Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: W jaki sposób zbudowane są aminokwasy białkowe?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
11) pisze wzór ogólny alfa‑aminokwasów w postaci RCH(NHIndeks dolny 22)COOH; wyjaśnia, co oznacza, że aminokwasy białkowe są alfa‑aminokwasami i należą do szeregu konfiguracyjnego L.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia budowę aminokwasów białkowych;
analizuje rodzaj grup funkcyjnych, wchodzących w skład aminokwasów;
rysuje wzory półstrukturalne aminokwasów białkowych;
konstruuje modele aminokwasów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów;
symulacja interaktywna;
modelowanie.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: Co wchodzi w skład białek? Czym jest asparagina i gdzie jest jej źródło?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia aminokwasów białkowych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treściami w e‑materiale i innymi źródłach informacji, poszukując odpowiedzi na temat budowy aminokwasów białkowych oraz budowy łańcuchów bocznych, a także roli, jaką mogą odgrywać. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby udzielają odpowiedzi na forum klasy, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów. Nauczyciel, w razie potrzeby, wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Modelowanie. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje plastelinę i wykałaczki/zapałki (modele kulkowo‑pręcikowe). Zadaniem uczniów jest konstruowanie modeli wskazanych przez nauczyciela aminokwasów. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich i weryfikuje poprawność zbudowanych modeli.
Uczniowie zapoznają się z symulacją interaktywną „Podstawowe aminokwasy białkowe”. Następnie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując parami ćwiczenia załączone do filmu.
Uczniowie samodzielnie wykonują pierwsze cztery ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum klasy.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5‑8 bez zaglądania do podpowiedzi. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane podczas zajęć.
Materiały pomocnicze:
podręczniki tradycyjne;
plastelina, wykałaczki/zapałki (modele kulkowo‑pręcikowe).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium „Symulacja interaktywna” może być wykorzystane jako pomoc podczas przygotowywania się do lekcji o temacie: „W jaki sposób zbudowane są aminokwasy białkowe?” oraz do sprawdzianu.