Animacja RSA
Zapoznaj się ze schematem interaktywnym, w którym umieszczono wypowiedzi obywateli dotyczące ich udziału w wyborach. Następnie wykonaj zadanie.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D17CDEsdM
Film opowiada o kulturze politycznej.
Uzupełnij schemat, wstawiając elementy we właściwe miejsca w tabeli.
Wiedza, Zaangażowanie, Przykład
Rodzaj kultury politycznej | Zaściankowa | Podporządkowania | Uczestnictwa |
---|---|---|---|
Wiedza | |||
Zaangażowanie | |||
Przykład |
Wiedza (kultura podporządkowania): 1. Obywatele nie widzą potrzeby, aby angażować się w życie polityczne; uważają, że należy to do obowiązków elit politycznych. 2. Obywatele interesują się jedynie problemami swoimi i swojej najbliższej rodziny. Nie absorbują ich sprawy państwa ani jego przyszłości. 3. Obywatele angażują się w sprawy publiczne, uważając, że są w stanie zmieniać otaczającą ich rzeczywistość społeczno-polityczną. 4. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego i rozumieją zachodzące w nim procesy. 5. Obywatele nie angażują się w sprawy publiczne, ważne są dla nich tylko ich własne problemy. 6. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego, ale nie rozumieją zachodzących w nim procesów.
Wiedza (kultura uczestnictwa): 1. Obywatele nie widzą potrzeby, aby angażować się w życie polityczne; uważają, że należy to do obowiązków elit politycznych. 2. Obywatele interesują się jedynie problemami swoimi i swojej najbliższej rodziny. Nie absorbują ich sprawy państwa ani jego przyszłości. 3. Obywatele angażują się w sprawy publiczne, uważając, że są w stanie zmieniać otaczającą ich rzeczywistość społeczno-polityczną. 4. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego i rozumieją zachodzące w nim procesy. 5. Obywatele nie angażują się w sprawy publiczne, ważne są dla nich tylko ich własne problemy. 6. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego, ale nie rozumieją zachodzących w nim procesów.
Zaangażowanie (kultura zaściankowa): 1. Obywatele nie widzą potrzeby, aby angażować się w życie polityczne; uważają, że należy to do obowiązków elit politycznych. 2. Obywatele interesują się jedynie problemami swoimi i swojej najbliższej rodziny. Nie absorbują ich sprawy państwa ani jego przyszłości. 3. Obywatele angażują się w sprawy publiczne, uważając, że są w stanie zmieniać otaczającą ich rzeczywistość społeczno-polityczną. 4. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego i rozumieją zachodzące w nim procesy. 5. Obywatele nie angażują się w sprawy publiczne, ważne są dla nich tylko ich własne problemy. 6. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego, ale nie rozumieją zachodzących w nim procesów.
Zaangażowanie (kultura podporządkowania): 1. Obywatele nie widzą potrzeby, aby angażować się w życie polityczne; uważają, że należy to do obowiązków elit politycznych. 2. Obywatele interesują się jedynie problemami swoimi i swojej najbliższej rodziny. Nie absorbują ich sprawy państwa ani jego przyszłości. 3. Obywatele angażują się w sprawy publiczne, uważając, że są w stanie zmieniać otaczającą ich rzeczywistość społeczno-polityczną. 4. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego i rozumieją zachodzące w nim procesy. 5. Obywatele nie angażują się w sprawy publiczne, ważne są dla nich tylko ich własne problemy. 6. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego, ale nie rozumieją zachodzących w nim procesów.
Zaangażowanie (kultura uczestnictwa): 1. Obywatele nie widzą potrzeby, aby angażować się w życie polityczne; uważają, że należy to do obowiązków elit politycznych. 2. Obywatele interesują się jedynie problemami swoimi i swojej najbliższej rodziny. Nie absorbują ich sprawy państwa ani jego przyszłości. 3. Obywatele angażują się w sprawy publiczne, uważając, że są w stanie zmieniać otaczającą ich rzeczywistość społeczno-polityczną. 4. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego i rozumieją zachodzące w nim procesy. 5. Obywatele nie angażują się w sprawy publiczne, ważne są dla nich tylko ich własne problemy. 6. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego, ale nie rozumieją zachodzących w nim procesów.
Przykład (kultura zaściankowa): a. Sonda uliczna 1, b. Sonda uliczna 2, c. Sonda uliczna 3
Przykład (kultura podporządkowania): a. Sonda uliczna 1, b. Sonda uliczna 2, c. Sonda uliczna 3
Przykład (kultura uczestnictwa): a. Sonda uliczna 1, b. Sonda uliczna 2, c. Sonda uliczna 3
Na przykładzie swojego otoczenia określ, jaki typ kultury politycznej reprezentują twoi bliscy. Podaj, z czego to wynika.
Zastanów się, co można powiedzieć o kulturze politycznej obywateli, których frekwencja na wyborach wygląda tak, jak przedstawiono to na wykresie.
Frekwencja wyborcza w I turze wyborów po roku 1989 (dane w procentach)
-
rok : 1990
wybory_parlamentarne : 0
wybory_prezydenckie : 60.63
-
rok : 1991
wybory_parlamentarne : 43.2
wybory_prezydenckie : 0
-
rok : 1993
wybory_parlamentarne : 52.13
wybory_prezydenckie : 0
-
rok : 1995
wybory_parlamentarne : 0
wybory_prezydenckie : 64.7
-
rok : 1997
wybory_parlamentarne : 47.93
wybory_prezydenckie : 0
-
rok : 2000
wybory_parlamentarne : 0
wybory_prezydenckie : 61.12
-
rok : 2001
wybory_parlamentarne : 46.29
wybory_prezydenckie : 0
-
rok : 2005
wybory_parlamentarne : 40.57
wybory_prezydenckie : 49.74
-
rok : 2007
wybory_parlamentarne : 53.88
wybory_prezydenckie : 0
-
rok : 2010
wybory_parlamentarne : 0
wybory_prezydenckie : 54.94
-
rok : 2011
wybory_parlamentarne : 48.92
wybory_prezydenckie : 0
-
rok : 2015
wybory_parlamentarne : 50.92
wybory_prezydenckie : 48.96
-
rok : 2019
wybory_parlamentarne : 61.74
wybory_prezydenckie : 0
Oprac. na podst. pkw.gov.pl.
Zastanów się, jakich argumentów dla obrony swojej postawy najczęściej używają osoby reprezentujące dany typ kultury politycznej. Uzupełnij mapę myśli wybranymi przykładami.
-
Kultura
-
zaściankowa
-
podporządkowania
-
uczestnictwa
-