1
R1aU7Bz42Ms6x
Obiektywy, fot.: spark
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 1
RM2UPXMEXSCFV
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści

  1. Pierwowzór aparatu fotograficznego

  2. Współczesny aparat fotograficzny

  3. O obiektywach trochę więcej

  4. Głębia ostrości

  5. Czas naświetlania

  6. Co to jest ISO?

  7. Już wiesz

  8. Potrafisz

  9. Słownik

Ten materiał jest wstępem do fotografowania; poznasz podstawowe elementy aparatu fotograficznego oraz ich zadanie. Na przykładach zobaczysz, jak uzyskać pożądane efekty zdjęć, stosując wybrane parametry. Będzie trochę konkretnej wiedzy - ale nie zrażaj się - fotografia, o której możesz decydować, to pierwszy krok do odkrywania nowej pasji, powodzenia!

Pierwowzór aparatu fotograficznego

Pierwowzorem aparatu fotograficznego, jak już wiesz z materiału o historii fotografii, była tzw. camera obscuracamera obscuracamera obscura [czyt: kamera obskura]. Poznasz teraz jej budowę, a także dowiesz się więcej o jej działaniu.

Camera obscuracamera obscuraCamera obscura [czyt: kamera obskura] jest prostym przyrządem optycznym, a swoim wyglądem przypomina pudełko lub skrzynkę, która jest wewnątrz wyciemniona, zwykle pomalowana na czarno. Na jednej ze ścianek znajduje się niewielki otwór, a naprzeciwko niego umieszczony jest materiał światłoczuły, np. papier fotograficzny. Poniżej na zdjęciu możesz zobaczyć to urządzenie.

RRIXRJ3ugKIzp1
Źródło: online-skills, Przyrząd optyczny, zwany kamerą otworkową, czyli camera obscura, licencja: CC BY 3.0.

Przyjrzyj się schematowi działania kamery otworkowej. Klikając na ilustrację interaktywną, dowiesz się, jak działa.

ReA67s3SiFMOw1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat działania przyrządu, zwanego camera obscura. Poza nim znajduje się świeca, której odwrócony obraz się na wewnętrznej ścianie skrzynki. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: 1. Rzeczywisty przedmiot znajdujący się na zewnątrz, przed kamerą. Punkt 2: 2. Otwór w ściance kamery, przez które wpada światło do wnętrza urządzenia. Punkt 3: 3. Ścianka naprzeciwko otworu, na której tworzy się odwrócony obraz. Jeśli umieścimy w tym miejscu materiał światłoczuły (papier fotograficzny lub kliszę), obraz zostanie utrwalony. Punkt 1: 1. Rzeczywisty przedmiot znajdujący się na zewnątrz, przed kamerą. Punkt 2: 2. Otwór w ściance kamery, przez które wpada światło do wnętrza urządzenia. Punkt 3: 3. Ścianka naprzeciwko otworu, na której tworzy się odwrócony obraz. Jeśli umieścimy w tym miejscu materiał światłoczuły (papier fotograficzny lub kliszę), obraz zostanie utrwalony.
Źródło: online skills, Schemat działania przyrządu, zwanego camera obscura, licencja: CC BY 3.0.

Camera obscuracamera obscuraCamera obscura [czyt: kamera obskura], nazywana inaczej kamerą otworkową była wykorzystywana w sztuce, a szczególnie w malarstwie. Leonarda da Vinci porównał ją do ludzkiego oka. Posługiwali się nią tacy twórcy, jak: Canaletto, [czyt: kanaletto], Friedrich, [czyt: frydriś],  Della Porta. W ten sposób mogli bardzo wiernie oddać rzeczywisty krajobraz i uchwycić podobieństwo portretowanej osoby, albo krajobrazu. Przyjrzyj się poniższej ilustracji, która pokazuje, jak artyści korzystali z tego urządzenia.

R9ZiaiHWpLwMF1
Źródło: online-skills, Przenoszenie obrazu za pomocą przyrządu camera obscura, licencja: CC BY 3.0.

Weduta - czyli malarski widok miasta zawierał wiele szczegółów, a zastosowanie camery obscuracamera obscuracamery obscura [czyt: kamery obskura], pozwalało dokładnie je odwzorować. Poza walorami artystycznymi obrazy Canaletta [czyt: kanaletta], stały się bardzo cenne po II wojnie światowej, kiedy Warszawa była zrujnowana, pozwalały bowiem odtworzyć dawną architekturę miasta.

Rhva2hDaXM0ZU
Bernardo Belotto zwany Canaletto , "Widok Warszawy z Placu Królewskiego". 
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1C3q7jUMTpzn
Camera obscura , XVIII wieczna ilustracja przedstawiająca pracę malarza portrecisty przy pomocy tego przyrządu.
Źródło: owlcation.com, licencja: CC BY 3.0.

Camera obscuracamera obscuraCamera obscura [czyt: kamera obskura] jest używana przez fotografików również współcześnie. Poniżej zamieszczono dwie fotografie ukazujące ten sam widok, zarejestrowany za pomocą różnych aparatów: kamerą otworkową (górne zdjęcie) i klasycznym aparatem fotograficznym (dolne zdjęcie). Przyglądając się zdjęciom zwróć uwagę na różnice. Klikając na fotografię, poznasz cechy obu rodzajów fotografowania.

R3FMLLDB343Q3
lustracja interaktywna przedstawia dwa zdjęcia. Pierwsze, czarno‑białe, zostało wykonane przez camera obscura, drugie, barwne, nowoczesnym aparatem. Zdjęcia przedstawiają widok na osiedle. Na tle bloków znajdują się dwa drzewa. Na pierwszej fotografii, wykonanej za pomocą camera obscura widok jest rozmyty, mniej wyraźny, zwłaszcza po lewej stronie, czyli tej, która znajdowała się bliżej przyrządu. Druga fotografia jest bardziej czytelna. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Zdjęcie zamieszczone u góry, wykonano za pomocą kamery otworkowej. Obraz jest nieostry, miękki. Detale, np. okna w budynkach, tracą wyrazistość, a kolory bledną, są nienasycone. Dolne zdjęcie wykonano klasycznym aparatem fotograficznym. Obraz jest ostry, a kolory zyskują na „barwności”, są nasycone.

Poniżej zobacz inne przykłady zdjęć wykonanych za pomocą kamery otworkowej.

Jak można zauważyć, zdjęcia wykonane za pomocą kamery otworkowej są zazwyczaj nieostre, delikatnie rozmyte, zwłaszcza na obrzeżach. Dla porównania - poniżej, fotografia wykonana aparatem analogowym.

R13UREPU3HGG3
Samotne drzewo, fotografia czarno‑biała, foto: Phil Richards
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
Rs8uwUdp0q0Zw
Stare buty, fotografia czarno‑biała, foto: Alan McIntosh
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1BMH6S4KV4TJ
Zaznacz zdjęcia, w których została przedstawiona pełna głębia ostrości.
Ćwiczenie 1
REh1cOFIf6m73
Odpowiedz na pytanie: czym charakteryzuje się fotografia, wykonana przyrządem camera obscura?

Camera obscuracamera obscuraCamera obscura w języku łacińskim oznacza ciemną komnatę, ponieważ urządzeniem tym może być także pomieszczenie z oknem, np. pokój.

Można we własnym mieszkaniu stworzyć warunki pozwalające na uzyskanie obrazu takiego, jak za pomocą camery obscuracamera obscuracamery obscura. Zobacz zdjęcie, które pokazuje omówione zjawisko.

RXKTEKBKRXDQO
Fotografia Jakuba Wawrzaka, „Camera obscura
Źródło: domena publiczna.

Polecenie znajdujące się poniżej pozwoli ci, krok po kroku, wykonać podobne doświadczenie. Na ścianie naprzeciw otworu ujrzysz widok zza okna, odwrócony o 180°. Poproś o pomoc kogoś dorosłego.

Polecenie 2
Przedstaw, w jaki sposób pomieszczenie można wykorzystać jako camerę obscurą.
Przedstaw, w jaki sposób pomieszczenie można wykorzystać jako camerę obscurą.
R1CGU14T4G8BG
Przedstaw, w jaki sposób pomieszczenie można wykorzystać jako camerę obscurę? Wpisz swoją odpowiedź w polu niżej.
R1DoVjyQGjdDt
Obraz na ścianach pokoju dzięki camera obscura, abcnews.go.com
Źródło: licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link2

Współczesny aparat fotograficzny

Współcześnie niektórzy artyści nadal używają kamery otworkowej, jednak głównym narzędziem pracy fotografików są aparaty fotograficzne: klasyczne (analogoweanalogowy aparat fotograficznyanalogowe) oraz cyfrowecyfrowy aparat fotograficznycyfrowe.

Zasady działania w klasycznym aparacie fotograficznym są zbliżone do kamery otworkowej. Jednak otwór, przez który wpada światło, zastąpiono obiektywemobiektyw aparatu fotograficznegoobiektywem.

RtU2FaML3qyBz
Obiektyw, widać obraz pomniejszony i odwrócony, flickr.com
Źródło: licencja: CC BY 3.0.

obiektywobiektyw aparatu fotograficznegoobiektyw wbudowano soczewkęsoczewkasoczewkę skupiającą i pomniejszającą obraz. Obraz pada na błonę światłoczułą, którą jest klisza fotograficznakliszaklisza fotograficzna. W aparatach cyfrowych klisza została zastąpiona światłoczułą matrycą z elementami fotoelektrycznymi, dzięki czemu obraz zapisywany jest w pamięci aparatu w formie cyfrowej.
Przyjrzyj się zdjęciom przedstawiającym budowę aparatu fotograficznego.
Aparat fotograficzny składa się z korpusu (tzw. body) i obiektywu.

Przednia część obiektywuobiektyw aparatu fotograficznegoobiektywu to soczewka,soczewkasoczewka, która zbiera i przekazuje obraz na matrycę światłoczułą wewnątrz aparatu.

R1ZJ6FM3RGR4C
Soczewka aparatu fotograficznego
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.

Istnieją różne rodzaje obiektywówobiektyw aparatu fotograficznegoobiektywów.
Obiektywy stałoogniskowe to obiektywy bardzo krótkie, posiadające stały kąt widzenia, zatem aby sfotografować przedmiot bliżej, należy zbliżyć się do niego z aparatem.
Obiektywy zmiennoogniskowe to obiektywy z funkcją zoom, umożliwiającą „zbliżenie” fotografowanego przedmiotu. Stojąc w jednym miejscu, możemy fotografować przedmioty znajdujące się zarówno blisko, jak i „przybliżyć” te dalsze (podobnie jak lornetką podczas obserwacji odległych obiektów).
Na fotografii niżej możesz zobaczyć oba rodzaje obiektywów.

Gdy zmieniamy ogniskowe (używając funkcji zoom), możemy dostrzec więcej szczegółów. Ilustracja prezentuje 6 zdjęć tego samego kadru przy zastosowaniu różnych ogniskowych.

RR5ekghxKQOBO1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link3

O obiektywach trochę więcej

Istnieją też obiektywyobiektyw aparatu fotograficznegoobiektywy szerokokątne i wąskokątne.
Obiektywy szerokokątne „widzą szerzej”, więcej niż ludzkie oko, czyli więcej niż 180 stopni. Dzięki nim możemy fotografować duże przedmioty z małej odległości. Sprawdzają się świetnie do fotografii wnętrz, architektury i krajobrazu.
Obiektywy wąskokątne, inaczej teleskopowe, mają bardzo mały kąt widzenia, jednak dzięki temu możemy widzieć dalej. Umożliwia to fotografowanie z bliska obiektów, do których nie możemy się zbliżyć.
Na zdjęciu poniżej możesz zobaczyć fotografa wykorzystującego obiektyw teleskopowy.

RuRxNbo3JjNyv1
Źródło: online-skills, Obiektyw teleskopowy, licencja: CC BY 3.0.

Niżej zamieszczone zdjęcie wykonano obiektywem wąskokątnym (teleskopowym). Najczęściej używane są przez reporterów, dokumentujących wydarzenia społeczne, polityczne, czy sportowe.

Ryc92hfFLVHDN1
Źródło: online-skills.

W środku obiektywu znajduje się niezwykle ważny element aparatu, tzw. przysłonaprzysłonaprzysłona, która składa się z kilku metalowych listków, które nachodząc na siebie tworzą mniejszy lub większy otwór.

RLKRS85Q4XTKL
Przysłona w obiektywie aparatu fotograficznego, Flickr
Źródło: licencja: CC BY 3.0.

Zadaniem przysłonyprzysłonaprzysłony jest regulacja dopływu strumienia światła, które wpada do obiektywuobiektyw aparatu fotograficznegoobiektywu. Im większy otwór, tym więcej wpada światła, a zdjęcie jest jaśniejsze.

RB7DGiNTF6C6O1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych

A teraz trochę więcej informacji dla tych, którzy już fotografują aparatem fotograficznym. Przysłonę oznacza się literą f, a jej wielkość cyframi. Najbardziej popularne przysłony to f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22, f/32 i f/64. Mała wartość przysłonyprzysłonaprzysłony (np. f/2), to duży otwór, im większa przysłona (np. f/16), tym mniejsza szczelina, przez którą przedostaje się mało światła.
Warto zapamiętać:
mała przysłona – mało przysłaniamy – więc otwór jest duży,
duża przysłona – dużo przysłaniamy – więc otwór jest mały.

RNV68OPBBAPD9
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

Głębia ostrości

Od przysłony zależy nie tylko jasność zdjęcia. Wielkość przysłonyprzysłonaprzysłony wpływa na głębię ostrościgłębia ostrościgłębię ostrości, czyli decyduje, czy wszystkie elementy na zdjęciu są ostre i wyraźne. PrzysłonaprzysłonaPrzysłona o małej wartości (np. 1.4, 2, 2.8) sprawia, że tylko niektóre elementy na zdjęciu są ostre, reszta pozostaje rozmyta.

Zapoznaj się z ilustracjami umieszczonymi poniżej, na których wyraźnie widoczne są detaledetaldetale, tło jest rozmyte. W obu przypadkach w celu podkreślenia głównego motywu zdjęcia tło nie posiada głębi ostroścgłębia ostrościgłębi ostrości.

R1UldcpPpKYcu1
Ilustracja interaktywna przedstawia zbliżenie na głowę zabawki klauna. Ma okrągłą twarz, brązowe włosy i schematycznie naklejone oczy, nos i uśmiech. Za nim jest wytapetowana ściana w duże, kolorowe samochody. Zdjęcie wykonane jest mniejszą przysłoną, obszar znajdujący się za zabawką jest dobrze widoczny. Na ilustracji umieszczony jest punkt interaktywny z informacją: Punkt 1: To zdjęcie wykonano za pomocą przysłony o dużej wartości, głębia ostrości jest więc większa niż na kolejnym zdjęciu. Wyraźniej widzimy elementy tła, na którym możemy rozpoznać kolorowe elementy.
Źródło: edycja: online skills, licencja: CC BY 3.0.
R1PXaPDgopWOE1
Ilustracja interaktywna przedstawia zbliżenie na głowę zabawki klauna. Ma okrągłą twarz, brązowe włosy i schematycznie naklejone oczy, nos i uśmiech. Za nim jest wytapetowana ściana w duże, kolorowe samochody. Zdjęcie wykonane jest z bardzo małą przysłoną, obszar znajdujący się za zabawką jest słabo widoczny. Na ilustracji umieszczony jest punkt interaktywny z informacją: Punkt 1: To zdjęcie wykonano przy użyciu przysłony o małej wartości. Dzięki małej głębi ostrości i rozmyciu tła uwidacznia się pierwszy plan, a tło przestaje zakłócać odbiór, staje się mniej ważne.
Źródło: edycja: online skills, licencja: CC BY 3.0.

Małe przysłonyprzysłonaprzysłony wykorzystywane są do zdjęć portretowych. Przyjrzyj się przykładom takich zdjęć.

Małą głębię ostrościgłębia ostrościgłębię ostrości określa się jako „wyodrębniającą”, gdyż wykorzystywana jest w zdjęciach dla wyróżnienia wybranego obiektu. W ten sposób autor zdjęcia sugeruje odbiorcy, na czym powinien skupić uwagę. Przyjrzyj się przykładom takich zdjęć.

Inaczej jest w przypadku dużych przysłonprzysłonaprzysłon (np. f/11, f/16, f/22, f/32 i f/64), dzięki którym uzyskujemy dużą głębię ostrościgłębia ostrościgłębię ostrości. Wszystkie elementy na zdjęciu są ostre, dlatego tak samo dobrze widzimy zarówno pierwszy plan, jak i elementy znajdujące się w oddali. Zdjęcia takie najczęściej powstają przy fotografowaniu pejzaży i architektury.
Przyjrzyj się zdjęciom wykonanym przy wykorzystaniu dużych przysłonprzysłonaprzysłon.

R1ATBN7KAEXGA
Ćwiczenie 2
Wyjaśnij, jaką rolę pełni ostrość w fotografii.
Ćwiczenie 2
R33VFS5S6QQE6
Odpowiedz na pytanie: Kiedy mówimy o małej głębi ostrości w fotografii? Odpowiedź zapisz w notatniku poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1F3PF1DVJGX5
Ćwiczenie 3
Za pomocą jakiej przysłony zrobiono obiektom zdjęcie i jaką głębię ostrości zastosowano? Dopasuj do ilustracji odpowiednie elementy.
Ćwiczenie 3
RASEBM4JF6VLL
Odpowiedz na pytanie: Kiedy mówimy o  dużej głębi ostrości w fotografii? Odpowiedź zapisz w notatniku poniżej.
1
Ćwiczenie 4
R7HKMQQDUCG3H
Odpowiedz na pytanie: Jaką funkcję w aparacie fotograficznym pełni przysłona?

wróć do spisu treści

link5

Czas naświetlania

Oprócz ustawienia odpowiedniej przysłony, ważne jest dopasowanie czasu naświetlaniaczas naświetlaniaczasu naświetlania oraz czułości ISOISOISO.
Czas naświetlaniaczas naświetlaniaCzas naświetlania to czas otwarcia migawkimigawkamigawki w aparacie. MigawkamigawkaMigawka to pewnego rodzaju kurtyna, która odsłania się, by wpuścić określoną ilość światła. Podczas wykonywania zdjęcia wciskamy przycisk, tzw. spust migawkispust migawkispust migawki, który otwiera ją na określony czas. Im dłużej jest otwarta, tym więcej światła wpada na kliszękliszakliszę lub matrycę światłoczułą. Za mała ilość światła powoduje, że zdjęcie jest niedoświetlone, natomiast za duża może spowodować jego prześwietlenie.
Na zdjęciach zamieszczonych niżej możesz zobaczyć spust migawkspust migawkispust migawki, zamkniętą migawkęmigawkamigawkę oraz otwartą migawkę.migawkamigawkę.

R1MAcIVyE1sqz
Ćwiczenie 5
Rozmieść na ilustracji nazwy poszczególnych elementów aparatu fotograficznego.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1JMPWEpzsZLW
Wymień znane Ci cztery elementy budowy aparatu fotograficznego.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się ze zdjęciami umieszczonymi poniżej. Przedstawiają one ten sam kadrkadrkadr sfotografowany przy zastosowaniu różnego czasu naświetlaniaczas naświetlaniaczasu naświetlania. Klikając na zdjęcia dowiesz się, jak czas naświetlaniaczas naświetlaniaczas naświetlania wpłynął na jakość fotografii.

R1aKNE5kzWW1K1
Ilustracja interaktywna przedstawia dwa zdjęcia jednego miejsca, różniące się czasem naświetlania. Fotografie zostały wykonane przy domowym, odkrytym basenie. Zdjęcie z lewej strony jest jaśniejsze, wyraźnie widać basen, przy którym rozłożone są leżaki. Dokładnie widoczne są wszystkie detale budynku i przedmioty. Zdjęcie z prawej strony jest ciemne, widać basen, ale obszar dookoła niego jest ciemny. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Fotografia po prawej stronie została wykonana przy czasie naświetlania 1/8 sekundy, natomiast fotografia po lewej przy dłuższym czasie naświetlania, wynoszącym 10 sekund.
Źródło: online skills, Fotografie o różnym czasie naświetlania, licencja: CC BY 3.0.

Dłuższy czas naświetlaniaczas naświetlaniaczas naświetlania gwarantuje jaśniejsze zdjęcie, jednak zwiększa ryzyko poruszenia i nieostrej fotografii. Aby uniknąć takich sytuacji, fotografowie używają statywów, na których umieszczają aparaty, tak jak fotograf na poniższym zdjęciu.

R1LOTOHOXB4H3
Fotografie o różnym czasie naświetlania
Źródło: online-skills, Statyw fotograficzny, licencja: CC BY 3.0.

Kiedy użycie statywu nie jest możliwe, by zapewnić ostrość zdjęcia, fotografowie starają się ustawić możliwie najkrótszy czas naświetlaniaczas naświetlaniaczas naświetlania. Jest on tak krótki, że musi być oznaczany za pomocą części ułamkówych sekundy, np. 1/30 s, 1/60 s. Im większy dzielnik (a więc w zapisie liczba po prawej stronie), tym krótszy czas naświetlania.czas naświetlaniaczas naświetlania.
Czas naświetlaniaczas naświetlaniaCzas naświetlania jest bardzo istotny przy fotografowaniu ruchu, zwłaszcza dla reporterów sportowych.
Poniżej możesz zobaczyć trzy różne sposoby fotografowania ruchu.

1. Przy bardzo krótkim czasie naświetlaniaczas naświetlaniaczasie naświetlania, poruszający się element zostaje zatrzymany w momencie wykonywania określonej czynności i obraz jest ostry.

R1BcY1rHnGtRd1
Źródło: online-skills, Sposoby fotografowania ruchu - przykłady, licencja: CC BY 3.0.

2. Przy dłuższym czasie naświetlaniaczas naświetlaniaczasie naświetlania elementu można pokazać jego charakterystyczne rozmycie.

R1DV74aUMeEr71
Źródło: fot. Jakub Wawrzak, Sposoby fotografowania ruchu - przykłady, licencja: CC BY 3.0.

3. Jeśli śledzimy poruszający się obiekt, podążając za nim aparatem, obraz pozostanie ostry, natomiast tło będzie poruszone w takim kierunku, w jakim podąża fotografowany obiekt.

R1ROGCucE4G5s1
Źródło: online-skills, Sposoby fotografowania ruchu - rowerzysta, licencja: CC BY 3.0.
R1EDCH2MJBRXF
Ćwiczenie 6
Wskaż zdjęcia, które zostały wykonane przy długim czasie naświetlania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RiCFPBhmoUluS
Wyjaśnij, jak czas naświetlania wpływa na efekty fotografii.

wróć do spisu treści

link6

Co to jest ISO?

Czułość aparatu na światło określa ISOISOISO. Dawniej, gdy korzystano z aparatów analogowychanalogowy aparat fotograficznyaparatów analogowych na kliszękliszakliszę fotograficzną, wybierano czułość dla całego filmu.

Przy fotografowaniu aparatem analogowymanalogowy aparat fotograficznyaparatem analogowym (z klisząkliszaz kliszą) decydował faktfaktfakt, czy zdjęcia będą wykonywane wewnątrz pomieszczenia czy przy naturalnym oświetleniu. Jeśli zdjęcia miały być wykonywane przy naturalnym oświetleniu, wystarczył film o czułości ISOISOISO 100. W przypadku zdjęć wykonywanych wewnątrz pomieszczeń, przy słabym oświetleniu konieczne było użycie filmu o większej czułości ISOISOISO 400. Zatem im słabsze oświetlenie, tym czułość filmu musiała być wyższa.

aparatach cyfrowychcyfrowy aparat fotograficznyaparatach cyfrowych możemy zmieniać ISOISOISO w dowolnym momencie, w zależności od warunków atmosferycznych i miejsc w których się znajdujemy. Należy jednak pamiętać, że im wyższe ISOISOISO, tym gorsza jakość zdjęć. Kolory nie są już wtedy nasycone, niektóre detale przestają być widoczne, a obraz nie jest gładki, tylko ziarnisty. Dlatego poza przypadkami, gdy wysokie ISOISOISO jest konieczne (np. w ciemnej sali koncertowej), aby nie obniżać jakości zdjęć, należy stosować możliwie najniższą wartość ISOISOISO.

Zapoznaj się ze zdjęciami, które ukazują ten sam kadrkadrkadr, jednak fotografowany przy różnym oświetleniu. Klikając na ilustracje, dowiesz się w jaki sposób artystka uzyskała taki efekt.

R1XKpwgHINuqF11
Ilustracja interaktywna przedstawia serię zdjęć Anny Koli „Pranie”. Fotografie ukazują zawieszone pomiędzy brzozy pranie w trzech ujęciach. Na pierwszym zdjęciu drzewa są ulistnione, fotografia jest wykonana za dnia wiosną lub latem. Na drugim zdjęciu drzewa są bezlistne, tło jest zamglone. Zdjęcie jest wykonane zimą, w dzień. Trzecie zdjęcie zostało wykonane nocą, widać tylko pranie i dwie brzozy. Tło jest czarne. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Aby uzyskać taki efekt, artystka przy wykonaniu każdego zdjęcia użyła innego ISO oraz innego czasu naświetlania. Dzięki temu to samo miejsce sfotografowane w różnych porach dnia i roku wywołuje różne wrażenia: od witalności po tajemnicę, melancholię, baśniowość i magiczność.
Anna Kola, „Pranie”, fotografia, 2012, online-skills, CC BY 3.0.
Polecenie 3
Wybierz się na wycieczkę po okolicy. Zapamiętaj wrażenia słuchowe, jakie utkwiły ci w pamięci. Opowiedz o nich w klasie i poproś kogoś o wykonanie fotografii która będzie je ilustrowała.
Wybierz się na wycieczkę po okolicy. Zapamiętaj wrażenia słuchowe, jakie utkwiły ci w pamięci. Opowiedz o nich w klasie i poproś kogoś o wykonanie fotografii która będzie je ilustrowała.
R1DQC5OURFMXO
Wybierz się na wycieczkę po okolicy. Zapamiętaj wrażenia słuchowe, jakie utkwiły ci w pamięci. Opowiedz o nich w klasie i poproś kogoś o wykonanie fotografii która będzie je ilustrowała. Swoje wrażenia możesz opisać w polu niżej.

wróć do spisu treści

Już wiesz

  • znasz budowę i działanie camery obscura;

  • wiesz, jakie są różnice między aparatem fotograficznym analogowym, a cyfrowym;

  • rozumiesz, jakie znaczenie mają części aparatu fotograficznego; przesłona i migawka;

  • definiujesz pojęcia takie, jak; czas naświetlania, głębia ostrości, czułość filmu lub aparatu wyrażona w ISO;

wróć do spisu treści

Potrafisz

  • wskazywać różnice między fotografią tradycyjną i cyfrową; 

  • rozpoznawać różne rodzaje fotografii;

  • wykonywać własne fotografie, mając świadomość kompozycji obrazu i eksponowania wybranych detali;

  • wykorzystać do fotografowania znajomość takich parametrów, jak; głębia ostrości, czułość filmu lub aparatu wyrażona w ISO;

wróć do spisu treści

link9

Słownik

camera obscura
camera obscura

jest prostym przyrządem optycznym, a swoim wyglądem przypomina pudełko lub skrzynkę, która jest wewnątrz wyciemniona, zwykle pomalowana na czarno. Na jednej ze ścianek znajduje się niewielki otwór, a naprzeciwko niego umieszczony jest materiał światłoczuły, np. papier fotograficzny. Poniżej na zdjęciu możesz zobaczyć to urządzenie.

analogowy aparat fotograficzny
analogowy aparat fotograficzny

poprzednik aparatu cyfrowego. Gdy się ogląda zdjęcia z tradycyjnego aparatu od razu widać, że są inne niż te z monitora komputera lub telefonu. Klisza fotograficzna utrwala obraz zupełnie inaczej niż aparat cyfrowy, jest klimatyczna głębia, którą trudno uzyskać na zdjęciu z cyfrówki. 

cyfrowy aparat fotograficzny
cyfrowy aparat fotograficzny

aparat fotograficzny rejestrujący obraz w postaci cyfrowej. Aparat cyfrowy zapisuje obraz podobnie jak informacje zapisywane są w pamięci komputera. Jego zaletą jest to, że otrzymane zdjęcia mogą być w prosty sposób modyfikowane na komputerze, a następnie drukowane w dowolnej liczbie.

obiektyw aparatu fotograficznego
obiektyw aparatu fotograficznego

jest to część aparatu zawierająca układ optyczny, lub pojedynczą soczewkę, za pomocą którego tworzy w aparacie (na matówce lub błonie fotograficznej, albo światłoczułej matrycy)  obraz widzianych obiektów

soczewka
soczewka

to przednia część obiektywu, która zbiera i przekazuje obraz na matrycę światłoczułą wewnątrz aparatu.

przysłona
przysłona

niezwykle ważny element aparatu znajdujący się środku obiektywu Składa się z kilku metalowych listków, które nachodząc na siebie tworzą mniejszy lub większy otwór. Zadaniem przesłony jest regulacja dopływu strumienia światła, które wpada do obiektywu. Im większy otwór, tym więcej wpada światła, a zdjęcie jest jaśniejsze.

migawka
migawka

to element aparatu fotograficznego, pewnego rodzaju kurtyna, która odsłania się, by wpuścić określoną ilość światła. Podczas wykonywania zdjęcia wciskamy przycisk, tzw. spust migawki, który otwiera ją na określony czas. Im dłużej jest otwarta, tym więcej światła wpada na kliszę lub matrycę światłoczułą.

spust migawki
spust migawki

przycisk na aparacie fotograficznym, wciskany podczas wykonywania zdjęcia, który otwiera migawkę na określony czas. Im dłużej jest otwarta, tym więcej światła wpada na kliszę lub matrycę światłoczułą.

głębia ostrości
głębia ostrości

jest to cecha obrazu, czynnik  stosowany w optyce i fotografii do określania zakresu odległości, w którym obserwowane i fotografowane obiekty  sprawiają wrażenie ostrych. Duża głębia ostrości zapewnia ostrość większości obiektów, decyduje o tym wielkość przysłony.

czas naświetlania
czas naświetlania

to czas otwarcia migawki w aparacie fotograficznym

ISO
ISO

wartość liczbowa ISO określa czułość aparatu na światło. Dawniej, gdy korzystano z aparatów analogowych na kliszę fotograficzną, wybierano czułość dla filmu. Im wyższe ISO tym gorsza jakość zdjęć.

wróć do spisu treści

link10

Linki do e‑materiałów

klisza
klisza

inaczej: taśma filmowa, film,  błona fotograficzna) zwana popularnie kliszą, należy do podstawowych materiałów światłoczułych. Jest materiałem płaskim i elastycznym,  jest pokryta światłoczułą powłoką. Ilość odbitek jest nieograniczona, jednak do ich uzyskania potrzebna jest obróbka chemiczna w ciemni.

detal
detal

pojedynczy element, szczegół, część bardziej złożonej całości. W sztuce określa się tak element dekoracyjny

klisza
klisza

inaczej: taśma filmowa, film,  błona fotograficzna) zwana popularnie kliszą, należy do podstawowych materiałów światłoczułych. Jest materiałem płaskim i elastycznym,  jest pokryta światłoczułą powłoką. Ilość odbitek jest nieograniczona, jednak do ich uzyskania potrzebna jest obróbka chemiczna w ciemni.

kadr
kadr

obraz, który mieści się na jednym zdjęciu; ujęcie

klisza
klisza

inaczej: taśma filmowa, film,  błona fotograficzna) zwana popularnie kliszą, należy do podstawowych materiałów światłoczułych. Jest materiałem płaskim i elastycznym,  jest pokryta światłoczułą powłoką. Ilość odbitek jest nieograniczona, jednak do ich uzyskania potrzebna jest obróbka chemiczna w ciemni.

klisza
klisza

inaczej: taśma filmowa, film,  błona fotograficzna) zwana popularnie kliszą, należy do podstawowych materiałów światłoczułych. Jest materiałem płaskim i elastycznym,  jest pokryta światłoczułą powłoką. Ilość odbitek jest nieograniczona, jednak do ich uzyskania potrzebna jest obróbka chemiczna w ciemni.

fakt
fakt

to, co się rzeczywiście wydarzyło; jak naprawdę było, pojedyncze wydarzenie

kadr
kadr

obraz, który mieści się na jednym zdjęciu; ujęcie