Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania na dowodzenie – wykorzystanie cech przystawania trójkątów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje pojęcie figur przystających
stosuje pojęcie trójkątów przystających
stosuje cechy przystawania trójkątów
stosuje cechy przystawania trójkątów prostokątnych
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi o podanie przykładów, aksjomatów i reguł dowodzenia.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie pojęcia przystawania trójkątów i cech przystawania trójkątów.
Następnie nauczyciel prezentuje problem opisany w Przykładzie 1 – wspólnie z uczniami przeprowadzają dowód przystawania trójkątów i . Następnie prosi o udowodnienie przedstawionej tezy – uczniowie w parach szukają rozwiązania. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązanie.
Następnie nauczyciel prosi o uzasadnienie, że prosta jest dwusieczną kąta .
Nauczyciel omawia konstrukcję figur powstałych przez dobudowanie trójkątów równobocznych do trójkąta (ew. równoległoboku). Następnie prezentuje problem opisany w Przykładzie 2, dotyczący trójkąta równoramiennego. Uczniowie pracują samodzielnie nad jego rozwiązaniem. Nauczyciel obserwuje uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązanie na tablicy.
Następnie nauczyciel prezentuje problem dotyczący dowolnego trójkąta – opisany w Przykładzie 3. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy – jedna z nich będzie miała za zadanie wykazać przystawanie trójkątów , a druga przystawanie . Wybrani uczniowie prezentują dowód odpowiednich relacji przystawania. Następnie, powołując się na przechodniość relacji równości, kończą dowód twierdzenia.
Następnie nauczyciel prezentuje problem opisany w Przykładzie 4. Może w tym miejscu zmienić tezę, odwołując się do czworokątów wpisanych w okrąg. Proponuje przyjęcie uczniom ujednoliconych oznaczeń miar kątów, a następnie prosi uczniów, by pracując ponownie w parach, rozwiązali problem. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązanie na tablicy.
Na koniec nauczyciel prosi o uruchomienie aplikacji multimedialnej i wykonanie dołączonych poleceń.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Przystawanie trójkątówPrzystawanie trójkątów
Wskazówki metodyczne:
Animację można zastosować w ramach realizacji tematu o cechach przystawania trójkątów i własnościach trójkątów.