Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Rola aluzji literackiej na podstawie interpretacji porównawczej sonetu Adama Mickiewicza Cisza morska i wiersza Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej Najpiękniejsza zwrotka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
wyjaśni, jakie znaczenie ma kontekst w analizie i interpretacji utworu poetyckiego;
przeanalizuje teksty literackie: Ciszę morską Adama Mickiewicza i Najpiękniejszą zwrotkę Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej;
omówi rolę aluzji literackiej;
ustosunkuje się do poglądu Stanisława Barańczaka, wedle którego naczelna zasada poezji to: „paradoksalna zwięzłość produkująca wieloznaczność i wieloznaczność istniejąca na przekór zwięzłości”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z utworami:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta o pierwsze wrażenia uczniów po zapoznaniu się z wierszami. Uczestnicy zajęć próbują z pomocą nauczyciela odpowiedzieć na pytania:
- Czym jest aluzja literacka?
- Jakie znaczenie ma kontekst utworu?
- W jakim stopniu znajomość kontekstu pomaga zrozumieć intencje autora?
- Jaki jest, zdaniem uczniów, powód zestawienia obu tekstów i omawiania och podczas jednej lekcji?Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba przedstawia krótko informacje, które zapamiętała z przeczytanych materiałów.
Uczestnicy zajęć zapoznają się z pierwszą częścią audiobooka i wyjaśniają własnymi słowami, na czym polega naczelna zasada poezji według Stanisława Barańczaka: „paradoksalna zwięzłość produkująca wieloznaczność i wieloznaczność istniejąca na przekór zwięzłości”.
Następnie zapoznają się z definicją kontekstu (polecenie 3, sekcja „Audiobook”). Odwołując się do niej oraz pozostałych materiałów zamieszczonych w tej sekcji, wyjaśniają, jakie znaczenie ma kontekst w analizie i interpretacji utworu poetyckiego.Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Nauczyciel wyświetla na tablicy po kolei ćwiczenia nr 5, 6, 7 i 8. Zespół klasowy zostaje podzielony na 4‑osobowe grupy, które rozwiązują zadania na czas. Najszybsza grupa przedstawia swoje propozycje i omawia je na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują przedstawione odpowiedzi. Jeśli są one poprawne, grupa wygrywa.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zapoznają się z drugą częścią audiobooka. Opisują elementy i płaszczyzny, na jakich dokonujemy analizy porównawczej dwóch utworów.
Praca domowa:
Ćwiczenie 9 z e‑materiału:
Napisz tekst, w którym przeprowadzisz analizę i interpretację porównawczą sonetu Adama Mickiewicza Cisza morska i wiersza Najpiękniejsza zwrotka Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Zwróć uwagę na funkcję aluzji literackiej.
Materiały pomocnicze:
Iwona Benenowska, Beata Morzyńska‑Wrzosek, Dialog z tekstem. Analiza i interpretacja wybranych utworów poetyckich, Bydgoszcz 2014.
Stanisław Żak, Analiza porównawcza w szkole, „Lekcje poezji w szkole średniej”, 1993.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.