A grandfather gave his grandchildren Kasia and Tomek PLN 386. How should children divide the money between themselves so that each of them has the same amount? How to perform such a division if the amount received from the grandfather is greater? How to do this if there are more children to receive the money?
Think - is it easy to divide large numbers in your head? In what cases do we talk about division with the remainder? How to do these operations without a calculator?
Open the slideshow and observe how we divide natural numbers by one‑digit numbersone‑digit numbersone‑digit numbers. Formulate conclusions and compare them with the presented information.
R1WFNyzDlG1Zh1
Pokaz multimedialny - pisemne dzielenie liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
Pokaz multimedialny - pisemne dzielenie liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
to divide a multi‑digit number by a one‑digit number we write the dividenddividenddividend and the divisordivisordivisor side by side, we draw a line above the dividend,
we divide the dividend digits sequentially by the one‑digit number, starting with the number of the highest order,
we write down the result under the line in the appropriate rows.
5. Solve the following word problems: write down the appropriate operations and check if they are correct. Write down the solutions. a) Kasia brought candies to school and shared them with her three friends. How many candies did each girl get, if Kasia had 48 candies in her purse? b) For 6 days the cyclist rode 215 km. Calculate how many kilometers he/she travelled every day, if it is known that for the first five days he/ she travelled the same distance, and on the last day he/ she travelled the shortest distance.
to divide a multi‑digit number by a one‑digit number we write the dividenddividenddividend and the divisordivisordivisor side by side, we draw a line above the dividend,
we divide the dividend digits sequentially by the one‑digit number, starting with the number of the highest order,
we write down the result under the line in the appropriate rows,
we check the correctness of the division using multiplication.
Exercises
Exercise 1
Rw0AOylhOwuc0
Each child participating in a sports competition received a medal which cost 8 PLN. Calculate how many participants there were, if the organizers spent 2520 PLN on the medals. Możliwe odpowiedzi: Pierwszy wariant: 430 children, Drugi wariant: 415 children, Trzeci wariant: 315 children, Czwarty wariant: 360 children
Each child participating in a sports competition received a medal which cost 8 PLN. Calculate how many participants there were, if the organizers spent 2520 PLN on the medals. Możliwe odpowiedzi: Pierwszy wariant: 430 children, Drugi wariant: 415 children, Trzeci wariant: 315 children, Czwarty wariant: 360 children
Each child participating in a sports competition received a medal which cost 8 PLN. Calculate how many participants there were, if the organizers spent 2520 PLN on the medals.
430 children
415 children
315 children
360 children
Zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2
Match quotients to the operations. Check the correctness of the performed operations using multiplication.
1.
2.
3.
4.
5.
A.
B.
C.
D.
E.
1. C
2. E
3. A
4. B
5. D
Exercise 3
Find other methods of column divisioncolumn division column division of natural numbers than those learned in the lesson.
Describe them in English.
Exercise 4
RsBIf2PZsCtjb
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. dzielenie pisemne przez liczby jednocyfrowe - column division of natural numbers by one-digit numbers, 2. poprawność dzielenia - correctness of division, 3. dzielenie z resztą - division with remainder, 4. dzielenie bez reszty - division with no remainder, 5. dzielna - divisor, 6. dzielnik - dividend
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. dzielenie pisemne przez liczby jednocyfrowe - column division of natural numbers by one-digit numbers, 2. poprawność dzielenia - correctness of division, 3. dzielenie z resztą - division with remainder, 4. dzielenie bez reszty - division with no remainder, 5. dzielna - divisor, 6. dzielnik - dividend
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
dzielenie pisemne przez liczby jednocyfrowe - column division of natural numbers by one-digit numbers
poprawność dzielenia - correctness of division
dzielenie z resztą - division with remainder
dzielenie bez reszty - division with no remainder
dzielna - divisor
dzielnik - dividend
Rzadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RYqEjnW88kjgJ1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
dzielenie z resztą
dzielna
correctness of division
dzielenie bez reszty
dividend
column division of natural numbers by one-digit numbers
division with remainder
poprawność dzielenia
division with no remainder
dzielenie pisemne przez liczby jednocyfrowe
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.