Budowa maszyn elektrycznych w pojazdach samochodowych
WIZUALIZACJA MODELU W GRAFICE 3D
Spis treści
RozrusznikRozrusznik
Typy i rodzaje rozruszników - medium dodatkowe do grafiki 3DTypy i rodzaje rozruszników - medium dodatkowe do grafiki 3D
Podział rozruszników w zależności od sposobu magnesowaniaPodział rozruszników w zależności od sposobu magnesowania
Podział rozruszników w zależności od rozwiązania przeniesienia napędu z wirnika na wieniec koła zamachowegoPodział rozruszników w zależności od rozwiązania przeniesienia napędu z wirnika na wieniec koła zamachowego
PrądnicaPrądnica
AlternatorAlternator
Silnik elektrycznySilnik elektryczny
Wszystkie opisy alternatywne w wizualizacjach 3D danych elementów są tożsame z nagraniami dźwiękowymi zamieszczonymi w tym materiale.
Rozrusznik
Opis alternatywny dotyczy wizualizacji 3D rozrusznika. Znaczną część rozrusznika zajmuje złoty element w kształcie walca. To twornik rozrusznika, na jego krańcach jest uzwojenie. Na lewym krańcu twornika są: komutator (ma postać karbowanego pierścienia), szczotka oraz szczotkotrzymacz. Nad nimi zaznaczono pokrywę. Po prawej stronie twornika są kolejno: pierścień prowadnicy, sprężyna śrubowa, zębnik zabezpieczony przez pierścień prowadnicy, następnie jest osłona. W prawo kolejno od tych elementów są: tuleja z gwintem trapezowym, tam też bieżnia, z tulei wychodzi zabezpieczenie w formie karbowanego wałka, następnie jest cienki wałek. Od osłony w górę prowadzi dżwignia, ma postać prostokątnej listwy. Na górze obręczą łączy się z rdzeniem elektromagnetycznym. W dolnej części rdzenia jest uzwojenie wciągające, w górnej uzwojenie trzymające. Pomiędzy uzwojeniami po lewej stronie pośrodku jest zwora (styk ruchomy) oraz sprężyna. Następnie w lewo jest styk nieruchomy oraz pokrywa. Na końcu styku nieruchomego jest zacisk prądowy. Całość tej części rozrusznika chroni obudowa elektrowyłącznika. Następnie w lewo jest styk nieruchomy oraz pokrywa. Opisano: 1. Rozrusznik. Składa się z silnika elektrycznego prądu stałego szeregowego lub szeregowo‑bocznikowego, mechanizmu sprzęgającego i zębnika, który sprzęga się na czas rozruchu z uzębionym wieńcem koła zamachowego silnika spalinowego. Podczas fazy zazębienia z wieńcem koła zamachowego silnika moment napędowy jest przenoszony przez zębnik osadzony na wałku rozrusznika na wał korbowy silnika. Energia potrzebna do rozruchu jest pobierana z akumulatora. Rozrusznik wprawia w ruch koło zamachowe silnika. Wywołany w ten sposób ruch obrotowy wału korbowego jest zamieniany na ruch posuwistozwrotny tłoków w cylindrach.
Druga ilustracja również przedstawia model rozrusznika. Widoczny wirnik w formie walca. To element silnika wykonujący ruch obrotowy. Z jednej strony zaznaczono pokrywę komutatora, czyli osłonę. Zaznaczono wyłącznik elektromagnetyczny oraz zacisk przewodu prądowego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Typy i rodzaje rozruszników - medium dodatkowe do grafiki 3D
W zależności od sposobu magnesowania rozruszniki dzielimy na:
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
W zależności od rozwiązania przeniesienia napędu z wirnika na wieniec koła zamachowego, rozruszniki dzielimy na:
Opis alternatywny dotyczy wizualizacji 3D prądnicy. Prądnica kształtem przypomina walec zabezpieczony obudową. Dolna podstawa jest szersza od górnej. Na jednym końcu walca zaznaczono tarczę łożyskową oraz łożysko. Pod obudową jest gruby walec - to twornik, na jego powierzchni zaznaczono żłobek. Na końcu walca jest uzwojenie. Poniżej walca jest półokrągły element przypominający osłonę. To stojan. Pomiędzy twornikiem a stojanem znajdują się nabiegunnik oraz uzwojenie wzbudzania. Na drugim końcu twornika są trzymadło szczotkowe poniżej komutatora. Ma postać walca. Na powierzchni walca umieszczone są wzdłużnie sekcje, najczęściej miedziane. Zaznaczono izolację między działkami, czyli wzdłużnymi elementami. Komutator znajduje się na wałku. Powyżej komutatora jest osłona. W górnej części prądnicy są dwa podłużne zaciski. Opisano: 1. Prądnica. Urządzenie przekształcające energię mechaniczną w energię elektryczną. Stanowi rodzaj maszyny elektrycznej i generatora elektrycznego. W prądnicach, dzięki zjawisku indukcji elektromagnetycznej, odbywa się wytwarzanie energii elektrycznej.
Na drugiej wizualizacji ponownie jest prądnica. Ma postać walca zabezpieczonego obudową. Zaznaczono twornik zaciski, obudowę, uzwojenie.
Wizualizacja ukazuje alternator. Zbudowany jest z tarczy łożyskowej z uchwytem mocującym, pod tarczą jest wirnik‑magnesica - ma trójkątne zęby zachodzące na siebie niczym zaciskające się grzebienie. Wewnętrz wirnika jest uzwojenie. Na uzwojeniu w górnej części wirnika jest stojan - twornik. Po lewej stronie alternatora znajduje się okrągły wentylator. Następnie wirnik kształtem przypominający walec. Po przeciwnej stronie alternatora niż jest umieszczony wentylator zlokalizowane są: regulator napięcia, zespół prostowniczy oraz łożysko. Opisano: 1. Trójfazowa prądnica prądu przemiennego. Napędzany jest od wału korbowego silnika za pomocą przekładni pasowej. Aby umożliwić współpracę alternatora z instalacją elektryczną pojazdu, należy przekształcić przebieg i charakterystykę napięcia, czyli przekształcić wytwarzany prąd przemienny trójfazowy na jednofazowy przebieg prądu stałego. Dzieje się tak dzięki układowi diod prostowniczych wbudowanych w alternator – jest to zespół prostowniczy i regulator napięcia.
Na drugiej wizualizacji również jest alternator. Zaznaczono obudowę, śruby mocujące oraz koło pasowe przypominające tuleję mającą żeberka.
Wizualizacja przedstawia silnik elektryczny. Centralną część zajmuje wirnik w kształcie walca, zamocowany jest na łożyskach. Wszystko działa dzięki pracy uzwojeń i pola magnetycznego. Powyżej rdzenia wirnika zaznaczono rdzeń stojana i uzwojenie stojana. Zaraz za rdzeniem wirnika jest tarcza łożyskowa i łożysko, na dalej podłużny wał. Poniżej rdzenia wirnika zaznaczono jarzmo stojana. Po lewej stronie silnika znajduje się wentylator. Opisano: 1. Maszyna, która zamienia energię elektryczną prądu na energię mechaniczną. Podłączenie do silnika prądu elektrycznego wprawi go w ruch.
Na drugiej wizualizacji jest silnik elektryczny. Zaznaczono wał, rdzeń wirnika, obudowę, wentylator oraz tarczę łożyskową.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązane ćwiczenia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści