Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole powierzchni graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza pole powierzchni graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego
oblicza długości boków, miary kątów, objętość graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego mając jego pole powierzchni
analizuje związki pomiędzy kątami i odcinkami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
mapa myśli
dyskusja
metoda świateł drogowych
Formy pracy:
praca z całą klasą
praca w parach
praca samodzielna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
przeźroczyste modele graniastosłupów
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią „Wprowadzenia”, „Przeczytaj” i „Animacji 3D” oraz sporządzeniu notatki w zeszycie w postaci mapy myśli.
Faza wstępna:
Uczniowie przy wsparciu sekcji „Wprowadzenie” formułują pytanie kluczowe i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się wzajemnie ze sporządzonymi w domu mapami myśli. Jeżeli któryś z uczniów nie zapoznał się w domu z materiałem w tym czasie wykorzystuje dostępny sprzęt i zapoznaje się z treścią e–zasobu (szczególnie z animacją 3D).
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel koordynuje pracę uczniów.
Uczniowie wraz z nauczycielem sprawdzają uzyskane odpowiedzi i rozwiązania, dyskutują nad błędami, o ile się pojawią.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują ewaluacji swojej pracy metodą świateł drogowych, oceniają własne przygotowanie do lekcji oraz omawiają trudności, które napotkali pracując samodzielnie.
Praca domowa:
Uczniowie losują w klasie osobę, której wyślą ułożone przez siebie dwa zadania dotyczące pola powierzchni graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego. Następnie rozwiązują zadania, które sami otrzymali na drodze losowania.
Materiały pomocnicze:
Pole powierzchni graniastosłupaPole powierzchni graniastosłupa
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać animację 3D jako podsumowanie lekcji lub podczas innej lekcji o polach powierzchni graniastosłupów prawidłowych.