Budowa środków transportu drogowego
Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego .
Budowa środków transportu drogowego
INTERAKTYWNE NARZĘDZIA TYPU SCENARIO‑BASED LEARNING

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DvcTFv7aB
Aby uruchomić Test, należy wybrać przycisk Uruchom. W Teście pojawiają się pytania oraz zadania interaktywne, które należy rozwiązać. Po udzieleniu odpowiedzi lub rozwiązaniu zadania, należy wybrać znajdujący się pod nim przycisk Sprawdź. Następnie pojawia się informacja zwrotna. Dowiesz się, czy Twoja odpowiedź jest poprawna. Po udzieleniu odpowiedzi możesz wrócić do poprzedniego pytania, wybierając przycisk Poprzednie albo przejść do kolejnego, wybierając przycisk Dalej. Próg zaliczenia Testu wynosi . Po zakończeniu Testu otrzymasz informację, czy został zaliczony czy nie.
Test samosprawdzający składa się z kilku typów pytań. Ich krótki opis znajduje się poniżej.
Uzupełnianie luk za pomocą podanych pojęć. Edytuj lukę za pomocą przycisku Tab, następnie wybierz odpowiednie pojęcie z listy rozwijalnej i zatwierdź je. W teście znajdziesz dwa rodzaje tego ćwiczenia:
w pierwszym znajdziesz tyle samo luk, co podanych pojęć,
w drugim znajdziesz więcej pojęć, niż luk.
W każdym rodzaju jedną lukę uzupełnij jednym pojęciem.
Uzupełnianie luk poprzez wpisywanie w nie pojęć. Wielkość liter nie ma tu znaczenia.
Pytania jednokrotnego wyboru, w których znajdziesz dwa rodzaje ćwiczeń:
pytania z trzema odpowiedziami,
pytania z czterema odpowiedziami.
W każdym przypadku tylko jedna odpowiedź jest poprawna.
Łączenie w pary. Do podanych opisów dobierz odpowiednie pojęcia, których dotyczą. Rozwiń listę rozwijalną za pomocą przycisków Shift + Enter i wybierz odpowiednie pojęcie.
Grupowanie elementów. W ćwiczeniu podano nazwy grup. Pod każdą nazwą znajduje się pole, które możesz edytować za pomocą przycisku Tab. Następnie wybierz wszystkie elementy z listy rozwijalnej pasujące do danej grupy. Każdy element wybierz osobno.
Budowa środków transportu drogowego
Budowa środków transportu drogowego
Jego podstawowym zadaniem jest 1. utrzymywać i dociskać, 2. skupiać, 3. klocki hamulcowe, 4. tłoki w prawidłowym ułożeniu 1. utrzymywać i dociskać, 2. skupiać, 3. klocki hamulcowe, 4. tłoki.
Jego podstawowym zadaniem jest 1. utrzymywać i dociskać, 2. skupiać, 3. klocki hamulcowe, 4. tłoki w prawidłowym ułożeniu 1. utrzymywać i dociskać, 2. skupiać, 3. klocki hamulcowe, 4. tłoki.
Są jednym z podstawowych elementów 1. luzowane, 2. dociskane, 3. zmniejszenie, 4. układu napędowego, 5. układu hamulcowego, 6. zwiększenie wyposażonego w hamulce tarczowe. Są one 1. luzowane, 2. dociskane, 3. zmniejszenie, 4. układu napędowego, 5. układu hamulcowego, 6. zwiększenie podczas hamowania do tarczy hamulcowej, co powoduje powstanie tarcia między tarczą a klockiem. W wyniku tarcia między klockami hamulcowymi a tarczą następuje 1. luzowane, 2. dociskane, 3. zmniejszenie, 4. układu napędowego, 5. układu hamulcowego, 6. zwiększenie prędkości obrotowej koła, co prowadzi do zmniejszenia prędkości pojazdu, aż do jego zatrzymania. Klocki hamulcowe umieszczone są w specjalnym (najczęściej przesuwnym) zacisku.
Są jednym z podstawowych elementów 1. luzowane, 2. dociskane, 3. zmniejszenie, 4. układu napędowego, 5. układu hamulcowego, 6. zwiększenie wyposażonego w hamulce tarczowe. Są one 1. luzowane, 2. dociskane, 3. zmniejszenie, 4. układu napędowego, 5. układu hamulcowego, 6. zwiększenie podczas hamowania do tarczy hamulcowej, co powoduje powstanie tarcia między tarczą a klockiem. W wyniku tarcia między klockami hamulcowymi a tarczą następuje 1. luzowane, 2. dociskane, 3. zmniejszenie, 4. układu napędowego, 5. układu hamulcowego, 6. zwiększenie prędkości obrotowej koła, co prowadzi do zmniejszenia prędkości pojazdu, aż do jego zatrzymania. Klocki hamulcowe umieszczone są w specjalnym (najczęściej przesuwnym) zacisku.
Przymocowane są do 1. płyta, 2. pompa, 3. osi, 4. tłoczki, 5. piast kół, 6. klocki i obracają się razem z nimi. Gdy naciskamy pedał hamulca, 1. płyta, 2. pompa, 3. osi, 4. tłoczki, 5. piast kół, 6. klocki hamulcowa wytwarza ciśnienie oddziałujące na 1. płyta, 2. pompa, 3. osi, 4. tłoczki, 5. piast kół, 6. klocki hamulcowe, które w efekcie dociskają zaciski z klockami hamulcowymi do tarczy. W momencie hamowania, klocki hamulcowe ocierają się o tarcze.
Przymocowane są do 1. płyta, 2. pompa, 3. osi, 4. tłoczki, 5. piast kół, 6. klocki i obracają się razem z nimi. Gdy naciskamy pedał hamulca, 1. płyta, 2. pompa, 3. osi, 4. tłoczki, 5. piast kół, 6. klocki hamulcowa wytwarza ciśnienie oddziałujące na 1. płyta, 2. pompa, 3. osi, 4. tłoczki, 5. piast kół, 6. klocki hamulcowe, które w efekcie dociskają zaciski z klockami hamulcowymi do tarczy. W momencie hamowania, klocki hamulcowe ocierają się o tarcze.
Są elementem hamulców bębnowych, których zadaniem jest dociśnięcie zamocowanych do nich 1. okładzin ciernych, 2. śruby, 3. osiem, 4. parę, 5. sprężyny, 6. gumowych uszczelek do powierzchni bębna hamulcowego. Są zamocowane przegubowo lub przesuwnie i utrzymywane w odpowiednim położeniu przez 1. okładzin ciernych, 2. śruby, 3. osiem, 4. parę, 5. sprężyny, 6. gumowych uszczelek. Pod wpływem wzrostu ciśnienia w cylinderku hamulcowym są dociskane do powierzchni roboczej bębna hamulcowego. W aucie, które ma hamulec bębnowy, znajdziesz 1. okładzin ciernych, 2. śruby, 3. osiem, 4. parę, 5. sprężyny, 6. gumowych uszczelek szczęk (na każdy hamulec).
Są elementem hamulców bębnowych, których zadaniem jest dociśnięcie zamocowanych do nich 1. okładzin ciernych, 2. śruby, 3. osiem, 4. parę, 5. sprężyny, 6. gumowych uszczelek do powierzchni bębna hamulcowego. Są zamocowane przegubowo lub przesuwnie i utrzymywane w odpowiednim położeniu przez 1. okładzin ciernych, 2. śruby, 3. osiem, 4. parę, 5. sprężyny, 6. gumowych uszczelek. Pod wpływem wzrostu ciśnienia w cylinderku hamulcowym są dociskane do powierzchni roboczej bębna hamulcowego. W aucie, które ma hamulec bębnowy, znajdziesz 1. okładzin ciernych, 2. śruby, 3. osiem, 4. parę, 5. sprężyny, 6. gumowych uszczelek szczęk (na każdy hamulec).
Element układu hamulcowego połączony z 1. półosią, 2. piastą koła, 3. ramą, 4. mostem i obracający się wraz nią. Ma kształt zamkniętego z jednej strony cylindra, którego wewnętrzna część jest dokładnie obrobiona i jest powierzchnią trącą dla szczęk hamulcowych.
Element układu hamulcowego połączony z 1. półosią, 2. piastą koła, 3. ramą, 4. mostem i obracający się wraz nią. Ma kształt zamkniętego z jednej strony cylindra, którego wewnętrzna część jest dokładnie obrobiona i jest powierzchnią trącą dla szczęk hamulcowych.
#podpora amortyzatora.
{}rama pomocnicza.
{}zwrotnica.
#podpora amortyzatora.
{}rama pomocnicza.
{}zwrotnica.
{}amortyzatory.
#sprężyny zawieszenia.
{}wahacze.
{}amortyzatory.
#sprężyny zawieszenia.
{}wahacze.
{}podpora amortyzatora.
#łącznik stabilizatora.
{}amortyzator.
{}podpora amortyzatora.
#łącznik stabilizatora.
{}amortyzator.
{}sprężyny zawieszenia.
{}łącznik stabilizatora.
#amortyzator.
{}sprężyny zawieszenia.
{}łącznik stabilizatora.
#amortyzator.
#zwrotnica.
{}łącznik stabilizatora.
{}podpora amortyzatora.
#zwrotnica.
{}łącznik stabilizatora.
{}podpora amortyzatora.
{}sprężyny zawieszenia.
#wahacze.
{}amortyzatory.
{}sprężyny zawieszenia.
#wahacze.
{}amortyzatory.
#stabilizator.
{}zwrotnica.
{}łącznik stabilizatora.
#stabilizator.
{}zwrotnica.
{}łącznik stabilizatora.
{}stabilizator.
#rama pomocnicza.
{}zwrotnica.
{}stabilizator.
#rama pomocnicza.
{}zwrotnica.
- Element układu paliwowego, którego zadaniem jest magazynowanie paliwa. W jego wnętrzu znajduje się filtr wstępnego oczyszczania paliwa i pompa zasilająca niskiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. wtryskiwacz, 3. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 4. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 5. pompa wysokiego ciśnienia, 6. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 7. zbiornik paliwa, 8. sterownik elektroniczny, 9. zasobnik CommonRail.
- Znajduje się wewnątrz zbiornika paliwa na wejściu pompy zasilającej niskiego ciśnienia. Jego zadaniem jest wyłapywanie zanieczyszczeń mogących uszkodzić pompę zasilającą niskiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. wtryskiwacz, 3. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 4. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 5. pompa wysokiego ciśnienia, 6. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 7. zbiornik paliwa, 8. sterownik elektroniczny, 9. zasobnik CommonRail.
- Zasilana elektrycznie pompa, której zadaniem jest dostarczenie paliwa znajdującego się w zbiorniku do pompy wysokiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. wtryskiwacz, 3. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 4. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 5. pompa wysokiego ciśnienia, 6. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 7. zbiornik paliwa, 8. sterownik elektroniczny, 9. zasobnik CommonRail.
- Element układu paliwowego, którego zadaniem jest magazynowanie paliwa. W jego wnętrzu znajduje się filtr wstępnego oczyszczania paliwa i pompa zasilająca niskiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. wtryskiwacz, 3. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 4. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 5. pompa wysokiego ciśnienia, 6. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 7. zbiornik paliwa, 8. sterownik elektroniczny, 9. zasobnik CommonRail.
- Znajduje się wewnątrz zbiornika paliwa na wejściu pompy zasilającej niskiego ciśnienia. Jego zadaniem jest wyłapywanie zanieczyszczeń mogących uszkodzić pompę zasilającą niskiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. wtryskiwacz, 3. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 4. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 5. pompa wysokiego ciśnienia, 6. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 7. zbiornik paliwa, 8. sterownik elektroniczny, 9. zasobnik CommonRail.
- Zasilana elektrycznie pompa, której zadaniem jest dostarczenie paliwa znajdującego się w zbiorniku do pompy wysokiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. wtryskiwacz, 3. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 4. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 5. pompa wysokiego ciśnienia, 6. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 7. zbiornik paliwa, 8. sterownik elektroniczny, 9. zasobnik CommonRail.
- Element układu paliwowego odpowiedzialny za dokładne oczyszczenie paliwa tłoczonego do pompy wysokiego ciśnienia. Znajduje się pomiędzy pompą niskiego i wysokiego ciśnienia. Jest to 1. sterownik elektroniczny, 2. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 3. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 4. wtryskiwacz, 5. zasobnik CommonRail, 6. filtr paliwa, 7. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 8. filtr paliwa, 9. pompa wysokiego ciśnienia.
- Element układu paliwowego, który otrzymuje informacje z czujników monitorujących między innymi obciążenie i prędkość obrotową silnika. Jego zadaniem jest sterowanie wtryskiwaczami. Jest to 1. sterownik elektroniczny, 2. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 3. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 4. wtryskiwacz, 5. zasobnik CommonRail, 6. filtr paliwa, 7. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 8. filtr paliwa, 9. pompa wysokiego ciśnienia.
- Elementy łączące części obwodu niskiego ciśnienia: zbiornik paliwa, filtr paliwa, pompa wysokiego ciśnienia. Są to 1. sterownik elektroniczny, 2. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 3. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 4. wtryskiwacz, 5. zasobnik CommonRail, 6. filtr paliwa, 7. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 8. filtr paliwa, 9. pompa wysokiego ciśnienia.
- Element układu paliwowego odpowiedzialny za dokładne oczyszczenie paliwa tłoczonego do pompy wysokiego ciśnienia. Znajduje się pomiędzy pompą niskiego i wysokiego ciśnienia. Jest to 1. sterownik elektroniczny, 2. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 3. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 4. wtryskiwacz, 5. zasobnik CommonRail, 6. filtr paliwa, 7. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 8. filtr paliwa, 9. pompa wysokiego ciśnienia.
- Element układu paliwowego, który otrzymuje informacje z czujników monitorujących między innymi obciążenie i prędkość obrotową silnika. Jego zadaniem jest sterowanie wtryskiwaczami. Jest to 1. sterownik elektroniczny, 2. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 3. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 4. wtryskiwacz, 5. zasobnik CommonRail, 6. filtr paliwa, 7. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 8. filtr paliwa, 9. pompa wysokiego ciśnienia.
- Elementy łączące części obwodu niskiego ciśnienia: zbiornik paliwa, filtr paliwa, pompa wysokiego ciśnienia. Są to 1. sterownik elektroniczny, 2. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 3. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 4. wtryskiwacz, 5. zasobnik CommonRail, 6. filtr paliwa, 7. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 8. filtr paliwa, 9. pompa wysokiego ciśnienia.
- Element układu paliwowego, którego zadaniem jest magazynowanie paliwa. W jego wnętrzu znajduje się filtr wstępnego oczyszczania paliwa i pompa zasilająca niskiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Znajduje się wewnątrz zbiornika paliwa na wejściu pompy zasilającej niskiego ciśnienia. Jego zadaniem jest wyłapywanie zanieczyszczeń mogących uszkodzić pompę zasilającą niskiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Zasilana elektrycznie pompa, której zadaniem jest dostarczenie paliwa znajdującego się w zbiorniku do pompy wysokiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Element układu paliwowego odpowiedzialny za dokładne oczyszczenie paliwa tłoczonego do pompy wysokiego ciśnienia. Znajduje się pomiędzy pompą niskiego i wysokiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Element układu paliwowego, który otrzymuje informacje z czujników monitorujących między innymi obciążenie i prędkość obrotową silnika. Jego zadaniem jest sterowanie wtryskiwaczami. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Elementy łączące części obwodu niskiego ciśnienia: zbiornik paliwa, filtr paliwa, pompa wysokiego ciśnienia. Są to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Tłoczy paliwo pod wysokim ciśnieniem do zasobnika CommonRail. Najczęściej jest ona tłoczkowa promieniowa, spręża paliwo do ciśnienia nawet 220 mega paskali. Napędzana jest bezpośrednio z wałka rozrządu silnika. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Jego zadaniem jest magazynowanie paliwa pod wysokim ciśnieniem i tłumienie pulsacji paliwa. Jest połączony z wtryskiwaczami za pomocą przewodów paliwowych wysokiego ciśnienia. Skoki ciśnienia paliwa zasilającego wtryskiwacze powodowałyby zmianę dawki wtryskiwanego do komory spalania paliwa, więc jego pojemność musi być tak dobrana, aby temu zapobiec. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Umożliwia dokładną regulację początku wtrysku i dawki paliwa, jak również możliwość rozdzielenia wtrysku na sekwencje, niezbędne do prawidłowej pracy silnika. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Element układu paliwowego, którego zadaniem jest magazynowanie paliwa. W jego wnętrzu znajduje się filtr wstępnego oczyszczania paliwa i pompa zasilająca niskiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Znajduje się wewnątrz zbiornika paliwa na wejściu pompy zasilającej niskiego ciśnienia. Jego zadaniem jest wyłapywanie zanieczyszczeń mogących uszkodzić pompę zasilającą niskiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Zasilana elektrycznie pompa, której zadaniem jest dostarczenie paliwa znajdującego się w zbiorniku do pompy wysokiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Element układu paliwowego odpowiedzialny za dokładne oczyszczenie paliwa tłoczonego do pompy wysokiego ciśnienia. Znajduje się pomiędzy pompą niskiego i wysokiego ciśnienia. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Element układu paliwowego, który otrzymuje informacje z czujników monitorujących między innymi obciążenie i prędkość obrotową silnika. Jego zadaniem jest sterowanie wtryskiwaczami. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Elementy łączące części obwodu niskiego ciśnienia: zbiornik paliwa, filtr paliwa, pompa wysokiego ciśnienia. Są to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Tłoczy paliwo pod wysokim ciśnieniem do zasobnika CommonRail. Najczęściej jest ona tłoczkowa promieniowa, spręża paliwo do ciśnienia nawet 220 mega paskali. Napędzana jest bezpośrednio z wałka rozrządu silnika. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Jego zadaniem jest magazynowanie paliwa pod wysokim ciśnieniem i tłumienie pulsacji paliwa. Jest połączony z wtryskiwaczami za pomocą przewodów paliwowych wysokiego ciśnienia. Skoki ciśnienia paliwa zasilającego wtryskiwacze powodowałyby zmianę dawki wtryskiwanego do komory spalania paliwa, więc jego pojemność musi być tak dobrana, aby temu zapobiec. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Umożliwia dokładną regulację początku wtrysku i dawki paliwa, jak również możliwość rozdzielenia wtrysku na sekwencje, niezbędne do prawidłowej pracy silnika. Jest to 1. filtr paliwa, 2. pompa zasilająca niskiego ciśnienia, 3. wtryskiwacz, 4. sterownik elektroniczny, 5. filtr wstępnego oczyszczania paliwa, 6. zbiornik paliwa, 7. pompa wysokiego ciśnienia, 8. przewody paliwa niskiego ciśnienia, 9. zasobnik CommonRail.
- Jej rolą jest wytworzenie wysokiego ciśnienia powietrza koniecznego do działania pneumatycznego układu hamulcowego. W pojazdach samochodowych są to najczęściej konstrukcje tłokowe, zdolne do wytwarzania ciśnienia powietrza od około ośmiu do czternastu barów i wydatku tysiąc litrów na minutę. Jest to 1. główny zawór sterujący hamulcami, 2. regulator ciśnienia, 3. sprężarka, 4. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 5. siłowniki membranowe, 6. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 9. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi.
- Podzespół sterowany bezpośrednio pedałem hamulca, obsługiwany przez kierowcę samochodu ciężarowego lub autobusu. Jego rolą jest połączenie zbiorników sprężonego powietrza z siłownikami układu hamulcowego. Kierowca, naciskając pedał hamulca, steruje ciśnieniem powietrza dopływającego do siłowników, regulując tym samym siłę hamowania. Jest to 1. główny zawór sterujący hamulcami, 2. regulator ciśnienia, 3. sprężarka, 4. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 5. siłowniki membranowe, 6. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 9. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi.
- Są umieszczone przy kołach przednich samochodu ciężarowego lub autobusu. W wyniku doprowadzenia sprężonego powietrza do komory, następuję ugięcie przepony i sprężyny umieszczonej w jego wnętrzu. Połączone z przeponą i tłokiem tłoczysko oddziałuje na dźwignię rozpieracza, który rozsuwa szczęki hamulca. W konstrukcjach z hamulcami tarczowymi tłoczysko porusza dźwignią popychacza, która przy pomocy mechanizmu mimośrodowego przesuwa klocki. Są to 1. główny zawór sterujący hamulcami, 2. regulator ciśnienia, 3. sprężarka, 4. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 5. siłowniki membranowe, 6. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 9. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi.
- Jej rolą jest wytworzenie wysokiego ciśnienia powietrza koniecznego do działania pneumatycznego układu hamulcowego. W pojazdach samochodowych są to najczęściej konstrukcje tłokowe, zdolne do wytwarzania ciśnienia powietrza od około ośmiu do czternastu barów i wydatku tysiąc litrów na minutę. Jest to 1. główny zawór sterujący hamulcami, 2. regulator ciśnienia, 3. sprężarka, 4. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 5. siłowniki membranowe, 6. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 9. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi.
- Podzespół sterowany bezpośrednio pedałem hamulca, obsługiwany przez kierowcę samochodu ciężarowego lub autobusu. Jego rolą jest połączenie zbiorników sprężonego powietrza z siłownikami układu hamulcowego. Kierowca, naciskając pedał hamulca, steruje ciśnieniem powietrza dopływającego do siłowników, regulując tym samym siłę hamowania. Jest to 1. główny zawór sterujący hamulcami, 2. regulator ciśnienia, 3. sprężarka, 4. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 5. siłowniki membranowe, 6. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 9. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi.
- Są umieszczone przy kołach przednich samochodu ciężarowego lub autobusu. W wyniku doprowadzenia sprężonego powietrza do komory, następuję ugięcie przepony i sprężyny umieszczonej w jego wnętrzu. Połączone z przeponą i tłokiem tłoczysko oddziałuje na dźwignię rozpieracza, który rozsuwa szczęki hamulca. W konstrukcjach z hamulcami tarczowymi tłoczysko porusza dźwignią popychacza, która przy pomocy mechanizmu mimośrodowego przesuwa klocki. Są to 1. główny zawór sterujący hamulcami, 2. regulator ciśnienia, 3. sprężarka, 4. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 5. siłowniki membranowe, 6. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 9. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi.
- Jej rolą jest wytworzenie wysokiego ciśnienia powietrza koniecznego do działania pneumatycznego układu hamulcowego. W pojazdach samochodowych są to najczęściej konstrukcje tłokowe, zdolne do wytwarzania ciśnienia powietrza od około ośmiu do czternastu barów i wydatku tysiąc litrów na minutę. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Podzespół sterowany bezpośrednio pedałem hamulca, obsługiwany przez kierowcę samochodu ciężarowego lub autobusu. Jego rolą jest połączenie zbiorników sprężonego powietrza z siłownikami układu hamulcowego. Kierowca, naciskając pedał hamulca, steruje ciśnieniem powietrza dopływającego do siłowników, regulując tym samym siłę hamowania. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Są umieszczone przy kołach przednich samochodu ciężarowego lub autobusu. W wyniku doprowadzenia sprężonego powietrza do komory, następuję ugięcie przepony i sprężyny umieszczonej w jego wnętrzu. Połączone z przeponą i tłokiem tłoczysko oddziałuje na dźwignię rozpieracza, który rozsuwa szczęki hamulca. W konstrukcjach z hamulcami tarczowymi tłoczysko porusza dźwignią popychacza, która przy pomocy mechanizmu mimośrodowego przesuwa klocki. Są to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Są umieszczone przy kołach tylnych pojazdu. Podzielone są na dwie komory, z których jedna jest połączona z obwodem hamulca postojowego, zaś druga z obwodem hamulca roboczego. Załączenie hamulca postojowego polega na połączeniu pierwszej z komór z atmosferą. Wówczas w wyniku działania sprężyny umieszczonej w jego wnętrzu, przesuwa się i oddziałuje na mechanizm rozpierający szczęki. Po uruchomieniu silnika i ustawieniu dźwigni sterującej zaworem hamulca postojowego w pozycji neutralnej, komora wypełnia się sprężonym powietrzem, co powoduje zrównoważenie siły sprężyny. Są to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza tłoczonego ze sprężarki do zbiorników. Powietrze zanieczyszczone jest parą wodną, która może się skraplać wewnątrz zbiorników i w połączeniu z olejem pochodzącym z układu smarowania sprężarki tworzyć emulsję. Para wodna po skropleniu może spowodować unieruchomienie hamulca w okresie zimowym, powoduje korozję układu. Emulsja powoduje zmniejszenie przepływu powietrza w układzie. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Służy do utrzymania ciśnienia tłoczonego przez sprężarkę powietrza na wymaganym poziomie, gdy ciśnienie w układzie osiąga maksymalny poziom odłącza sprężarkę lub przerywa tłoczenie powietrza do układu. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Jego zadaniem jest sterowanie przepływem powietrza od sprężarki do zbiorników lub obwodów instalacji tak, aby zapewnić utrzymanie ciśnienia w najważniejszych wodach, gdyby doszło do uszkodzenia innych obwodów utrzymuje on ciśnienie w jednym z obwodów hamowania w przypadku awarii drugiego. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Służą do magazynowania sprężonego powietrza. Zawory odwadniające umożliwiają odprowadzenie na zewnątrz wody powstałej podczas skraplania pary wodnej zawartej w zmagazynowanym powietrzu. Są to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Jest sterowany przez kierowcę ręczną dźwignią umieszczoną w kabinie. Jego zadaniem jest podanie powietrza ze zbiornika do siłowników hamulców kół tylnych. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Umieszczony w obwodzie hamowania kół tylnych, jednym z jego zadań jest obniżenie ciśnienia w obwodzie hamowania kół tylnych przy gwałtownym hamowaniu, co ma zapobiec zablokowaniu tych kół. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Jej rolą jest wytworzenie wysokiego ciśnienia powietrza koniecznego do działania pneumatycznego układu hamulcowego. W pojazdach samochodowych są to najczęściej konstrukcje tłokowe, zdolne do wytwarzania ciśnienia powietrza od około ośmiu do czternastu barów i wydatku tysiąc litrów na minutę. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Podzespół sterowany bezpośrednio pedałem hamulca, obsługiwany przez kierowcę samochodu ciężarowego lub autobusu. Jego rolą jest połączenie zbiorników sprężonego powietrza z siłownikami układu hamulcowego. Kierowca, naciskając pedał hamulca, steruje ciśnieniem powietrza dopływającego do siłowników, regulując tym samym siłę hamowania. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Są umieszczone przy kołach przednich samochodu ciężarowego lub autobusu. W wyniku doprowadzenia sprężonego powietrza do komory, następuję ugięcie przepony i sprężyny umieszczonej w jego wnętrzu. Połączone z przeponą i tłokiem tłoczysko oddziałuje na dźwignię rozpieracza, który rozsuwa szczęki hamulca. W konstrukcjach z hamulcami tarczowymi tłoczysko porusza dźwignią popychacza, która przy pomocy mechanizmu mimośrodowego przesuwa klocki. Są to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Są umieszczone przy kołach tylnych pojazdu. Podzielone są na dwie komory, z których jedna jest połączona z obwodem hamulca postojowego, zaś druga z obwodem hamulca roboczego. Załączenie hamulca postojowego polega na połączeniu pierwszej z komór z atmosferą. Wówczas w wyniku działania sprężyny umieszczonej w jego wnętrzu, przesuwa się i oddziałuje na mechanizm rozpierający szczęki. Po uruchomieniu silnika i ustawieniu dźwigni sterującej zaworem hamulca postojowego w pozycji neutralnej, komora wypełnia się sprężonym powietrzem, co powoduje zrównoważenie siły sprężyny. Są to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza tłoczonego ze sprężarki do zbiorników. Powietrze zanieczyszczone jest parą wodną, która może się skraplać wewnątrz zbiorników i w połączeniu z olejem pochodzącym z układu smarowania sprężarki tworzyć emulsję. Para wodna po skropleniu może spowodować unieruchomienie hamulca w okresie zimowym, powoduje korozję układu. Emulsja powoduje zmniejszenie przepływu powietrza w układzie. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Służy do utrzymania ciśnienia tłoczonego przez sprężarkę powietrza na wymaganym poziomie, gdy ciśnienie w układzie osiąga maksymalny poziom odłącza sprężarkę lub przerywa tłoczenie powietrza do układu. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Jego zadaniem jest sterowanie przepływem powietrza od sprężarki do zbiorników lub obwodów instalacji tak, aby zapewnić utrzymanie ciśnienia w najważniejszych wodach, gdyby doszło do uszkodzenia innych obwodów utrzymuje on ciśnienie w jednym z obwodów hamowania w przypadku awarii drugiego. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Służą do magazynowania sprężonego powietrza. Zawory odwadniające umożliwiają odprowadzenie na zewnątrz wody powstałej podczas skraplania pary wodnej zawartej w zmagazynowanym powietrzu. Są to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Jest sterowany przez kierowcę ręczną dźwignią umieszczoną w kabinie. Jego zadaniem jest podanie powietrza ze zbiornika do siłowników hamulców kół tylnych. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Umieszczony w obwodzie hamowania kół tylnych, jednym z jego zadań jest obniżenie ciśnienia w obwodzie hamowania kół tylnych przy gwałtownym hamowaniu, co ma zapobiec zablokowaniu tych kół. Jest to 1. siłowniki przeponowo‑sprężynowe, 2. zawór hamulca postojowego, 3. zbiorniki sprężonego powietrza z zaworami odwadniającymi, 4. główny zawór sterujący hamulcami, 5. czteroobwodowy zawór zabezpieczający, 6. regulator ciśnienia, 7. filtr powietrza z osuszaczem, 8. korektor ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych, 9. sprężarka, 10. siłowniki membranowe.
- Element układu kierowniczego odpowiedzialny za zamianę ruchu obrotowego kolumny kierownicy na ruch obrotowy ramienia przekładni kierowniczej. W tej przekładni ruch obrotowy wału kolumny kierownicy powoduje ruch obrotowy połączonej z nim śruby umieszczonej wewnątrz przekładni. Gwint śruby i nakrętki połączony jest przy pomocy kulek. Przy obrocie śruby kulki przetaczają się i przesuwają nakrętkę wzdłuż osi śruby. Współpracujący z zewnętrzną częścią nakrętki wycinek zębaty przenosi ruch na ramię przekładni kierowniczej. Jest to 1. ramię trapezu zwrotniczego, 2. poprzeczny drążek układu kierowniczego, 3. zbieżność kół, 4. wzdłużny drążek kierowniczy, 5. kulkowa przekładnia kierownicza obiegowa.
- Jego zadaniem jest przenoszenie ruchu ramienia przekładni kierowniczej na ramię zwrotnicy. Przesunięcie tego drążka wywołane ruchem ramienia przekładni kierowniczej powoduje, że ramię zwrotnicy obraca ją wokół sworznia zamontowanego na osi przedniej. Jest to 1. ramię trapezu zwrotniczego, 2. poprzeczny drążek układu kierowniczego, 3. zbieżność kół, 4. wzdłużny drążek kierowniczy, 5. kulkowa przekładnia kierownicza obiegowa.
- Element zwrotnicy koła, połączony z nią sztywno, którego zadaniem jest przeniesienie ruchu obracającej się zwrotnicy na poprzeczny drążek układu kierowniczego. Jest to 1. ramię trapezu zwrotniczego, 2. poprzeczny drążek układu kierowniczego, 3. zbieżność kół, 4. wzdłużny drążek kierowniczy, 5. kulkowa przekładnia kierownicza obiegowa.
- Jeden z elementów układu kierowniczego tworzący wraz z ramionami trapezu zwrotniczego układ kinematyczny, powodujący takie ustawienie kół kierowanych, że podczas ich skrętu koło wewnętrzne jest skręcane pod większym kątem niż wewnętrzne. Jest to 1. ramię trapezu zwrotniczego, 2. poprzeczny drążek układu kierowniczego, 3. zbieżność kół, 4. wzdłużny drążek kierowniczy, 5. kulkowa przekładnia kierownicza obiegowa.
- Mierzona w stopniach lub milimetrach nierównoległość ustawienia kół jednej osi podczas jazdy na wprost. Niewłaściwa prowadzi do nadmiernego zużycia zewnętrznych pasów rzeźby bieżnika. W układach kierowniczych można ją regulować poprzez zmianę długości poprzecznego drążka układu kierowniczego. Jest to 1. ramię trapezu zwrotniczego, 2. poprzeczny drążek układu kierowniczego, 3. zbieżność kół, 4. wzdłużny drążek kierowniczy, 5. kulkowa przekładnia kierownicza obiegowa.
- Element układu kierowniczego odpowiedzialny za zamianę ruchu obrotowego kolumny kierownicy na ruch obrotowy ramienia przekładni kierowniczej. W tej przekładni ruch obrotowy wału kolumny kierownicy powoduje ruch obrotowy połączonej z nim śruby umieszczonej wewnątrz przekładni. Gwint śruby i nakrętki połączony jest przy pomocy kulek. Przy obrocie śruby kulki przetaczają się i przesuwają nakrętkę wzdłuż osi śruby. Współpracujący z zewnętrzną częścią nakrętki wycinek zębaty przenosi ruch na ramię przekładni kierowniczej. Jest to 1. ramię trapezu zwrotniczego, 2. poprzeczny drążek układu kierowniczego, 3. zbieżność kół, 4. wzdłużny drążek kierowniczy, 5. kulkowa przekładnia kierownicza obiegowa.
- Jego zadaniem jest przenoszenie ruchu ramienia przekładni kierowniczej na ramię zwrotnicy. Przesunięcie tego drążka wywołane ruchem ramienia przekładni kierowniczej powoduje, że ramię zwrotnicy obraca ją wokół sworznia zamontowanego na osi przedniej. Jest to 1. ramię trapezu zwrotniczego, 2. poprzeczny drążek układu kierowniczego, 3. zbieżność kół, 4. wzdłużny drążek kierowniczy, 5. kulkowa przekładnia kierownicza obiegowa.
- Element zwrotnicy koła, połączony z nią sztywno, którego zadaniem jest przeniesienie ruchu obracającej się zwrotnicy na poprzeczny drążek układu kierowniczego. Jest to 1. ramię trapezu zwrotniczego, 2. poprzeczny drążek układu kierowniczego, 3. zbieżność kół, 4. wzdłużny drążek kierowniczy, 5. kulkowa przekładnia kierownicza obiegowa.
- Jeden z elementów układu kierowniczego tworzący wraz z ramionami trapezu zwrotniczego układ kinematyczny, powodujący takie ustawienie kół kierowanych, że podczas ich skrętu koło wewnętrzne jest skręcane pod większym kątem niż wewnętrzne. Jest to 1. ramię trapezu zwrotniczego, 2. poprzeczny drążek układu kierowniczego, 3. zbieżność kół, 4. wzdłużny drążek kierowniczy, 5. kulkowa przekładnia kierownicza obiegowa.
- Mierzona w stopniach lub milimetrach nierównoległość ustawienia kół jednej osi podczas jazdy na wprost. Niewłaściwa prowadzi do nadmiernego zużycia zewnętrznych pasów rzeźby bieżnika. W układach kierowniczych można ją regulować poprzez zmianę długości poprzecznego drążka układu kierowniczego. Jest to 1. ramię trapezu zwrotniczego, 2. poprzeczny drążek układu kierowniczego, 3. zbieżność kół, 4. wzdłużny drążek kierowniczy, 5. kulkowa przekładnia kierownicza obiegowa.
- Ćwiczenie 2. - Układ napędowyWstaw w tekstĆwiczenie 2. - Układ napędowy
Re6NmOOfijcfs Wstaw odpowiedzi w luki Silnik w samochodzie użytkowym jest konstrukcją o zapłonie 1. samoczynnym, 2. przeciążeniem, 3. cieczą, 4. spalinowym, 5. silnika, 6. przechylania, 7. samoczynnego, 8. spalin, z bezpośrednim wtryskiem Common Rail, wyposażony w układ doładowania oraz oczyszczania 1. samoczynnym, 2. przeciążeniem, 3. cieczą, 4. spalinowym, 5. silnika, 6. przechylania, 7. samoczynnego, 8. spalin. Silniki w tych pojazdach są chłodzone 1. samoczynnym, 2. przeciążeniem, 3. cieczą, 4. spalinowym, 5. silnika, 6. przechylania, 7. samoczynnego, 8. spalin. Sprzęgło umożliwia czasowe odłączenie 1. samoczynnym, 2. przeciążeniem, 3. cieczą, 4. spalinowym, 5. silnika, 6. przechylania, 7. samoczynnego, 8. spalin od skrzyni biegów i chroni układ napędowy przed 1. samoczynnym, 2. przeciążeniem, 3. cieczą, 4. spalinowym, 5. silnika, 6. przechylania, 7. samoczynnego, 8. spalin. Nadwozie samowyładowcze (wywrotka) jest wyposażone w skrzynię, która ma możliwość 1. samoczynnym, 2. przeciążeniem, 3. cieczą, 4. spalinowym, 5. silnika, 6. przechylania, 7. samoczynnego, 8. spalin w celu jej opróżnienia.Wstaw odpowiedzi w luki Silnik w samochodzie użytkowym jest konstrukcją o zapłonie 1. samoczynnym, 2. przeciążeniem, 3. cieczą, 4. spalinowym, 5. silnika, 6. przechylania, 7. samoczynnego, 8. spalin, z bezpośrednim wtryskiem Common Rail, wyposażony w układ doładowania oraz oczyszczania 1. samoczynnym, 2. przeciążeniem, 3. cieczą, 4. spalinowym, 5. silnika, 6. przechylania, 7. samoczynnego, 8. spalin. Silniki w tych pojazdach są chłodzone 1. samoczynnym, 2. przeciążeniem, 3. cieczą, 4. spalinowym, 5. silnika, 6. przechylania, 7. samoczynnego, 8. spalin. Sprzęgło umożliwia czasowe odłączenie 1. samoczynnym, 2. przeciążeniem, 3. cieczą, 4. spalinowym, 5. silnika, 6. przechylania, 7. samoczynnego, 8. spalin od skrzyni biegów i chroni układ napędowy przed 1. samoczynnym, 2. przeciążeniem, 3. cieczą, 4. spalinowym, 5. silnika, 6. przechylania, 7. samoczynnego, 8. spalin. Nadwozie samowyładowcze (wywrotka) jest wyposażone w skrzynię, która ma możliwość 1. samoczynnym, 2. przeciążeniem, 3. cieczą, 4. spalinowym, 5. silnika, 6. przechylania, 7. samoczynnego, 8. spalin w celu jej opróżnienia. - Ćwiczenie 3. - Układ kierowniczyGrupuj elementyĆwiczenie 3. - Układ kierowniczy
RxfHVJAkHvqD42 Przyporządkuj elementy składowe do poszczególnych mechanizmów. Mechanizm kierowniczy Możliwe odpowiedzi: 1. Przekładnia kierownicza, 2. Zacisk, 3. Zawór sterujący, 4. Klocek hamulcowy, 5. Kolumna kierownicy, 6. Tarcza hamulcowa, 7. Pompa oleju hydraulicznego Mechanizm hamulcowy Możliwe odpowiedzi: 1. Przekładnia kierownicza, 2. Zacisk, 3. Zawór sterujący, 4. Klocek hamulcowy, 5. Kolumna kierownicy, 6. Tarcza hamulcowa, 7. Pompa oleju hydraulicznego Mechanizm wspomagania Możliwe odpowiedzi: 1. Przekładnia kierownicza, 2. Zacisk, 3. Zawór sterujący, 4. Klocek hamulcowy, 5. Kolumna kierownicy, 6. Tarcza hamulcowa, 7. Pompa oleju hydraulicznegoPrzyporządkuj elementy składowe do poszczególnych mechanizmów. Mechanizm kierowniczy Możliwe odpowiedzi: 1. Przekładnia kierownicza, 2. Zacisk, 3. Zawór sterujący, 4. Klocek hamulcowy, 5. Kolumna kierownicy, 6. Tarcza hamulcowa, 7. Pompa oleju hydraulicznego Mechanizm hamulcowy Możliwe odpowiedzi: 1. Przekładnia kierownicza, 2. Zacisk, 3. Zawór sterujący, 4. Klocek hamulcowy, 5. Kolumna kierownicy, 6. Tarcza hamulcowa, 7. Pompa oleju hydraulicznego Mechanizm wspomagania Możliwe odpowiedzi: 1. Przekładnia kierownicza, 2. Zacisk, 3. Zawór sterujący, 4. Klocek hamulcowy, 5. Kolumna kierownicy, 6. Tarcza hamulcowa, 7. Pompa oleju hydraulicznegoRli2xVKsZ70wf2 Przyporządkuj podane elementy do odpowiednich grup: mechanizm kierowniczy, hamulcowy i wspomagania. Edytuj w pole znajdujące się pod nazwą grupy i wybierz wszystkie jej elementy z listy rozwijalnej. Mechanizm kierowniczy Możliwe odpowiedzi: 1. przekładnia kierownicza, 2. tarcza hamulcowa, 3. klocek hamulcowy, 4. pompa oleju hydraulicznego, 5. kolumna kierownicy, 6. zacisk Mechanizm hamulcowy Możliwe odpowiedzi: 1. przekładnia kierownicza, 2. tarcza hamulcowa, 3. klocek hamulcowy, 4. pompa oleju hydraulicznego, 5. kolumna kierownicy, 6. zacisk Mechanizm wspomagania Możliwe odpowiedzi: 1. przekładnia kierownicza, 2. tarcza hamulcowa, 3. klocek hamulcowy, 4. pompa oleju hydraulicznego, 5. kolumna kierownicy, 6. zaciskPrzyporządkuj podane elementy do odpowiednich grup: mechanizm kierowniczy, hamulcowy i wspomagania. Edytuj w pole znajdujące się pod nazwą grupy i wybierz wszystkie jej elementy z listy rozwijalnej. Mechanizm kierowniczy Możliwe odpowiedzi: 1. przekładnia kierownicza, 2. tarcza hamulcowa, 3. klocek hamulcowy, 4. pompa oleju hydraulicznego, 5. kolumna kierownicy, 6. zacisk Mechanizm hamulcowy Możliwe odpowiedzi: 1. przekładnia kierownicza, 2. tarcza hamulcowa, 3. klocek hamulcowy, 4. pompa oleju hydraulicznego, 5. kolumna kierownicy, 6. zacisk Mechanizm wspomagania Możliwe odpowiedzi: 1. przekładnia kierownicza, 2. tarcza hamulcowa, 3. klocek hamulcowy, 4. pompa oleju hydraulicznego, 5. kolumna kierownicy, 6. zacisk