Bez owijania rzeczownika w bawełnę

Z podanych przysłów wypisz tutaj lub w zeszycie rzeczowniki. Zapisz je w formie podstawowej, czyli w mianowniku liczby pojedynczej.
Wilk muchami się nie nasyci.
Czasem deszcz spadnie, choć nie widać chmur.
Ogień gaś wodą, złość – przyjaźnią.
Na miejscu pokrzywy pokrzywa wyrośnie.
Mysz w młynie z głodu nie zginie.
Gniew jest złym doradcą.
Zielsku mróz nie szkodzi.
Jak rozumiecie przysłowia z ćwiczenia 1.? W jakiej sytuacji można by ich użyć? Podyskutujcie o tym w klasie.
Uzupełnij wniosek.
.................... nazywa: ............, zwierzęta, rośliny, przedmioty, zjawiska i uczucia. Odpowiada na ..............: kto?.............
Odmień przez przypadki wyraz „kot”.
Przypadek | Pytanie | Lp. | Lm. |
---|---|---|---|
M. | kto? co? | kot | koty |
D. | |||
C. | |||
B. | |||
N. | |||
Ms. | |||
W. |
Zapisz po cztery przykłady rzeczowników rodzaju męskiego, żeńskiego i nijakiego.
Pogrupuj rzeczowniki.
wąż, Warszawa, tęsknota, bieg, kosz, wiara, krzesło, miska, sól, złoto, Ania, smutek, kolega, Tatry, Atlantyk, marynarz, ucho, sprzedawczyni, młodość, kukułka, Śniardwy, Hel, młotek, kradzież, wróbel, Prus
Nazwy własne | |
---|---|
Rzeczowniki konkretne | |
Rzeczowniki abstrakcyjne | |
Rzeczowniki żywotne |
Utwórz odpowiednie formy podanych rzeczowników.
sroka - C. lp. – ............
ogon - D. lp. – ............
ryba - M. lp. – ............
haczyk - B. lp. – ............
sól - N. lp. – ............
oko - Msc. lp. – ............
ręka - N. lp. – ............
serce - Msc. lp. – ............
burza - M. lp. – ............
szklanka - Msc. lp. – ................
woda - D. lp. – ............
pięść - M. lp. – ................
nos - D. lp. – ............
Utworzonymi w poprzednim ćwiczeniu formami rzeczowników uzupełnij nimi podane frazeologizmy. Ustnie wyjaśnij znaczenie powstałych związków wyrazowych.
............ połknęła ............
nie wyleciał ............ spod ............
z ............ na ............
coś pasuje jak ................ do ............
............ w ................ ............
być komuś ............ w ............
M.
D.
C.
B.
N.
Msc.
W. Liczba mnoga
M.
D.
C.
B.
N.
Msc.
W.
Obejrzyj film i przypomnij sobie, w jaki sposób wiedza o wymianie głosek w odmianie rzeczowników może ci pomóc w ortografii.

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Wymiana głosek Wymiana głosek Źródło: Scholaris.pl.
Odmień podane wyrazy przez liczby i przypadki. Zaznacz oboczności zachodzące podczas odmiany.
pole, samochód, miasto, piec, ogród, futro, sen, las
Odmień przez przypadki poniższe rzeczowniki. Napisz, jakie oboczności w nich zachodzą. Wzór: kot – t:c'. Uwaga! Jeśli następuje wymiana na spółgłoskę miękką, zaznacz ją apostrofem, jak w podanym przykładzie.
góra – ............
noga – ............
matka – ............
droga – ............
głowa – ............
szkoła – ............
ręka – ............
dąb – ............
odwaga – ............
gaz – ............