Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Dariusz Aksamit

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jaka jest różnica pomiędzy punktem materialnym a bryłą sztywną

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
III. Mechanika bryły sztywnej. Uczeń:
2) stosuje pojęcie bryły sztywnej; opisuje ruch obrotowy bryły sztywnej wokół osi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, czym jest punkt materialny.

  2. odróżnia sytuacje, kiedy stosujemy pojęcie punktu materialnego, a kiedy bryły sztywnej.

Strategie i metody nauczania:

Odwrócona klasa (flipped classroom).

Formy zajęć:

- praca indywidualna,
- dyskusja grupowa.

Środki dydaktyczne:

-

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel prosi (zawczasu) uczniów o wyszukanie w przeglądarce internetowej hasła „punkt materialny” i zapoznanie się z multimedium.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel pyta, z jakich źródeł korzystali uczniowie (z jakiej strony internetowej) i wybiera do odpowiedzi po jednej osobie dla każdego źródła. Po przeczytaniu różnych definicji nauczyciel prowadzi dyskusję pytając, gdzie te definicje się pokrywają, a gdzie różnią (uwaga: w razie, gdyby wszyscy uczniowie skorzystali z pierwszej strony wyświetlanej w przeglądarce, czyli Wikipedii, nauczyciel prezentuje znalezioną przez siebie (błędną) definicję).

  • W dyskusji kierowanej uczniowe wyciągają wnioski, że istotne jest, czy opisujemy ruch postępowy czy obrotowy, a nie jakie są rozmiary ciała (co pojawia się w internetowych definicjach). Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania 1‑3 z zestawu ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podsumowuje przytoczone poprawne definicje, zadaje pracę domową i podkreśla, jak ważne jest krytyczne ocenianie treści znalezionych w Internecie.

Praca domowa:

Zasugerować rozwiązanie zadań z zestawu ćwiczeń tego e‑materiału, których nie rozwiązano w trakcie lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie korzystują z grafiki interaktywnej przed lekcją w celu utrwalenia materiału.