Dla nauczyciela
Autor: Marzenna Śliwka
Przedmiot: Język polski
Temat: Bohater w poszukiwaniu własnej tożsamości. Kordian, reż. J. Englert
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
dowiesz się, w jaki sposób w dramacie Słowackiego realizowany jest motyw homo viator.
wyjaśnia, w jaki sposób układ scen w przedstawieniu Englerta wpływa to na ukształtowanie losów głównego bohatera,
analizuje fragmenty przedstawienia, które odnoszą się do budowania własnej tożsamości przez Kordiana.
interpretuje wybrane kadry, określisz ich znaczenie.
dostrzega różnice między wymową dramatu Słowackiego a jego interpretacją sceniczną zrealizowaną przez Jana Englerta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda aktywizująca - spacer klasowy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Bohater w poszukiwaniu własnej tożsamości. Kordian, reż. J. Englert”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i „Multimedium” (bez wykonywania poleceń).
Uczniowie oglądają spektakl Kordian (1994) w reż. Jana Englerta (dostępny na platformie encyklopediateatru.pl).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, podaje cele.
Prowadzący wyświetla fragment spektaklu – próba samobójcza Kordiana [00:29:15‑00:32:20]. Następnie zadaje pytania: Jakie znaczenie dla spektaklu ma ten fragment? Co mówi o bohaterze? Uczniowie wypowiadają się, nauczyciel uzupełnia wnioski, np. Pierwsza scena jest reminiscencją z dzieciństwa, kolejne pokazują młodzieńca i jego dylematy. Próba samobójcza i maligna bohatera są racjonalnym uzasadnieniem wprowadzenia następnych scen, często nierealistycznych.
Faza realizacyjna:
Nawiązanie do informacji zawartych w sekcji „Multimedium”. Nauczyciel pyta: Co oznacza określenie „homo viator”? W jakim stopniu Kordian Słowackiego odpowiada temu określeniu? Czy tę nazwę możemy przypisać bohaterowi wykreowanemu w spektaklu przez Michała Żebrowskiego? Chętni uczniowie wypowiadają się, uzasadniając swoje zdanie odpowiednimi argumentami.
Praca z multimedium. Uczniowie w parach wykonują polecenie 1 i 2 (sekcja „Multimedium”). Wybrane lub chętne osoby dzielą się przemyśleniami.Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Prosi uczniów o wykorzystanie posiadanej wiedzy o filmie i wykonanie ćwiczeń (sekcja „Sprawdź się”):
Grupa 1 – ćwiczenie 1, 2,
Grupa 2 – ćwiczenie 3,
Grupa 3 – ćwiczenie 4, 6.
Po upływie określonego czasu przedstawiciele grup prezentują wnioski z pracy.
Nauczyciel podkreśla, że spektakl Englerta zawiera elementy o znaczeniu symbolicznym i prosi o wspólne wykonanie ćwiczenia 5. Następuje prezentacja wniosków.Nauczyciel pyta: Jakie rozterki przeżywa bohater spektaklu? Co go gnębi? Co rozczarowuje? Jakich wartości szuka? Czy w jakimś stopniu Kordian przypomina współczesnego młodego człowieka? Chętni uczniowie wypowiadają się, dzielą się spostrzeżeniami – mogą one dotyczyć zarówno postaci literackiej, jak i teatralnej. Nauczyciel nawiązuje do definicji pojęcia tożsamości i odwołuje się do tematu lekcji.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na osobnych kartkach zapisują swoje refleksje będące odpowiedzią na pytania: Co znaczy „być sobą”? Co różni mnie od innych? Jeden z uczniów czyta na głos wszystkie wypowiedzi (można też dać możliwość uczniom, aby samodzielnie zapoznali się z notatkami).
Na zakończenie można polecić uczniom obejrzenie filmu Amy Adkins Who am I? A philosophical inquiry.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno z poleceń, do wyboru:
1. Wykonaj prezentację multimedialną, w której przedstawisz bohaterów literackich poszukujących prawdy o sobie.
2. Zastanów się nad znaczeniem dokumentalnych scen pokazanych w zakończeniu spektaklu. Zapisz swoje wnioski.
Materiały pomocnicze:
Amy Adkins, Who am I? A philospohical inquiry, film dostępny w internecie.
Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.