Sprawdź się
Wiersz do ćwiczeń
Polały się łzy...Polały się łzy me czyste, rzęsiste
Na me dzieciństwo sielskie, anielskie,
Na moją młodość górną i durną,
Na mój wiek męski, wiek klęski:
Polały się łzy me czyste, rzęsiste…
Wyjaśnij podane związki frazeologiczne, a następnie zdecyduj, który z nich można odnieść do utworu Polały się łzy... Adama Mickiewicza. Uzasadnij wybór.
coś na otarcie łez
czysty jak łza
tonąć we łzach
Scharakteryzuj postać mówiącą w utworze Polały się łzy.
Scharakteryzuj etapy życia, o których mówi postać mówiąca w utworze Polały się łzy.
Wypisz z utworu Polały się łzy przykłady wskazanych środków stylistycznych i określ ich funkcje.
Wyjaśnij, jaką funkcję pełni w utworze Polały się łzy kompozycja klamrowa.
Obejrzyj galerię, a następnie wybierz obraz, który twoim zdaniem najlepiej koresponduje z utworem Polały się łzy. Uzasadnij wybór, formułując dwa argumenty.
Przedstaw utwór Polały się łzy jako wiersz rozrachunkowy w ujęciu prywatnym i uniwersalnym.
Sformułuj argumenty potwierdzające tezę zawartą w podanym stwierdzeniu:
Hermeneutyczny wiersz MickiewiczaSensy liryku Polały się łzy rozszerzają swą pojemność dzięki temu, iż są niejako „znakami” centralnych pojęć romantyzmu, pojęć, które zostały przez romantyzm zreinterpretowane i utworzyły jego ideowy kościec.