Zapoznaj się z treścią audiobooka i wykonaj ćwiczenia.
RrZUcFHou5ohE
R1ashKvbcMV0n1
Ćwiczenie 1
RVv0uId5QnWda2
Ćwiczenie 2
3
Ćwiczenie 3
Przeanalizuj tekst źródłowy i wykonaj polecenie.
1
Malwina AntoniszczakWpływ ruchów społecznych na rozwój projektowania uniwersalnego
W latach 70. XX w. w kilku miastach w USA aktywiści niepełnosprawności z powodu opieszałych działań urzędników na własną rękę zaczęli przekształcać przestrzeń publiczną w bardziej dostępną. Pod osłoną nocy młotami pneumatycznymi rozbijali wysokie krawężniki na przejściach dla pieszych i wylewali nowy cement, tworząc łagodne przejazdy. Fragment takiego rozbitego krawężnika upamiętniający działania aktywistów w Denver znajduje się dzisiaj w zbiorach National Museum of American History – Smithsonian Institution w Waszyngtonie. To partyzanckie, oddolne i bezpośrednie przeprojektowywanie przestrzeni publicznej miało podwójny cel: stworzenie chodników przejezdnych dla wózków i uwidocznienie niepełnosprawności w mieście. Rozbijanie krawężników, aktywna, dosłowna forma walki o dostępność (…) było częścią złożonego, wielowymiarowego procesu walki o prawa osób z niepełnosprawnościami. Rozbite, nierówno zalane cementem, spłaszczone krawężniki stawały się przejezdne, a jednocześnie bardzo widoczne. Niepełnosprawność jest często niewidoczna, ukryta w szpitalach, w prywatnych domach, rzadko gości na pierwszych stronach gazet. W niedostępnej przestrzeni publicznej nie zobaczymy osoby na wózku, bo po prostu nie ma ona jak się tam dostać. Tam, gdzie nie ma niepełnosprawnych, nikt nie dba o dostępność.
3 Źródło: Malwina Antoniszczak, Wpływ ruchów społecznych na rozwój projektowania uniwersalnego, dostępny w internecie: formy.xyz [dostęp 5.11.2020 r.].