Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Polecenie 1

Wysłuchaj nagrania, a następnie stwórz na jego podstawie mapę myśli na temat poezji metafizycznej.

RHncWld65lg3R
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: poezja metafizyczna
    • Elementy należące do kategorii poezja metafizyczna
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii poezja metafizyczna

Zapoznaj się z treścią nagrania, a następnie stwórz na jego podstawie wypunktowaną listę haseł na temat poezji metafizycznej.

R1TsQGbGvkEZh
(Uzupełnij).
R1DUC1CKAp5JF
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Poezja metafizyczna.
Opracowano na podstawie: Krzysztof Mrowcewicz, Wstęp, [w:] Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku, oprac. K. Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 7–43;
Jan Sochoń, Metafizyczność poezji [online] https://jansochon.pl/metafizycznosc‑poezji/
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Wykorzystując informacje z audiobooka, sformułuj dwa argumenty, które potwierdzą, że utwór Daniela Naborowskiego Impresa to przykład poezji metafizycznej.

Daniel Naborowski Impresa

Calando, poggiando1Calando, poggiando ‒ to na dół, to do góry

Świat ‒ morze, człowiek ‒ okręt od burzy niesiony,
przygody ‒ skryte skały, szczęście ‒ wiatr szalony.
Gdzie styr2styr umysł stateczny, gdzie sam rozum rządzi,
gdzie cnota ‒ Cynozura3Cynozura, takowy nie błądzi:
to na dół, to do góry, to w bok wały porze,
tak pogody zażywa, jako niesie morze.
Nic stałego na świecie, ponieważ i wdzięczna
pochodnia Tytanowa4pochodnia Tytanowa, błędna twarz miesięczna5twarz miesięczna
za niebieskim obrotem zachodzą i wstają ‒
cóż człowiek, jeśli nieba swą odmianę mają?

2 Źródło: Daniel Naborowski, Impresa, [w:] tegoż, Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku, oprac. K. Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 101–102.
R18nkXDX1Sjcs
(Uzupełnij).
1
2
3
4
5