Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Wysłuchaj audiobooka. Wyjaśnij, na czym polega koncepcja twórczej zdrady i jaką rolę pełni w niej odbiorca.

Zapoznaj się z treścią audiobooka. Wyjaśnij, na czym polega koncepcja twórczej zdrady i jaką rolę pełni w niej odbiorca.

RME5WpXVqyBMy
(Uzupełnij).
R6v5rtWwEuq72
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Janusz Lalewicz, Mechanizmy komunikacyjne „twórczej zdrady”.
Źródło: Janusz Lalewicz, Mechanizmy komunikacyjne „twórczej zdrady”, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 6 (18), 1974, s. 70–73.
Polecenie 2

Wskaż przykład utworu literackiego, adaptacji filmowej lub innego dzieła, w którym dostrzegasz motyw „twórczej zdrady”. Przedstaw wybraną reinterpretację, opisz nowy sens nadany dziełu.

Podaj przykład utworu literackiego, adaptacji filmowej lub innego dzieła, w którym dostrzegasz motyw „twórczej zdrady”. Przedstaw wybraną reinterpretację, opisz nowy sens nadany dziełu.

ReV5IYCCVRng2
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń

Umberto Eco Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych

Dzieło sztuki/

70

jest z jednej strony przedmiotem tak skomponowanym przez autora, aby każdy odbiorca mógł (poprzez reakcje własnej wrażliwości i inteligencji na konfiguracje płynących od tego przedmiotu bodźców) odtworzyć sobie oryginalny jego kształt, stworzony w wyobraźni twórcy. W tym sensie autor tworzy dzieło zamknięte, pragnie bowiem, aby zostało ono tak zrozumiane i dostarczyło odbiorcy takiego zadowolenia estetycznego, jakie on zamierzył. Z drugiej jednak strony, reagując na zespół bodźców i starając się zrozumieć ich wzajemne powiązanie, odbiorca czyni to z określonych pozycji, jego wrażliwość jest w swoisty sposób uwarunkowana, ma on określoną kulturę, gust, predylekcje, uprzedzenia, toteż odtworzenie pierwotnego kształtu dzieła dokonuje się z określonej, indywidualnej perspektywy. Wartość estetyczna dzieła jest tym większa, im bogatsze są możliwości jego interpretacji, im różnorodniejsze budzi on reakcje, im więcej aspektów ukazuje odbiorcy, nie tracąc zarazem własnej tożsamości. […] W tym sensie każde dzieło sztuki, ukończone i zamknięte niby doskonale zbudowany organizm, jest równocześnie dziełem otwartym, poddającym się stu różnym interpretacjom, zresztą nianaruszającym w niczym jego niepowtarzalnej istoty. Każda percepcja dzieła jest więc zarazem interpretacją i wykonaniem, gdyż w trakcie każdej z nich dzieło odżywa na nowo w oryginalnej perspektywie.

(...)

96

Stwierdziliśmy zatem, że: 1. Istnieją dzieła „otwarte” zwane przez nas dziełami w ruchu, których cechą charakterystyczną jest zaproszenie odbiorcy do tworzenia dzieła wspólnie z autorem; 2. W szerszej skali istnieją dzieła (stanowiące jakby rodzaj wobec gatunku „dzieł w ruchu”), które, chociaż fizycznie ukończone, są jednak „otwarte”, gdyż mają zdolność ciągłego rodzenia wewnętrznych relacji: odbiorca ma je odkryć i wybrać spośród sumy wrażeń zawartych w akcie percepcji; 3. W istocie każde dzieło sztuki, nawet jeśli powstało przy jawnym lub ukrytym zastosowaniu reguł poetyki konieczności, jest z istoty swej otwarte na potencjalnie nieskończoną serię możliwych interpretacji, z których każda pozwala dziełu odżyć na nowo, wedle jakiejś perspektywy, jakiegoś gruntu czy indywidualnego wykonania.

4 Źródło: Umberto Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 2008.
1
Ćwiczenie 1

Przeczytaj fragment książki Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych. Określ rolę odbiorcy i autora w koncepcji Umberto Eco.

Zapoznaj się z fragmentem książki Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych. Określ rolę odbiorcy i autora w koncepcji Umberto Eco.

RKxXo8InNl3Mt
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Porównaj koncepcje twórczej zdrady i dzieła otwartego.

RmJvLATfNCFe1
(Uzupełnij).
Praca domowa

Przygotuj projekt własnego performance'u lub happeningu, a następnie zaprezentuj go klasie.

R13fdEtJeGuBC
(Uzupełnij).