Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Polityka dynastyczna ostatnich Jagiellonów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozstrzyga, jak to się stało, że z czterech tronów pozostały Jagiellonom tylko dwa.
wyjaśnia, dlaczego dawniej małżeństwa mogły decydować o zmianach przynależności państwowej danego obszaru.
wyjaśnia, co było niezwykłego w tym, że Zygmunt August został mianowany królem za życia swojego ojca.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca uczniom, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją „Polityka dynastyczna ostatnich Jagiellonów” zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi wybranego ucznia, aby przeczytał polecenia przypisane do mapy interaktywnej. W kolejnym kroku poleca uczniom, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi do przeczytanych poleceń. Określa czas na wykonanie zadania.
Po ustalonym czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy przedstawia odpowiedź do polecenia 3, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby ją uzupełnia, udziela także uczniom informacji zwrotnej.
Prowadzący zapowiada, że na podstawie przygotowanych odpowiedzi do poleceń 1 i 2 uczniowie wspólnie przedyskutują kwestię sposobu prowadzenia polityki dynastycznej Jagiellonów i Habsburgów. Zadaje pytania: Jakie były podobieństwa i różnice w polityce dynastycznej Jagiellonów i Habsburgów? Jak myślicie, która dynastia miała lepszą pozycję startową i większą szansę na zwycięstwo w rywalizacji o zyskanie dominacji w Europie Środkowo‑Wschodniej? Co waszym zdaniem zadecydowało o zwycięstwie Habsburgów w rywalizacji z Jagiellonami?
Uczniowie przedstawiają swoje argumenty (jedna osoba może je zapisywać na tablicy), dyskutują, nauczyciel może w razie potrzeby uzupełniać informacje. Na zakończenie dyskusji nauczyciel prosi jednego ucznia lub uczennicę o jej podsumowanie.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4, sprawdzają rozwiązanie z innym uczniem. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 w parach lub grupach, na koniec omawiają poprawność wykonanych ćwiczeń, nauczyciel udziela informacji zwrotnej
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Polityka dynastyczna ostatnich Jagiellonów”.
Materiały pomocznicze:
Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. K. Matwijowski, S. Ochmann, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1980.
Julian Ursyn Niemcewicz, Zbiór pamiętników historycznych o dawnej Polszcze z rękopismów, tudzież dzieł w różnych językach o Polszcze wydanych, oraz z listami oryginalnemi królów i znakomitych ludzi w kraju naszym. T.3, Lipsk 1839.
Jodok Ludwik Decjusz, Księga o czasach króla Zygmunta, Warszawa 1960.
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Mapa interaktywna” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie. Cały materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.