Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Sabina Świtała, Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Sens liryków lozańskich. Wiersz‑płacz, czyli Polały się łzy... Adama Mickiewicza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
IV. Samokształcenie.
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
3) rozpoznaje w utworach cechy prądów literackich i artystycznych oraz odczytuje ich funkcje;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpozna w tekście poszczególne środki artystycznego wyrazu i omówi ich funkcje;

  • dokona interpretacji utworu Polały się łzy... jako tekstu o charakterze rozrachunkowym;

  • odczyta w utworze sensy uniwersalne;

  • omówi utwór Polały się łzy... w kontekście biograficznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • klasowe rozmowy;

  • gadająca ściana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Klasowe rozmowy. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Jakie macie przemyślenia na temat sensu życia i nieuchronności przemijania? Następnie prosi uczniów o powstanie. Młodzież spaceruje po klasie, wita się ze sobą. Na sygnał prowadzącego każdy znajduje partnera do rozmowy. Najpierw wypowiada się jedna osoba, potem druga. Konwersacje w parach trwają około dwóch minut. Na sygnał nauczyciela rozmówcy spacerują dalej i szukają kolejnych osób do rozmowy. Po trzech, czterech rundach następuje omówienie ćwiczenia.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi o odczytanie dwóch krótkich utworów z sekcji „Przeczytaj”. Wskazane osoby opisują sytuację liryczną przedstawioną w utworach, następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Uczniowie rozmawiają o etapach życia, o których mówi postać mówiąca w utworze Polały się łzy. Następnie wykonują ćwiczenie 3 z sekcji „Sprawdź się”.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, jakie środki artystycznego wyrazu dostrzegają w utworze Polały się łzy. Uczestnicy zajęć dobierają się w pracy i wykonują ćwiczenia 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się”.

  4. Ćwiczenia 7 i 8 uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel weryfikuje odpowiedzi uczniów.

  5. Nauczyciel za pomocą rzutnika prezentuje linię chronologiczną. Uczniowie w parach analizują linię chronologiczną, a następnie omawiają miejsce liryków lozańskich na tle całej twórczości i biografii Adama Mickiewicza. Wyjaśniają również, jaki wpływ na życie i światopogląd poety miał upadek powstania listopadowego.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wybierają obraz, który ich zdaniem najlepiej koresponduje z utworem Polały się łzy. Uzasadniają wybór, formułując dwa argumenty.
    Ćwiczenie 6 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Gadająca ściana: Co sądzisz na temat dzisiejszej lekcji? Każdy z uczniów przed wyjściem z klasy zapisuje na tablicy krótką opinię na temat zajęć. Zamiast zdań mogą pojawić się symboliczne rysunki (np. emotikony).

Praca domowa:

  1. Na podstawie podanego fragmentu Pana Tadeusza wyjaśnij, jak Adam Mickiewicz postrzegał okres dzieciństwa w ludzkim życiu.

    Adam Mickiewicz
    Pan Tadeusz
    Kraj lat dziecinnych! On zawsze zostanie
    Święty i czysty jak pierwsze kochanie,
    Niezaburzony błędów przypomnieniem,
    Niepodkopany nadziei złudzeniem,
    Ani zmieniony wypadków strumieniem.
    Te kraje rad bym myślami powitał,
    Gdziem rzadko płakał, a nigdy nie zgrzytał:
    Kraje dzieciństwa, gdzie człowiek po świecie
    Biegł jak po łące, a znał tylko kwiecie
    Miłe i piękne, jadowite rzucił,
    Ku pożytecznym oka nie odwrócił.
    Ten kraj szczęśliwy, ubogi i ciasny,
    Jak świat jest boży, tak on był nasz własny!
    Jakże tam wszystko do nas należało,
    Jak pomnim wszystko, co nas otaczało:
    Od lipy, która koroną wspaniałą
    Całej wsi dzieciom użyczała cienia,
    Aż do każdego strumienia, kamienia,
    Jak każdy kącik ziemi był znajomy
    Aż po granicę — po sąsiadów domy.

    Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Kraków 2015, s. 279.

Materiały pomocnicze:

  • A. Witkowska, Adam Mickiewicz, [w:] A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 2003.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Linia chronologiczna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.