Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

E‑book – Nauka jazdy oraz doskonalenia techniki kierowania ciągnikiem rolniczym

OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych – ogrodnik 611303; technik ogrodnik 314205

bg‑yellow

Czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep

Obsługa techniczna ma za zadanie utrzymywać pojazd w pełnej sprawności. W trakcie użytkowania, w wyniku naturalnych procesów zużycia i wpływu czynników zewnętrznych, zmienia się stan techniczny poszczególnych zespołów i elementów, co może prowadzić do uszkodzeń lub zakłóceń w działaniu maszyny. Niekorzystne zmiany w niektórych systemach (np. układzie hamulcowym) mogą być przyczyną wypadków. Utrzymanie właściwego stanu technicznego pojazdu i przestrzeganie zalecanych terminów przeglądów technicznych pomagają ograniczyć koszty eksploatacji, utrzymują pojazd w dobrej kondycji i zapewniają bezpieczną oraz skuteczną pracę na polu.

Okres między kolejnymi przeglądami technicznymi pojazdów rolniczych określamy w jednostkach zwanych motogodzinami. Motogodzina jest równoważna godzinie pracy silnika przy ustalonej przez producenta prędkości obrotowej, np. 1500 obr./min dla ciągników Ursus. Cykl przeglądowy ciągników zawiera się w pewnym przedziale motogodzin i uzależniony jest od wskazań producenta maszyny zawartych w instrukcji technicznej.

Nazwa

Symbol

Przedział motogodzin

Przegląd kontrolny

P1

8‑10 (codziennie)

Przegląd okresowy

P2

100‑125

Przegląd duży

P3

200‑250

Naprawa rewizyjna

P4

400‑500

Naprawa główna

P5

800‑1000

Ważne!

Przeglądy P1, P2 oraz P3 wykonać powinien użytkownik ciągnika, a przeglądy P4 i P5 ze względu na zakres prac należy przeprowadzać w specjalistycznym warsztacie.

W ramach obsługi okresowej o wyższym numerze przeprowadza się wszystkie czynności związane z obsługą i kontrolą ciągnika, które są zawarte w obsługach okresowych o numerze niższym. Ponadto wykonuje się dodatkowe czynności wskazane przez producenta w instrukcji obsługi.

P1

Czynności zaliczane do obsługi codziennej (przegląd P1) to kontrola:

  • poziomu oleju w misie silnika (i w razie potrzeby uzupełnienie), poziom płynu chłodzącego, płynu hamulcowego i płynu hydraulicznego;

  • ilości paliwa w zbiorniku;

  • pracy silnika (osłuchowo) i wskazań przyrządów na tablicy rozdzielczej;

  • poziomu oleju i ilości zanieczyszczeń w pojemniku multicyklonu (w razie potrzeby trzeba oczyścić pojemnik i uzupełnić olej)

  • ciśnienia powietrza w oponach, ich zużycia i ewentualnych uszkodzeń przed każdym użyciem ciągnika rolniczego i przyczepy;

  • oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego ciągnika i przyczepy. W przypadku uszkodzeń należy wymienić przepalone żarówki lub naprawić zerwane połączenia elektryczne;

  • działania układu hamulcowego. Należy się upewnić, że hamulce działają poprawnie i że nie ma wycieków płynu hamulcowego;

  • czystości pojazdu: szyby, tablic, lamp i reflektorów;

  • daty ważności gaśnicy.

Więcej informacji na temat obsługi codziennej ciągnika znajdziesz w filmie Obsługa codzienna ciągnika rolniczegoDXRpAMzM5Obsługa codzienna ciągnika rolniczego.

P2

Podczas przeglądu technicznego P2 należy:

  • wymienić olej w filtrze powietrza;

  • sprawdzić: poziom oleju w zbiorniku serwomechanizmu oraz w skrzyni przekładniowej, tylnym moście i zwolnicach, dokręcenie nakrętek kół przednich, poziom oleju w przekładni głównej i zwolnicach przedniej osi napędzanej, poziom elektrolitu w akumulatorach i dokręcenie nakrętek kół tylnych;

  • nasmarować: przeguby kulowe drążków kierowniczych, przekładnię zębatą prawego wieszaka TUZ, połączenia gwintów TUZ, przeguby siłowników pomocniczych TUZ, łożysko wyciskowe sprzęgła, łożyska sworzni osi przedniej i zwrotnic;

  • oczyścić: filtr ssawny w skrzyni przekładniowej oraz odolejacz instalacji ciśnieniowej sprężarki powietrza.

P3

Podczas przeglądu technicznego P3 należy:

  • sprawdzić: naciąg paska klinowego wentylatora oraz pasków klinowych sprężarki powietrza, dokręcenie zewnętrznych połączeń śrubowych i gęstość elektrolitu w akumulatorach;

  • oczyścić: odśrodkowy filtr oleju, filtr powietrza, osadnik filtru paliwa pompy zasilającej, filtr paliwa i umyć wkład zgrubnego oczyszczania, oczyścić i zabezpieczyć smarem zaciski akumulatorów;

  • nasmarować: łożysko półosi prawej, przeguby i tulejkę przesuwną wału napędowego oraz przeguby zwrotnic;

  • wymienić olej w misce olejowej.

P4

Wykonując przegląd techniczny P4 należy:

  • oczyścić: pierścienie złącza turbosprężarki i  wkład filtrujący wentylatora kabiny

  • sprawdzić: osadzenie wirnika turbosprężarki, minimalną i maksymalną prędkość obrotową biegu jałowego (luzem), ciśnienie oleju w układzie smarowania, stan techniczny wtryskiwaczy i wyregulować ciśnienie wtrysku, sprawdzić luzy w układzie kierowniczym i zwrotnicach oraz ustawienie reflektorów przednich;

  • sprawdzić i wyregulować: zbieżność kół przednich, luz między bębnem a taśmą hamulca wzmacniacza momentu, luz w łożyskach kół przednich, luzy zaworowe oraz smarowanie dźwigienek zaworowych, wyregulować sprzęgło, hamulce i hamulec synchroniczny skrzyni przekładniowej;

  • wymienić wkłady filtru paliwa;

  • nasmarować piasty kół przednich oraz łożyska silnika wentylatora.

P5

Podczas przeglądu technicznego P5 należy:

  • wymienić: olej w układzie kierowniczym oraz filtr pełnoprzepływowy w skrzyni przekładniowej,

  • sprawdzić stan techniczny i działanie: podnośnika, regulatora napięcia, pneumatycznej instalacji sterowania hamulcami, pompy wtryskowej i regulatora prędkości obrotowej, łożysk tocznych sprężarki powietrza,

  • oczyścić: siatkę wlewu i korek magnetyczny w zbiorniku serwomechanizmu układu kierowniczego, silnik wentylatora, rozrusznik i alternator, sprawdzić szczotki i komutator.

Ponadto, po przebiegu 2400 mth należy sprawdzić ciśnienie sprężania cylindrów, osłuchać silnik stetoskopem oraz sprawdzić szczelność łożysk wału korbowego.

W przypadku uruchomienia ciągnika po dłuższym okresie przechowywania należy przeprowadzić przegląd sezonowy (PS). Aby przygotować ciągnik do pracy po sezonie zimowym należy podjąć następujące kroki:

  • uzupełnić powietrze w kołach;

  • zdjąć ciągnik z podpór;

  • napełnić zbiornik paliwa, a także układ chłodzenia i ogrzewania płynem chłodzącym;

  • naładować i podłączyć akumulator;

  • sprawdzić poziom oleju smarującego w silniku, filtrze powietrza, układzie napędowym i hydraulicznym, przednim moście i zwolnicach oraz odporze pośredniej wału;

  • skontrolować napięcie paska klinowego napędu alternatora;

  • usunąć zasłonę wylotu rury wydechowej;

  • uruchomić silnik i skontrolować poprawność wskazań urządzeń pomiarowo‑kontrolnych i działanie organów sterowania;

  • wykonać jazdę próbną bez obciążenia.

Czynności wykonywane podczas sprzęgania i rozprzęgania przyczepy

Sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym – prawidłowa kolejność:

  1. Pojazd silnikowy zaparkowany obok przyczepy.

  2. Podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę.

  3. Cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia.

  4. Regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku, gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia).

  5. Dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem.

  6. Podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest wyposażona w hamulec postojowy.

Czynności wykonywane podczas rozprzęgania – prawidłowa kolejność:

  1. Zaciągnięcie hamulca awaryjnego pojazdu silnikowego i unieruchomienie silnika.

  2. Zabezpieczenie pojazdu silnikowego i przyczepy przed samoczynnym przemieszczeniem się (użycie klinów lub hamulca postojowego przyczepy).

  3. Odłączenie przewodów elektrycznych i hamulcowych we właściwej kolejności (zabezpieczenie ich przed zabrudzeniem poprzez umieszczenie ich we właściwym miejscu).

  4. Wysunięcie podpory, jeżeli zaczep przyczepy jest wyposażony w podporę.

  5. Rozłączenie pojazdu z przyczepą (odjechanie pojazdem).

  6. Ustawienie pojazdu obok przyczepy.

Miejsce na notatki

R1at7PR9vGFfC