Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Teksty do ćwiczeń

Adam Mickiewicz Cisza morska

Już wstążkę pawilonu wiatr zaledwie muśnie,
Cichymi gra piersiami rozjaśniona woda;
Jak marząca o szczęściu narzeczona młoda
Zbudzi się aby westchnąć, i wnet znowu uśnie.

Żagle, na kształt chorągwi gdy wojnę skończono,
Drzemią na masztach nagich; okręt lekkim ruchem
Kołysa się, jak gdyby przykuty łańcuchem;
Majtek wytchnął, podróżne rozśmiało się grono.

O morze! pośród twoich wesołych żyjątek
Jest polip, co śpi na dnie, gdy się niebo chmurzy,
A na ciszę długimi wywija ramiony.

O myśli! w twojej głębi jest hydra pamiątek,
Co śpi wpośród złych losów i namiętnej burzy;
A gdy serce spokojne, zatapia w nim szpony.

(Sonety krymskie, 1826)

cisza Źródło: Adam Mickiewicz, Cisza morska, [w:] tegoż, Poezje, t. 2, Kraków 1928.
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska Najpiękniejsza zwrotka

Już wstążkę pawilonu wiatr zaledwie muśnie,
Cichymi gra piersiami rozjaśniona woda;
Jak marząca o szczęściu narzeczona młoda
Zbudzi się aby westchnąć, i wnet znowu uśnie.

Mniejsza o ciszę morską, pamiątki, polipa!
Zostańmy przy kochance. Nie chcę czytać dalej.
Cóż to? jej usta we łzach jak w morzu korale?
Zbudziła się, westchnęła, lecz już nie zasypia?
Wzdycha! już tylko wzdycha! fala jak straszydło
wzrasta nagle, huragan gra na deszczu harfie,
pawilonem miłości gorzki wicher szarpie,
a szczęście narzeczonej już Bogu obrzydło.

Hydra zwija trwożliwie rozwiane ramiona
i czeka w wodnej grocie, aż fale opadną,
podczas gdy biały okręt idzie z wolna na dno,
jak marząca o szczęściu młoda narzeczona...

(Paryż, 1928)

naj Źródło: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Najpiękniejsza zwrotka, [w:] tejże, Córka Jaira, Warszawa 1929.
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Nazwij typy liryki, do jakich należą oba wiersze.

R1JEOkgufcOr5
(Uzupełnij).
R1CHDHBSkWdVy1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne zakończenie zdania. Kontekstem wiersza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej Najpiękniejsza zwrotka są Możliwe odpowiedzi: 1. doświadczenia zranionej z powodu miłości kobiety., 2. obserwacje relacji zakochanych mężczyzny i kobiety., 3. odwieczne marzenia o odnalezieniu prawdziwego szczęścia., 4. umiejętności rozpoznania mechanizmów poetyckiego obrazowania.
R1a217Lo3nFnb1
Ćwiczenie 3
Dokończ zdanie. Zaznacz P, jeśli spostrzeżenie o wierszu jest zgodne z jego wymową, lub F, jeśli nie jest.

O aluzyjnym charakterze wiersza Najpiękniejsza zwrotka Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej świadczy wykorzystanie z sonetu Adama Mickiewicza Cisza morska….. losów narzeczonej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. cytatu zwrotki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. pytań retorycznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 4

Przyporządkuj cytatom z wierszy Cisza morska Adama Mickiewicza i Najpiękniejsza zwrotka Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej ich krótkie omówienie.

R1IIKQei8XI8J1
okręt lekkim ruchem
Kołysa się, jak gdyby przykuty łańcuchem;
Majtek wytchnął, podróżne rozśmiało się grono.
Możliwe odpowiedzi: 1. pytanie retoryczne, 2. paralelizm świata natury i świata człowieka, 3. wprowadzenie elementu zaskoczenia, 4. apostrofa i eksklamacja liryczna, 5. metaforyczne zobrazowanie stanu emocjonalnego narzeczonej, 6. poetycki zabieg porównania polipa i pamięci, 7. wykrzyknienie, 8. dynamizacja obrazu O myśli! w twojej głębi jest hydra pamiątek,
Co śpi wpośród złych losów i namiętnej burzy;
A gdy serce spokojne, zatapia w nim szpony.
Możliwe odpowiedzi: 1. pytanie retoryczne, 2. paralelizm świata natury i świata człowieka, 3. wprowadzenie elementu zaskoczenia, 4. apostrofa i eksklamacja liryczna, 5. metaforyczne zobrazowanie stanu emocjonalnego narzeczonej, 6. poetycki zabieg porównania polipa i pamięci, 7. wykrzyknienie, 8. dynamizacja obrazu O morze! pośród twoich wesołych żyjątek
Jest polip, co śpi na dnie, gdy się niebo chmurzy,
A na ciszę długimi wywija ramiony.
Możliwe odpowiedzi: 1. pytanie retoryczne, 2. paralelizm świata natury i świata człowieka, 3. wprowadzenie elementu zaskoczenia, 4. apostrofa i eksklamacja liryczna, 5. metaforyczne zobrazowanie stanu emocjonalnego narzeczonej, 6. poetycki zabieg porównania polipa i pamięci, 7. wykrzyknienie, 8. dynamizacja obrazu Cóż to? jej usta we łzach jak w morzu korale Możliwe odpowiedzi: 1. pytanie retoryczne, 2. paralelizm świata natury i świata człowieka, 3. wprowadzenie elementu zaskoczenia, 4. apostrofa i eksklamacja liryczna, 5. metaforyczne zobrazowanie stanu emocjonalnego narzeczonej, 6. poetycki zabieg porównania polipa i pamięci, 7. wykrzyknienie, 8. dynamizacja obrazu Zbudziła się, westchnęła, lecz już nie zasypia? Możliwe odpowiedzi: 1. pytanie retoryczne, 2. paralelizm świata natury i świata człowieka, 3. wprowadzenie elementu zaskoczenia, 4. apostrofa i eksklamacja liryczna, 5. metaforyczne zobrazowanie stanu emocjonalnego narzeczonej, 6. poetycki zabieg porównania polipa i pamięci, 7. wykrzyknienie, 8. dynamizacja obrazu Wzdycha! już tylko wzdycha! Możliwe odpowiedzi: 1. pytanie retoryczne, 2. paralelizm świata natury i świata człowieka, 3. wprowadzenie elementu zaskoczenia, 4. apostrofa i eksklamacja liryczna, 5. metaforyczne zobrazowanie stanu emocjonalnego narzeczonej, 6. poetycki zabieg porównania polipa i pamięci, 7. wykrzyknienie, 8. dynamizacja obrazu fala jak straszydło wzrasta nagle, huragan gra na deszczu harfie Możliwe odpowiedzi: 1. pytanie retoryczne, 2. paralelizm świata natury i świata człowieka, 3. wprowadzenie elementu zaskoczenia, 4. apostrofa i eksklamacja liryczna, 5. metaforyczne zobrazowanie stanu emocjonalnego narzeczonej, 6. poetycki zabieg porównania polipa i pamięci, 7. wykrzyknienie, 8. dynamizacja obrazu pawilonem miłości gorzki wicher szarpie Możliwe odpowiedzi: 1. pytanie retoryczne, 2. paralelizm świata natury i świata człowieka, 3. wprowadzenie elementu zaskoczenia, 4. apostrofa i eksklamacja liryczna, 5. metaforyczne zobrazowanie stanu emocjonalnego narzeczonej, 6. poetycki zabieg porównania polipa i pamięci, 7. wykrzyknienie, 8. dynamizacja obrazu
11
Ćwiczenie 5

Opisz sytuację liryczną ukazaną w obu wierszach. Uzupełnij wskazane pola.

RseYFmUcj3crh
„Cisza morska" (Uzupełnij). „Najpiękniejsza zwrotka" (Uzupełnij).
R11I2XaC8OG99
„Cisza morska" (Uzupełnij). „Najpiękniejsza zwrotka" (Uzupełnij).
RxpVAg157Hfdq
„Cisza morska" (Uzupełnij). „Najpiękniejsza zwrotka" (Uzupełnij).
RiBtJnS4LBXh9
„Cisza morska" (Uzupełnij). „Najpiękniejsza zwrotka" (Uzupełnij).
RmwQrbgX0B16k
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Rozpoznaj nadrzędną zasadę zestawienia utworów. Porównaj motywy funkcjonujące w sonecie Adama Mickiewicza Cisza morska oraz w wierszu Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej Najpiękniejsza zwrotka.

R1V5FUXG0u379
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Podaj tematy i elementy, które zostają ze sobą zestawione w obu utworach.

RtoFVQ4onr2UH
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Porównaj tercyny sonetu Cisza morska Adama Mickiewicza oraz końcową część wiersza Najpiękniejsza zwrotka Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej, a następnie określ, w jaki sposób utwór Najpiękniejsza zwrotka nawiązuje do utworu Mickiewicza.

R77daYpXwI1mG
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Napisz tekst, w którym przeprowadzisz analizę i interpretację porównawczą sonetu Adama Mickiewicza Cisza morska i wiersza Najpiękniejsza zwrotka Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Zwróć uwagę na funkcję aluzji literackiej.

RyUwjMmSUusSG
(Uzupełnij).