Naprawa i konserwacja maszyn elektrycznych stosowanych w pojazdach samochodowych (alternator, rozrusznik)
MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych - Elektromechanik pojazdów samochodowych 741203, Technik pojazdów samochodowych 311513
Interaktywne materiały sprawdzające
Naprawa i konserwacja maszyn elektrycznych
Naprawa i konserwacja maszyn elektrycznych
Komutator w prądnicy pełni rolę: Możliwe odpowiedzi: 1. prostownika, 2. taki element nie występuje w prądnicy, 3. regulatora napięcia, 4. falownika
Jakim rodzajem prądu zasilane są odbiorniki w samochodzie? Możliwe odpowiedzi: 1. przemienny jednofazowy, 2. przemienny trójfazowy, 3. stały, 4. żadna z podanych odpowiedzi
W jaki sposób można zwiększyć napięcie generowane przez prądnicę? Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększając prędkość obrotową wirnika, 2. zmniejszając prędkość obrotową wirnika, 3. zmniejszając liczbę uzwojeń wirnika, 4. żadna z podanych odpowiedzi
Wirnik nowoczesnego alternatora posiada: Możliwe odpowiedzi: 1. jeden jednolity pierścień komutatora, 2. jeden pierścień komutatora podzielony na segmenty, 3. dwa pierścienie komutatora podzielone na segmenty, 4. dwa jednolite pierścienie komutatora
Ile diod znajduje się w układzie prostowniczym alternatora samowzbudnego? Możliwe odpowiedzi: 1. 6, 2. 9, 3. 3, 4. 12
Na jaki elemencie półprzewodnikowym bazuje najczęściej najprostszy regulator napięcia? Możliwe odpowiedzi: 1. tyrystor, 2. triak, 3. tranzystor, 4. termistor
W jakim elemencie alternatora znajduje się uzwojenie wzbudzenia? Możliwe odpowiedzi: 1. w stojanie, 2. w regulatorze napięcia, 3. w wirniku, 4. w układzie prostowniczym
Gdzie znajduje się główne uzwojenie w alternatorze, w którym generowany jest prąd? Możliwe odpowiedzi: 1. w stojanie, 2. w regulatorze napięcia, 3. w wirniku, 4. w układzie prostowniczym
Jakie minimalne napięcie powinno być podczas pomiaru na zaciskach akumulatora przy prawidłowo działającym alternatorze? Możliwe odpowiedzi: 1. 12.7 V, 2. 14.7 V, 3. 13.3 V, 4. 13.8 V
Jaki objaw nie świadczy o uszkodzeniu szczotek w alternatorze? Możliwe odpowiedzi: 1. zbyt wysokie napięcie ładownia akumulatora, 2. zapalanie się i gaśnięcie kontrolki ładowania akumulatora przy przejeżdżaniu po nierównościach, 3. całkowity brak generowanego napięcia ładowania, 4. widoczne iskrzenie w środku obudowy alternatora
Rozrusznik to: Możliwe odpowiedzi: 1. silnik trójfazowy prądu przemiennego, 2. silnik jednofazowy prądu przemiennego, 3. silnik bezszczotkowy BLDC, 4. silnik prądu stałego
Jaki element zabezpiecza rozrusznik przed uszkodzeniem wynikającym np. z zakleszczenia się zębnika i napędzania rozrusznika przez pracujący silnik spalinowy? Możliwe odpowiedzi: 1. przekładnia planetarna, 2. sprzęgło jednokierunkowe, 3. widełki zębnika, 4. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
Jaki rodzaj przekładni stosowany jest w rozruszniku w celu zwiększenia momentu obrotowego na zębniku? Możliwe odpowiedzi: 1. przekładnia ślimakowa, 2. przekładnia walcowa o zazębieniu zewnętrznym z zębami daszkowymi, 3. przekładnia planetarna
Zadaniem włącznika elektromagnetycznego rozrusznika jest
Jaki element w silniku elektrycznym odpowiada za zmianę kierunku prądu w uzwojeniach wirnika? Możliwe odpowiedzi: 1. szczotki, 2. komutator, 3. stojan, 4. żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
Rolę twornika w silniku prądu stałego posiada? Możliwe odpowiedzi: 1. wirnik, 2. stojan, 3. wirnik i stojan, 4. w tym rodzaju silnika nie ma elementu posiadającego taką rolę
Szczotki węglowe alternatora należy uznać za nadmiernie zużyte, jeżeli ich długość jest mniejsza niż: Możliwe odpowiedzi: 1. 5–7 mm, 2. 8‑10 mm, 3. 2‑4 mm, 4. 11‑12 mm
Prawidłowo naciągnięty pasek wielorowkowy alternatora podczas kontroli odchyla się w środkowej części o około: Możliwe odpowiedzi: 1. 5mm, 2. 10mm, 3. 20mm, 4. 50mm
Alternator i rozrusznik
Alternator i rozrusznik
W samochodowej prądnicy prądu przemiennego magneśnicą jest: Możliwe odpowiedzi: 1. regulator napięcia, 2. wirnik, 3. twornik, 4. stojan
Którym przyrządem odczytasz prąd pobierany przez rozrusznik? Możliwe odpowiedzi: 1. omomierz, 2. woltomierz, 3. spektrometr, 4. amperomierz cęgowy
O ile producent nie określił wymagań szczegółowych dla danego pojazdu, przy wyłączonych odbiornikach prądu napięcie na akumulatorze powinno wynosić:
(UWAGA! Pomiaru napięcia dokonujemy na pracującym silniku) Możliwe odpowiedzi: 1. 9,5 do 11,5 V, 2. 15,5 do 16 V, 3. 10 do 12 V, 4. 13,5 do 14,5 V
Nieruchomą częścią alternatora jest: Możliwe odpowiedzi: 1. stojan lub magneśnica, 2. rotor lub stator, 3. stojan lub stator, 4. twornik lub magneśnica
Podstawowe zespoły alternatora to: Możliwe odpowiedzi: 1. stojan i wirnik, 2. wirnik i rotor, 3. rotor i magneśnica, 4. stojan i magneśnica
Komutator to
Który element zabezpiecza rozrusznik przed uszkodzeniem? Możliwe odpowiedzi: 1. szczotkotrzymacz, 2. sprzęgło jednokierunkowe, 3. komutator, 4. alternator
Obejrzyj film a następnie przeciągnij prawidłową odpowiedź w wyznaczone pole. Co jest prezentowane na filmie?
Po włączeniu rozrusznika nie następuje żadna reakcja. Zastanów się i napisz, w wyznaczonym miejscu, co może być najbardziej prawdopodobną przyczyną?
Jeśli po włączeniu rozrusznika nie następuje żadna reakcja to najbardziej prawdopodobną przyczyną jest pojawienie się przerwy w przewodach lub obwodzie włącznika elektromagnetycznego.
Podczas pomiaru stwierdzono zbyt niskie napięcie ładowania akumulatora. Zastanów się i napisz, w wyznaczonym miejscu, co może być przyczyną?
Bardzo prawdopodobną przyczyną zbyt niskiego napięcia ładowania akumulatora jest uszkodzona dioda prostownicza w alternatorze.
