Audiobook
Zapoznaj się z treścią audiobooka, a następnie scharakteryzuj budowę świata przedstawionego we Władcy Pierścieni.
Jakub Zdzisław Lichański
Władca pierścieni
Treść powieści Władca Pierścieni
Władca Pierścieni jest w pewnym sensie ciągiem dalszym Hobbita. Bohaterem jest Frodo Baggins, siostrzeniec Bilbo Bagginsa. Powieść zaczyna się od urodzinowego przyjęcia Bilbo Bagginsa, w czasie którego jubilat powiadamia wszystkich o swej decyzji przekazania majątku Frodowi i o swym odejściu. Frodo dziedziczy wśród innych rzeczy także magiczny pierścień, który okazuje się Jedynym Pierścieniem Saurona, ongi sługi Morgotha, a teraz Pana Mordoru, nieprzyjaciela wszystkich wolnych plemion. Podstawowa intryga powieści to problem zniszczenia Pierścienia. Musi on zostać wrzucony w Szczeliny Zguby na górze Orodruinia, która wznosi się obok Baradur, fortecy Saurona w Mordorze. Zadania tego, które od początku wydaje się niewykonalne, podejmuje się Frodo. Początkowo wspiera go Drużyna Pierścienia; w jej skład wchodzą: czterej hobbici – Frodo, Sam Gamgee, Pipin Tuk, Merry Brandybuck, elf Legolas, krasnolud Gimli, syn Gloina (z nim wędrował Bilbo po skarb Thorina w Hobbicie), czarodziej Gandalf oraz ludzie: Aragorn, potomek królów z Numenoru, a później Arnoru i Gondoru, oraz Boromir, syn namiestnika królestwa Gondoru. Drużynę wspierają głównie elfy: Elrond, władca Rivendell, oraz Galadriela, władczyni Lorien. Jednakże w ostatnim etapie wędrówki pozostają tylko Frodo i Sam. Dołącza do nich Gollum. W momencie gdy Frodo się załamuje i zamiast zniszczyć Pierścień, chce go zatrzymać, Gollum atakuje go, odgryza mu palec wraz z Pierścieniem i spada w Szczeliny Zguby. Powieść kończy się odejściem elfów oraz Powierników Pierścienia – Bilba i Froda – na Najdalszy Zachód.
Powieść ta jest szalenie trudna do interpretacji, łączy ona bowiem elementy klasycznej baśni z powieścią realistyczną, psychologiczną oraz historyczną. Wątki baśniowe są łatwe do wykrycia, ale pozostałe? Realizm w tej powieści wiąże się z dążeniem pisarza do ukazania m.in. autentycznego wysiłku bohaterów, choćby w pokonywaniu przestrzeni. Kwestie psychologiczne najdobitniej ujawniają się przy rysunku postaci Golluma‑Smeagola; natomiast o związkach z powieścią historyczną najlepiej świadczy dążenie pisarza do wyjaśniania tych wszystkich kwestii, które pomagają nam, czytelnikom, w swobodnym śledzeniu nie tylko akcji Władcy Pierścieni, ale także w zrozumieniu przyczyn przedstawianych wydarzeń.
Ważną cechą tej powieści jest dążenie jej autora do zarysowania w niej w miarę kompletnej wizji świata (Śródziemia); stąd bestiariusze poświęcone światu Tolkiena robią wrażenie, iż opisują jakiś realnie istniejący świat. Należy też podkreślić, iż jednym z bohaterów tej powieści jest czas. Celem autora nie jest tylko opowiedzenie interesującej historii o zniszczeniu Jedynego Pierścienia, ale głównie pokazanie, jak kształtuje się historia, jak różne wydarzenia układają się w ciągi przyczynowo‑skutkowe. Najlepszą ilustracją jest tu historia Pierścienia opowiedziana przez Gandalfa w II rozdziale I księgi. Zarazem najnowsze interpretacje dzieła wskazują na jego związki z tradycją egzystencjalistyczną, (problem losu i przeznaczenia ludzi, hobbitów, elfów i ich zależności od losów Pierścienia; także sprawa decyzji o zniszczenia Pierścienia przesądzi o losie tak zwanych wolnych plemion), psychoanalityczną (głównie wiąże się z postacią Golluma‑Smeagola, ale także z opisem skutków, jakie Pierścień wywołuje u bohaterów) i wreszcie postmodernistyczną(przede wszystkim w zakresie swobodnego mieszania przez pisarza różnych technik narracyjnych, w tym m.in. prozy i poezji). Na uwagę zasługuje też sugestia, iż powieść ta to swoista „mitologia dla Anglii”; wskazywałoby to na ścisły związek z całą spuścizną mitologiczną Wysp Brytyjskich, acz najbardziej oczywisty jest związek z tradycją celtycką oraz wczesnego średniowiecza, w której wątki miejscowe przemieszały się z różnymi wątkami chrześcijańskimi, ale także germańskimi bądź skandynawskimi.
Władca Pierścieni to dzieło, które ma niewiele równych sobie w literaturze światowej. Mimo że pozornie przypomina baśń, to przecież mówi o kwestiach, które są zrozumiałe i jasne dla każdego z jej czytelników. To m.in. problem wyboru określonych wartości, w imię których można ponosić największe wyrzeczenia. Wywodzą się one z dwu źródeł: pierwszym jest chrześcijaństwo, drugim - tradycja rycerska, niosąca takie wartości, jak wierność, męstwo, sprawiedliwość. Dzieło Tolkiena pokazuje też siłę tkwiącą w naszej tradycji kulturowej, co więcej: zachęca nas do tego, byśmy tej tradycji byli wierni.
Jakie problemy egzystencjalne pojawiają się we Władcy Pierścieni? Scharakteryzuj je i zapisz przykłady z lektury.
Zaznacz cechy powieści Władca Pierścieni.
- jest to powieść science-fiction
- łączy cechy wielu gatunków
- zawiera wątki filozoficzne, egzystencjalne
- jest to powieść jednotomowa
- opowieść czerpie z religii chrześcijańskiej i średniowiecznego kodeksu rycerskiego
Uzupełnij wypowiedzi na temat archetypów i symboliki w powieści Władca Pierścieni.
Archetyp zbiorowej wyprawy .......................................... skojarzyć można z wyprawą Jazona i Argonautów po ...................... lub z poszukiwaniem św. Graala przez rycerzy .....................................
Symbolem ............ w powieści jest pierścień, który został ukuty przed wiekami. Kryje się w nim potężna ............. Ten, kto go używa, staje się jego ......................... Działanie pierścienia poznał ............. Kiedy go znalazł, nazwał go ............... Od tamtej chwili posiadanie pierścienia stało się sensem jego życia.