Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jacek Człapiński

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zadania na dowodzenie – wykorzystanie cech przystawania trójkątów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;

8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;

10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • stosuje pojęcie figur przystających

  • stosuje pojęcie trójkątów przystających

  • stosuje cechy przystawania trójkątów

  •  stosuje cechy przystawania trójkątów prostokątnych

  • przeprowadza dowody geometryczne

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi o podanie przykładów, aksjomatów i reguł dowodzenia.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi o przypomnienie pojęcia przystawania trójkątów i cech przystawania trójkątów.

  2. Następnie nauczyciel prezentuje problem opisany w Przykładzie 1 – wspólnie z uczniami przeprowadzają dowód przystawania trójkątów ABEFCE. Następnie prosi o udowodnienie przedstawionej tezy – uczniowie w parach szukają rozwiązania. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązanie.

  3. Następnie nauczyciel prosi o uzasadnienie, że prosta AF jest dwusieczną kąta BAG.

  4. Nauczyciel omawia konstrukcję figur powstałych przez dobudowanie trójkątów równobocznych do trójkąta (ew. równoległoboku). Następnie prezentuje problem opisany w Przykładzie 2, dotyczący trójkąta równoramiennego. Uczniowie pracują samodzielnie nad jego rozwiązaniem. Nauczyciel obserwuje uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązanie na tablicy.

  5. Następnie nauczyciel prezentuje problem dotyczący dowolnego trójkąta – opisany w Przykładzie 3. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy – jedna z nich będzie miała za zadanie wykazać przystawanie trójkątów ACEFCB, a druga przystawanie ABEDBC. Wybrani uczniowie prezentują dowód odpowiednich relacji przystawania. Następnie, powołując się na przechodniość relacji równości, kończą dowód twierdzenia.

  6. Następnie nauczyciel prezentuje problem opisany w Przykładzie 4. Może w tym miejscu zmienić tezę, odwołując się do czworokątów wpisanych w okrąg. Proponuje przyjęcie uczniom ujednoliconych oznaczeń miar kątów, a następnie prosi uczniów, by pracując ponownie w parach, rozwiązali problem. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązanie na tablicy.

  7. Na koniec nauczyciel prosi o uruchomienie aplikacji multimedialnej i wykonanie dołączonych poleceń.

  8. Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.

Materiały pomocnicze:

Przystawanie trójkątówD5vaFG4SGPrzystawanie trójkątów

Wskazówki metodyczne:

Animację można zastosować w ramach realizacji tematu o cechach przystawania trójkątów i własnościach trójkątów.