Dla nauczyciela
Autor: Sabina Świtała, Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Sens liryków lozańskich. Wiersz‑płacz, czyli Polały się łzy... Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna w tekście poszczególne środki artystycznego wyrazu i omówi ich funkcje;
dokona interpretacji utworu Polały się łzy... jako tekstu o charakterze rozrachunkowym;
odczyta w utworze sensy uniwersalne;
omówi utwór Polały się łzy... w kontekście biograficznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
klasowe rozmowy;
gadająca ściana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Klasowe rozmowy. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Jakie macie przemyślenia na temat sensu życia i nieuchronności przemijania? Następnie prosi uczniów o powstanie. Młodzież spaceruje po klasie, wita się ze sobą. Na sygnał prowadzącego każdy znajduje partnera do rozmowy. Najpierw wypowiada się jedna osoba, potem druga. Konwersacje w parach trwają około dwóch minut. Na sygnał nauczyciela rozmówcy spacerują dalej i szukają kolejnych osób do rozmowy. Po trzech, czterech rundach następuje omówienie ćwiczenia.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o odczytanie dwóch krótkich utworów z sekcji „Przeczytaj”. Wskazane osoby opisują sytuację liryczną przedstawioną w utworach, następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie rozmawiają o etapach życia, o których mówi postać mówiąca w utworze Polały się łzy. Następnie wykonują ćwiczenie 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie środki artystycznego wyrazu dostrzegają w utworze Polały się łzy. Uczestnicy zajęć dobierają się w pracy i wykonują ćwiczenia 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Ćwiczenia 7 i 8 uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel weryfikuje odpowiedzi uczniów.
Nauczyciel za pomocą rzutnika prezentuje linię chronologiczną. Uczniowie w parach analizują linię chronologiczną, a następnie omawiają miejsce liryków lozańskich na tle całej twórczości i biografii Adama Mickiewicza. Wyjaśniają również, jaki wpływ na życie i światopogląd poety miał upadek powstania listopadowego.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wybierają obraz, który ich zdaniem najlepiej koresponduje z utworem Polały się łzy. Uzasadniają wybór, formułując dwa argumenty.
Ćwiczenie 6 z sekcji „Sprawdź się”.Gadająca ściana: Co sądzisz na temat dzisiejszej lekcji? Każdy z uczniów przed wyjściem z klasy zapisuje na tablicy krótką opinię na temat zajęć. Zamiast zdań mogą pojawić się symboliczne rysunki (np. emotikony).
Praca domowa:
Na podstawie podanego fragmentu Pana Tadeusza wyjaśnij, jak Adam Mickiewicz postrzegał okres dzieciństwa w ludzkim życiu.
Adam Mickiewicz
Pan TadeuszKraj lat dziecinnych! On zawsze zostanie
Święty i czysty jak pierwsze kochanie,
Niezaburzony błędów przypomnieniem,
Niepodkopany nadziei złudzeniem,
Ani zmieniony wypadków strumieniem.
Te kraje rad bym myślami powitał,
Gdziem rzadko płakał, a nigdy nie zgrzytał:
Kraje dzieciństwa, gdzie człowiek po świecie
Biegł jak po łące, a znał tylko kwiecie
Miłe i piękne, jadowite rzucił,
Ku pożytecznym oka nie odwrócił.
Ten kraj szczęśliwy, ubogi i ciasny,
Jak świat jest boży, tak on był nasz własny!
Jakże tam wszystko do nas należało,
Jak pomnim wszystko, co nas otaczało:
Od lipy, która koroną wspaniałą
Całej wsi dzieciom użyczała cienia,
Aż do każdego strumienia, kamienia,
Jak każdy kącik ziemi był znajomy
Aż po granicę — po sąsiadów domy.Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Kraków 2015, s. 279.
Materiały pomocnicze:
A. Witkowska, Adam Mickiewicz, [w:] A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Linia chronologiczna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.