Arystoteles
Retoryka
Rozdział trzeci
Trzy są rodzaje retoryki, gdyż tyle jest typów słuchaczy. Mowa składa się z trzech elementów: z samego mówcy, z przedmiotu, o którym on mówi, i z osoby, do której on zwraca się […]. A cel przemówienia związany jest z tym ostatnim, mianowicie ze słuchaczem. Słuchaczem jest zawsze albo pospolity widz, albo ktoś, kto ma wydać osąd, czy to o tym, co się już zdarzyło, czy to o tym, co się zdarzy. Przykładem człowieka osądzającego o tym, co ma być, jest członek zgromadzenia; przykładem dającego osąd o tym, co było, jest sędzia przysięgły; człowiek zwracający jedynie uwagę na talent mówcy jest pospolitym słuchaczem.
W ten naturalny niejako sposób wyróżniamy trzy rodzaje retorycznych mów: doradcze, sądowe, i popisowe [epidejktyczne].
Celem mowy doradczej […] jest nakłonić lub odwieść słuchacza, gdyż tak jak ludzie, którym zdarza się doradzać w prywatnych sprawach, tak i mówcy zabierający głos w rzeczach publicznych, czynią jedno z dwóch [albo nakłaniają, albo zniechęcają].
Celem mowy sądowej […] jest oskarżanie lub obrona, gdyż procesujący się zawsze zmierzają do którejkolwiek z dwóch [albo oskarżają, albo bronią].
Celem mów epideiktycznych […] jest pochwała lub nagana. Co się tyczy czasu, który ma na względzie każdy z wymienionych rodzajów mów, to człowiek doradzający ma na widoku przyszłość […]. Człowiek procesujący się ma na uwadze zdarzenia z przeszłości […]. Dla mówcy popisowego najważniejszym jest czas teraźniejszy, ponieważ każdy stosuje pochwały lub nagany w odniesieniu do czegoś istniejącego w teraźniejszości. […]
Każdy z wymienionych rodzajów owych ma odmienne cele i tak jak są trzy rodzaje mów, tak też istnieją i trzy odmienne ich cele. Dla człowieka wyrażającego radę celem jest korzyść lub szkoda […]. Pozostałe motywy i pojęcia, jak: sprawiedliwe i niesprawiedliwe, piękne czy brzydkie znajdują się w doradzaniu na dalszym planie. Dla procesujących się celem ich przemówień jest sprawiedliwość i niesprawiedliwość, choć wykorzystuje się i inne kategorie ocen. Dla ludzi posługujących się pochwałą lub naganą celem przemówienie jest ukazanie piękna lub brzydoty, choć mają tu również zastosowanie i inne kategorie. […]
Wynika z tego, że w każdym z przedstawionych rodzajów jest rzeczą niezbędną wychodzić od przesłanek, albowiem dowody, prawdopodobieństwo […] i znaki […] są przesłankami retorycznymi.