Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Współczesna filozofia polityki: problem społeczeństwa masowego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje postawę „rozpieszczonego dziecka”, według Ortegi y Gasseta typową dla społeczeństwa masowego;
wymienia cechy reprezentanta elit w ujęciu Ortegi y Gasseta;
wskazuje przykłady sytuacji, w których klasa rządząca schlebia społeczeństwu masowemu w swoich politycznych deklaracjach;
dokonuje analizy argumentacji prof. Tadeusza Gadacza dotyczącej epoki bezmyślności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z filmami zamieszczonymi w lekcji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytania zawartego we wprowadzeniu: Czy współczesne społeczeństwo masowe gotowe jest poprzeć każdego demagoga, który obiecuje mu zaspokojenie potrzeb?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel – na podstawie raportu na platformie – uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność. Uczniowie indywidualnie przygotowują odpowiedzi na polecenia:
– Wyjaśnij, czym się charakteryzuje postawa rozpieszczonego dziecka według Ortegi y Gasseta.
– Jakie cechy ma reprezentant elit według Ortegi y Gasseta?
Omówienie wyników na forum klasy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Film edukacyjny”, a następnie odczytuje polecenie: Jakimi argumentami posługuje się prof. Tadeusz Gadacz, żeby udowodnić swoją tezę o epoce bezmyślności, w której żyjemy? Wskaż punkty wspólne argumentacji prof. Gadacza i myśli Ortegi y Gasseta. Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Praca z drugim multimedium. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do polecenia nr 1 i ćwiczeń z zakładki „Film edukacyjny”. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania wybrani lub chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na polecenie nr 2 z zakładki „Film edukacyjny”: Co jest – z punktu widzenia rozwoju cywilizacji – niewłaściwego w byciu przeciętnym? Krótka dyskusja podsumowująca przedstawione przez uczniów stanowiska.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na wiedzę i nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Spośród współczesnych problemów społeczno‑politycznych wybierz jeden, który twoim zdaniem jest obecnie najistotniejszy. Na jego przykładzie opisz, jak przebiega podział społeczeństwa zaproponowany przez prof. Tadeusza Gadacza.
Materiały pomocnicze:
José Ortega y Gasset, Bunt mas, Warszawa 2004.
Kaczocha Włodzimierz, Filozofia społeczna. Wybrane zagadnienia filozoficzno‑teoretyczne oraz empiryczne, Warszawa 2014.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.