Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania prowadzące do równań z wartością bezwzględną
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
4) rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną, o stopniu trudności nie większym niż: , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje równania z wartościami bezwzględnymi, w których niewiadoma znajduje się w wartości bezwzględnej oraz występuje samodzielnie
korzystając z definicji i własności modułu upraszcza wyrażenia zawierające wartość bezwzględną
rozwiązuje równanie kwadratowe z wykorzystaniem własności wartości bezwzględnej
ustala liczbę rozwiązań równania z wartością bezwzględną w zależności od parametru
tworzy algorytmy rozwiązywania nierówności różnych typów
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
śnieżna kula
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie w domu przypominają sobie metodę algebraiczną rozwiązywania równań liniowych z dwiema wartościami bezwzględnymi.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach nad przykładami przedstawionymi w części „Przeczytaj”.
Każda para próbuje samodzielnie rozwiązać przykłady.
Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie łączą się w 6 osobowe grupy i dzielą się wnioskami i uwagami o sposobach rozwiązania przykładów. Porównują swoje rozwiązania.
Uczniowie wspólnie oglądają infografikę i weryfikują swoje spostrzeżenia.
Rozwiązują samodzielnie polecenie pod infografiką i konsultują rozwiązania.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1–6 i omawiają wyniki z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, jaki napotkali podczas rozwiązywania zadań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia 7–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wartość bezwzględna - definicjaWartość bezwzględna - definicja
Wartość bezwzględna liczbyWartość bezwzględna liczby
Wskazówki metodyczne:
Infografika może być materiałem inspirującym do przygotowania przez uczniów własnego samouczka.