| |
| |
| Jaka jest różnica pomiędzy punktem materialnym a bryłą sztywną |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; III. Mechanika bryły sztywnej. Uczeń: 2) stosuje pojęcie bryły sztywnej; opisuje ruch obrotowy bryły sztywnej wokół osi. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśnia, czym jest punkt materialny.
odróżnia sytuacje, kiedy stosujemy pojęcie punktu materialnego, a kiedy bryły sztywnej.
|
Strategie i metody nauczania: | Odwrócona klasa (flipped classroom). |
| - praca indywidualna, - dyskusja grupowa. |
| |
| |
|
|
Nauczyciel prosi (zawczasu) uczniów o wyszukanie w przeglądarce internetowej hasła „punkt materialny” i zapoznanie się z multimedium. |
|
Nauczyciel pyta, z jakich źródeł korzystali uczniowie (z jakiej strony internetowej) i wybiera do odpowiedzi po jednej osobie dla każdego źródła. Po przeczytaniu różnych definicji nauczyciel prowadzi dyskusję pytając, gdzie te definicje się pokrywają, a gdzie różnią (uwaga: w razie, gdyby wszyscy uczniowie skorzystali z pierwszej strony wyświetlanej w przeglądarce, czyli Wikipedii, nauczyciel prezentuje znalezioną przez siebie (błędną) definicję).
W dyskusji kierowanej uczniowe wyciągają wnioski, że istotne jest, czy opisujemy ruch postępowy czy obrotowy, a nie jakie są rozmiary ciała (co pojawia się w internetowych definicjach). Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania 1‑3 z zestawu ćwiczeń.
|
|
Nauczyciel podsumowuje przytoczone poprawne definicje, zadaje pracę domową i podkreśla, jak ważne jest krytyczne ocenianie treści znalezionych w Internecie. |
|
Zasugerować rozwiązanie zadań z zestawu ćwiczeń tego e‑materiału, których nie rozwiązano w trakcie lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczniowie korzystują z grafiki interaktywnej przed lekcją w celu utrwalenia materiału. |