Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Pole powierzchni graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza pole powierzchni graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego

  • oblicza długości boków, miary kątów, objętość graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego mając jego pole powierzchni

  • analizuje związki pomiędzy kątami i odcinkami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona  klasa

  • mapa myśli

  • dyskusja

  • metoda świateł drogowych

Formy pracy:

  • praca z całą klasą

  • praca w parach

  • praca samodzielna

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora

  • przeźroczyste modele graniastosłupów

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią „Wprowadzenia”, „Przeczytaj” i „Animacji 3D” oraz sporządzeniu notatki w zeszycie w postaci mapy myśli.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przy wsparciu sekcji „Wprowadzenie” formułują pytanie kluczowe i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach zapoznają się wzajemnie ze sporządzonymi w domu mapami myśli. Jeżeli któryś z uczniów nie zapoznał się w domu z materiałem w tym czasie wykorzystuje dostępny sprzęt i zapoznaje się z treścią e–zasobu (szczególnie z animacją 3D).

  2. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

  3. Nauczyciel koordynuje pracę uczniów.

  4. Uczniowie wraz z nauczycielem sprawdzają uzyskane odpowiedzi i rozwiązania, dyskutują nad błędami, o ile się pojawią.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dokonują ewaluacji swojej pracy metodą świateł drogowych, oceniają własne przygotowanie do lekcji oraz omawiają trudności, które napotkali pracując samodzielnie.

Praca domowa:

Uczniowie losują w klasie osobę, której wyślą ułożone przez siebie dwa zadania dotyczące pola powierzchni graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego. Następnie rozwiązują zadania, które sami otrzymali na drodze losowania.

Materiały pomocnicze:

Pole powierzchni graniastosłupaD10ph7NcUPole powierzchni graniastosłupa

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel może wykorzystać animację 3D jako podsumowanie lekcji lub podczas innej lekcji o polach powierzchni graniastosłupów prawidłowych.