28 kwietnia 2003 r. Prezesa ELPOTERMU Sp. z.o.o w Połańcu w sprawie wprowadzenia w życie Regulaminu Organizacyjnego przedsiębiorstwa spółki.
1. Prezes Zarządu, 2. rozpoczyna bieg, 3. wchodzi w życie, 4. wewnętrznego, 5. przestaje obowiązywać, 6. nadaniem, 7. uchwaleniem, 8. ogólnokrajowego, 9. zewnętrznego, 10. zarządzeniem
Jan Kowalski
Powiązane ćwiczenia
5. Test samosprawdzający
Test
5. Test samosprawdzający
191080Gratulacje!Sprawdź,które odpowiedzi są nieprawidłowe i spróbuj jeszcze raz.
Test
Liczba pytań:
19
Limit czasu:
10 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Pytanie
1/19
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Reguła postępowania, która bezpośrednio nakazuje, zakazuje bądź dozwala określonym adresatom, by w danej sytuacji zachowywali się w określony sposób, której złamanie grozi karą to Możliwe odpowiedzi: 1. przepis prawny., 2. norma prawna., 3. norma moralna.
Wskaż trzy elementy, z których zbudowana jest norma prawna. Możliwe odpowiedzi: 1. Hipoteza, egzekucja, sankcja., 2. Hipoteza, dyspozycja, sankcja., 3. Kara, egzekucja, sankcja.
Norma prawna w swojej treści może zawierać Możliwe odpowiedzi: 1. zakaz, nakaz, upoważnienie., 2. sankcja, dyspozycja, upoważnienie., 3. zakaz, sankcja, upoważnienie.
Jeżeli czynność prawna została wadliwie dokonana, to Możliwe odpowiedzi: 1. wywołuje skutki prawne., 2. jest ponownie rozpatrywana., 3. nie wywołuje skutków prawnych.
Która część normy prawnej określa, co jest nakazane, zakazane lub jakie są obowiązki adresata normy? Możliwe odpowiedzi: 1. Hipoteza., 2. Sankcja., 3. Dyspozycja.
Co reguluje stosunek prawny między podmiotami? Możliwe odpowiedzi: 1. Norma prawna., 2. Sankcja., 3. Źródło prawa.
Akt administracyjny to Możliwe odpowiedzi: 1. to orzeczenie organu administracyjnego dotyczące zazwyczaj konkretnej sprawy lub osoby., 2. to więź społeczna, która powstaje między dwiema lub więcej osobami w sytuacji stworzonej przez nie, a sytuacja ta jest określona w obowiązującej wówczas normie prawnej., 3. jest to jedna z części normy prawnej.
Stosunek prawny, który określa co do czego jedna ze stron jest uprawniona a druga zobowiązana to Możliwe odpowiedzi: 1. stosunek prawny treści., 2. stosunek prawny podmiotu., 3. stosunek prawny przedmiotu.
Akty prawne ze względu na oddziaływanie dzielimy na Możliwe odpowiedzi: 1. związane i uznaniowe., 2. akty wywołując skutki cywilnoprawne i akty niewywołujące skutków cywilnoprawnych, tylko skutki w sferze prawa administracyjnego., 3. akty wewnętrzne i zewnętrzne.
Akty, które nie tworzą nowych stosunków prawnych to Możliwe odpowiedzi: 1. akty konstytutywne., 2. akty deklaratoryjne.
Rodzajem aktu jednostronnego, na którego wydanie adresat nie ma żadnego wpływu jest Możliwe odpowiedzi: 1. akt wydany z urzędu., 2. akt wydany na wniosek., 3. akt uznaniowy.
Akt, którego adresatem jest organ niższego rzędu to Możliwe odpowiedzi: 1. akt zewnętrzny., 2. akt wewnętrzny.
Akta, gdzie pod uwagę brane są kwalifikacje i umiejętności podmiotu, to są Możliwe odpowiedzi: 1. akta dotyczące rzeczy., 2. akta dotyczące osób.
Element normy prawnej, który określa konsekwencje dla adresata normy prawnej to Możliwe odpowiedzi: 1. hipoteza., 2. dyspozycja., 3. sankcja.
Źródło prawa to Możliwe odpowiedzi: 1. reguła postępowania osób w danej sytuacji., 2. czynniki mające wpływ na treść prawa., 3. więź społeczna w sytuacji określonej w normie prawnej.
Akta związane charakteryzuje Możliwe odpowiedzi: 1. swoboda w zakresie rozstrzygnięcia i treści aktu., 2. wydanie aktu jest ściśle uregulowane przez prawo., 3. określenie w akcie uprawnień o charakterze osobistym.
„Kto prowadzi pojazd na drodze publicznej pojazd…” – przedstawiony element normy prawnej to Możliwe odpowiedzi: 1. sankcja., 2. hipoteza., 3. dyspozycja.
Jaka to część normy prawnej: „nie udziela pomocy ofierze wypadku”? Możliwe odpowiedzi: 1. Hipoteza., 2. Dyspozycja., 3. Sankcja.
Decyzja o cofnięciu prawa jazdy jest przykładem aktu Możliwe odpowiedzi: 1. konstytutywnego., 2. deklaratoryjnego.