Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑azure

Eksperyment: w celu przeprowadzenia pierwszego sondażu z klasy wybieramy tylko trzy osoby, którym zostanie zadane pytanie. Wyniki zapisujemy.

Odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych odpowiedzi.

RlejPHA8X5KeG
Ćwiczenie 1
Jak myślisz, czy najbliższe wybory prezydenckie w Polsce zostaną rozstrzygnięte w pierwszej turze? Możliwe odpowiedzi: 1. Zdecydowanie tak – zostaną rozstrzygnięte w pierwszej turze., 2. Najprawdopodobniej zostaną rozstrzygnięte w pierwszej turze., 3. Nie, będzie potrzebna druga tura., 4. Trudno powiedzieć.
Ćwiczenie 2
RAFpGUWoTchqV
Co jest potrzebne do poznania opinii jakiejś zbiorowości (klasy, szkoły, mieszkańców miasta, społeczeństwa, na przykład polskiego)? Czy koniecznie trzeba pytać wszystkich członków danej zbiorowości? (Uzupełnij). Jeśli dojdziesz do wniosku, że nie trzeba pytać wszystkich, aby się zorientować – w tym wypadku – w opiniach na temat spodziewanego przebiegu wyborów, to minimalnie ile osób musi odpowiedzieć na pytanie sondażowe? Dlaczego nie wystarczy zapytać jednej osoby? (Uzupełnij). Jakie konsekwencje dla wyników sondażu prezydenckiego może mieć fakt przeprowadzenia badania na przykład w trakcie parady równości, wśród jej uczestników? Przy czym załóż, że pytanie sondażu zostanie zadane dokładnie takiej liczbie respondentów, jaką uznasz za wystarczającą. (Uzupełnij). A gdyby zapytać wszystkich mających zamiar głosować, na kogo oddadzą swój głos w wyborach, to czy uzyskamy pewność, że rzeczywisty wynik głosowania będzie dokładnie taki jak deklaracje? Dlaczego tak lub dlaczego nie? (Uzupełnij).
bg‑azure

Przedyskutuj swoje odpowiedzi z koleżankami i kolegami z klasy. Przeanalizuj, czy bardzo się różnicie w swoich odpowiedziach. Ustalcie wspólnie, z czego to wynika.