Audiobook
Na podstawie poniższego fragmentu wyjaśnij własnymi słowami, na czym polega różnica między wyborem estetycznym i wyborem etycznym.
Na podstawie poniższego fragmentu tekstu wyjaśnij własnymi słowami, na czym polega różnica między wyborem estetycznym i wyborem etycznym.
Søren Kierkegaard
Konieczność wyboru – przejście do stadium etycznego
1.
[…] sprawą nader ważną jest dokonanie wyboru i dokonanie go zawczasu. Ty natomiast postępujesz inaczej; znam bardzo dobrze Twoje polemiczne oblicze, ukazywane światu, ale nie jest ono prawdziwe. Gdyby sens życia ludzkiego sprowadzał się do zastanawiania się, do rozważań — wówczas Ty byłbyś bliski doskonałości. Posłużę się przykładem, używając drastycznych przeciwieństw, aby mogły pasować do Ciebie, tak więc: albo zostajesz kaznodzieją, albo aktorem. Oto dylemat.
2.
Teraz budzi się cała pasja Twojego zapału; refleksja wszystkimi możliwymi drogami chwyta się myśli zostania kaznodzieją. Nie możesz zaznać spokoju, dzień i noc rozmyślasz nad tym; czytasz wszystkie książki, które są Ci dostępne, każdej niedzieli idziesz trzykrotnie do kościoła, nawiązujesz znajomość z duchownymi, sam piszesz kazania, wygłaszasz je sam do siebie, obumarłeś dla całego świata na przeciąg pół roku. Wreszcie skończyłeś; wydaje się, że możesz teraz o zawodzie kaznodziei wypowiedzieć się bardziej rozsądnie i z większym doświadczeniem niż niejeden z nich, mający w tym zawodzie dwudziestoletni staż.
3.
[…] Teraz postępujesz w ten sam sposób z drugą sprawą, a Twój zachwyt dla sztuki przerasta prawie że Twoją elokwencję kaznodziei.
4.
Tak więc jesteś gotowy do dokonania wyboru. Można wszak być pewnym, że w tym olbrzymim zamęcie myślowym, w którym żyłeś, dokonałeś licznych marginesowych uwag i spostrzeżeń, było wiele wątków ubocznych. I dlatego w chwili, w której miałbyś podjąć decyzję, te wątki uboczne nabierają życia i wtedy w perspektywie ukazuje się nowe albo-albo: możesz zostać prawnikiem; w końcu pojawia się jeszcze możliwość zostania adwokatem, co z obydwoma aspektami całej sprawy ma coś wspólnego. Teraz jesteś zgubiony. W tejże chwili jesteś bowiem wystarczająco przygotowany do roli adwokata, aby móc udowodnić, że należy wziąć pod uwagę i trzecią możliwość.
5.
I na tym schodzi Ci życie. Po tym, jak półtora roku straciłeś na rozważaniach, po tym, jak wytężyłeś wszystkie swoje godne podziwu siły, nie posunąłeś się ani o krok naprzód. W ten sposób tracisz wątek, stajesz się niecierpliwy, porywczy, pienisz się z wściekłości, a potem kontynuujesz: albo fryzjer, albo kasjer bankowy, innego albo-albo nie widzę. […] Twój wybór ma charakter estetyczny, a estetyczny wybór nie jest żadnym wyborem.
6.
A w ogóle "wybieranie" jest we właściwym i ścisłym znaczeniu tego słowa charakterystyczne dla etyki. Wszędzie tam, gdzie w ścisłym znaczeniu tego słowa mowa jest o jakimś albo-albo, w grę wchodzi etyka. Jedyne absolutne: albo-albo, które w ogóle istnieje, dotyczy wyboru między dobrem i złem, ale i ono ma charakter etyczny. To, co estetyczne, ma bądź to charakter zupełnie bezpośredni, a przez to nie jest wyborem, bądź zatraca się po prostu w olbrzymiej różnorodności. Jeśli na przykład młoda dziewczyna, dokonując wyboru, idzie za głosem swego serca, to nie jest to w ścisłym rozumieniu tego słowa wybór, choćby był on nie wiem jak piękny, ponieważ ma charakter absolutnie bezpośredni. Jeśli jakiś człowiek rozważa w sensie estetycznym całą masę różnych życiowych planów, tak jak Ty uprzednio, to nie stoi w obliczu albo-albo, ale jedynie przed olbrzymią gamą możliwości, ponieważ moment samookreślenia się w wyborze nie zawiera etycznego akcentu i ponieważ wybór ten nie zawiera elementu koniecznego, a wynika także stąd, że wybiera się tylko dla danej chwili, więc można w każdej następnej chwili wybrać coś innego.
7.
Dokonanie etycznego wyboru jest dlatego w pewnym sensie znacznie łatwiejsze i prostsze, chociaż pod innym kątem widzenia jest nieskończenie trudniejsze. Ten, kto chce swoje plany życiowe określić pod kątem widzenia etyki, wcale nie ma wielkiego wyboru; za to sam akt wyboru ma dlań znacznie większe znaczenie. Jeśli chcesz mnie dobrze zrozumieć musisz pojąć, że przy dokonywaniu wyboru nawet nie tyle o to chodzi, żeby wybrać dobrze, ile raczej o siłę, powagę i patos, z którym się wybiera. Dzięki temu daje znać o sobie osobowość w swej wewnętrznej nieskończoności i dzięki temu następuje jej scementowanie się.
8.
Więc nawet jeśli człowiek wybierze błędnie — to dzięki energii, jaką włożył w dokonanie aktu wyboru, dostrzeże, że wybrał źle. Jeśli bowiem wybór zostaje dokonany z pełnym zaangażowaniem osobowości, cała jego istota zostaje uszlachetniona, a on sam znajduje się przez to w bezpośredniej relacji do tej odwiecznej mocy, która całe istnienie wszechobecnie przenika. Kto wybiera jedynie estetycznie, nigdy tej metamorfozy nie przechodzi, nie otrzymuje tego namaszczenia.
Zdaniem Kierkegaarda, wybór, który jest konsekwencją pójścia za głosem serca, ma charakter absolutnie bezpośredni
. Opisz, jak rozumiesz owo pójście za głosem serca? Rozważ w zestawieniu z omówionymi w tym rozdziale poglądami Kierkegaarda.
Powyższy fragment napisany jest w konwencji listu od kogoś, kto znajduje się
w stadium etycznym, do osoby, która znajduje się w stadium estetycznym. Odpisz na ten list w imieniu adresata. Spróbuj odeprzeć zarzuty.