Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Ćwiczymy zapis równań otrzymywania tlenków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
3) pisze równania reakcji otrzymywania tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od do (synteza pierwiastków z tlenem, rozkład soli, np. , i wodorotlenków, np. ).
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
3) pisze równania reakcji otrzymywania tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od do (synteza pierwiastków z tlenem, rozkład soli, np. , i wodorotlenków, np. ).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia metody jaki można otrzymać wybrany tlenek;
zapisuje i bilansuje równania reakcji otrzymywania tlenków.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
gra edukacyjna;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
tablety, telefony z Internetem, komputery z głośnikami i słuchawkami;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów: jakimi metodami można otrzymać tlenek węgla()?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej. Jakie zasady obowiązują przy zapisywaniu równań reakcji?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Powrót do fazy wstępnej, w której uczniowie wymienili metody otrzymywania tlenku węgla() – chętni uczniowie zapisują równania poszczególnych metod otrzymywania wskazanego tlenku z zachowaniem zasad zapisywania równań reakcji chemicznych. Pozostali weryfikują poprawność zapisów na tablicy.
Nauczyciel podaje przykład tlenku metalu. Chętne osoby podchodzą do tablicy i ćwiczą zapisywanie równań otrzymywania danego tlenku wszystkimi możliwymi metodami. Pozostali weryfikują poprawność zapisów równań reakcji chemicznych.
Nauczyciel rozdaje kolorowe sklerotki. Każdy z uczniów przygotowuje po cztery (różne metody) przykłady reakcji otrzymywania tlenków (bez zbilansowania). Równania te mają przygotować na karteczkach w taki sposób, aby na jednej z nich była lewa strona równania z substratami (jeden kolor), a na drugiej prawa (drugi kolor) strona z produktami reakcji.
Uczniowie podchodzą kolejno do nauczyciela (który sprawdza ewentualną poprawność przykładów – jeśli są niepoprawne, muszą je poprawić i przynieść właściwe przykłady) i wrzucają karteczki z substratami do wspólnego pudełka, a karteczki z produktami nauczyciel rozkłada osobno na biurku.
Uczniowie podchodzą po kolei i losują z pudełka po jednej karteczce z substratami, po wylosowaniu zapisują substraty i kończą równanie reakcji na tablicy, po czym odnajdują wśród karteczek na biurku odpowiednie produkty reakcji i sprawdzają z zapisem na tablicy. Następnie bilansują równania. I tak aż do wyczerpania przykładów każdy uczeń po kolei.
Nauczyciel odsyła uczniów do gry edukacyjnej. Uczniowie w parach ćwiczą zapis i bilansowanie równań reakcji, w wyniku których powstają tlenki.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań:
Co otrzymamy w wyniku rozkładu wodorotlenku metalu?
Co otrzymamy w wyniku reakcji redukcji nadtlenku sodu sodem i jaki będzie skład ilościowy produktów?
Jakie tlenki mogą powstawać w reakcji spalania alkanów?
Jaki obowiązują zasady przy zapisywaniu równań reakcji chemicznych?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się...
Zrozumiałem/łam, że...
Zaskoczyło mnie...
Dowiedziałem/łam się...
Łatwe było dla mnie...
Trudne było dla mnie...
Dwa ostatnie zdania oceniają trudność omawianego zagadnienia; dzięki nim uczeń dokonuje samooceny swoich wiadomości i umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra edukacyjna może przydać się uczniom w ramach przypomnienia treści przed sprawdzianem. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać grę jako uzupełnienie luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co otrzymamy w wyniku rozkładu wodorotlenku?
Co otrzymamy w wyniku reakcji redukcji nadtlenku sodu sodem i jaki będzie skład ilościowy produktów?
Jakie tlenki mogą powstawać w reakcji spalania alkanów?
Jaki obowiązują zasady przy zapisywaniu równań reakcji chemicznych?