Polecenie 1

Uruchom aplet. Zmieniaj położenie wyróżnionego punktu D leżącego na przyprostokątnej AC trójkąta prostokątnego ABC w taki sposób, aby dwa spośród trójkątów CBD, EBD oraz EAD, na które podzielony jest trójkąt ABC były przystające.

R1DKw6ZNsqoTL
Na aplecie przedstawiono trójkąt prostokątny, o przyprostokątnych AC, BC, oraz przeciwprostokątnej AB. Kąt wewnętrzny przy wierzchołku A wynosi 40°. Na przyprostokątnej AC zaznaczono punkt D, natomiast na przeciwprostokątnej AB zaznaczono punkt E. Łącząc wierzchołek B z punktem D, oraz E, powstaje trójkąt, z kątem prostym przy wierzchołku E. Punkt D, można przesuwać wzdłuż przyprostokątnej, na której leży. Naszym zadaniem jest przesunięcie punktu D, w taki sposób, aby dwa spośród trójkątów CBD, EBD, oraz EAD były przystające. Na przykład. Po przesunięciu punktu D odpowiednio, uzyskaliśmy kąt CBD równy kątowi DBC równy 25°, więc trójkąt CBD jest przystający do trójkąta EBD. Przykład drugi. Po przesunięciu punktu D odpowiednio, uzyskaliśmy kąt EBD równy 40°. Kąt EBD jest więc równy kątowi DAE, więc te trójkąty są przystające. Przykład 3. Po przesunięciu punktu D odpowiednio, uzyskaliśmy kąt CBD równy 40°. Kąt CBD jest więc równy kątowi DAE, więc trójkąty są przystające. Uwaga. Każdy z wymienionych trójkątów, jest trójkątem prostokątnym, co przedstawia rysunek.
Polecenie 2

Wyznacz wszystkie wartości miary kąta DBE, dla których dwa spośród trójkątów CBD, EBD oraz EAD są przystające.

Polecenie 3

Rozważmy trójkąt prostokątny o przeciwprostokątnej AB. Punkty D oraz E leżą odpowiednio na przyprostokątnej AC oraz przeciwprostokątnej AB w taki sposób, że odcinek DE jest prostopadły do boku AB. Wyznacz kąty tego trójkąta, jeśli EADEBDCBD.