Audiobook
Wysłuchaj audiobooka. Wyjaśnij, na czym polega koncepcja twórczej zdrady i jaką rolę pełni w niej odbiorca.
Zapoznaj się z treścią audiobooka. Wyjaśnij, na czym polega koncepcja twórczej zdrady i jaką rolę pełni w niej odbiorca.
Wskaż przykład utworu literackiego, adaptacji filmowej lub innego dzieła, w którym dostrzegasz motyw „twórczej zdrady”. Przedstaw wybraną reinterpretację, opisz nowy sens nadany dziełu.
Podaj przykład utworu literackiego, adaptacji filmowej lub innego dzieła, w którym dostrzegasz motyw „twórczej zdrady”. Przedstaw wybraną reinterpretację, opisz nowy sens nadany dziełu.
Tekst do ćwiczeń
Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnychDzieło sztuki/
70
jest z jednej strony przedmiotem tak skomponowanym przez autora, aby każdy odbiorca mógł (poprzez reakcje własnej wrażliwości i inteligencji na konfiguracje płynących od tego przedmiotu bodźców) odtworzyć sobie oryginalny jego kształt, stworzony w wyobraźni twórcy. W tym sensie autor tworzy dzieło zamknięte, pragnie bowiem, aby zostało ono tak zrozumiane i dostarczyło odbiorcy takiego zadowolenia estetycznego, jakie on zamierzył. Z drugiej jednak strony, reagując na zespół bodźców i starając się zrozumieć ich wzajemne powiązanie, odbiorca czyni to z określonych pozycji, jego wrażliwość jest w swoisty sposób uwarunkowana, ma on określoną kulturę, gust, predylekcje, uprzedzenia, toteż odtworzenie pierwotnego kształtu dzieła dokonuje się z określonej, indywidualnej perspektywy. Wartość estetyczna dzieła jest tym większa, im bogatsze są możliwości jego interpretacji, im różnorodniejsze budzi on reakcje, im więcej aspektów ukazuje odbiorcy, nie tracąc zarazem własnej tożsamości. […] W tym sensie każde dzieło sztuki, ukończone i zamknięte niby doskonale zbudowany organizm, jest równocześnie dziełem otwartym, poddającym się stu różnym interpretacjom, zresztą nianaruszającym w niczym jego niepowtarzalnej istoty. Każda percepcja dzieła jest więc zarazem interpretacją i wykonaniem, gdyż w trakcie każdej z nich dzieło odżywa na nowo w oryginalnej perspektywie.
(...)
96
Stwierdziliśmy zatem, że: 1. Istnieją dzieła „otwarte” zwane przez nas dziełami w ruchu, których cechą charakterystyczną jest zaproszenie odbiorcy do tworzenia dzieła wspólnie z autorem; 2. W szerszej skali istnieją dzieła (stanowiące jakby rodzaj wobec gatunku „dzieł w ruchu”), które, chociaż fizycznie ukończone, są jednak „otwarte”, gdyż mają zdolność ciągłego rodzenia wewnętrznych relacji: odbiorca ma je odkryć i wybrać spośród sumy wrażeń zawartych w akcie percepcji; 3. W istocie każde dzieło sztuki, nawet jeśli powstało przy jawnym lub ukrytym zastosowaniu reguł poetyki konieczności, jest z istoty swej otwarte na potencjalnie nieskończoną serię możliwych interpretacji, z których każda pozwala dziełu odżyć na nowo, wedle jakiejś perspektywy, jakiegoś gruntu czy indywidualnego wykonania.
Przeczytaj fragment książki Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych. Określ rolę odbiorcy i autora w koncepcji Umberto Eco.
Zapoznaj się z fragmentem książki Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych. Określ rolę odbiorcy i autora w koncepcji Umberto Eco.
Porównaj koncepcje twórczej zdrady i dzieła otwartego.
Przygotuj projekt własnego performance'u lub happeningu, a następnie zaprezentuj go klasie.