Czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep
Obsługa techniczna ma za zadanie utrzymywać pojazd w pełnej sprawności. W trakcie użytkowania, w wyniku naturalnych procesów zużycia i wpływu czynników zewnętrznych, zmienia się stan techniczny poszczególnych zespołów i elementów, co może prowadzić do uszkodzeń lub zakłóceń w działaniu maszyny. Niekorzystne zmiany w niektórych systemach (np. układzie hamulcowym) mogą być przyczyną wypadków. Utrzymanie właściwego stanu technicznego pojazdu i przestrzeganie zalecanych terminów przeglądów technicznych pomagają ograniczyć koszty eksploatacji, utrzymują pojazd w dobrej kondycji i zapewniają bezpieczną oraz skuteczną pracę na polu.
Okres między kolejnymi przeglądami technicznymi pojazdów rolniczych określamy w jednostkach zwanych motogodzinami. Motogodzina jest równoważna godzinie pracy silnika przy ustalonej przez producenta prędkości obrotowej, np. 1500 obr./min dla ciągników Ursus. Cykl przeglądowy ciągników zawiera się w pewnym przedziale motogodzin i uzależniony jest od wskazań producenta maszyny zawartych w instrukcji technicznej.
Nazwa | Symbol | Przedział motogodzin |
---|---|---|
Przegląd kontrolny | P1 | 8‑10 (codziennie) |
Przegląd okresowy | P2 | 100‑125 |
Przegląd duży | P3 | 200‑250 |
Naprawa rewizyjna | P4 | 400‑500 |
Naprawa główna | P5 | 800‑1000 |
Przeglądy P1, P2 oraz P3 wykonać powinien użytkownik ciągnika, a przeglądy P4 i P5 ze względu na zakres prac należy przeprowadzać w specjalistycznym warsztacie.
W ramach obsługi okresowej o wyższym numerze przeprowadza się wszystkie czynności związane z obsługą i kontrolą ciągnika, które są zawarte w obsługach okresowych o numerze niższym. Ponadto wykonuje się dodatkowe czynności wskazane przez producenta w instrukcji obsługi.
W przypadku uruchomienia ciągnika po dłuższym okresie przechowywania należy przeprowadzić przegląd sezonowy (PS). Aby przygotować ciągnik do pracy po sezonie zimowym należy podjąć następujące kroki:
uzupełnić powietrze w kołach;
zdjąć ciągnik z podpór;
napełnić zbiornik paliwa, a także układ chłodzenia i ogrzewania płynem chłodzącym;
naładować i podłączyć akumulator;
sprawdzić poziom oleju smarującego w silniku, filtrze powietrza, układzie napędowym i hydraulicznym, przednim moście i zwolnicach oraz odporze pośredniej wału;
skontrolować napięcie paska klinowego napędu alternatora;
usunąć zasłonę wylotu rury wydechowej;
uruchomić silnik i skontrolować poprawność wskazań urządzeń pomiarowo‑kontrolnych i działanie organów sterowania;
wykonać jazdę próbną bez obciążenia.
Czynności wykonywane podczas sprzęgania i rozprzęgania przyczepy
Sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym – prawidłowa kolejność:
Pojazd silnikowy zaparkowany obok przyczepy.
Podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę.
Cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia.
Regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku, gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia).
Dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem.
Podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest wyposażona w hamulec postojowy.
Czynności wykonywane podczas rozprzęgania – prawidłowa kolejność:
Zaciągnięcie hamulca awaryjnego pojazdu silnikowego i unieruchomienie silnika.
Zabezpieczenie pojazdu silnikowego i przyczepy przed samoczynnym przemieszczeniem się (użycie klinów lub hamulca postojowego przyczepy).
Odłączenie przewodów elektrycznych i hamulcowych we właściwej kolejności (zabezpieczenie ich przed zabrudzeniem poprzez umieszczenie ich we właściwym miejscu).
Wysunięcie podpory, jeżeli zaczep przyczepy jest wyposażony w podporę.
Rozłączenie pojazdu z przyczepą (odjechanie pojazdem).
Ustawienie pojazdu obok przyczepy.