R1eOMM9g5oaRM
Symbol wiadomości
licencja: CC BY 2.0

Świat pędzi przed siebie. Wszyscy chcemy być pierwsi i orientowć się w nowościach. W związku z tym niezwykle dynamicznie rozwija się technika, której zadaniem jest służenie ludziom. Jednocześnie mamy coraz mniej czasu, więc zależy nam na szybkim przepływie informacji, na samym przekazie, a nie na jego jakości. Język jest żywą materią i szybko reaguje na zmiany zachodzące w komunikowaniu się. Dla osób starszych język nowoczesnych mediów jest często niezrozumiały, wręcz zaszyfrowany, ale młodzi traktują go jak naturalny, obecny na co dzień w mejlach, SMS‑ach, na Skypie czy wśród grupy znajomych grających w tę samą grę. Czy mamy do czynienia z szyframi, czy jest to nowoczesny e‑język, którym jedni potrafią się doskonale porozumiewać, a drudzy mozolnie próbują go zrozumieć?

Już wiesz

Przejrzyj swoje SMS‑y lub mejle i zwróć uwagę nie tyle na ich treść, ile na sposób zapisu. Zapisz swoje spostrzeżenia.

j00000003BB2v27_0000000E
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Język mejli

Ćwiczenie 1.1

Przeczytaj następujące teksty z korespondencji mejlowej.

1) Szanowna Pani,

w odpowiedzi na przesłane przez Panią pytania informuję, że wszystkie dokumenty potrzebne do zatrudnienia Pani wpłynęły do nas terminowo i są obecnie analizowane pod względem merytorycznym. O pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu Pani podania o pracę poinformujemy drogą mailową.

Z poważaniem

Jakub B.

2) Siema Patryk,

wbijasz do mnie na sylwka? Jeśli się zdecydujesz, to zrzuta po 15 zł. Weź ze sobą picie, dużą pakę chipsów i oczywiście coś wystrzałowego – korsarzykij00000003BB2v27_000tp001korsarzyki xDj00000003BB2v27_000tp002xD.

Pozdro, widzimy się na TSj00000003BB2v27_000tp003TS’ie ;))

Przemson

Ćwiczenie 1.2

Po przeczytaniu obu mejli wykonaj następujące polecenia:

a) Wskaż, kto i do kogo napisał te teksty.
b) Znajdź i wypisz charakterystyczne cechy języka pierwszego mejla.
c) Określ język drugiego mejla. Zapisz w punktach jego charakterystyczne cechy.
d) Niemal wszyscy używają emotikonów. Znajdź je w tekście drugiego mejla i stwórz ich zabarwioną humorystycznie definicję.

Ćwiczenie 1.3

Ćwiczenie 1.4
RoT5tSzebE4s11
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1.5

Stwórz kilka własnych emotikonów, w których wykorzystasz różne znaki.

Ćwiczenie 1.6

Przekształć drugi mejl tak, aby był on zaproszeniem na imprezę sylwestrową, ale nie używaj języka potocznego, skrótowcówj00000003BB2v27_000tp004skrótowców i emotikonów.

j00000003BB2v27_000tp001
j00000003BB2v27_000tp002
j00000003BB2v27_000tp003
j00000003BB2v27_000tp004
j00000003BB2v27_0000001R
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Slangj00000003BB2v27_000tp005Slang internetowy

Do przeczytania (I)

Fragment rozmowy dwóch graczy League of Legends Patryka i Przemka podczas gry:

Przemek: No, siemka, jestem.

Patryk: Hej, ja jestem readyj00000003BB2v27_000tp006ready.

Przemek: Zaproś go, RP’kij00000003BB2v27_000tp007RP’ki wydał na logoj00000003BB2v27_000tp008logo.

Patryk: Ale mam lagij00000003BB2v27_000tp009lagi! Już pograłem.

Przemek: Dawaj, ja nie mam czasu. ZWj00000003BB2v27_000tp00AZW na chwilkę. (po chwili) Już gram. Mam ochotę zagrać Jaxemj00000003BB2v27_000tp00BJaxem. Kogo mam picknąćj00000003BB2v27_000tp00Cpicknąć na midaj00000003BB2v27_000tp00Dmida? Co ty na to? Mam lagi, nie pogramy, mam 600 pingaj00000003BB2v27_000tp00Epinga.

Patryk: Ja gram Yasuoj00000003BB2v27_000tp00FYasuo.

Przemek: Ale mam fajne stackowaniej00000003BB2v27_000tp00Gstackowanie na Qj00000003BB2v27_000tp00HQ! Jest OK. Co robisz?!

Patryk: Gram, a co?

Przemek: Kim grasz? Mam scrollaj00000003BB2v27_000tp00Iscrolla zrąbanego! Nicej00000003BB2v27_000tp00JNice! Sprzedaj skinj00000003BB2v27_000tp00Kskin.

Patryk: Master YIj00000003BB2v27_000tp00LMaster YI wraca.

Przemek: Ich Master, ostro leci! Wbiłj00000003BB2v27_000tp00MWbił, żeby flashnąćj00000003BB2v27_000tp00Nflashnąć.

Patryk: Uwaga, biegnie!

Po przeczytaniu przytoczonego fragmentu rozmowy wykonaj następujące polecenia:

Ćwiczenie 2.1

Odpowiedz na pytania:

  • O czym rozmawiają gracze?

  • Czy treść ich rozmowy byłaby dla wszystkich zrozumiała bez zamieszczonych pod tekstem objaśnień?

  • Czy wyjaśnienia umożliwiają pełne zrozumienie dialogu?

Odpowiedzi uzasadnij.

Ćwiczenie 2.2

Podaj charakterystyczne cechy języka graczy internetowych.

Ćwiczenie 2.3

Nazwij rodzaje wypowiedzeń, którymi posługują się gracze, i wyjaśnij, co poprzez nie wyrażają.

Ćwiczenie 2.4

Sprawdź, czy wszystkie kolejne wypowiedzi graczy zachowują związki przyczynowo‑skutkowe. Ustal, czy sposób zorganizowania ich wypowiedzi służy konkretnemu celowi.

Ćwiczenie 2.5

Znajdź w rozmowie graczy internetowych jeden rodzimy wyraz, który został użyty w innym znaczeniu. Zapisz go.

Ćwiczenie 2.6

Ćwiczenie 2.7
RplCvIrW0PFX91
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j00000003BB2v27_000tp006
j00000003BB2v27_000tp007
j00000003BB2v27_000tp008
j00000003BB2v27_000tp009
j00000003BB2v27_000tp00A
j00000003BB2v27_000tp00B
j00000003BB2v27_000tp00C
j00000003BB2v27_000tp00D
j00000003BB2v27_000tp00E
j00000003BB2v27_000tp00F
j00000003BB2v27_000tp00G
j00000003BB2v27_000tp00H
j00000003BB2v27_000tp00I
j00000003BB2v27_000tp00J
j00000003BB2v27_000tp00K
j00000003BB2v27_000tp00L
j00000003BB2v27_000tp00M
j00000003BB2v27_000tp00N
j00000003BB2v27_000tp005
j00000003BB2v27_000EX002
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Do przeczytania (II)

Fragment czatu na Skypie Norbiego i Przema:

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

˂Norbi˃ Siema, masz już FIFĘ 2014j00000003BB2v27_000tp00OFIFĘ 2014?

˂Przemo˃ Nie:(, :C, w tym sklepie u nas nic nie ma, powinni go zamknąć. Mają tylko 2012, po co to komu????:-/

˂Norbi˃ A 2013 masz?

˂Przemo˃ Yes! W8

˂Norbi˃ Pożyczysz mi 2013, bo moja nie chodzi? Muszę coś sprawdzić.

˂Przemo˃ NP, ;)

˂Norbi˃ Byłeś w Lubinie, tam już pewnie jest 2014??

˂Przemo˃ Nie mamy teraz auta, zepsute :((((

˂Norbi˃ To do bani, beznadzieja. Ale ja jutro jadę z ojcem, to możesz pojechać z nami.

˂Przemo˃ THX, super, zadzwoń jutro, jak będziesz wyjeżdżał, tylko don't 4GET!

˂Norbi˃ OK. Cze!

Po przeczytaniu fragmentu rozmowy Norbiego i Przema wykonaj następujące polecenia:

Ćwiczenie 3.1

Wyjaśnij, w jaki sposób internauci wykorzystują język do wyrażania swoich emocji. Znajdź odpowiednie przykłady w tekście.

Ćwiczenie 3.2

W tekście zaznacz kolorem wyrażenia, które powstały z cyfr i liter. Omów mechanizm powstania tych wyrażeń i podaj ich znaczenie.

Ćwiczenie 3.3

Wyrazy, które powstały w wyniku usunięcia końcowych sylab lub liter z wyrazów bądź wyrażeń, to tzw. ucięcia, których przykłady możemy znaleźć w języku internautów. Wskaż je w tekście i wyjaśnij ich znaczenie.

Ćwiczenie 3.4

Zauważ, że w skrótowcach, których używają internauci w slangu internetowym, mogą pojawiać się także cyfry. Znajdź w dostępnych źródłach znaczenia angielskich skrótowców stosowanych w rozmowach internetowych.

Ćwiczenie 3.5
R1ZUMWoaXA9RJ1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3.6

Ćwiczenie 3.7
R92qa5YVy8OK61
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j00000003BB2v27_000tp00O
j00000003BB2v27_0000006J

Zadaniowo

Ćwiczenie 4

W ramach akcji „Szlachetna paczka” będziesz zajmować się w szkole zbieraniem nieużywanych gier komputerowych i różnych elektronicznych gadżetów. Napisz list oficjalny, mejl i SMS, w których poinformujesz o tej akcji i zachęcisz do uczestnictwa w niej swoich nauczycieli, koleżanki i kolegów.

R1LfeeOkBDcPL1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.