Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z nagraniem i wykonaj polecenia.

Rnv5gm4S1LyzY
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem „Nowiny Raciborskie” o walce z germanizacją w Raciborskiem.
Polecenie 2

Wymień przejawy germanizacji, o których jest mowa w tekście.

RPbmnRKJxtvUq
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, dlaczego ludność polska zaczęła przeciwstawiać się germanizacji.

RkkcgkN1sInRv
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Wfc8qHlZ1fn11
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj wymienione przykłady reakcji Polaków do postaw wobec działań zaborców. Praca organiczna Możliwe odpowiedzi: 1. kandydowanie do parlamentów państw zaborczych, 2. napisanie Trylogii przez Sienkiewicza, 3. adresy wiernopoddańcze, 4. namalowanie Hołdu pruskiego przez Matejkę, 5. organizowanie obchodów rocznic ważnych wydarzeń historycznych, 6. zakładanie spółdzielni ludowych, 7. krzewienie nowych sposobów uprawy ziemi, 8. noszenie biżuterii patriotycznej Lojalizm Możliwe odpowiedzi: 1. kandydowanie do parlamentów państw zaborczych, 2. napisanie Trylogii przez Sienkiewicza, 3. adresy wiernopoddańcze, 4. namalowanie Hołdu pruskiego przez Matejkę, 5. organizowanie obchodów rocznic ważnych wydarzeń historycznych, 6. zakładanie spółdzielni ludowych, 7. krzewienie nowych sposobów uprawy ziemi, 8. noszenie biżuterii patriotycznej Bierny opór Możliwe odpowiedzi: 1. kandydowanie do parlamentów państw zaborczych, 2. napisanie Trylogii przez Sienkiewicza, 3. adresy wiernopoddańcze, 4. namalowanie Hołdu pruskiego przez Matejkę, 5. organizowanie obchodów rocznic ważnych wydarzeń historycznych, 6. zakładanie spółdzielni ludowych, 7. krzewienie nowych sposobów uprawy ziemi, 8. noszenie biżuterii patriotycznej Postawa „ku pokrzepieniu serc” Możliwe odpowiedzi: 1. kandydowanie do parlamentów państw zaborczych, 2. napisanie Trylogii przez Sienkiewicza, 3. adresy wiernopoddańcze, 4. namalowanie Hołdu pruskiego przez Matejkę, 5. organizowanie obchodów rocznic ważnych wydarzeń historycznych, 6. zakładanie spółdzielni ludowych, 7. krzewienie nowych sposobów uprawy ziemi, 8. noszenie biżuterii patriotycznej
111
Ćwiczenie 2

Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

Fragment przemówienia Ottona von Bismarcka w sejmie pruskim

Od 1866 roku nie byliśmy już narażeni na popieranie przez zagranicę polskich dążeń, może dlatego, żeśmy stali się silniejszymi, niż byliśmy dawniej, może też dlatego, że Francja, która w przywróceniu Polski miała główny interes – gdyż polska armia byłaby zawsze francuskim korpusem nad Wisłą – czymś innym aniżeli sprawą Polską była zaprzątnięta. Cel jej myśli leży bliżej; godzi on bardziej w Niemcy, godzi w nas bezpośrednio, podczas gdy przedtem godził tylko pośrednio […], a także polityka europejska zbyt zajęta była wypadkami r. 1866 i 1870, aby myśleć o Polsce. Niemniej jednak walka o byt między obu narodami, skazanymi na współżycie na jednej ziemi, nie przycichła, lecz owszem, powiedzieć można, przybrała jeszcze na sile. Okres spokoju nie jest po stronie polskiej okresem pojednania, przy czym charakterystyczną rzeczą, że – wbrew ogólnemu mniemaniu zagranicy oraz przekonaniu naszych optymistów – w walce tej nie okazuje się zwycięską ludność niemiecka i germanizm nie wzmaga się, lecz całkiem przeciwnie, ludność polska czyni niewątpliwe postępy […].

otto Źródło: Fragment przemówienia Ottona von Bismarcka w sejmie pruskim, [w:] Grzegorz Chomicki, Leszek Śliwa, Wiek XIX. Teksty źródłowe, Kraków 2001, s. 217.
Rbb1Tso1596G5
Podaj, które państwo według Bismarcka miało największy wpływ na kształtowanie postaw Polaków wobec zaborcy w dziewiętnastym wieku. (Uzupełnij). Podaj nazwy wydarzeń historycznych określonych przez Bismarcka jako „wypadki z 1866 i 1870 roku”. (Uzupełnij) Określ, czy zdaniem kanclerza Niemiec Polacy wygrali walkę z germanizacją. (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

Fragment protokołów z procesu

Dzieci nie odpowiadały na pytania […], nawet ostentacyjnie odmówiły przyjęcia podręczników do nauki religii, które miano im bezpłatnie rozdać, powiedziały przy tym: jesteśmy Polakami i nie chcemy się uczyć tej […] religii. Wobec tego oporu rząd postanowił najpierw, ażeby do pewnego czasu religię tylko wykładano, lecz nie zadawano dzieciom pytań. Potem nastąpiły naprzód łagodne, następnie zaś surowe napomnienia, na koniec zagrożono karami, nareszcie wykonano je pozostawiając dzieci w kozie i poddając je chłoście.

proces Źródło: Fragment protokołów z procesu, [w:] Krzysztof Juszczyk, Teresa Maresz, Historia w tekstach źródłowych, t. 2, Rzeszów 1999, s. 161–162.
R2EY4odlI3mdU
Uzupełnij lukę w poniższym zdaniu. Zabór, w którym doszło do strajku dzieci, to zabór (Tu uzupełnij).
RLw7nwnS27mZb
Wskaż formy zachęcania dzieci do nauki religii. Możliwe odpowiedzi: 1. darmowe podręczniki, 2. nieodpytywanie dzieci na lekcjach, 3. dobre oceny na zachętę, 4. brak zadań domowych, 5. uproszczony program
R13pdsgrOPjr8
Zaznacz formy zachęcania dzieci do nauki religii. Możliwe odpowiedzi: 1. darmowe podręczniki, 2. nieodpytywanie dzieci na lekcjach, 3. dobre oceny na zachętę, 4. brak zadań domowych, 5. uproszczony program
211
Ćwiczenie 4

Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

Adres najpoddanniejszy z 14 grudnia 1876 roku

Jeśliby wzniosłe usiłowania W.C.M. dążące do uchronienia ludzkości od klęsk wojny były daremne, gotowi będziemy do wszelkich ofiar, jakie za stosowne uznasz zażądać od Twych ludów, dla polepszenia losu naszych południowych braci. Należąc do wielkiej rodziny narodów słowiańskich, na równi z naszymi współplemiennikami otoczymy Ciebie, Najjaśniejszy Panie, oddaniem się Tobie zupełnym dla osiągnięcia wielkich celów, jakie zamierzyłeś. Taki szczery wyraz uczuć Waszej Cesarskiej Mości podobnych śmiemy u stóp Tronu Twego złożyć.

adres Źródło: Adres najpoddanniejszy z 14 grudnia 1876 roku, [w:] Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1998, s. 401.
R1Zuzq0ghKaU3
Wskaż, do którego władcy państwa zaborczego skierowany został adres. Uzasadnij odpowiedź, odnosząc się do tekstu. Możliwe odpowiedzi: 1. car Aleksander II Romanow, 2. cesarz Franciszek Józef, 3. cesarz Wilhelm I, 4. cesarz Napoleon III
RHgufZ3ZVHNfw
Zaznacz, do którego władcy państwa zaborczego skierowany został adres. Uzasadnij odpowiedź, odnosząc się do tekstu. Możliwe odpowiedzi: 1. car Aleksander Drugi Romanow, 2. cesarz Franciszek Józef, 3. cesarz Wilhelm Pierwszy, 4. cesarz Napoleon Trzeci
R1DcP5Cgy6tMl
Uzasadnienie: (Uzupełnij). Podaj nazwę postawy reprezentowanej przez autorów tekstu. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

Fragment ukazu carskiego z 10 grudnia 1865 roku

W dziewięciu guberniach Kraju Zachodniego obok 10 milionów ludności przeważnie małoruskiej, białoruskiej i częściowo litewsko‑żmudzkiej, istnieje drobna stosunkowo liczebnie ludzkość pochodzenia polskiego; że ludność ta, składająca się przeważnie z obywateli ziemskich i z mieszczan, nadaje całemu krajowi charakter polski i przeszkadza pozostałej, bynajmniej nie polskiej ludności, rozwijać się prawidłowo i korzystać na równi z resztą poddanych, z licznych, przedsięwziętych przez Jego Carską Mość, reform; tudzież, że siła tego stanu społecznego polega na korporacyjnym zamknięciu w swym kole posiadania własności nieruchomej, nie dopuszczającym przedostania się doń żadnej innej narodowości, a szczególniej rosyjskiej. Wobec podobnych okoliczności, zdaniem komisji, powinien rząd chwycić się takich środków, które przez usunięcie osób pochodzenia polskiego od praw nabywania na nowo majątków w Kraju Zachodnim, nie krępując legalnego prawa własności teraźniejszych obywateli polskich ostatecznie zatamowałoby możność wzmocnienia się tej klasy.

ukaz Źródło: Fragment ukazu carskiego z 10 grudnia 1865 roku, [w:] Grzegorz Chomicki, Leszek Śliwa, Wiek XIX. Teksty źródłowe, Kraków 2001, s. 217.
RNWDD4lUgBuga
Wyjaśnij, jakie ziemie zostały nazwane w tekście Krajem Zachodnim. (Uzupełnij). Oceń słuszność zarzutów zaborcy rosyjskiego wobec ludności mieszkającej na tych ziemiach. (Uzupełnij). Wyjaśnij, w jaki sposób rząd carski postanowił rozwiązać problemy z ludnością polską w Kraju Zachodnim. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 6

Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

Fragment artykułu z okazji przyjazdu cara Mikołaja II do Warszawy w sierpniu 1897

Ta uroczysta chwila, wielkiej może historycznej doniosłości – budzi w pamięci starszego pokolenia i tych wszystkich, których sprawy publiczne żywiej i głębiej obchodzą – wspomnienie niezapomnianych „Dni majowych”, przeżytych przez nasze społeczeństwo przed 41 laty, witanych ze łzami radości i zakończonych po latach kilku straszną i krwawą katastrofą, pod której gruzami pogrzebane zostało nasze szczęście i spokój. […]

Uczucia i poglądy polityczne narodu polskiego przed powstaniem 1863 roku, nawet wówczas, kiedy go nie objął jeszcze płomień ruchu rewolucyjnego, były takie, że żadna polityka tak zwana „ugodowa”, żadne możliwe koncesje ze strony rządu nie mogły go zaspokoić i zadowolić. Obraz niepodległej Polski zanurzał się już w mgłę dziejową, ale czasy konstytucyjnego Królestwa, wspólnego dzieła Aleksandra I i kongresu wiedeńskiego, tak niedawne, a tak świetne i drogie sercu polskiemu, stały jeszcze żywo w pamięci żyjącego pokolenia. […]

Staraniem naszym być powinno […] do dalszych prób ugodowych zachęcić. Gdy zaufanie rządu powróconym nam zostanie – a to przecież od nas w znacznym stopniu zależy – nie będzie miejsca i dla praw wyjątkowych.

Mikołaj Źródło: Fragment artykułu z okazji przyjazdu cara Mikołaja II do Warszawy w sierpniu 1897, [w:] Erazm Piltz (red. nacz.), „Kraj”, Petersburg 1897, R. 16, nr 33.
R1bxgZM1t2lPX1
Wyjaśnij, jaki jest stosunek autora tekstu do idei walki z zaborcą. (Uzupełnij). Opisz, co według autora kształtuje postawy społeczeństwa polskiego. (Uzupełnij). Nazwij postawę, jaką prezentuje autor artykułu. (Uzupełnij).
Karol Levittoux
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem piosenki Przemysława Gintrowskiego Karol LevittouxKarol LevittouxKarol Levittoux i wykonaj polecenia.

Fragment piosenki Przemysława Gintrowskiego Karol Levittoux

Zbrodniczy spisek w gimnazjalnej klasie
Zagraża państwu, w jego spokój godzi […]
Ten Levittoux był hersztem, jak się zdaje
Przez niego w dusze sączy się trucizna […]
Wszakże, panie Levittoux, nie działałeś sam
Gdy cię pozbawimy snu, wszystko powiesz nam
Miejże rozum Levittoux, próżny jest twój trud
Żadnej strawy nie dać mu, by go złamał głód
Na przesłuchaniu wziął czterysta pałek […]
Zwinięty w szmatę leży sztandar ciała
Szarpie go w strzępy ptaszysko dwugłowe […]
Patrzcie, jak długo ten więzień się pali […]
Zwęglone resztki wymieciono rano
Ból szybko wsiąka w kamień cytadeli
Po incydencie tym rozkaz wydano
By więźniom światła nie dawać do celi

piosenka Źródło: Fragment piosenki Przemysława Gintrowskiego Karol Levittoux, tekst Jerzy Czech.
REamyIeRxHkIC
Na podstawie tekstu wyjaśnij, w jakim zaborze działał Karol Levittoux. Uzasadnij odpowiedź, podając dwa argumenty. (Uzupełnij). Oceń zasadność zarzutów wobec Karola Levittoux. (Uzupełnij). Rozstrzygnij, czy Karol Levittoux złamał się podczas przesłuchania. (Uzupełnij).