Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje poznane związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta;
wyznacza wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych kąta, jeżeli dana jest wartość jednej funkcji trygonometrycznej;
upraszcza wyrażenia, w których występują funkcje trygonometryczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
objaśnienie nowej wiedzy;
z użyciem e‑podręcznika;
rozmowa nauczająca w oparciu o treści zawarte w Infografice i ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
e‑podręcznik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
arkusze szarego papieru.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przypomina podstawowe pojęcia dotyczące tematu lekcji: „Związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta”, następnie wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu i przechodzi do weryfikacji wiedzy uczniów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się indywidualnie z treścią sekcji „Infografika”. Zapisują ewentualne pytania dotyczące napotkanych trudności, po czym następuje dyskusja, w trakcie której nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe elementy z materiału.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia numer 1 i 2, i będą to robić wspólnie. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
W kolejnym kroku uczniowie realizują w parach ćwiczenia 3‑5, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną parą.
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń w temacie: „Związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się …
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta”).
Materiały pomocnicze:
Tożsamości trygonometryczneTożsamości trygonometryczne
Wskazówki metodyczne:
Medium w sekcji „Infografika” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy w temacie „Związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta”.