Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Deltoid
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
4. korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
7. stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
12. przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje i rozpoznaje deltoidy,
formułuje i rozpoznaje cechy charakteryzujące deltoid, w tym własności boków i przekątnych,
zna i potrafi wykorzystać wzory na pole deltoidu,
uzasadnia, że romby są deltoidami i stosuje własności deltoidów w odniesieniu do rombów i kwadratów,
potrafi podać różnice w pojęciach deltoidu i wypukłego czworokąta deltoidalnego,
wykorzystuje własności deltoidów w rozwiązywaniu zadań.
Strategie nauczania
konstruktywizm
konektywizm
kognitywizm
Metody i techniki nauczania:
Pogadanka,
Praca z interaktywną aplikacją
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia temat lekcji. Nawiązuje do budowy klasycznego latawca. Przedstawia instrukcję budowania latawca.
Uczniowie określają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia definicję i przykłady deltoidów oraz czworokątów, które nie są deltoidami.
Uczniowie formułują własności charakteryzujących deltoidy w powiązaniu z symetralną, dwusieczną i osią symetrii i ich związkiem z przekątnymi.
Nauczyciel omawia trójkąty przystające w deltoidzie. Formułuje własności kątów w deltoidzie.
Uczniowie analizują przykłady, w których obliczane jest pole deltoidu z wykorzystaniem wzorów na obliczanie pól trapezów: z wykorzystaniem przekątnych oraz boków i kąta między szczególnymi bokami.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat różnic w pojęciach deltoidu i wypukłego czworokąta deltoidalnego.
Na podsumowanie nauczyciel wyświetla aplet, dzięki któremu uczniowie utrwalają własności deltoidów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę wykonując wskazane ćwiczenia sprawdzające.
Nauczyciel podsumowuje lekcję w kontekście postawionych na początku kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wyszukują w internecie instrukcję budowy latawca na bazie krzyża, opisują, dlaczego zbudowany latawiec będzie deltoidem lub nie.
Uczniowie rozwiązują pozostałe ćwiczenia interaktywne
Materiały pomocnicze
Wskazówki metodyczne:
Uczeń może wykorzystać Aplet
podczas przygotowywania się do zajęć,
do utrwalania wiedzy,
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.