Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Stadia życia

Istotą egzystencjiegzystencjalizmegzystencji jest stawanie się. Jest ona w ciągłym ruchu. Kierkegaard ujął ten ruch w stadia. Wyróżnił trzy stadia ludzkiego życia: estetyczneestetykaestetyczne, etyczneetykaetyczne i religijne. Wyjaśniając hierarchiczną zależność między stadiami, porównał ludzką egzystencję do domu. Stadium estetyczne jest niczym piwnica, stadium etyczne to parter, a stadium religijne – pierwsze piętro. Ludzie mogą przechodzić z jednego poziomu do drugiego, ale – mimo że jest to pożądane – nie muszą. Niektórzy żyją całe życie w piwnicy, inni – na parterze, jeszcze inni – na pierwszym piętrze. Ewentualne przejście zawsze dokonuje się na zasadzie „skoku”, czyli przez zaangażowanie i akt wyboru: albo–albo.

R3DclUxeHJONL1
Ilustracja przedstawia dom jednorodzinny. Jest on piętrowy. Na parterze znajduje się taras. Znajduje się przy nim opis – stadium estetyczne i melancholia. Przy parterze pojawia się napis – stadium etyczne. Dach nad parterem wieńczy napis – rozpacz. Przy piętrze pojawia się napis – stadium religijne i hasło wina. Ilustracja interaktywna – opis: 1. Stadium estetyczne jest najniższym z wszystkich stadiów życia. Pojęcie estetyczności Kierkegaard rozumiał w źródłowym greckim znaczeniu — ‘to, co zmysłowe, doznane, spostrzeżone’. Stadium to charakteryzuje się poszukiwaniem przyjemnych doznań i ucieczką od przykrości. Człowiek porusza się tu na poziomie zmysłowości, czyli kierują nim zmysłowe pragnienia, i możliwości — każde pragnienie jest tylko możliwością. Człowiek estetyczny nie jest zdolny do prawdziwego wyboru. Podąża za określonym pragnieniem tylko chwilowo, dopóki nie zawładnie nim inne pragnienie. Zawsze stoi więc przed całą różnorodnością możliwości. Jest jakby sumą możliwych pragnień. 2. W stadium etycznym człowiek przede wszystkim dokonuje świadomego wyboru. Nasze wybory definiują to, kim jesteśmy. Normy moralne, zobowiązania, poczucie odpowiedzialności, wierność, praca — to są cechy życia w stadium etycznym. 3. Dlatego człowiek szuka oparcia w transcendencji. W ten sposób wkracza w stadium religijne, które jest wyższym piętrem egzystencji. Jednak, pomimo faktu, że życie w tym ostatnim stadium jest najbardziej autentyczne, nie oznacza to przezwyciężenia źródłowego lęku. Lęk, jak już wspomniano, jest wpisany w naturę ludzkiej egzystencji i nie można go usunąć. Akt wiary jest oparciem się na Bogu mimo braku przesłanek poświadczających jego istnienie. W filozofii Kierkegaarda nie ma łaski, Bóg nie zstępuje ku wierzącemu. Akt wiary jest skokiem w nieznane. Towarzyszy mu też poczucie winy, tj. świadomość własnej grzeszności, czyli źródłowego rozdarcia.

Stadium estetyczne może mieć postać bardziej bezpośrednią (esteta bezpośredni, dążący do zaspokojenia pragnień fizycznych) bądź bardziej refleksyjną (esteta refleksyjny, napawający się samą możliwością i obrazem zmysłowym). Przykładem tej drugiej postaci jest wrażliwość poetycka – poeta, artysta żyje w świecie wyobrażeń zmysłowych, zestawia je ze sobą i tworzy z nich kompozycje.

R1P6wLxNr9EVx1
Portret śpiewaka Wilhelma Troszela jako Don Juana.
Źródło: Józef Simmler, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Specyfikę tego stadium Kierkegaard omówił na przykładzie Don JuanaDon JuanDon JuanaNeronaNeronNerona
Don Juan nie wybiera żadnej kobiety, bo wówczas utraciłby wszystkie inne. Zawsze żyje więc możliwością innej kobiety. Nie jest zdolny do wyboru. Neron z kolei jest dobrym przykładem życia estetycznego, bo pokazuje jego pułapkę. Taki esteta, by uniknąć nudy i zdławić niepokój, poszukuje coraz bardziej wyrafinowanych form rozkoszy.
Ale nawet wszechmocny Neron dociera do granicy, za którą nie ma już możliwości uniknięcia melancholiimelancholiamelancholii. Melancholia jest powodem, dla którego porzucamy życie estetyczne i szukamy innego rodzaju życia. Kierkegaard określał melancholię mianem histerii ducha. Jest to konsekwencja życia w stadium estetycznym. Duch, którym też jesteśmy, jest w tym stadium jakby uwięziony w zmysłowości. Melancholia jest więc głosem ducha, który chce się w nas uwolnić z łańcuchów zmysłowości i zanurzyć w samych możliwościach. Esteta żyje w świecie, w którym nie ma prawdziwego wyboru. Albo wybiera jedno pragnienie, albo drugie. Ale wybór jest tu pozorny. Melancholia zmusza go do prawdziwego wyboru – życie zmysłowe albo ja, moja jaźń, własna dusza.

W stadium estetycznym jesteśmy w stanie nieokreślonym – raz gonimy za jednym pragnieniem, raz za innym. Nie wiemy, kim jesteśmy. W stadium etycznym dochowujemy wierności naszym zasadom i zobowiązaniu.

stadium etycznym człowiek przede wszystkim dokonuje świadomego wyboru. Nasze wybory definiują to, kim jesteśmy. Normy moralne, zobowiązania, poczucie odpowiedzialności, wierność, praca – to są cechy życia w stadium etycznym.

RuYR0SY0V4WZr
W stadium etycznym bohaterem jest dla Kierkegaarda Sokrates, który w imię swoich zasad oddał życie.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
Albo-albo

Jeśli chcesz mnie dobrze zrozumieć, musisz pojąć, że przy dokonywaniu wyboru nawet nie tyle chodzi o to, żeby wybrać dobrze, ile raczej o siłę, powagę i patospatospatos, z którym się wybiera. Dzięki temu daje znać o sobie osobowość w swej wewnętrznej nieskończoności i dzięki temu następuje jej scementowanie.

sor Źródło: Albo-albo, tłum. T. Teoplitz.

W życiu etycznym człowiek także nie może osiągnąć spełnienia. Pogrąża się w rozpaczy wynikającej z niepewności własnych zasad. Skąd mamy wiedzieć, że wybraliśmy słusznie? Wybór dobra nie może być czymś arbitralnym, bo prawda jest tylko jedna. Ale każdy wybór człowieka jest czymś arbitralnym. Ciągła niepewność znowu wywołuje lęk, który objawia się jako rozpacz.

Dlatego człowiek szuka oparcia w transcedencji. W ten sposób wkracza w stadium religinje, które jest wyższym piętrem egzystencji. Jednak, pomimo faktu, że życie w tym ostatnim stadium jest najbardziej autentyczne, nie oznacza to przezwyciężenia źródłowego lęku. Lęk jest wpisany w naturę ludzkiej egzystencji i nie można go usunąć. Akt wiary jest oparciem się na Bogu mimo braku przesłanek poświadczających jego istnienie. W filozofii Kierkegaarda nie ma łaski, Bóg nie zstępuje ku wierzącemu. Akt wiary jest skokiem w nieznane. Towarzyszy mu też poczucie winy, tj. świadomość własnej grzeszności, czyli źródłowego rozdarcia. 

RHVc9Sf79Rdxs
W tym stadium wzorcowym bohaterem (bohaterem wiary) jest dla Kierkegaarda Abraham.
Źródło: József Molnár, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

egzystencjalizm
egzystencjalizm

(fr. existentialisme < łac. existereex — na zewnątrz + sistere — stać, znajdować się) ruch filozoficzny powstały w I poł. XX w. w Europie, który w centrum zainteresowania stawiał problematykę ludzkiego istnienia w świecie, zwłaszcza jego sensu i konsekwencji etycznych

estetyka
estetyka

(gr. aisthetikos — odczuwający) dyscyplina filozoficzna zajmująca się nauką o pięknie

etyka
etyka

(gr. ethikos — wynikający ze zwyczaju) ogół zasad i norm postępowania przyjętych w danej epoce i w danym środowisku; nauka o moralności

melancholia
melancholia

(gr. melancholia — czarna żółć) stan głębokiego przygnębienia i apatii; nastrój łagodnego smutku i głębokiej zadumy; u Kierkegaarda melancholia przybiera dwie formy: pierwsza oznacza pewną świadomą i celową decyzję o wycofaniu się z rzeczywistości; formę „zamknięcia się w sobie”, pewien sposób sposobu odseparowania się człowieka od świata i skierowanie uwagi na samego siebie; druga to „ciężkość umysłu” powstająca bez udziału świadomości, świadczy o braku dojrzałości, która powoduje niemożność osobistego rozwoju ducha

patos
patos

(gr. pathos — wzruszenie, namiętność) podniosły charakter zdarzeń o wielkim, historycznym znaczeniu; ton lub styl mówienia lub pisania podkreślający wzniosłość tematu

Don Juan
Neron