Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Gospodarka folwarczno‑pańszczyźniana i sytuacja chłopów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, co znaczyło być chłopem pańszczyźnianym;
charakteryzuje położenie chłopów w Rzeczypospolitej w XVI i XVII w.;
opisuje, jak karano nieposłusznych chłopów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z multimedium w sekcji „Audiobook”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca jednemu z uczniów, aby zaproponował swoje skojarzenia z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”. Indywidualnie zapisują pięć najważniejszych ich zdaniem kwestii poruszanych w tekście. Następnie w parach porównują swoje wybory. Nauczyciel prosi wybrane pary o podsumowanie swojej pracy.
Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Prowadzący prosi wybraną osobę o przeczytanie polecenia 3: „Przedstaw podane przez autora tekstu źródłowego propozycje kar wobec chłopów” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wskazana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje. Prosi też, aby uczniowie opisali stosunek autora do chłopów.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z drugim z filmów. Klasa dzieli się na czteroosobowe grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń znajdujących się pod drugim filmem (opisuje, jak chłopi bronili się przed wyzyskiem i jakie było ich położenie w zależności od rodzaju majątków). Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje odpowiedzi. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują indywidualnie wyświetlone przez nauczyciela ćwiczenie 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Następuje wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Prowadzący omawia przebieg zajęć, a także ocenia pracę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Zapoznaj się z pierwszym z filmów w sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dołączone do niego polecenia.
Materiały pomocnicze:
Dzieje Polski, pod red. J. Topolskiego, Warszawa 1977.
S. Grzybowski, Wielka historia Polski, t. 4, Dzieje Polski i Litwy (1506–1648), Kraków 2000.
M. Markiewicz, Historia Polski 1492–1795, Warszawa 2004.
W. Morawski, Dzieje gospodarcze Polski, Warszawa 2010.
J. Topolski, Polska. Dzieje narodu, państwa i kultury, t. 2, Polska w czasach nowożytnych. Od środkowoeuropejskiej potęgi do utraty niepodległości (1501–1795), Poznań 1999.
Wskazówki metodyczne:
Informacje zawarte w audiobooku oraz filmach mogą zostać wykorzystane w formie przypomnienia podczas zajęć omawiających proces uwłaszczenia chłopów.