Zdjęcie ukazuje dwa obiektywy leżące na blacie biurka, z tyłu niewyraźnie rysuje się otwarty laptop. Jeden obiektyw leży luźno zwrócony do oglądającego, drugi jest zamontowany w aparacie fotograficznym.
Obiektywy, fot.: spark
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 1
RM2UPXMEXSCFV
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Ten materiał jest wstępem do fotografowania; poznasz podstawowe elementy aparatu fotograficznego oraz ich zadanie. Na przykładach zobaczysz, jak uzyskać pożądane efekty zdjęć, stosując wybrane parametry. Będzie trochę konkretnej wiedzy - ale nie zrażaj się - fotografia, o której możesz decydować, to pierwszy krok do odkrywania nowej pasji, powodzenia!
Pierwowzór aparatu fotograficznego
Pierwowzorem aparatu fotograficznego, jak już wiesz z materiału o historii fotografii, była tzw. camera obscuracamera obscuracamera obscura [czyt: kamera obskura]. Poznasz teraz jej budowę, a także dowiesz się więcej o jej działaniu.
Camera obscuracamera obscuraCamera obscura [czyt: kamera obskura] jest prostym przyrządem optycznym, a swoim wyglądem przypomina pudełko lub skrzynkę, która jest wewnątrz wyciemniona, zwykle pomalowana na czarno. Na jednej ze ścianek znajduje się niewielki otwór, a naprzeciwko niego umieszczony jest materiał światłoczuły, np. papier fotograficzny. Poniżej na zdjęciu możesz zobaczyć to urządzenie.
RRIXRJ3ugKIzp1
Ilustracja przedstawia przyrząd optyczny, zwany kamerą otworkową, czyli camera obscura. Zbudowana jest z drewna i składa się ze skrzynki z ruchomą pokrywą u góry. Po prawej stronie znajduje się wysunięty element pełniący rolę soczewki. Z przodu usytuowany jest otwór - obiektyw.
Źródło: online-skills, Przyrząd optyczny, zwany kamerą otworkową, czyli camera obscura, licencja: CC BY 3.0.
Przyjrzyj się schematowi działania kamery otworkowej. Klikając na ilustrację interaktywną, dowiesz się, jak działa.
ReA67s3SiFMOw1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat działania przyrządu, zwanego camera obscura. Poza nim znajduje się świeca, której odwrócony obraz się na wewnętrznej ścianie skrzynki. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: 1. Rzeczywisty przedmiot znajdujący się na zewnątrz, przed kamerą.
Punkt 2: 2. Otwór w ściance kamery, przez które wpada światło do wnętrza urządzenia.
Punkt 3: 3. Ścianka naprzeciwko otworu, na której tworzy się odwrócony obraz. Jeśli umieścimy w tym miejscu materiał światłoczuły (papier fotograficzny lub kliszę), obraz zostanie utrwalony.
Punkt 1: 1. Rzeczywisty przedmiot znajdujący się na zewnątrz, przed kamerą.
Punkt 2: 2. Otwór w ściance kamery, przez które wpada światło do wnętrza urządzenia.
Punkt 3: 3. Ścianka naprzeciwko otworu, na której tworzy się odwrócony obraz. Jeśli umieścimy w tym miejscu materiał światłoczuły (papier fotograficzny lub kliszę), obraz zostanie utrwalony.
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat działania przyrządu, zwanego camera obscura. Poza nim znajduje się świeca, której odwrócony obraz się na wewnętrznej ścianie skrzynki. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: 1. Rzeczywisty przedmiot znajdujący się na zewnątrz, przed kamerą.
Punkt 2: 2. Otwór w ściance kamery, przez które wpada światło do wnętrza urządzenia.
Punkt 3: 3. Ścianka naprzeciwko otworu, na której tworzy się odwrócony obraz. Jeśli umieścimy w tym miejscu materiał światłoczuły (papier fotograficzny lub kliszę), obraz zostanie utrwalony.
Punkt 1: 1. Rzeczywisty przedmiot znajdujący się na zewnątrz, przed kamerą.
Punkt 2: 2. Otwór w ściance kamery, przez które wpada światło do wnętrza urządzenia.
Punkt 3: 3. Ścianka naprzeciwko otworu, na której tworzy się odwrócony obraz. Jeśli umieścimy w tym miejscu materiał światłoczuły (papier fotograficzny lub kliszę), obraz zostanie utrwalony.
Źródło: online skills, Schemat działania przyrządu, zwanego camera obscura, licencja: CC BY 3.0.
Camera obscuracamera obscuraCamera obscura [czyt: kamera obskura], nazywana inaczej kamerą otworkową była wykorzystywana w sztuce, a szczególnie w malarstwie. Leonarda da Vinci porównał ją do ludzkiego oka. Posługiwali się nią tacy twórcy, jak: Canaletto, [czyt: kanaletto], Friedrich, [czyt: frydriś], Della Porta. W ten sposób mogli bardzo wiernie oddać rzeczywisty krajobraz i uchwycić podobieństwo portretowanej osoby, albo krajobrazu. Przyjrzyj się poniższej ilustracji, która pokazuje, jak artyści korzystali z tego urządzenia.
R9ZiaiHWpLwMF1
Ilustracja przedstawia rycinę, na której zobrazowany jest sposób przenoszenia obrazu za pomocą przyrządu camera obscura. W dużej skrzyni z otworem po lewej stronie znajduje się artysta, pracujący przy malowaniu obrazu. Na prawej ścianie odbija się odwrócony obraz pejzażu, znajdującego się na zewnątrz, wpadający przez soczewkę w otworze skrzyni.
Źródło: online-skills, Przenoszenie obrazu za pomocą przyrządu camera obscura, licencja: CC BY 3.0.
Weduta - czyli malarski widok miasta zawierał wiele szczegółów, a zastosowanie camery obscuracamera obscuracamery obscura [czyt: kamery obskura], pozwalało dokładnie je odwzorować. Poza walorami artystycznymi obrazy Canaletta [czyt: kanaletta], stały się bardzo cenne po II wojnie światowej, kiedy Warszawa była zrujnowana, pozwalały bowiem odtworzyć dawną architekturę miasta.
Rhva2hDaXM0ZU
Ilustracja przedstawia obraz Bernardo Belotto zwany Canaletto, czytaj: kanaletto, pt: "Widok Warszawy z Placu Królewskiego". Przedstawia on panoramę miasta. Pierwszy plan ukazuje taras, na którym rosną drzewa oraz widać wiele osób. Tuż za tarasem jest pałac, którego dach jest czerwony a cały piętrowy budynek z wieloma oknami, w kolorze białym. W głębi rozciąga się panorama Warszawy.
Bernardo Belotto zwany Canaletto , "Widok Warszawy z Placu Królewskiego".
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1C3q7jUMTpzn
XVIII wieczna ilustracja przedstawia pracę malarza portrecisty przy pomocy camery obscura, czytaj: kamery obskura. Portrecista stoi w dużym pudle, na jego prawej ścianie znajduje się otwór, przed którym stoi kobieta w długiej żółtej sukni z białym kołnierzem i falbanami na końcu rękawów. Na głowie ma białą perukę upiętą w kok. Obok kobiety stoi fotel. Wokół widać drzewa a w oddali jasny budynek pałacu.
Camera obscura , XVIII wieczna ilustracja przedstawiająca pracę malarza portrecisty przy pomocy tego przyrządu.
Źródło: owlcation.com, licencja: CC BY 3.0.
Camera obscuracamera obscuraCamera obscura [czyt: kamera obskura] jest używana przez fotografików również współcześnie. Poniżej zamieszczono dwie fotografie ukazujące ten sam widok, zarejestrowany za pomocą różnych aparatów: kamerą otworkową (górne zdjęcie) i klasycznym aparatem fotograficznym (dolne zdjęcie). Przyglądając się zdjęciom zwróć uwagę na różnice. Klikając na fotografię, poznasz cechy obu rodzajów fotografowania.
R3FMLLDB343Q3
lustracja interaktywna przedstawia dwa zdjęcia. Pierwsze, czarno‑białe, zostało wykonane przez camera obscura, drugie, barwne, nowoczesnym aparatem. Zdjęcia przedstawiają widok na osiedle. Na tle bloków znajdują się dwa drzewa. Na pierwszej fotografii, wykonanej za pomocą camera obscura widok jest rozmyty, mniej wyraźny, zwłaszcza po lewej stronie, czyli tej, która znajdowała się bliżej przyrządu. Druga fotografia jest bardziej czytelna. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Zdjęcie zamieszczone u góry, wykonano za pomocą kamery otworkowej. Obraz jest nieostry, miękki. Detale, np. okna w budynkach, tracą wyrazistość, a kolory bledną, są nienasycone. Dolne zdjęcie wykonano klasycznym aparatem fotograficznym. Obraz jest ostry, a kolory zyskują na „barwności”, są nasycone.
lustracja interaktywna przedstawia dwa zdjęcia. Pierwsze, czarno‑białe, zostało wykonane przez camera obscura, drugie, barwne, nowoczesnym aparatem. Zdjęcia przedstawiają widok na osiedle. Na tle bloków znajdują się dwa drzewa. Na pierwszej fotografii, wykonanej za pomocą camera obscura widok jest rozmyty, mniej wyraźny, zwłaszcza po lewej stronie, czyli tej, która znajdowała się bliżej przyrządu. Druga fotografia jest bardziej czytelna. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Zdjęcie zamieszczone u góry, wykonano za pomocą kamery otworkowej. Obraz jest nieostry, miękki. Detale, np. okna w budynkach, tracą wyrazistość, a kolory bledną, są nienasycone. Dolne zdjęcie wykonano klasycznym aparatem fotograficznym. Obraz jest ostry, a kolory zyskują na „barwności”, są nasycone.
Poniżej zobacz inne przykłady zdjęć wykonanych za pomocą kamery otworkowej.
Slajd 1 z 3
R1ZCMBGL8SNUE
Ilustracja przedstawia zdjęcie Wolfa Howarda, „Drzewo w śniegu”. Fotografię wykonano camerą obscurą. Jest czarno - biała, nieostra, przedstawia pejzaż z centralnie umieszczonym, bezlistnym drzewem. W tle rozciąga się widok na zabudowania. Na pierwszym planie znajduje się pole zasypane śniegiem.
Źródło: Zdjęcie Wolfa Howarda, „Drzewo w śniegu”, domena publiczna.
R1PXJVPU55275
Ilustracja przedstawia zdjęcie Wolfa Howarda, „Buty”. Ukazuje stojące na murku skórzane buty z cholewkami. Stykają się piętami, a czubki rozchodzą się na zewnątrz. Fotografię wykonano techniką czarno-białą za pomocą camera obscura. Elementy znajdujące się bliżej przyrządu są nieostre. Murek oraz czubki butów są prześwietlone. W tle znajduje się pejzaż.
Jak można zauważyć, zdjęcia wykonane za pomocą kamery otworkowej są zazwyczaj nieostre, delikatnie rozmyte, zwłaszcza na obrzeżach. Dla porównania - poniżej, fotografia wykonana aparatem analogowym.
R13UREPU3HGG3
Fotografia przedstawia samotne drzewo bez liści na tle nieba. Wyraźne kontury wszystkich części obrazu wskazują, że zdjęcia nie zrobiono kamerą otworkową.
Samotne drzewo, fotografia czarno‑biała, foto: Phil Richards
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
Rs8uwUdp0q0Zw
Fotografia przedstawia stare, znoszone trzewiki ze sznurówkami, stojące na drewnianej podłodze. Wyraźne kontury wszystkich części obrazu wskazują, że zdjęcia nie zrobiono kamerą otworkową.
Stare buty, fotografia czarno‑biała, foto: Alan McIntosh
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1BMH6S4KV4TJ
Zaznacz zdjęcia, w których została przedstawiona pełna głębia ostrości.
Zaznacz zdjęcia, w których została przedstawiona pełna głębia ostrości.
Zwróć szczególną uwagę na ostrość fotografowanych motywów we wszystkich planach, począwszy od pierwszego i następnie w głąb fotografowanego motywu.
Ćwiczenie 1
REh1cOFIf6m73
Odpowiedz na pytanie: czym charakteryzuje się fotografia, wykonana przyrządem camera obscura?
Opis fotografii wykonanych tym przyrządem znajdziesz w tekście podmodułu „Pierwowzór aparatu fotograficznego”, znajdującym się powyżej.
Zdjęcia wykonane za pomocą camery obscura, czyli kamery otworkowej są zazwyczaj nieostre, delikatnie rozmyte, zwłaszcza na obrzeżach.
Camera obscuracamera obscuraCamera obscura w języku łacińskim oznacza ciemną komnatę, ponieważ urządzeniem tym może być także pomieszczenie z oknem, np. pokój.
Można we własnym mieszkaniu stworzyć warunki pozwalające na uzyskanie obrazu takiego, jak za pomocą camery obscuracamera obscuracamery obscura. Zobacz zdjęcie, które pokazuje omówione zjawisko.
RXKTEKBKRXDQO
Ilustracja przedstawia fotografię Jakuba Wawrzaka, „Camera obscura”. Zdjęcie prezentuje efekt, jaki został osiągnięty po wykorzystaniu pomieszczenia jako camera obscura. Okno w pomieszczeniu zasłonięte jest czarną folią. Na środku folii znajduje się mały otwór, przez który wpada światło. Na przeciwnej do okna ścianie odbija się odwrócony o 180 stopni widok zza okna. Na górnej części ściany, ukazane są zielone drzewa, na dolnej niebo z chmurami.
Fotografia Jakuba Wawrzaka, „Camera obscura”
Źródło: domena publiczna.
Polecenie znajdujące się poniżej pozwoli ci, krok po kroku, wykonać podobne doświadczenie. Na ścianie naprzeciw otworu ujrzysz widok zza okna, odwrócony o 180°. Poproś o pomoc kogoś dorosłego.
Polecenie 2
Przedstaw, w jaki sposób pomieszczenie można wykorzystać jako camerę obscurą.
Przedstaw, w jaki sposób pomieszczenie można wykorzystać jako camerę obscurą.
Przedstaw, w jaki sposób pomieszczenie można wykorzystać jako camerę obscurą.
Wykorzystaj swój pokój lub inne pomieszczenie z oknem jako kamerę otworkową. Potrzebne będą: nieduże pomieszczenie z oknem, czarny i biały brystol, czarne worki na śmieci, taśma klejąca, nożyczki.
Zaciemnij całkowicie pomieszczenie, zakrywając szczelnie okna i inne źródła światła (np. okna w drzwiach i szczeliny pod drzwiami). Możesz wykorzystać do tego czarny brystol lub czarne grube worki na śmieci, przyklejając je taśmą klejącą do powierzchni.
Sprawdź, czy pomieszczenie jest zupełnie ciemne. Po chwili przebywania w ciemnym pomieszczeniu twój wzrok przyzwyczai się do ciemności i będziesz widzieć lepiej. Zauważysz wtedy prześwity, którymi dostaje się światło do wnętrza pomieszczenia – zakryj je szczelnie.
Przygotuj ścianę naprzeciwko okna. Jeśli są na niej elementy, które można łatwo zdemontować, np. ramki z obrazkami, to usuń je. Jeśli znajdują się tam meble, możesz przykryć je gładkim białym prześcieradłem.
Gdy pomieszczenie będzie już przygotowane, wytnij w foli przymocowanej do okna niewielki otwór (o średnicy 1 cm), którym promienie słoneczne dostaną się do wnętrza. Odczekaj chwilę. Po pewnym czasie ujrzysz na przeciwległej ścianie obraz zza twojego okna. Obraz będzie bardziej intensywny w słoneczne dni.
R1CGU14T4G8BG
Przedstaw, w jaki sposób pomieszczenie można wykorzystać jako camerę obscurę? Wpisz swoją odpowiedź w polu niżej.
R1DoVjyQGjdDt
Zdjęcie przedstawia śpiącą na łóżku dziewczynę we wnętrzu małego pokoju. Na ścianach ukazuje się odwrócony obraz z drzewami, z otoczenia domu, uzyskany dzięki zastosowaniu małego otworu wpuszczającego światło do ciemnego pokoju.
Obraz na ścianach pokoju dzięki camera obscura, abcnews.go.com
Współcześnie niektórzy artyści nadal używają kamery otworkowej, jednak głównym narzędziem pracy fotografików są aparaty fotograficzne: klasyczne (analogoweanalogowy aparat fotograficznyanalogowe) oraz cyfrowecyfrowy aparat fotograficznycyfrowe.
R1CxHTbfBJvgN1
Ilustracja przedstawia aparat fotograficzny. Przyrząd jest czarny, ma dołączony obiektyw. Po lewej stronie, z przodu znajduje się przesuwany włącznik, a na boku pokrętło. Na górze usytuowane są: przyciski i pokrętła.
Ilustracja interaktywna przedstawia cyfrowy aparat fotograficzny. Czarny aparat z przodu ma dołączony obiektyw z przełącznikami i pokrętłami. U góry znajduje się metalowy uchwyt do zamontowania lampy błyskowej. Po lewej stronie umieszczony jest przycisk do wykonania zdjęcia, za nim pokrętło i inne przyciski. Na prawym boku usytuowane są dwie zaślepki: pod mniejszą jest gniazdo ładowania, a pod większą na port karty pamięci. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: obiektyw.
Punkt 2: korpus/body.
Ilustracja interaktywna przedstawia cyfrowy aparat fotograficzny. Czarny aparat z przodu ma dołączony obiektyw z przełącznikami i pokrętłami. U góry znajduje się metalowy uchwyt do zamontowania lampy błyskowej. Po lewej stronie umieszczony jest przycisk do wykonania zdjęcia, za nim pokrętło i inne przyciski. Na prawym boku usytuowane są dwie zaślepki: pod mniejszą jest gniazdo ładowania, a pod większą na port karty pamięci. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: obiektyw.
Punkt 2: korpus/body.
Źródło: Cyfrowy aparat fotograficzny Canon EOS 700D, licencja: CC BY 3.0.
Zasady działania w klasycznym aparacie fotograficznym są zbliżone do kamery otworkowej. Jednak otwór, przez który wpada światło, zastąpiono obiektywemobiektyw aparatu fotograficznegoobiektywem.
RtU2FaML3qyBz
Zdjęcie ukazuje rękę mężczyzny trzymającą obiektyw, w którym widać obraz otoczenia pomniejszony i odwrócony.
Obiektyw, widać obraz pomniejszony i odwrócony, flickr.com
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
W obiektywobiektyw aparatu fotograficznegoobiektyw wbudowano soczewkęsoczewkasoczewkę skupiającą i pomniejszającą obraz. Obraz pada na błonę światłoczułą, którą jest klisza fotograficznakliszaklisza fotograficzna. W aparatach cyfrowych klisza została zastąpiona światłoczułą matrycą z elementami fotoelektrycznymi, dzięki czemu obraz zapisywany jest w pamięci aparatu w formie cyfrowej. Przyjrzyj się zdjęciom przedstawiającym budowę aparatu fotograficznego. Aparat fotograficzny składa się z korpusu (tzw. body) i obiektywu.
Przednia część obiektywuobiektyw aparatu fotograficznegoobiektywu to soczewka,soczewkasoczewka, która zbiera i przekazuje obraz na matrycę światłoczułą wewnątrz aparatu.
R1ZJ6FM3RGR4C
Ilustracja przedstawia przednią część obiektywu apartu. Eksponuje soczewkę, wokół której znajduje się opis z nazwą firmy, i miejscem produkcji. Soczewka ukazana jest na szarym tle.
Soczewka aparatu fotograficznego
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.
Istnieją różne rodzaje obiektywówobiektyw aparatu fotograficznegoobiektywów. Obiektywy stałoogniskowe to obiektywy bardzo krótkie, posiadające stały kąt widzenia, zatem aby sfotografować przedmiot bliżej, należy zbliżyć się do niego z aparatem. Obiektywy zmiennoogniskowe to obiektywy z funkcją zoom, umożliwiającą „zbliżenie” fotografowanego przedmiotu. Stojąc w jednym miejscu, możemy fotografować przedmioty znajdujące się zarówno blisko, jak i „przybliżyć” te dalsze (podobnie jak lornetką podczas obserwacji odległych obiektów). Na fotografii niżej możesz zobaczyć oba rodzaje obiektywów.
Slajd 1 z 2
Rf4VcengmCv751
Ilustracja przedstawia część aparatu fotograficznego - obiektyw stałoogniskowy. Obiektyw posiada oznaczenia oraz dwa pokrętła. Obok niego znajduje się osłona zabezpieczająca przed uszkodzeniem.
Źródło: online-skills, Obiektyw stałoogniskowy, licencja: CC BY 3.0.
R1LHkKaLfEdAv1
Ilustracja przedstawia część aparatu fotograficznego - obiektyw zmiennoogniskowy. Obiektyw posiada oznaczenia oraz jedno pokrętło. W soczewce odbija się pomieszczenie.
Obiektyw zmiennoogniskowy, wikimedia.org, CC BY 3.0.
Gdy zmieniamy ogniskowe (używając funkcji zoom), możemy dostrzec więcej szczegółów. Ilustracja prezentuje 6 zdjęć tego samego kadru przy zastosowaniu różnych ogniskowych.
RR5ekghxKQOBO1
Ilustracja przedstawia grupę ludzi grających w piłkę, sfotografowanych z zastosowaniem różnych ogniskowych. Jest to sześć zdjęć, ukazujących scenę w różnych odległościach - od ujęcia dalekiego do bliskiego. Na pierwszym obrazku drużyna jest tak daleko, że głównym tematem jest pejzaż. Na kolejnych coraz bardziej przybliża się grupa osób, aby na ostatnim stałą się rozpoznawalna.
Istnieją też obiektywyobiektyw aparatu fotograficznegoobiektywy szerokokątne i wąskokątne. Obiektywy szerokokątne „widzą szerzej”, więcej niż ludzkie oko, czyli więcej niż 180 stopni. Dzięki nim możemy fotografować duże przedmioty z małej odległości. Sprawdzają się świetnie do fotografii wnętrz, architektury i krajobrazu. Obiektywy wąskokątne, inaczej teleskopowe, mają bardzo mały kąt widzenia, jednak dzięki temu możemy widzieć dalej. Umożliwia to fotografowanie z bliska obiektów, do których nie możemy się zbliżyć. Na zdjęciu poniżej możesz zobaczyć fotografa wykorzystującego obiektyw teleskopowy.
RuRxNbo3JjNyv1
Ilustracja przedstawia fotografa przygotowującego się do wykonania zdjęcia. Mężczyzna trzyma w ręce aparat z wysuniętym, dużym obiektywem. Ubrany jest w dżinsową koszulę i czerwoną kamizelkę oraz szarą czapkę z daszkiem. Na szyi zawieszoną ma lornetkę. Przed nim ustawiony jest statyw. W tle znajduje się widok na jezioro i górzysty teren.
Źródło: online-skills, Obiektyw teleskopowy, licencja: CC BY 3.0.
Niżej zamieszczone zdjęcie wykonano obiektywem wąskokątnym (teleskopowym). Najczęściej używane są przez reporterów, dokumentujących wydarzenia społeczne, polityczne, czy sportowe.
Ryc92hfFLVHDN1
Ilustracja przedstawia mecz piłkarski. Dwóch nastolatków biegnie do piłki. Jeden ubrany jest w biało‑niebieski strój, drugi w czerwony z białymi paskami. Na nogach mają getry. Chłopiec po lewej jest ubrudzony od błota. W tle znajdują się inni zawodnicy, jednak ich obraz jest rozmyty.
Źródło: online-skills.
W środku obiektywu znajduje się niezwykle ważny element aparatu, tzw. przysłonaprzysłonaprzysłona, która składa się z kilku metalowych listków, które nachodząc na siebie tworzą mniejszy lub większy otwór.
RLKRS85Q4XTKL
Ilustracja pokazuje przysłonę w obiektywie aparatu. Przysłona składa się z kilku metalowych listków, które nachodząc na siebie tworzą mniejszy lub większy otwór.
Przysłona w obiektywie aparatu fotograficznego, Flickr
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Zadaniem przysłonyprzysłonaprzysłony jest regulacja dopływu strumienia światła, które wpada do obiektywuobiektyw aparatu fotograficznegoobiektywu. Im większy otwór, tym więcej wpada światła, a zdjęcie jest jaśniejsze.
RB7DGiNTF6C6O1
Ilustracja przedstawia tylną część obiektywu aparatu. Ukazuje na niej przesłonę, złożoną z sześciu zamykających się elementów. Zamknięte pozostawiają otwór, który może różnić się wielkością, w zależności od regulacji.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych
A teraz trochę więcej informacji dla tych, którzy już fotografują aparatem fotograficznym. Przysłonę oznacza się literą f, a jej wielkość cyframi. Najbardziej popularne przysłony to f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22, f/32 i f/64. Mała wartość przysłonyprzysłonaprzysłony (np. f/2), to duży otwór, im większa przysłona (np. f/16), tym mniejsza szczelina, przez którą przedostaje się mało światła. Warto zapamiętać: mała przysłona – mało przysłaniamy – więc otwór jest duży, duża przysłona – dużo przysłaniamy – więc otwór jest mały.
RNV68OPBBAPD9
Ilustracja przedstawia dwa obiektywy. Pierwszy obiektyw jest słabo przysłonięty. Wokół niego znajduje się napis: Multi coating. Pentacon; auto 1.8/50. W górnym rogu zdjęcia zamieszczono informację: f/2.8. Dolne zdjęcie przestawia obiektyw mocno przysłonięty z tym samym napisem. W górnym lewym rogu zdjęcia zamieszczona jest informacja: f/16.
Od przysłony zależy nie tylko jasność zdjęcia. Wielkość przysłonyprzysłonaprzysłony wpływa na głębię ostrościgłębia ostrościgłębię ostrości, czyli decyduje, czy wszystkie elementy na zdjęciu są ostre i wyraźne. PrzysłonaprzysłonaPrzysłona o małej wartości (np. 1.4, 2, 2.8) sprawia, że tylko niektóre elementy na zdjęciu są ostre, reszta pozostaje rozmyta.
Zapoznaj się z ilustracjami umieszczonymi poniżej, na których wyraźnie widoczne są detaledetaldetale, tło jest rozmyte. W obu przypadkach w celu podkreślenia głównego motywu zdjęcia tło nie posiada głębi ostroścgłębia ostrościgłębi ostrości.
Slajd 1 z 2
R1OJ8f5XffA7i1
Zdjęcie przedstawia zbliżenie na liść i spacerującego po nim żuka. Liść i żuk są ostre, bardzo wyraźnie przedstawione, z detalami, natomiast tło jest rozmyte.
Żuk, pixabay.com, CC0.
R1RGZzSif58tS1
Zdjęcie przedstawia muchomora rosnącego w lesie. Muchomor oraz ziemia wokół niego przedstawiona została bardzo wyraźnie, natomiast dalsza część lasu jest rozmyta.
Muchomor, pixabay.com, CC0.
R1UldcpPpKYcu1
Ilustracja interaktywna przedstawia zbliżenie na głowę zabawki klauna. Ma okrągłą twarz, brązowe włosy i schematycznie naklejone oczy, nos i uśmiech. Za nim jest wytapetowana ściana w duże, kolorowe samochody. Zdjęcie wykonane jest mniejszą przysłoną, obszar znajdujący się za zabawką jest dobrze widoczny. Na ilustracji umieszczony jest punkt interaktywny z informacją:
Punkt 1: To zdjęcie wykonano za pomocą przysłony o dużej wartości, głębia ostrości jest więc większa niż na kolejnym zdjęciu. Wyraźniej widzimy elementy tła, na którym możemy rozpoznać kolorowe elementy.
Ilustracja interaktywna przedstawia zbliżenie na głowę zabawki klauna. Ma okrągłą twarz, brązowe włosy i schematycznie naklejone oczy, nos i uśmiech. Za nim jest wytapetowana ściana w duże, kolorowe samochody. Zdjęcie wykonane jest mniejszą przysłoną, obszar znajdujący się za zabawką jest dobrze widoczny. Na ilustracji umieszczony jest punkt interaktywny z informacją:
Punkt 1: To zdjęcie wykonano za pomocą przysłony o dużej wartości, głębia ostrości jest więc większa niż na kolejnym zdjęciu. Wyraźniej widzimy elementy tła, na którym możemy rozpoznać kolorowe elementy.
Źródło: edycja: online skills, licencja: CC BY 3.0.
R1PXaPDgopWOE1
Ilustracja interaktywna przedstawia zbliżenie na głowę zabawki klauna. Ma okrągłą twarz, brązowe włosy i schematycznie naklejone oczy, nos i uśmiech. Za nim jest wytapetowana ściana w duże, kolorowe samochody. Zdjęcie wykonane jest z bardzo małą przysłoną, obszar znajdujący się za zabawką jest słabo widoczny. Na ilustracji umieszczony jest punkt interaktywny z informacją:
Punkt 1: To zdjęcie wykonano przy użyciu przysłony o małej wartości. Dzięki małej głębi ostrości i rozmyciu tła uwidacznia się pierwszy plan, a tło przestaje zakłócać odbiór, staje się mniej ważne.
Ilustracja interaktywna przedstawia zbliżenie na głowę zabawki klauna. Ma okrągłą twarz, brązowe włosy i schematycznie naklejone oczy, nos i uśmiech. Za nim jest wytapetowana ściana w duże, kolorowe samochody. Zdjęcie wykonane jest z bardzo małą przysłoną, obszar znajdujący się za zabawką jest słabo widoczny. Na ilustracji umieszczony jest punkt interaktywny z informacją:
Punkt 1: To zdjęcie wykonano przy użyciu przysłony o małej wartości. Dzięki małej głębi ostrości i rozmyciu tła uwidacznia się pierwszy plan, a tło przestaje zakłócać odbiór, staje się mniej ważne.
Źródło: edycja: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Małe przysłonyprzysłonaprzysłony wykorzystywane są do zdjęć portretowych. Przyjrzyj się przykładom takich zdjęć.
Slajd 1 z 3
R4uHSJJ7plTyr1
Ilustracja przedstawia zdjęcie portretowe starego Araba na pustyni, trzymającego młodą kózkę. Mężczyzna ma pomarszczoną twarz, jedno chore oko, na ramionach ma zarzucony jakby worek. Tło jest rozmazane.
Źródło: online-skills, Zdjęcie portretowe - przykład, licencja: CC BY 3.0.
RXCCuCIP3lZm81
Ilustracja przedstawia zdjęcie portretowe małego, czarnego chłopca. Zdjęcie jest czarno‑białe. Chłopiec ma smutną minę, patrzy zamyślony w bok. Tło jest rozmyte.
Źródło: online-skills, Zdjęcie portretowe - przykład, licencja: CC BY 3.0.
Rku0S13B1mOfK1
Ilustracja przedstawia zdjęcie portretowe małej dziewczynki. Dziewczynka uśmiecha się w stronę kamery. Ma długie blond włosy. Tło jest rozmyte.
Źródło: online-skills, Zdjęcie portretowe - przykład, licencja: CC BY 3.0.
Małą głębię ostrościgłębia ostrościgłębię ostrości określa się jako „wyodrębniającą”, gdyż wykorzystywana jest w zdjęciach dla wyróżnienia wybranego obiektu. W ten sposób autor zdjęcia sugeruje odbiorcy, na czym powinien skupić uwagę. Przyjrzyj się przykładom takich zdjęć.
Slajd 1 z 3
R11Wvj6RFZS9O1
Ilustracja przedstawia zdjęcie żołnierzy ustawionych w szeregu, ujętych perspektywicznie. Mają na sobie galowe mundury, a na głowach czapki. Drugi z prawej ma głowę skierowaną w lewą stronę. Jego twarz jako jedyna jest wyostrzona.
Źródło: online-skills.
RosKIpsDkykfs1
Ilustracja przedstawia zdjęcie twarzy dwóch chłopców. Jeden stoi przodem do aparatu, jego twarz jest nieostra. Drugi chłopczyk stoi profilem, za pierwszym chłopcem i jego twarz jest ostra. Patrzy zamyślony, z podniesioną głową, przed siebie.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1L8j5pCCZPGn1
Ilustracja przedstawia czarno-białą fotografię dziewczynki. Stoi na ulicy i jest skierowana w kierunku widza. Ma długie, ciemne włosy. Obok niej stoi rower. Postać dziewczynki jest wyostrzona, natomiast tło rozmyte.
Dziewczynka, czarno-białe, pixabay.com, CC0.
Inaczej jest w przypadku dużych przysłonprzysłonaprzysłon (np. f/11, f/16, f/22, f/32 i f/64), dzięki którym uzyskujemy dużą głębię ostrościgłębia ostrościgłębię ostrości. Wszystkie elementy na zdjęciu są ostre, dlatego tak samo dobrze widzimy zarówno pierwszy plan, jak i elementy znajdujące się w oddali. Zdjęcia takie najczęściej powstają przy fotografowaniu pejzaży i architektury. Przyjrzyj się zdjęciom wykonanym przy wykorzystaniu dużych przysłonprzysłonaprzysłon.
Slajd 1 z 4
RWvJPjGArW5aw1
Ilustracja przedstawia zdjęcie Jakuba Wawrzaka. Czarno‑biała fotografia ukazuje widok na miasto ujęty z lotu ptaka. Pierwszy plan jest przybliżony i przedstawia fragment dachu. Budynki w tle zmniejszają się wraz z oddalaniem.
Źródło: online-skills.
R18xKpJDQhFDC1
Ilustracja przedstawia architekturę miejską. Ukazuje wąską ulicę z frontami budowli po bokach w silnym skrócie perspektywicznym. Na końcu ulicy znajduje się kościół, którego fasada z wierzą wydaje się mała względem budowli na pierwszym planie, czego przyczyną jest daleki plan.
Źródło: online-skills.
R12KJb9vgj5OZ1
Ilustracja przedstawia zdjęcie krajobrazu górskiego. Pomiędzy masywami górskimi rozlewa jezioro, nad którym unosi się mgła. Na pierwszym planie ukazane jest wzgórze przykryte śniegiem. Gdzieniegdzie pojawia się roślinność.
Źródło: online-skills.
R1lqzB9x3xbsR1
Ilustracja przedstawia zdjęcie pejzażu. Ukazuje asfaltową drogę, po której bokach rozciąga się krajobraz górski. Pejzaż ujęty jest w perspektywie zbieżnej. Brązowe góry łączą się na horyzoncie. Nad widokiem rozpościera się błękitne niebo.
Źródło: online-skills.
R1ATBN7KAEXGA
Ćwiczenie 2
Wyjaśnij, jaką rolę pełni ostrość w fotografii.
Wyjaśnij, jaką rolę pełni ostrość w fotografii.
Ćwiczenie 2
R33VFS5S6QQE6
Odpowiedz na pytanie: Kiedy mówimy o małej głębi ostrości w fotografii? Odpowiedź zapisz w notatniku poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Głębia ostrości odnosi się do przedstawionego na fotografii wyraźnego, ostrego obrazu. Zastanów się....mała głębia ostrości jest wtedy....
Mała głębia ostrości jest wtedy, gdy fotografia ukazuje wyraźnie tylko najbliższe, wybrane elementy obrazu. Pozostałe są niewyraźne, jakby zamglone.
R1F3PF1DVJGX5
Ćwiczenie 3
Za pomocą jakiej przysłony zrobiono obiektom zdjęcie i jaką głębię ostrości zastosowano? Dopasuj do ilustracji odpowiednie elementy.
Za pomocą jakiej przysłony zrobiono obiektom zdjęcie i jaką głębię ostrości zastosowano? Dopasuj do ilustracji odpowiednie elementy.
Ćwiczenie 3
RASEBM4JF6VLL
Odpowiedz na pytanie: Kiedy mówimy o dużej głębi ostrości w fotografii? Odpowiedź zapisz w notatniku poniżej.
Głębia ostrości odnosi się do przedstawionego na fotografii wyraźnego, ostrego obrazu. Zastanów się..... duża głębia ostrości jest wtedy....
Duża głębia ostrości jest wtedy, gdy fotografia ukazuje wyraźnie nie tylko najbliższe, ale i dalsze elementy obrazu. Pozwala to na fotografowanie rozległych krajobrazów, aby wszystkie elementy były dobrze widoczne.
1
Ćwiczenie 4
R7HKMQQDUCG3H
Odpowiedz na pytanie: Jaką funkcję w aparacie fotograficznym pełni przysłona?
Wróć do podrozdziału: „O obiektywach trochę więcej”.
Zadaniem przesłony jest regulacja dopływu strumienia światła, które wpada do obiektywu aparatu fotograficznego. Im większy otwór, tym więcej wpada światła, a zdjęcie jest jaśniejsze.
Oprócz ustawienia odpowiedniej przysłony, ważne jest dopasowanie czasu naświetlaniaczas naświetlaniaczasu naświetlania oraz czułości ISOISOISO. Czas naświetlaniaczas naświetlaniaCzas naświetlania to czas otwarcia migawkimigawkamigawki w aparacie. MigawkamigawkaMigawka to pewnego rodzaju kurtyna, która odsłania się, by wpuścić określoną ilość światła. Podczas wykonywania zdjęcia wciskamy przycisk, tzw. spust migawkispust migawkispust migawki, który otwiera ją na określony czas. Im dłużej jest otwarta, tym więcej światła wpada na kliszękliszakliszę lub matrycę światłoczułą. Za mała ilość światła powoduje, że zdjęcie jest niedoświetlone, natomiast za duża może spowodować jego prześwietlenie. Na zdjęciach zamieszczonych niżej możesz zobaczyć spust migawkspust migawkispust migawki, zamkniętą migawkęmigawkamigawkę oraz otwartą migawkę.migawkamigawkę.
Slajd 1 z 3
R1abeV0p7LJVF1
Ilustracja przedstawia fragment aparatu fotograficznego, na którym ukazany jest ekran z wyświetlaczem. Powyżej znajduje się pokrętło i kilka przycisków. Czerwoną ramką otoczony jest spust od migawki.
Spust migawki, wikiepdia.org, CC BY 3.0.
RIMPomRVcKU4v1
Ilustracja przedstawia tył aparatu fotograficznego bez ekranu. Migawka, znajdująca się w środkowej części jest zasłonięta.
Zamknięta migawka, wikiepdia.org, CC BY 3.0.
R3a4PHNW7YKLO1
Ilustracja przedstawia tył aparatu fotograficznego bez ekranu. Migawka, znajdująca się w środkowej części jest otwarta.
Otwarta migawka, wikiepdia.org, CC BY 3.0.
R1MAcIVyE1sqz
Ćwiczenie 5
Rozmieść na ilustracji nazwy poszczególnych elementów aparatu fotograficznego.
Rozmieść na ilustracji nazwy poszczególnych elementów aparatu fotograficznego.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1JMPWEpzsZLW
Wymień znane Ci cztery elementy budowy aparatu fotograficznego.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się ze zdjęciami umieszczonymi poniżej. Przedstawiają one ten sam kadrkadrkadr sfotografowany przy zastosowaniu różnego czasu naświetlaniaczas naświetlaniaczasu naświetlania. Klikając na zdjęcia dowiesz się, jak czas naświetlaniaczas naświetlaniaczas naświetlania wpłynął na jakość fotografii.
R1aKNE5kzWW1K1
Ilustracja interaktywna przedstawia dwa zdjęcia jednego miejsca, różniące się czasem naświetlania. Fotografie zostały wykonane przy domowym, odkrytym basenie. Zdjęcie z lewej strony jest jaśniejsze, wyraźnie widać basen, przy którym rozłożone są leżaki. Dokładnie widoczne są wszystkie detale budynku i przedmioty. Zdjęcie z prawej strony jest ciemne, widać basen, ale obszar dookoła niego jest ciemny. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Fotografia po prawej stronie została wykonana przy czasie naświetlania 1/8 sekundy, natomiast fotografia po lewej przy dłuższym czasie naświetlania, wynoszącym 10 sekund.
Ilustracja interaktywna przedstawia dwa zdjęcia jednego miejsca, różniące się czasem naświetlania. Fotografie zostały wykonane przy domowym, odkrytym basenie. Zdjęcie z lewej strony jest jaśniejsze, wyraźnie widać basen, przy którym rozłożone są leżaki. Dokładnie widoczne są wszystkie detale budynku i przedmioty. Zdjęcie z prawej strony jest ciemne, widać basen, ale obszar dookoła niego jest ciemny. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Fotografia po prawej stronie została wykonana przy czasie naświetlania 1/8 sekundy, natomiast fotografia po lewej przy dłuższym czasie naświetlania, wynoszącym 10 sekund.
Źródło: online skills, Fotografie o różnym czasie naświetlania, licencja: CC BY 3.0.
Dłuższy czas naświetlaniaczas naświetlaniaczas naświetlania gwarantuje jaśniejsze zdjęcie, jednak zwiększa ryzyko poruszenia i nieostrej fotografii. Aby uniknąć takich sytuacji, fotografowie używają statywów, na których umieszczają aparaty, tak jak fotograf na poniższym zdjęciu.
R1LOTOHOXB4H3
Ilustracja przedstawia fotografa przygotowującego się do wykonania zdjęć. Fotograf pochyla się nad statywem, dookoła niego panuje ciemność, widać czarny zarys jego ciała oraz zarysy wysokiej trawy. Na dalekim planie widoczne są obłoki, na tle łuny światła. Niebo powyżej jest niebieskie.
Fotografie o różnym czasie naświetlania
Źródło: online-skills, Statyw fotograficzny, licencja: CC BY 3.0.
Kiedy użycie statywu nie jest możliwe, by zapewnić ostrość zdjęcia, fotografowie starają się ustawić możliwie najkrótszy czas naświetlaniaczas naświetlaniaczas naświetlania. Jest on tak krótki, że musi być oznaczany za pomocą części ułamkówych sekundy, np. 1/30 s, 1/60 s. Im większy dzielnik (a więc w zapisie liczba po prawej stronie), tym krótszy czas naświetlania.czas naświetlaniaczas naświetlania. Czas naświetlaniaczas naświetlaniaCzas naświetlania jest bardzo istotny przy fotografowaniu ruchu, zwłaszcza dla reporterów sportowych. Poniżej możesz zobaczyć trzy różne sposoby fotografowania ruchu.
1. Przy bardzo krótkim czasie naświetlaniaczas naświetlaniaczasie naświetlania, poruszający się element zostaje zatrzymany w momencie wykonywania określonej czynności i obraz jest ostry.
R1BcY1rHnGtRd1
Ilustracja przedstawia scenę podczas meczu koszykówki. Na pierwszym planie grają trzej czarnoskórzy mężczyźni. W tle znajduje się widownia. Pierwszy plan wyróżnia się wyostrzeniem obrazu, podczas gdy drugi jest ciemniejszy i niewyraźny.
Źródło: online-skills, Sposoby fotografowania ruchu - przykłady, licencja: CC BY 3.0.
2. Przy dłuższym czasie naświetlaniaczas naświetlaniaczasie naświetlania elementu można pokazać jego charakterystyczne rozmycie.
R1DV74aUMeEr71
Ilustracja przedstawia czarno‑białe zdjęcie Jakuba Wawrzaka. Fotografia ukazuje dziewczynkę w białej sukience na chodniku podczas tańca lub podskakiwania. Autor oddał ruch poprzez długi czas naświetlania. Widoczne są poszczególne fazy ruchu stroju dziewczynki.
Źródło: fot. Jakub Wawrzak, Sposoby fotografowania ruchu - przykłady, licencja: CC BY 3.0.
3. Jeśli śledzimy poruszający się obiekt, podążając za nim aparatem, obraz pozostanie ostry, natomiast tło będzie poruszone w takim kierunku, w jakim podąża fotografowany obiekt.
R1ROGCucE4G5s1
Ilustracja przedstawia fotografię rowerzysty, jadącego po ulicy. Rowerzysta ukazany został z boku, jego postać jest ostra, a reszta zdjęcia, cały krajobraz jest rozmyty.
Źródło: online-skills, Sposoby fotografowania ruchu - rowerzysta, licencja: CC BY 3.0.
R1EDCH2MJBRXF
Ćwiczenie 6
Wskaż zdjęcia, które zostały wykonane przy długim czasie naświetlania.
Wskaż zdjęcia, które zostały wykonane przy długim czasie naświetlania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RiCFPBhmoUluS
Wyjaśnij, jak czas naświetlania wpływa na efekty fotografii.
Czułość aparatu na światło określa ISOISOISO. Dawniej, gdy korzystano z aparatów analogowychanalogowy aparat fotograficznyaparatów analogowych na kliszękliszakliszę fotograficzną, wybierano czułość dla całego filmu.
Przy fotografowaniu aparatem analogowymanalogowy aparat fotograficznyaparatem analogowym (z klisząkliszaz kliszą) decydował faktfaktfakt, czy zdjęcia będą wykonywane wewnątrz pomieszczenia czy przy naturalnym oświetleniu. Jeśli zdjęcia miały być wykonywane przy naturalnym oświetleniu, wystarczył film o czułości ISOISOISO 100. W przypadku zdjęć wykonywanych wewnątrz pomieszczeń, przy słabym oświetleniu konieczne było użycie filmu o większej czułości ISOISOISO 400. Zatem im słabsze oświetlenie, tym czułość filmu musiała być wyższa.
W aparatach cyfrowychcyfrowy aparat fotograficznyaparatach cyfrowych możemy zmieniać ISOISOISO w dowolnym momencie, w zależności od warunków atmosferycznych i miejsc w których się znajdujemy. Należy jednak pamiętać, że im wyższe ISOISOISO, tym gorsza jakość zdjęć. Kolory nie są już wtedy nasycone, niektóre detale przestają być widoczne, a obraz nie jest gładki, tylko ziarnisty. Dlatego poza przypadkami, gdy wysokie ISOISOISO jest konieczne (np. w ciemnej sali koncertowej), aby nie obniżać jakości zdjęć, należy stosować możliwie najniższą wartość ISOISOISO.
Zapoznaj się ze zdjęciami, które ukazują ten sam kadrkadrkadr, jednak fotografowany przy różnym oświetleniu. Klikając na ilustracje, dowiesz się w jaki sposób artystka uzyskała taki efekt.
R1XKpwgHINuqF11
Ilustracja interaktywna przedstawia serię zdjęć Anny Koli „Pranie”. Fotografie ukazują zawieszone pomiędzy brzozy pranie w trzech ujęciach. Na pierwszym zdjęciu drzewa są ulistnione, fotografia jest wykonana za dnia wiosną lub latem. Na drugim zdjęciu drzewa są bezlistne, tło jest zamglone. Zdjęcie jest wykonane zimą, w dzień. Trzecie zdjęcie zostało wykonane nocą, widać tylko pranie i dwie brzozy. Tło jest czarne. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Aby uzyskać taki efekt, artystka przy wykonaniu każdego zdjęcia użyła innego ISO oraz innego czasu naświetlania. Dzięki temu to samo miejsce sfotografowane w różnych porach dnia i roku wywołuje różne wrażenia: od witalności po tajemnicę, melancholię, baśniowość i magiczność.
Ilustracja interaktywna przedstawia serię zdjęć Anny Koli „Pranie”. Fotografie ukazują zawieszone pomiędzy brzozy pranie w trzech ujęciach. Na pierwszym zdjęciu drzewa są ulistnione, fotografia jest wykonana za dnia wiosną lub latem. Na drugim zdjęciu drzewa są bezlistne, tło jest zamglone. Zdjęcie jest wykonane zimą, w dzień. Trzecie zdjęcie zostało wykonane nocą, widać tylko pranie i dwie brzozy. Tło jest czarne. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Aby uzyskać taki efekt, artystka przy wykonaniu każdego zdjęcia użyła innego ISO oraz innego czasu naświetlania. Dzięki temu to samo miejsce sfotografowane w różnych porach dnia i roku wywołuje różne wrażenia: od witalności po tajemnicę, melancholię, baśniowość i magiczność.
Anna Kola, „Pranie”, fotografia, 2012, online-skills, CC BY 3.0.
Polecenie 3
Wybierz się na wycieczkę po okolicy. Zapamiętaj wrażenia słuchowe, jakie utkwiły ci w pamięci. Opowiedz o nich w klasie i poproś kogoś o wykonanie fotografii która będzie je ilustrowała.
Wybierz się na wycieczkę po okolicy. Zapamiętaj wrażenia słuchowe, jakie utkwiły ci w pamięci. Opowiedz o nich w klasie i poproś kogoś o wykonanie fotografii która będzie je ilustrowała.
Wybierz się na wycieczkę po okolicy. Zapamiętaj wrażenia słuchowe, jakie utkwiły ci w pamięci. Opowiedz o nich w klasie i poproś kogoś o wykonanie fotografii która będzie je ilustrowała.
Potrzebny będzie: aparat fotograficzny, może też być aparat telefonu komórkowego.
Na pewno masz ulubione miejsce w swojej okolicy. Spróbuj sfotografować je o wczesnym poranku, w południe i wieczorem. Możesz fotografować je też o tej samej porze, lecz przez kilka dni. Porównaj uzyskane efekty, sprawdź jak na zdjęciach zmienia się oświetlenie i nasycenie barw.
R1DQC5OURFMXO
Wybierz się na wycieczkę po okolicy. Zapamiętaj wrażenia słuchowe, jakie utkwiły ci w pamięci. Opowiedz o nich w klasie i poproś kogoś o wykonanie fotografii która będzie je ilustrowała. Swoje wrażenia możesz opisać w polu niżej.
jest prostym przyrządem optycznym, a swoim wyglądem przypomina pudełko lub skrzynkę, która jest wewnątrz wyciemniona, zwykle pomalowana na czarno. Na jednej ze ścianek znajduje się niewielki otwór, a naprzeciwko niego umieszczony jest materiał światłoczuły, np. papier fotograficzny. Poniżej na zdjęciu możesz zobaczyć to urządzenie.
analogowy aparat fotograficzny
analogowy aparat fotograficzny
poprzednik aparatu cyfrowego. Gdy się ogląda zdjęcia z tradycyjnego aparatu od razu widać, że są inne niż te z monitora komputera lub telefonu. Klisza fotograficzna utrwala obraz zupełnie inaczej niż aparat cyfrowy, jest klimatyczna głębia, którą trudno uzyskać na zdjęciu z cyfrówki.
cyfrowy aparat fotograficzny
cyfrowy aparat fotograficzny
aparat fotograficzny rejestrujący obraz w postaci cyfrowej. Aparat cyfrowy zapisuje obraz podobnie jak informacje zapisywane są w pamięci komputera. Jego zaletą jest to, że otrzymane zdjęcia mogą być w prosty sposób modyfikowane na komputerze, a następnie drukowane w dowolnej liczbie.
obiektyw aparatu fotograficznego
obiektyw aparatu fotograficznego
jest to część aparatu zawierająca układ optyczny, lub pojedynczą soczewkę, za pomocą którego tworzy w aparacie (na matówce lub błonie fotograficznej, albo światłoczułej matrycy) obraz widzianych obiektów
soczewka
soczewka
to przednia część obiektywu, która zbiera i przekazuje obraz na matrycę światłoczułą wewnątrz aparatu.
przysłona
przysłona
niezwykle ważny element aparatu znajdujący się środku obiektywu Składa się z kilku metalowych listków, które nachodząc na siebie tworzą mniejszy lub większy otwór. Zadaniem przesłony jest regulacja dopływu strumienia światła, które wpada do obiektywu. Im większy otwór, tym więcej wpada światła, a zdjęcie jest jaśniejsze.
migawka
migawka
to element aparatu fotograficznego, pewnego rodzaju kurtyna, która odsłania się, by wpuścić określoną ilość światła. Podczas wykonywania zdjęcia wciskamy przycisk, tzw. spust migawki, który otwiera ją na określony czas. Im dłużej jest otwarta, tym więcej światła wpada na kliszę lub matrycę światłoczułą.
spust migawki
spust migawki
przycisk na aparacie fotograficznym, wciskany podczas wykonywania zdjęcia, który otwiera migawkę na określony czas. Im dłużej jest otwarta, tym więcej światła wpada na kliszę lub matrycę światłoczułą.
głębia ostrości
głębia ostrości
jest to cecha obrazu, czynnik stosowany w optyce i fotografii do określania zakresu odległości, w którym obserwowane i fotografowane obiekty sprawiają wrażenie ostrych. Duża głębia ostrości zapewnia ostrość większości obiektów, decyduje o tym wielkość przysłony.
czas naświetlania
czas naświetlania
to czas otwarcia migawki w aparacie fotograficznym
ISO
ISO
wartość liczbowa ISO określa czułość aparatu na światło. Dawniej, gdy korzystano z aparatów analogowych na kliszę fotograficzną, wybierano czułość dla filmu. Im wyższe ISO tym gorsza jakość zdjęć.
inaczej: taśma filmowa, film, błona fotograficzna) zwana popularnie kliszą, należy do podstawowych materiałów światłoczułych. Jest materiałem płaskim i elastycznym, jest pokryta światłoczułą powłoką. Ilość odbitek jest nieograniczona, jednak do ich uzyskania potrzebna jest obróbka chemiczna w ciemni.
detal
detal
pojedynczy element, szczegół, część bardziej złożonej całości. W sztuce określa się tak element dekoracyjny
klisza
klisza
inaczej: taśma filmowa, film, błona fotograficzna) zwana popularnie kliszą, należy do podstawowych materiałów światłoczułych. Jest materiałem płaskim i elastycznym, jest pokryta światłoczułą powłoką. Ilość odbitek jest nieograniczona, jednak do ich uzyskania potrzebna jest obróbka chemiczna w ciemni.
kadr
kadr
obraz, który mieści się na jednym zdjęciu; ujęcie
klisza
klisza
inaczej: taśma filmowa, film, błona fotograficzna) zwana popularnie kliszą, należy do podstawowych materiałów światłoczułych. Jest materiałem płaskim i elastycznym, jest pokryta światłoczułą powłoką. Ilość odbitek jest nieograniczona, jednak do ich uzyskania potrzebna jest obróbka chemiczna w ciemni.
klisza
klisza
inaczej: taśma filmowa, film, błona fotograficzna) zwana popularnie kliszą, należy do podstawowych materiałów światłoczułych. Jest materiałem płaskim i elastycznym, jest pokryta światłoczułą powłoką. Ilość odbitek jest nieograniczona, jednak do ich uzyskania potrzebna jest obróbka chemiczna w ciemni.
fakt
fakt
to, co się rzeczywiście wydarzyło; jak naprawdę było, pojedyncze wydarzenie