Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marzenna Śliwka

Przedmiot: Język polski

Temat: Bohater w poszukiwaniu własnej tożsamości. Kordian, reż. J. Englert

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2) wskazuje i rozróżnia cele perswazyjne w wypowiedzi literackiej i nieliterackiej;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
Lektura obowiązkowa
20) Juliusz Słowacki, Kordian, wybrane wiersze, w tym Grób Agamemnona (fragmenty), Testament mój;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
Zalecane dzieła teatralne i filmowe
8) Kordian, reż. Jerzy Englert;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • dowiesz się, w jaki sposób w dramacie Słowackiego realizowany jest motyw homo viator.

  • wyjaśnia, w jaki sposób układ scen w przedstawieniu Englerta wpływa to na ukształtowanie losów głównego bohatera,

  • analizuje fragmenty przedstawienia, które odnoszą się do budowania własnej tożsamości przez Kordiana.

  • interpretuje wybrane kadry, określisz ich znaczenie.

  • dostrzega różnice między wymową dramatu Słowackiego a jego interpretacją sceniczną zrealizowaną przez Jana Englerta.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • metoda aktywizująca - spacer klasowy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Bohater w poszukiwaniu własnej tożsamości. Kordian, reż. J. Englert”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i „Multimedium” (bez wykonywania poleceń).

  2. Uczniowie oglądają spektakl Kordian (1994) w reż. Jana Englerta (dostępny na platformie encyklopediateatru.pl).

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, podaje cele.

  2. Prowadzący wyświetla fragment spektaklu – próba samobójcza Kordiana [00:29:15‑00:32:20]. Następnie zadaje pytania: Jakie znaczenie dla spektaklu ma ten fragment? Co mówi o bohaterze? Uczniowie wypowiadają się, nauczyciel uzupełnia wnioski, np. Pierwsza scena jest reminiscencją z dzieciństwa, kolejne pokazują młodzieńca i jego dylematy. Próba samobójcza i maligna bohatera są racjonalnym uzasadnieniem wprowadzenia następnych scen, często nierealistycznych.

Faza realizacyjna:

  1. Nawiązanie do informacji zawartych w sekcji „Multimedium”. Nauczyciel pyta: Co oznacza określenie „homo viator”? W  jakim stopniu Kordian Słowackiego odpowiada temu określeniu? Czy tę nazwę możemy przypisać bohaterowi wykreowanemu w spektaklu przez Michała Żebrowskiego? Chętni uczniowie wypowiadają się, uzasadniając swoje zdanie odpowiednimi argumentami.
    Praca z multimedium. Uczniowie w parach wykonują polecenie 1 i 2 (sekcja „Multimedium”). Wybrane lub chętne osoby dzielą się przemyśleniami.

  2. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Prosi uczniów o wykorzystanie posiadanej wiedzy o filmie i wykonanie ćwiczeń (sekcja „Sprawdź się”):
    Grupa 1 – ćwiczenie 1, 2,
    Grupa 2 – ćwiczenie 3,
    Grupa 3 – ćwiczenie 4, 6.
    Po upływie określonego czasu przedstawiciele grup prezentują wnioski z pracy.
    Nauczyciel podkreśla, że spektakl Englerta zawiera elementy o znaczeniu symbolicznym i prosi o wspólne wykonanie ćwiczenia 5. Następuje prezentacja wniosków.

  3. Nauczyciel pyta: Jakie rozterki przeżywa bohater spektaklu? Co go gnębi? Co rozczarowuje? Jakich wartości szuka? Czy w jakimś stopniu Kordian przypomina współczesnego młodego człowieka? Chętni uczniowie wypowiadają się, dzielą się spostrzeżeniami – mogą one dotyczyć zarówno postaci literackiej, jak i teatralnej. Nauczyciel nawiązuje do definicji pojęcia tożsamości i odwołuje się do tematu lekcji.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na osobnych kartkach zapisują swoje refleksje będące odpowiedzią na pytania: Co znaczy „być sobą”? Co różni mnie od innych? Jeden z uczniów czyta na głos wszystkie wypowiedzi (można też dać możliwość uczniom, aby samodzielnie zapoznali się z notatkami).
    Na zakończenie można polecić uczniom obejrzenie filmu Amy Adkins Who am I? A philosophical inquiry.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno z poleceń, do wyboru:
    1. Wykonaj prezentację multimedialną, w której przedstawisz bohaterów literackich poszukujących prawdy o sobie.
    2. Zastanów się nad znaczeniem dokumentalnych scen pokazanych w zakończeniu spektaklu. Zapisz swoje wnioski.

Materiały pomocnicze:

  • Amy Adkins, Who am I? A philospohical inquiry, film dostępny w internecie.

  • Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.

  • Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.