Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bogdan Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat: Deltoid

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria

Zakres podstawowy. Uczeń:

4. korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;

7. stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;

12. przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje i rozpoznaje deltoidy,

  • formułuje i rozpoznaje cechy charakteryzujące deltoid, w tym własności boków i przekątnych,

  • zna i potrafi wykorzystać wzory na pole deltoidu,

  • uzasadnia, że romby są deltoidami i stosuje własności deltoidów w odniesieniu do rombów i kwadratów,

  • potrafi podać różnice w pojęciach deltoidu i wypukłego czworokąta deltoidalnego,

  • wykorzystuje własności deltoidów w rozwiązywaniu zadań.

Strategie nauczania

  • konstruktywizm

  • konektywizm

  • kognitywizm

Metody i techniki nauczania:

  • Pogadanka,

  • Praca z interaktywną aplikacją

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji. Nawiązuje do budowy klasycznego latawca. Przedstawia  instrukcję budowania latawca.

  2. Uczniowie określają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przedstawia definicję i przykłady deltoidów oraz czworokątów, które nie są deltoidami.

  2. Uczniowie formułują własności charakteryzujących deltoidy w powiązaniu z symetralną, dwusieczną i osią symetrii i ich związkiem z przekątnymi.

  3. Nauczyciel omawia trójkąty przystające w deltoidzie. Formułuje własności kątów w deltoidzie.

  4. Uczniowie analizują przykłady, w których obliczane jest pole deltoidu z wykorzystaniem wzorów na obliczanie pól trapezów: z wykorzystaniem przekątnych oraz boków i kąta między szczególnymi bokami.

  5. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat różnic w pojęciach deltoidu i wypukłego czworokąta deltoidalnego.

  6. Na podsumowanie nauczyciel wyświetla aplet, dzięki któremu uczniowie utrwalają własności deltoidów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę wykonując wskazane ćwiczenia sprawdzające.

  2. Nauczyciel podsumowuje lekcję w kontekście postawionych na początku kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wyszukują w internecie instrukcję budowy latawca na bazie krzyża, opisują, dlaczego zbudowany latawiec będzie deltoidem lub nie.

  2. Uczniowie rozwiązują pozostałe ćwiczenia interaktywne

Materiały pomocnicze

Pole trapezu

Pole równoległoboku

Wskazówki metodyczne:

Uczeń może wykorzystać Aplet

  • podczas przygotowywania się do zajęć,

  • do utrwalania wiedzy,

  • jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.