Sprawdź się
Czy według Arystotelesa wiedza na jakiś temat wystarcza, by przekonać słuchaczy do swych racji?
- Nie, potrzebne są jeszcze umiejętności przekonywania.
- Tak, siła wiedzy wystarcza – z faktami się nie dyskutuje.
- Nie, konieczna jest perswazja fizyczna – strach przed bólem powoduje przyjęcie za prawdę każdego twierdzenia.
- Nie, wiedza jest właściwie zbędna, ponieważ i tak człowiek nie może naprawdę czegoś wiedzieć – żyje w świecie przypuszczeń.
Wybierz właściwe sformułowania.
Według Arystotelesa retoryka wykazuje wiele związków z {#dialektyką} / {gramatyką} / {filologią}. Jedną z ich cech wspólnych jest to, że obie prowadzą do {#przeciwstawnych} / {jednakowych} / {ścisłych} wniosków.
Z jakich elementów – według Arystotelesa – składa się mowa?
- mówca
- sprawa, o której się mówi
- adresat
- język grecki
- gestykulacja
- kontakt wzrokowy między mówcą i odbiorcą
Dopasuj do poszczególnych rodzajów mowy cele każdego z nich.
korzyść, piękno, szkoda, brzydota, sprawiedliwość, niesprawiedliwość
| mowa sądowa | |
|---|---|
| mowa popisowa | |
| mowa doradcza |
Własnymi słowami wyjaśnij, jaki jest związek rodzaju mowy z celem.
Co – według Arystotelesa – pomaga mówcy skutecznie przekonywać odbiorców? Przywołaj cytat potwierdzający twoją odpowiedź.
Napisz tekst liczący co najmniej 80 słów, w którym wyjaśnisz, czy według Arystotelesa mówca ma prawo namawiać słuchaczy do zła. W twoim tekście koniecznie powinien pojawić się odpowiednio dobrany cytat z Retoryki Arystotelesa.
Na podstawie tekstu głównego oraz poznanych fragmentów Retoryki Arystotelesa scharakteryzuj idealnego retora.
Zorganizujcie w klasie konkurs retorów. Mowy (trwające 4–5 minut) powinny dotyczyć tematu: Czy na pewno „mowa jest srebrem, a milczenie złotem”?