Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R6vqzQ0Yb5QjY1
Ćwiczenie 1
Ile stopni swobody ma punkt materialny w przestrzeni trójwymiarowej? Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 6, 3. zależy od układu
RyAdtuL8Uppjj1
Ćwiczenie 2
W której z poniższych sytuacji potraktujemy obiekty w tym układzie jako punkty materialne?
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
R10Uj85zYKiEx1
Ćwiczenie 3
Poniższe zdjęcie przedstawia satelitę poruszającego się po okołoziemskiej orbicie. Siłą, która utrzymuje satelitę w ruchu obrotowym, jest siła grawitacji pochodząca od masy Ziemi. Czy obliczając parametry lotu satelity, możemy uznać, że Ziemia jest punktem materialnym?
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/illustrations/satelita-ziemia-planeta-wszech%c5%9bwiat-3977165/ [dostęp 26.03.2022], domena publiczna.
2
Ćwiczenie 4

Do opisu ruchu pewnego obiektu wybrano inercjalny układ odniesienia z trzema współrzędnymi (x, y, z), przy czym niezbędne okazało się zapisanie następującego zestawu funkcji czasu:

gdzie x,y,z to współrzędne wektora położenia wyróżnionego punktu tego obiektu,
v0x oraz v0y to niezerowe współrzędne prędkości początkowej,
g - przyspieszenie ziemskie,
αx,αy,αz - kąty obrotu obiektu wokół osi stale równoległych, odpowiednio, do osi OX, OY i OZ).

R7iWPzfYV1x8d
Uzupełnij zdanie tak, by wskazywało najbardziej trafne określenie tego obiektu i opis jego ruchu:

Jest to [podaj uzupełnienie] [podaj uzupełnienie] [podaj uzupełnienie] wokół [podaj uzupełnienie] osi, zaś wyróżnionym punktem jest [podaj uzupełnienie].

Możliwe uzupełnienia:
a. bryły sztywnej,
b. rzut ukośny,
c. obracającego (obracającej) się,
d. sam punkt materialny,
e. jednej,
f. dwóch,
g. punktu materialnego,
h. środek masy bryły sztywnej,
i. dowolny punkt na powierzchni bryły sztywnej,
j. spadek swobodny,
k. ruch po okręgu,
l. nieobracającego (nieobracającej) się,
m. dowolny punkt bryły sztywnej.
3
Ćwiczenie 5

Dopasuj sytuacje 1‑4 z tabeli poniżej z odpowiadającymi im opisami fizycznymi A‑D, które zastosujemy (uwaga: jeden opis może pasować do więcej niż jednej sytuacji):

Sytuacja

Opis fizyczny

1

wypadek samochodowy z dachowaniem

A

wyłącznie ruch punktu materialnego

2

podróż pociągiem z Warszawy do Gdańska

B

wyłącznie obrót bryły sztywnej

3

praca wiertła w wiertarce

C

złożenie ruchu postępowego punktu materialnego i obrotowego bryły sztywnej

4

podkręcenie piłki nożnej lub tenisowej

D

żadne z powyższych

RJgn5pcaBDXfr
Podaj odpowiedzi:

1- [podaj odpowiedź]
2- [podaj odpowiedź]
3- [podaj odpowiedź]
4- [podaj odpowiedź]

Możliwe odpowiedzi:
A
B
C
D
R1cSWBF1mmpPp2
Ćwiczenie 6
Czy jajko jest bryłą sztywną?
Możliwe odpowiedzi:
1. tak,
2. nie,
3. to zależy, czy jajko jest surowe (wtedy nie jest bryłą sztywną) czy ugotowane na twardo (wtedy jest),
4. to zależy, czy jajko jest surowe (wtedy jest bryłą sztywną) czy ugotowane na twardo (wtedy nie jest).
R1Z8wFtKdZV5f1
Ćwiczenie 7
Ile stopni swobody ma bryła sztywna w przestrzeni trójwymiarowej? Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 6, 3. zależy od układu
R12C7z3Q0Y9nw1
Ćwiczenie 8
Kiedy korzystamy z pojęcia bryły sztywnej?
Możliwe odpowiedzi:
1. opisując ruch postępowy,
2. opisując ruch obrotowy,
3. opisując naprężenia w ciele powstające pod wpływem sił.
31
Ćwiczenie 9

Dwa z powyższych ćwiczeń zawierały pytania o liczbę stopni swobody punktu materialnego i bryły sztywnej, ale należy pamiętać, że odpowiedzi są prawdziwe dla ruchów w przestrzeni trójwymiarowej. Zejdźmy wymiar niżej, czyli na płaszczyznę. Punkt materialny pozostaje punktem, natomiast odpowiednikiem brył będą – znane z kursu matematyki – figury płaskie, np. wielokąty, koła etc.

Ile stopni swobody mają punkt materialny i płaska bryła sztywna w ruchu na płaszczyźnie?

uzupełnij treść